Live in Hamburg (CD+DVD)/ Rio Bravo

NIGHTHAWKS
Live in Hamburg (CD+DVD)/ Rio Bravo

Jazz / rock

Osłabł impet ruchu nu-jazzowego i coraz mniej zespołów rozwija ten kierunek. Jednakże niemiecka formacja Nighthawks wydaje się nie zrażać przemijającymi modami i nadal uprawia wygładzoną formę jazz-rocka mocno zaszczepionego atmosferą klubową.

Zespół założył pod koniec lat 90. duet z Kolonii: trębacz Reiner Winterschladen oraz basista (właściwie multiinstrumentalista) Dal Martino; muzycy ci spotkali się wcześniej w grupie Trance Groove, lecz postanowili stworzyć coś własnego. W celu wzbogacenia warstwy muzycznej płyty Nighthawks nagrywane są zwykle w rozszerzonych składach, jak również na występach koncertowych na estradzie pojawia się trzy razy większy kolektyw (zdublowane instrumenty klawiszowe oraz gitara i perkusja).

Winterschladen, grający chętnie z tłumikiem w stylu Davisowskim, może być znany również z działalności w najlepszym europejskim big-bandzie jazzowym NDR z Hamburga. Martino bywa skoncentrowany na działaniach studyjnych, produkcji muzyki do filmów i reklam; jego bas bywa najczęściej dyskretny, lecz w funkujących utworach potrafi podkreślić rytm jak najwięksi mistrzowie tego instrumentu.

Ideą przewodnią powstałej formacji było, aby jej produkcje wywoływały w wyobraźni słuchacza skojarzenia ze scenami z wyimaginowanych filmów. Obaj profesjonaliści nie mieli zatem kłopotów z wypracowaniem własnego stylu, który w początkowym okresie stanowił nierzadko muzyczny kolaż łagodnie pulsującego jazzu oraz rozmaitych efektów słownych i para-muzycznych. Z zespołem współpracowało wielu znanych muzyków jazzowych i etnicznych z różnych stron, w tym gronie znalazła się też nasza Anna Maria Jopek.

Nowszy z dwóch tytuł "Rio Bravo" nawiązuje do klasycznego, studyjnego stylu wypowiedzi grupy, w chodzi którym przede wszystkim o wytworzenie atmosfery klubowej, gdy ta sama muzyka grana cicho stanowi doskonałe tło spotkań, a w razie potrzeby może zostać pogłośniona i wtedy świetnie sprawdza się w tańcu. Materiał kompaktu nawiązuje często do klimatów latynoskich w warstwie rytmicznej i sprawia wrażenie, jakbyśmy odwiedzali piękne plaże znanych kurortów, ale też odkrywali urok zupełnie nieznanych zakątków.

W tym sensie cel sformułowany niegdyś przez Martino został osiągnięty - siedzimy sobie w fotelu, a muzyka przenosi nasze myśli po świecie pełnym słońca. Jednakże prawdziwe umiejętności instrumentalistów ujawniają się dopiero na koncercie w Hamburgu podczas Elb Jazz Festival, a jego dokumentalna forma na DVD zasługuje na wyróżnienie. Koncert odbywał się późnym wieczorem w dzielnicy portowej. Ponieważ to olbrzymie i mocno oświetlone ujście Elby tętni życiem przez 24 godziny, tło mieniących się różnymi kolorami ruchomych statków, tirów i kontenerów wytworzyło unikalną scenerię dla relatywnie niewielkiej w tym otoczeniu estrady.

Kamerzystom udało się uchwycić z ciekawych ujęć nie tylko zespół w akcji, ale i to całe dynamiczne tło, tak że doznajemy wrażenia, że jesteśmy na tym koncertowym wydarzeniu i tylko do pełni doznań brakuje nam zapachu portowej wody i odgłosów pracy. Zaś na koncertowej scenie pojawił się sekstet znakomicie zgranych muzyków. Oprócz Winterschladena i Martino: Markus Wienstroer - gitara, Jurgen Dahmen - fortepian elektryczny, Oliver Jager - instrumenty klawiszowe i Thomas Alkier - perkusja. Większość z nich współpracowała z zespołem wcześniej przy nagrywaniu płyt, jednakże na scenie mogli ujawnić więcej swych talentów.

Repertuar znany z wcześniejszych projektów Nighthawks został zaprezentowany tu bardziej spontanicznie w typowo jazz-rockowym stylu. Nawet dosładzane w studio melodie nabrały tu rumieńców i zespół Nighthawks zaczął przypominać występy sztandarowej niemieckiej grupy Passport Klausa Doldingera. Na szczególne wyróżnienie zasłużyły popisy solowe Dahmena, który - jak mało kto - potrafił ożywić elektryczną klawiaturę, ujawniając przy tym całą gamę brzmieniową tego instrumentu, co tak rzadko obecnie czynią inni pianiści. Nic dziwnego, że zbierał on najbardziej rzęsiste brawa publiczności i podziw kolegów, bo po prostu stawał się on sercem zespołu w najbardziej energetycznych utworach.

Cezary Gumiński
HERZOG/GIGI

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>TED NOVAK</span> Monument Valley

TED NOVAK Monument Valley

<span>BOBBY PREVITE</span> Gone

BOBBY PREVITE Gone

<span>JAZZ Q</span> Elegie

JAZZ Q Elegie

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree ’65 vol. 2

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree ’65 vol. 2

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree `65 vol. 1

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree `65 vol. 1

<span>ECHOES OF SWING</span> Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

ECHOES OF SWING Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

<span>JOHN SCOFIELD</span> Country for Old Men

JOHN SCOFIELD Country for Old Men

<span>DIZZY GILLESPIE QUINTET</span> In Warsaw 1965

DIZZY GILLESPIE QUINTET In Warsaw 1965

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio