Samsung: nasz mózg woli rozdzielczość UHD

Samsung: nasz mózg woli rozdzielczość UHD

Dodano: 4 grudzień 2015

Samsung we współpracy z brytyjskim instytutem Mindlab International przeprowadził badanie neuropsychologiczne dotyczące oddziaływania obrazu w rozdzielczości UHD na ciało i mózg człowieka. Okazuje się, że oglądanie telewizji w jakości Ultra HD jest o 38% bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD.

Co więcej, oglądając nagranie po raz pierwszy, użytkownicy telewizorów UHD doświadczają o 25% więcej wrażeń w porównaniu z posiadaczami ekranów o rozdzielczości Full HD.

Autorzy badania "Screen Sensation: The Ultra HD Effect" przeanalizowali fizjologiczne aspekty oglądania telewizji na ekranach UHD w porównaniu z Full HD w celu podkreślenia korzyści płynących z technologii wdrożonych w linii telewizorów Samsung SUHD. Ekrany o rozdzielczości Full HD (określanej również jako 1080p) dostarczają ponad pięć razy więcej szczegółów obrazu niż w przypadku standardowej rozdzielczości. Z kolei telewizory obsługujące rozdzielczość Ultra High Definition (UHD) umożliwiają wyświetlanie obrazów zwierających cztery razy więcej szczegółów niż w przypadku formatu Full HD.

Uczestnicy badania, w wieku od 18 do 65 lat, zostali poddani elektroencefalografii (EEG), czyli analizie czynności mózgu poprzez podłączone do skóry głowy elektrody. Zbadano również ich reakcję elektrodermalną (EDA) oraz tętno. Badane osoby oglądały materiały z serwisu streamingowego Netflix oraz prestiżowy mecz piłki nożnej europejskiej drużyny, w obu przypadkach zarówno w formacie UHD, jak i Full HD. W celu zapewnienia bezstronności podczas badania oznaczenie marki telewizora zostało zakryte.

Wyniki badania mają potwierdzać, że treści oglądane na telewizorach w rozdzielczości UHD są znacznie bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD ze względu na połączenie zwiększonej motywacji dążeniowej (miernik związany z dążeniem do czegoś), przetwarzania wzrokowego i wskaźnika beta (miernik związany z aktywnym myśleniem albo koncentracją). Poziom immersji ("zanurzenia" w akcji) znacznie wzrastał w trakcie scen takich jak jazda kolejką górską w parku rozrywki, zakup nowego produktu czy wyjście na randkę.

Uczestnicy badania doznawali o 25% więcej wrażeń podczas oglądania materiałów na telewizorach Samsung SUHD po raz pierwszy. Badane osoby szybciej reagowały na to, co dzieje się na ekranie, były bardziej uważne i skoncentrowane. W przypadku oglądania tych samych treści po raz drugi lub trzeci, osoby korzystające z ekranów UHD zwracały na nie o 29% większą uwagę niż ci, którzy oglądali je na ekranach Full HD. Co więcej, ich uwagę znacznie bardziej przyciągały treści na ekranach UHD w porównaniu z ekranami Full HD (zaobserwowano 20-procentową różnicę).

Źródło: materiały prasowe Samsung

Newsy sprzętowe

Słuchawki Kruger&Matz Soul 2 i Soul 2 Wireless

Dodano: 8 grudzień 2016
Słuchawki Kruger&Matz Soul 2 i Soul 2 Wireless
Kruger&Matz wprowadził do swojego portfolio nowe słuchawki w dwóch wersjach – Soul 2 i Soul 2 Wireless.

Dokanałowe, wodoodporne słuchawki MEE Audio M6 i...

Dodano: 6 grudzień 2016
Dokanałowe, wodoodporne słuchawki MEE Audio M6 i M6P
Dwa modele słuchawek firmy MEE Audio, której produkty od niedawna są dostępne w Polsce, właśnie trafiają do sprzedaży - są to dokanałowe, wodoodporne ME6 i ME6p.
Bluesound Pulse Soundbar

Bluesound Pulse Soundbar

Bluesound wprowadza na rynek swój pierwszy soundbar, model Pulse. Urządzenie umożliwia sieciowe strumieniowanie dźwięku...

Pozostałe newsy branżowe Zobacz wszystkie
 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio