Excess

COMA
Excess

Post-grunge

"To co? Po szwedzku czy po polsku?" - pytał kiedyś Grzesiek Markowski. Jednak w przypadku grupy Coma na pytanie odpowiada sam zespół i mówi zdecydowanie: po angielsku!

Czemu? A czemu nie? Przecież łódzka kapela jest obecnie najbardziej rozchwytywaną grupą grajków w naszym kraju, więc siłą rzeczy musimy podjąć kolejną próbę przekabacenia na naszą stronę fanów zza granicy. Czy się to uda? Na pewno będzie ciężko. Hey czy Myslovitz - flagowe przykłady tego jak niełatwo jest się przebić do świadomości odbiorcy światowego, wracają jak bumerang z każdą kolejną taką próbą na rynku. Coma jednak, czy się to komuś podoba czy nie, jest bardzo specyficzna tak pod względem brzmienia, jak i tekstów, co może przysporzyć im tak samo wielu prześmiewców, co i nowych słuchaczy. W wersji EU, zupełnie jak w PL.

"Excess" jest właściwie skrótem poprzedniej płyty grupy, czyli polskiej "Hipertrofii", z kilkoma dodatkowymi smaczkami. Dzięki temu została zachowana pewna spójność, której mogłoby zabraknąć w przypadku umieszczenia starszych, choć kultowych kompozycji z katalogu zespołu. Mimo wszystko szkoda, że wśród bonusowych kompozycji nie znalazł się "Leszek Żukowski" czy "Sto tysięcy jednakowych miast" (o "Listopadzie" czy "Zaprzepaszczonych siłach..." nie wspominając). Zamiast tego mamy trzy niespodzianki. Pierwsza z nich to premierowy kawałek "Feel The Music's Over" - bardzo ciekawy utwór w rockowej stylistyce, cover "Fuck The Police" i znane zagorzałym fanom łodzian, kultowe, choć nigdy wcześniej nie publikowane "Turn Back The River".

Z punktu widzenia polskiego słuchacza te trzy utwory mogą wydać się najlepszymi z całej tracklisty. Nie dość, że piosenki od jakiegoś czasu były mocno pożądane przez publiczność, to jeszcze okazuje się, że pisanie oryginalnie w języku Szekspira jakoś bardziej służy utworom niż tłumaczenia. Trudno jednoznacznie określić czy jest to związane z przyzwyczajeniem do polskich tekstów, ale to już zapewne ocenią osoby, które z Comą spotkają się po raz pierwszy. Czy poetyckie teksty Roguckiego przypadną do gustu choćby "Londyńczykom", pozostanie dla nas zagadką jeszcze przez jakiś czas.

Polscy fani zapewne już włączyli "Excess" w swoją kolekcję dla zachowania porządku rzeczy, wszyscy inni reagujący jedynie pozytywnym uśmiechem bądź przeciwnie atakiem spazmów na hasło "Coma", prawdopodobnie po tę ciekawostkę i tak nie sięgną. Bo jak tu włożyć płytę do odtwarzacza i nie zaczynać śpiewania od słów "Ktoś mnie obarczył jarzmem win"?

M. Kubicki
Mystic

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>GRAŻYNA SZAPOŁOWSKA</span> Kochaj mnie

GRAŻYNA SZAPOŁOWSKA Kochaj mnie

<span>WILCO</span> Schmilco

WILCO Schmilco

<span>SMOLIK GROSIAK MIUOSH</span> Historie

SMOLIK GROSIAK MIUOSH Historie

<span>BLOOD ORANGE</span> Freetown Sound

BLOOD ORANGE Freetown Sound

<span>RAFAŁ GRZĄKA i ATOM STRING QUARTET</span> Atom Accordion Quintet

RAFAŁ GRZĄKA i ATOM STRING QUARTET Atom Accordion Quintet

<span>MACY GRAY</span> Stripped

MACY GRAY Stripped

<span>MICHAEL WOLLNY & VINCENT PEIRANI</span> Tandem

MICHAEL WOLLNY & VINCENT PEIRANI Tandem

<span>JACK WHITE</span> Acoustic Recordings 1998-2016

JACK WHITE Acoustic Recordings 1998-2016

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio