Audio - lipiec - sierpień 2016

Spis treści

  • 6 AKTUALNOŚCI
  • 68 TECHNIKA – DSP
  • 71 RYNEK I GIEŁDA

HI-FI

  • 25 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 9000–10 000 ZŁ
  • 26 Audio Physic CLASSIC 10
  • 32 Focal ARIA 926
  • 38 KEF R500
  • 44 ProAc STUDIO 148
  • 50 Sonus Faber CHAMELEON T
  • 57 ODTWARZACZE SIECIOWE 4000–5000 ZŁ
  • 58 Arcam CDS27
  • 60 Cambridge Audio CXN
  • 62 Marantz NA8005
  • 64 Pioneer N-70
  • 66 Teac TN-503

KINO DOMOWE

    • 15 AMPLITUNERY 3000 ZŁ
    • 16 Denon AVR-X2300W
    • 20 Yamaha RX-V681

HIGH-END

      • 90 FLAGOWIEC 2. GENERACJI
      • Monitor Audio PLATINUM 500 I

MUZYKA

      • 79 Wywiad - Cezary Konrad
      • 80 Jazz i okolice
      • 84 Rock i okolice
      • 90 Klasyka
Audio - lipiec - sierpień 2016

SKRÓTY I NIE TYLKO MYŚLOWE

Niedawno się dowiedziałem, że bardzo renomowany, europejski, anglojęzyczny magazyn o zasięgu światowym, poświęcony Hi-Fi, którego historia jest znacznie dłuższa niż naszego „Audio”, zrezygnował ostatnio z testów grupowych; podobno ze względu na coraz większe trudności w zebraniu w wyznaczonym miejscu i czasie choćby kilku urządzeń należących do określonej kategorii i zakresu cenowego.

Podobne podejście do testów daje się zaobserwować w szerszej perspektywie, kolejne miesięczniki "odpuszczają" testy porównawcze albo wyraźnie poluzowują ich rygory, zbierając coraz mniej urządzeń, za to w coraz szerszych zakresach cenowych - co oczywiście ułatwia zadanie. Kryje się za tym również trochę (albo więcej niż trochę) polityki, bowiem producentom i dystrybutorom (a więc i reklamodawcom) bardziej podobają się testy indywidualne, bez konfrontacji z konkurentami.

Inną znaną od lat słabością, prezentowaną jednak w glorii podejścia "audiofilskiego", służącego tak naprawdę wygodzie zarówno redakcji, jak i reklamodawcy - a nawet, niestety, mniej wymagającego czytelnika - jest brak w testach własnych pomiarów; na wierzch nie wypłyną żadne kłopotliwe fakty stojące w sprzeczności z danymi katalogowymi, nie trzeba się będzie trudzić ani z ich ustaleniem, ani przedstawieniem, ani zrozumieniem.

Kolejnym czynnikiem powodującym erozję jakości testów jest Internet - w sieci też mogą się pojawiać wartościowe recenzje, ale chodzi o statystykę; otóż takie, które spełniają klasyczne kryteria rzetelnego testu (test grupowy, pomiary), są unikatami, za to często spotykamy opisy urągające choćby podstawowej wiedzy i rzetelności, a czasami i zasadom poprawnej pisowni. Internet oznacza większą swobodę praktycznie w każdym wymiarze, co jednak nie zawsze służy wyższej jakości. Czy nasze testy i opisy wystarczą, aby podejmować ostateczne decyzje?

Chcielibyśmy, ale nie osiągniemy stuprocentowej skuteczności w "transferze danych", czyli w przekazaniu Czytelnikom naszej wiedzy, wrażeń i ocen, bo na przeszkodzie stoi język, którym się posługujemy - jest niedoskonały i niedoskonale przez nas opanowany, ale każde przybliżenie, które wnosi więcej, niż tylko to, co można było sobie samemu wyobrażać, oznacza, że nasza praca nie idzie na marne.

Jeżeli po przeczytaniu testu Czytelnik może powiedzieć: "teraz wiem więcej" - to już połowa sukcesu (a może nawet więcej...). Nikt jednak nie powie: "teraz wiem wszystko" - bo nie wiemy i my, każdy test jest jakimś niezbędnym pójściem na skróty, jest kompromisem, gdyż idealny test wymagałby sprawdzenia np. danej pary kolumn ze wszystkimi wzmacniaczami, kablami, we wszystkich możliwych warunkach akustycznych...Czysta abstrakcja.

Nie powinno nas to jednak zwalniać od starań, aby testy były tak dobre i użyteczne, jak tylko być mogą. A nie tylko tak dobre, jak tego wymaga coraz słabsza konkurencja. A może tylko mi się tak zdaje, może jej słabość jednocześnie jest jej siłą - po co się pocić, kiedy dostaje się brawa grając na stojąco?

Andrzej Kisiel

Testy w tym numerze

Recenzje w tym numerze

2016

2015

2014

Zobacz wszystkie
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio