Zakończył się 8. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Zakończył się 8. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Newsy

Dodano: 3 październik 2012

Zaczęło się w Armenii, a skończyło na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Muzyczna podróż trwała siedem dni. Rozbrzmiewały tradycyjne instrumenty i niezrównane głosy. Śpiewały szamanki, improwizatorzy i mistycy. Grali wirtuozi maleńkich drumli i potężnych bębnów.

- Zakończyliśmy niezwykłą edycję wielokulturowej imprezy. Przez siedem dni namiot festiwalowy pękał w szwach - mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, organizator Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. - Bilety na wszystkie koncerty zostały wyprzedane. Zabrakło też miejsc na warsztaty prowadzone przez muzycznych mistrzów z Azji, pełne były sale kinowe podczas pokazów przygotowanych przez PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL.

We wszystkich wydarzeniach uczestniczyło kilkanaście tysięcy osób. Jednym słowem - Warszawa odkryła tajemnice Orientu. Ósma edycja festiwalu była poświęcona kulturom Wschodu. Hasło "Inspiracje: ORIENT" towarzyszyło serii koncertów azjatyckich oraz tematycznych pokazów filmowych. - Zobaczyliśmy Azję prawdziwą, nie tę ze stereotypowych wyobrażeń. Doszło do skrzyżowania kultur sprzed tysięcy lat - ocenia Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna imprezy. - Nasz festiwal jest przede wszystkim kontaktem z widzami, ciągłym czerpaniem wiedzy o muzyce, dzieleniem się nią, poszerzaniem horyzontów. To niesamowite, jak z roku na rok kształtują się gusta publiczności. Dla niej warto tworzyć kolejne edycje, zaspokajać ją. Nie mam wątpliwości - Warszawa stała się centrum wiedzy o muzyce świata.

Jako pierwsi na scenie w namiocie specjalnie zbudowanym pod Pałacem Kultury i Nauki wystąpili giganci Azji Środkowej. Jivan Gasparyan zauroczył publiczność nostalgicznymi melodiami granymi na duduku, Alim Qasimov z Azerbejdżanu (fot. poniżej) zdumiewał wokalnymi improwizacjami. Śpiewające szamanki z Ayarkhaan przywoływały duchy mroźnej Jakucji, a chórzyści z gruzińskiego Rustavi wzruszali pięknem wielogłosowych pieśni.

 

alim_qasimov_max

Zebrani w Al Kindi Ensemble (fot. poniżej) tureccy instrumentaliści i derwisze hipnotyzowali sufickim transem, zaś koreańska śpiewaczka pansori Ahn Sook-sun zachwyciła satyryczną opowieścią. Owacja na stojąco kończyła także popis bębniarzy z japońskiej Ondekozy. Niepowtarzalną mozaikę stworzyli podczas wspólnego koncertu mistrzowie warsztatów - jednego wieczora widzowie podziwiali popisy na instrumentach tak różnych, jak indyjskie skrzypce i rosyjska bałałajka. Do udziału w poetycko-duchowej ekstazie zapraszał Raza Khan, suficki śpiewak z Indii, a Francuz Titi Robin szukał dźwiękowych związków między Europą a Orientem. Ostatni dzień należał do twórców Afrykańskich - łagodny blues grał Malijczyk Boubacar Traore, a pochodząca z Wybrzeża Kości Słoniowej Dobet Gnahore zarażała energią.

 

al_kindi_esnemble_max

Po raz pierwszy wszystkie koncerty były transmitowane przez Polskie Radio - występy gwiazd muzyki świata dotarły do publiczności w Polsce i za granicą. - Widzowie i słuchacze festiwalu są ciekawi nowości i bardzo otwarci. Z przyjemnością obserwowałem, jak fantastycznie przyjmowali artystów, nawet tych prezentujących szczególnie wyrafinowane i trudne formy. I jak spontanicznie bawili się w Klubie Festiwalowym przy akustycznych występach – mówi Andrzej Matusiak.

- Kiedy osiem lat temu powoływaliśmy festiwal do życia, wydawało się, że tworzymy imprezę niszową. Teraz jest on jednym z najważniejszych i najwierniej odwiedzanych wydarzeń w mieście, ponieważ odpowiada na rosnące zainteresowanie bogactwem kulturowym świata. Już dziś zapraszam na festiwal za rok - odwiedzimy kolejne fascynujące rejony, tym razem odbędziemy podróż po Wyspach Świata - dodaje.

materiały organizatora

Black Record Store
Pozostałe newsy muzyczne Zobacz wszystkie
Zobacz także
<span>PROŃKO / WIERZCHOLSKI</span> Samotna kolacja

PROŃKO / WIERZCHOLSKI Samotna kolacja

<span>RUMER</span> This Girl`s In Love

RUMER This Girl`s In Love

<span>OMAR SOSA & SECKOU KEITA</span> Transparent Water

OMAR SOSA & SECKOU KEITA Transparent Water

<span>MADNESS</span> Can`t Touch Us Now

MADNESS Can`t Touch Us Now

<span>POLISH JAZZ QUARTET</span> Meets Studio M-2

POLISH JAZZ QUARTET Meets Studio M-2

<span>PSI</span> Horizonte

PSI Horizonte

<span>LESZEK KUŁAKOWSKI</span> Love Songs

LESZEK KUŁAKOWSKI Love Songs

<span>JOEY DEFRANCESCO</span> Project Freedom

JOEY DEFRANCESCO Project Freedom

 

 

 
Audio - maj 2017

Strefa Magazynu

Audio 5/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio