Audio - luty 2016

Audio - luty 2016

Audio - luty 2016
Audio - luty 2016
Audio - luty 2016

Spis treści

  • 6 AKTUALNOŚCI
  • 122 ZAPOWIEDZI

HI-FI

  • 24 Harman Kardon HK 3770
  • 28 Pioneer SX-N30
  • 32 Yamaha R-N602
  • 37 ZESTAWY ODTWARZACZ CD + WZMACNIACZ 20 000 ZŁ
  • 38 Ayon Audio CD-07S + SCORPIO
  • 44 Marantz SA-14S1 SE + PM14S1 SE
  • 50 Roksan CASPIAN M2 CD + AMP

HIGH-END

  • 15 SIŁA W ZASILANIU
  • Chord CPA 5000 + SPM 5000 MkII 94 CONTINUUM W UDERZENIU Bowers & Wilkins 803D3

KINO DOMOWE

  • 55 ODTWARZACZE BLU-RAY 5000–7000 ZŁ
  • 56 Arcam UDP411
  • 60 Cambridge Audio CXU
  • 64 Pioneer BDP-LX88
  • 68 Z POMOCĄ MOCY
  • Definitive Technology MYTHOS SUPERTOWER ST-L

KINO DOMOWE

    • 55 ODTWARZACZE BLU-RAY 5000–7000 ZŁ
    • 56 Arcam UDP411
      • 60 Cambridge Audio CXU
          64 Pioneer BDP-LX88
            68 Z POMOCĄ MOCY
              Definitive Technology MYTHOS SUPERTOWER ST-L

MUZYKA

            • 81 Wywiad - Melody Gardot
            • 82 Jazz i okolice
            • 90 Rock i okolice
Audio - luty 2016

RADIOREAKTYWACJA

Nawet w czasach największej świetności domowych, klasycznych systemów stereo, niezagrożonych ani wielokanałowym kinem domowym, ani sprzętem mobilnym, ani multiroomowymi "głośnikami bezprzewodowymi", stereofoniczne amplitunery nie były szczególnie popularne; pozostawały w drugim rzędzie, za wzmacniaczami stereo, uważane za rozwiązanie kompromisowe, bo skażone właśnie dodatkiem tunera, podczas gdy wysokiej klasy system powinien składać się z wyspecjalizowanych urządzeń - taki pogląd był dwadzieścia-trzydzieści lat temu jeszcze silniejszy niż dzisiaj, jakość "wieży" mierzyło się przecież liczbą wchodzących w jej skład klocków...

Kiedy jednak przyszła moda na systemy wielokanałowe, wygrała integracja wielu funkcji w jednym urządzeniu, doskonale znanym jako amplituner AV, natomiast amplitunery dwukanałowe niemal zupełnie wyginęły, pozostawiając obronę stereo wzmacniaczom. Teraz mamy jeszcze inną epokę, która przynosi zmiany, dające amplitunerom stereofonicznym nie tylko drugą szansę, ale niemal gwarancję sukcesu, jakiego nie mogły odnieść dawniej.

Jeżeli przyjrzeć się uważnie argumentom, jakie za nimi stoją, staje się aż dziwne, że wciąż jest ich tak niewiele - czy przemawia przez to zbytnia ostrożność producentów i doświadczenie podpowiadające, że i tym razem klienci nie muszą zachowywać się racjonalnie, czy obserwujemy realizację jakiegoś chytrego planu, mającego zmaksymalizować zyski, czy po prostu... sprawy toczą się w normalnym tempie?

Większość klientów nie marzy już o systemie rozbitym na jak największą liczbę wyspecjalizowanych urządzeń; przyzwyczajeni do wygodnej integracji, nie tylko za pomocą wieloletniej obecności amplitunerów AV, chętnie postawimy w centrum systemu stereofonicznego urządzenie nowoczesne i wszechstronne.

Dodawanie przetwornika C/A do klasycznych układów i funkcji wzmacniacza analogowego jest już na porządku dziennym, jest wręcz wyznacznikiem jego zaawansowania, a nie przejawem kompromisu. Stąd już tylko krok do rozwinięcia DAC-a o funkcję odtwarzacza sieciowego, wraz z tym obsługę radia interentowego, co oznacza zdefi niowanie formy współczesnego amplitunera stereofonicznego, pełniącego do pewnego stopnia rolę podobną, jak dawniej, jednak jeszcze ważniejszą - "usieciowienie" ma dzisiaj większe znaczenie, niż odbiór FM-u nawet w najlepszych czasach tradycyjnej radiofonii.

Wedle kryteriów Hi-Fi radio zawsze było podrzędne względem płyty analogowej, płyty CD, a nawet taśmy nagranej prosto z płyty, natomiast przesyłane siecią pliki skutecznie walczą o prymat, pozostawiając gramofonowi i odtwarzaczowi CD trochę miejsca na marginesie, który będzie się kurczył. Z tej perspektywy widać świetlaną przyszłość stereofonicznego amplitunera sieciowego, którego nazwa wydaje się dość archaiczna, ale jest przecież umowna, w gruncie rzeczy chodzi o zintegrowany system audio (w domyśle stereofoniczny, w domyśle sieciowy, w domyśle zdalnie sterowany przez urządzenia mobilne, w domyśle... wszystko, co dzisiaj potrzebne).

Takie systemy, właśnie pod nazwą systemów muzycznych, już przecież istnieją... Czym więc się różnią od "amplitunerów"? Tutaj odpowiedź jest zaskakująca - niczym, poza formą i wielkością obudowy. Te same układy zintegrowane w tradycyjnych skrzynkach o szerokości ok. 40 cm nazywane są amplitunerami, a zapakowane w mniejsze obudowy - systemami. Jak zwał, tak zwał, przyszłość należy do systemów lub zintegrowanych urządzeń, opartych na dwóch fi larach - stereofonicznym wzmacniaczu i odtwarzaczu sieciowym.

Andrzej Kisiel

Testy w tym numerze

Recenzje w tym numerze

2016

2015

2014

Zobacz wszystkie
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio