KEF Q-Series

04 lipca 2017 Sprzęt

W tym samym czasie, gdy Monitor Audio wymienia serię Silver, KEF odświeża serię Q. Pozycjonowana nieco niżej, jest dla KEF-a fundamentalna, jako że obecnie fi rma nie ma serii niższej, a wyższe modele R są już znacznie droższe. Ponadto seria Q jest symbolem siły i możliwości - wraz z nią KEF już dawno temu (w roku 1991) wprowadził, do konstrukcji nisko / średniobudżetowych, swój najważniejszy "patent" - moduł Uni-Q.

To już ósma generacja serii Q. Wprowadzone w niej zmiany nie są tak poważne, jakie odnotowaliśmy w generacji siódmej (względem szóstej), ale nie można ich też nazwać kosmetycznymi. Wręcz przeciwnie, w mniejszym stopniu dotyczą aparycji (chociaż i tutaj są widoczne, to zasadnicza forma obudów pozostała taka sama), a w większym układów elektroakustycznych i samych przetworników.

Dość intrygująco brzmi wyjaśnienie, że udoskonalenie głośnika średniotonowego pozwoliło wyeliminować jego elektryczne filtrowanie górnoprzepustowe, dzięki czemu poprawie uległa integracja z sekcją niskotonową; głośnik średniotonowy jest "zabezpieczany" tylko przez własną komorę zamkniętą; w ten sposób, od strony układ elektrycznego, układy te są dwuipółdrożne, chociaż niskośredniotonowa sekcji modułu Uni-Q ma znacznie mniejsze udziały w przetwarzaniu basu, niż sekcja niskotonowa.

Wszystkie trzy modele wolnostojące są skonfigurowane w zasadzie tak samo, różnią się tylko wielkością przetworników (i rzecz jasna, obudów). Wielkość modułu Uni-Q podąża za średnicą głośników niskotonowych, które mają 20 cm (największe KEF Q950), 17 cm (KEF Q750) i 14 cm (KEF Q550).

Chociaż może się wydawać, że w każdej konstrukcji pracują aż trzy niskotonowe, to wszędzie jest tylko... jeden, zajmując pozycję pomiędzy dwoma membranami biernymi. Modele podstawkowe to już układy dwudrożne, bas-refleks, mniejszy (KEF Q-150) z 14-cm modułem Uni-Q, większy (KEF Q-350) z 17-cm. Tym razem ograniczono się do jednej konstrukcji centralnej - KEF Q650, która jest układem dość podobnym do Q550, ale z jedną membraną bierną, ustawioną po drugiej stronie modułu Uni-Q, dzięki czemu układ jest wizualnie symetryczny.

Dostępne są dwie wersje kolorystyczne - czarna i biała (obydwie satynowe), ale maskownica może być tylko czarna. Może - bo w ogóle jej być nie musi, w wersji podstawowej, kolumny sprzedawane się w ogóle bez maskownic, dostępnych za dopłatą; dość nietypowa sytuacja, chociaż można przyznać, że nowe Q "na golasa" prezentują się wyśmienicie, również dlatego, że membrany wszystkich głośników są teraz czarne.

Ceny zaczynają się od 2000 zł za parę; tyle kosztują Q150, Q350 to wydatek 2500 zł, Q550 to już 4200 zł, Q750 - 5500 zł, a największe Q950 - 6600 zł; jedna sztuka C650 kosztuje 2500 zł.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu