Comme Les Garcons

MADEMOISELLE KAREN
Comme Les Garcons

Alternatywa

Karen Duelund Mortensen, znanej jako Mademoiselle Karen, nie trzeba przedstawiać nikomu, kto fascynuje się muzyką Tesco Value i Czesława Mozila. Dunka towarzyszy naszemu rodakowi od dawna, wraz z nim nagrała sporo płyt i także dzięki niemu stała się rozpoznawalna w Polsce.

Dwie poprzednie płyty traktuję jako czajenie się, badanie gruntu przez artystkę i wydawcę: przemknęły bowiem trochę bez echa, ale głównie dlatego, że nie były z całą mocą promowane. W przypadku najnowszej, "Comme Les Garcons" jest inaczej - Mademoiselle jakby więcej w mediach, a teledysk do "Perdue" rozrzewnił już niejednego internautę.

Bo właśnie taki jest cały album Mademoiselle Karen: rzewny, stęskniony, spowity deszczem, wycofany. Z atmosferą autorka idealnie wstrzeliła w tę polską nibyzimę, która bardziej dobija, niż cieszy.

Podoba mi się, że Mortensen nie zamyka się w okopach piosenki francuskiej, choć niewątpliwie pochodne chansonów stanowią ważny element tej płyty, "Perdue" czy "Le Vie Et La Mort" najlepszymi przykładami. Jednak Mademoiselle eksperymentuje też z elektroniką, z metodycznym, czasami bezdusznym (to nie zarzut) graniem - posłuchajcie "Il Parle La Langue Avec La Langue", a zrozumiecie o co mi chodzi.

Znalazłem dwa minusy: "Kawa zimna" i "Tuli pan". To numery zaśpiewane po polsku i nie w tym rzecz, że jestem jakimś zatwardziałym purystą. Uważam po prostu, że by śpiewać w naszym narzeczu, trzeba znać je i wymawiać perfekcyjnie, w innym wypadku wyjdą nam pokraki. Karen należy pochwalić za odwagę, ale mnie jej śpiewany polski co najwyżej drażni. Na jego miejsce mogłaby postawić na więcej duńskiego, który - jak udowadnia piosenka "Husker Alt" - okazuje się bardzo dźwięczną mową.

Poza tym zarzutem nie mam zupełnie do czego się przyczepić. "Comme Les Garcons" to skromna, ale też bardzo piękna płyta. Tak niewiele potrzeba, by stworzyć delikatne, ulotne formy, do których chętnie będzie się wracało co jakiś czas. Mademoiselle Karen się to udało.

Jurek Gibadło
Mystic

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>GRAŻYNA SZAPOŁOWSKA</span> Kochaj mnie

GRAŻYNA SZAPOŁOWSKA Kochaj mnie

<span>WILCO</span> Schmilco

WILCO Schmilco

<span>SMOLIK GROSIAK MIUOSH</span> Historie

SMOLIK GROSIAK MIUOSH Historie

<span>BLOOD ORANGE</span> Freetown Sound

BLOOD ORANGE Freetown Sound

<span>RAFAŁ GRZĄKA i ATOM STRING QUARTET</span> Atom Accordion Quintet

RAFAŁ GRZĄKA i ATOM STRING QUARTET Atom Accordion Quintet

<span>MACY GRAY</span> Stripped

MACY GRAY Stripped

<span>MICHAEL WOLLNY & VINCENT PEIRANI</span> Tandem

MICHAEL WOLLNY & VINCENT PEIRANI Tandem

<span>JACK WHITE</span> Acoustic Recordings 1998-2016

JACK WHITE Acoustic Recordings 1998-2016

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio