Mozart: Piano Concertos Nos. 27 & 20

PIRES / ORCHESTRA MOZART / ABBADO
Mozart: Piano Concertos Nos. 27 & 20

Klasyka

Oto dwa koncerty fortepianowe Mozarta zaprezentowane w odwrotnej kolejności. Pierwszy jest zarazem ostatnim koncertem napisanym przez kompozytora w roku jego śmierci. Drugi - to Koncert d-moll numer 20, jako pierwszy napisany w tonacji minorowej, nasycony dramatyzmem i każący myśleć o Mozarcie jako twórcy romantycznym.

Koncert B-dur numer 27 to z kolei utwór pełen melancholii i pogodnej rezygnacji. Oba cechuje charakterystyczna dla Mozarta doskonałość (choć gdy mówimy o doskonałości, trudno zaliczyć do tego typu dzieł większość wczesnych koncertów fortepianowych).

Warto zwrócić uwagę na grę Marii Joao Pires. To pianistka stworzona do interpretacji fortepianowej muzyki Mozarta. To najwyższej próby stylowe, mistrzowskie wykonanie. Dalekie od powierzchowności, pozerstwa oraz chęci epatowania słuchaczy samą techniką i - tak charakterystyczną dla młodych instrumentalistów z Dalekiego Wschodu - kaskadą dźwięków.

No i uzyskany przez solistkę i Orkiestrę Mozartowską Claudio Abbado dialog - tak ważny szczególnie w przypadku XX Koncertu, będącego w swej strukturze utworem symfonicznym. Stąd też niezwykła estyma, jaką ów Koncert cieszył się u samego Beethovena. Pires wydobywa z utworu wspomniany dramatyzm, posępność i niecodzienny w swojej ekspresji mroczny klimat.

Stanisław Bukowski
DEUTSCHE GRAMMOPHON 2013

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>MAHAN ESFAHANI</span> Bach: Goldberg Variations

MAHAN ESFAHANI Bach: Goldberg Variations

<span>ANNA NETREBKO</span> Verismo

ANNA NETREBKO Verismo

<span>JORDI SAVALL & HESPERION XX</span> Granda

JORDI SAVALL & HESPERION XX Granda

<span>JANOSKA ENSEMBLE</span> Janoska Style

JANOSKA ENSEMBLE Janoska Style

<span>ROST / KOŽENÁ</span> Brahms: Lieder & Libeslieder

ROST / KOŽENÁ Brahms: Lieder & Libeslieder

<span>VLADIMIR ASHKENAZY</span> Shostakovich: Piano Trios

VLADIMIR ASHKENAZY Shostakovich: Piano Trios

<span>ROLF LISLEVAND</span> La Mascerade

ROLF LISLEVAND La Mascerade

<span>NELSON FREIRE</span> Bach

NELSON FREIRE Bach

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio