Abu Nawas Rhapsody

DHAFER YOUSSEF
Abu Nawas Rhapsody

Etno-jazz

Kto choć raz usłyszy niesamowity głos Youssefa, to bez względu na reakcję - stanu zahipnotyzowania czy odrzucenia - zapamięta to intrygujące pienie do końca życia. Dhafer Youssef, z pochodzenia Tunezyjczyk, aktywnie kultywuje tradycję muzyki arabskiej. Choć obecnie stał się obywatelem świata, to chyba z Europą czuje się emocjonalnie najbardziej związany. Wprawdzie przygarnęło go środowisko jazzowe, ale ma za sobą liczne kontakty z przedstawicielami innych stylów, gatunków i kultur.

Jako dziecko Dhafer Youssef uczęszczał do szkoły koranicznej i poznał kanony mistycznego stylu sufi wyrażanego niezwykle przejmującym śpiewem. Nie chciał, aby jedynie jego głos brał udział w ceremoniach religijnych, obrzędowych i rodzinnych, bo interesowała go również muzyka w aspekcie instrumentalnym. Pochodził z ubogiej rodziny. Sam zbudował sobie pierwszą lutnię (oud) ze znalezionych przedmiotów, a przyjaciel pożyczał mu czasami gitarę. Dhafera Youssefa wsłuchiwał się w najrozmaitszy repertuar z radia i jako samouk odgrywał z pamięci; zapis nutowy poznał dopiero w wieku 20 lat, gdy wyemigrował do Austrii. Tam w wiedeńskim klubie Porgy and Bess dostał szansę na zaprezentowanie swego nietuzinkowego talentu i wyśmienicie ją wykorzystał. Grał już z ogromną ilością pierwszoligowych muzyków uprawiających jazz, etno a nawet rocka, a pochodzących z różnych stron świata.
 
"Abu Nawas Rhapsody" stanowi szósty kompakt autorski, w nagraniu którego towarzyszą Youssefowi: armeński pianista Tigran Hamasyan, kanadyjski kontrabasista Chris Jennings i amerykański perkusista Mark Giuliana. Podtytuł albumu to zagadkowa "The Wine Ode" (Youssef pozostaje islamistą, a tu medytacje nad winem), spięta klamrą "Sacre" i "Profane". Za sprawą emanującego nieprawdopodobną siłą głosu Dhafera Youssefa zostajemy wprowadzeni w transcendentalny nastrój już w pierwszych taktach ody i to wrażenie utrzymuje się do końca.

Zarejestrowany na kompakcie tuzin utworów tworzy niezwykle zwarty ciąg zdarzeń o różnej temperaturze emocji, ale dominującym elementem integrującym całość są podniosłe narracje wokalne, śpiewane przeszywającym głosem, najczęściej w wysokim rejestrze. Skala i potęga głosu Dhafera Youssefa jest porównywalna z klasą śpiewaków operowych i robi piorunujące wrażenie. Jego gra na lutni jest kontrastowo dyskretna i w licznych partiach solowych bardziej pielęgnuje wątek rytmiczny niż melodyczny.

Istotną rolę w kwartecie pełni Hamasyan, współkompozytor wielu utworów, który błyszczy dynamicznymi partiami solowymi na fortepianie o jednoznacznie jazzowym charakterze; potrafi również swymi subtelnymi introdukcjami wykreować nastrój wyciszenia i zauroczyć. Dzięki wybornej pracy basu Jenningsa muzyka zyskuje należytą pulsację, a akcenty perkusyjne, rozkładane z wyczuciem, dopełniają pięknego obrazu muzycznego malowanego przez doskonale zgrany kwartet. Każdy z jego członków ma odmienny rodowód, a co się z tym wiąże - edukację muzyczną. Natomiast razem stanowią przykładny kolektyw grający gzotyczne opowieści z pasją i wyczuciem. Nie znając tekstów, trudno dywagować na temat ich wymowy, ale uduchowiony głos Youssefa można odbierać jako niezwykle przejmujące wołanie o lepszy świat.

Cezary Gumiński
Jazzland / Universal Music

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>TED NOVAK</span> Monument Valley

TED NOVAK Monument Valley

<span>BOBBY PREVITE</span> Gone

BOBBY PREVITE Gone

<span>JAZZ Q</span> Elegie

JAZZ Q Elegie

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree ’65 vol. 2

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree ’65 vol. 2

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree `65 vol. 1

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree `65 vol. 1

<span>ECHOES OF SWING</span> Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

ECHOES OF SWING Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

<span>JOHN SCOFIELD</span> Country for Old Men

JOHN SCOFIELD Country for Old Men

<span>DIZZY GILLESPIE QUINTET</span> In Warsaw 1965

DIZZY GILLESPIE QUINTET In Warsaw 1965

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio