DENON
AVR-1911

W tym sezonie u Denona obowiązują symbole kończące się liczbą 11. Producent rozpoczął wymianę od trzech najtańszych modeli 1611, 1911 oraz 2311 - po których pojawiły się już droższe konstrukcje.

Obszerny front Denona AVR-1911 prowadzony jest delikatnymi krzywiznami, a gigantyczne okno wyświetlacza wygląda nowocześnie, choć tak naprawdę ukryta pod maskującą szybką matryca jest znacznie mniejsza. Front amplitunera nie nawiązuje do minimalistycznych schematów i zapewnia łatwy dostęp do większości funkcji.

Coraz ważniejszym elementem wyposażenia stają się gniazda przygotowane dla sprzętu podręcznego, w Denonie AVR-1911 dostajemy podstawowy komplet analogowy (z kompozytowym wejściem wideo) i port USB.

To niezwykle cenny element, zwłaszcza w przypadku Denona, który jako jeden z pierwszych producentów amplitunerów na szeroką skalę wprowadził bezpośrednią obsługę odtwarzaczy Apple, właśnie za pomocą USB i bez pośrednictwa dodatkowych podstawek czy stacji dokujących. Oprócz tego USB może się także komunikować w klasyczny sposób, choćby z pamięciami typu pendrive.

Wyposażenie tylnego panelu Denona AVR-1911 na pierwszy rzut oka wydaje się być skromne, nieduża liczba gniazd może jednak zwiastować nadchodzące zmiany, bo - prawdę mówiąc - nie licząc naprawdę egzotycznych systemów, analogowe źródła sygnału tracą na znaczeniu.

Co innego cyfrowe złącza HDMI – w tym zakresie Denon dysponuje dobrym standardem: cztery wejścia i jedno wyjście, wszystkie w najnowszej specyfikacji v1.4a, a złącze wyjściowe wyposażono dodatkowo w protokół ARC.

Taka konfiguracja oznacza jednak spore wymagania względem układów obrazu, bo skoro mamy podłączać telewizor wyłącznie kablem HDMI (to akurat bardzo dobrze), to mając w zanadrzu także (choćby jedno) źródło analogowe, trzeba sobie jakoś radzić z transkodowaniem tych sygnałów.

Denon nie robi tu najmniejszych problemów, posłużono się zarówno konwerterem wizyjnym umożliwiającym swobodne przejście między formatami, któremu towarzyszy przetwornik analogowo-cyfrowy, jak i układem skalującym do Full HD. Ten ostatni dostarczyła firma Anchor Bay Technology, oferująca coraz lepsze rozwiązania i aspirująca do pozycji dominującej na rynku procesorów graficznych do systemów AV.

Wejścia, gniazda...

Wejścia audio to rozbudowany komplet analogowy (pięć), ale nie ma tutaj ani jednego wyjścia. Cyfrowe gniazdo optyczne i elektryczne - tylko po jednym z każdego typu. Pomimo nowoczesnej funkcji obsługi iPodów przez port USB, można to także zrobić za pomocą klasycznej stacji dokującej, dla której przygotowano stosowne konektory.

Pod względem wyposażenia w dekodery surround nie ma się do czego przyczepić, oprócz kompletu HD jest także system Dolby ProLogic IIz, którego wkład w kreowanie wysokości przestrzeni podkreślany jest teraz wobec filmów 3D.

Denon pozwoli na uruchomienie drugiej strefy w podstawowym zakresie, a wymaga to przekierowania dwóch końcówek mocy (a więc pracy w konfiguracji maksimum 5.1 w ramach głównego pomieszczenia, co jednak mało kogo zaboli). Zamiast do strefy drugiej, można parę końcówek oddelegować też do bi-ampingu kolumn przednich (co warto zrobić, gdy nie interesuje nas ani 7.1, ani druga strefa).

W konstrukcji wewnętrznej widać spory udział najnowszych układów cyfrowych zgrupowanych wokół jednej nowoczesnej płytki, tuż obok gniazd HDMI. Denon AVR-1911  posługuje się kompletem sprawdzonych układów, oprócz skalera ABT pojawiają się więc interfejsy transmisji cyfrowej Silicon Image, a w roli procesorów audio zastosowano programowalne, wysokiej jakości procesory Analog Devices.

Druk cyfrowy pełni tu także rolę rozdzielni sygnałów wchodzących i wychodzących, które przesyłane są dalej na umieszczoną z przodu końcówkę mocy. Zbudowano ją na grubym radiatorze, na którym zlokalizowano komplet 14 tranzystorów.

Odsłuch

Dynamika i bezpośredni styl prezentacji towarzyszy niemal wszystkim nagraniom. Ten rodzaj wigoru nie jest jednak wcale tani i efekciarski, a przypomina wiele wzmacniaczy stereofonicznych. Ma to też przełożenie na żywą, bogatą atmosferę w kinie, które nie będzie raczyło nas tylko ciepłymi kluchami. Wyraźna, ale poprawna artykulacja dialogów, bez ich znerwicowania, przy dobrym zrównoważeniu tonalnym, daje mocny, wiarygodny przekaz.

W tej wciąż dostatecznie uniwersalnej manierze Denon AVR-1911 poradzi sobie dobrze w każdej sytuacji. Umiejętności w zakresie współpracy z iPodami, możliwości odczytu całej gamy plików audio, od MP3 aż po kojarzone z odtwarzaczami Apple AAC, towarzyszy zwykle dźwięk ze sporym udziałem góry.

W sposób bardziej stonowany brzmi muzyka z płyt CD, ale także realizacje wielokanałowe. Kino domowe nie ma ocieplonego klimatu, jednocześnie energii i nasycenia jest wystarczająco dużo, by tworzyć przekonującą atmosferę przestrzenną.

Denon ma spore możliwości w zakresie tonów niskich, bas nie należy jednak do nazbyt rozbudowanych, co nie znaczy, że nie potrafi schodzić nisko. Denon zapewnia mocne uderzenie, ma też sporo energii w wyższych partiach basu, które są przede wszystkim krótkie i zwarte.

ARC - powrót audio

Wraz z najnowszą specyfikacją HDMI v1.4 niosącą ze sobą przede wszystkim przekazywanie sygnałów 3D, pojawiają się także i inne funkcje. Jedną z najważniejszych jest układ ARC, którym Denon chwali się umieszczając stosowny napis przy wyjściu HDMI na tylnej ściance.

Protokół ARC (Audio Return Channel) pozwala przesłać cyfrowy dźwięk z telewizora do amplitunera kablem łączącym wyjście amplitunera z wejściem TV. Tak więc formalnie ARC działa niejako "pod prąd", transmitując sygnał w przeciwnym kierunku względem opisów gniazd w dwóch urządzeniach.

Zanim pojawiła się ta funkcja, w celu wyprowadzenia dźwięku z telewizora do systemu AV konieczne było posłużenie się dodatkowym kablem - najczęściej w standardzie optycznym. Nowe połączenia HDMI eliminują tę niedogodność, teraz wystarczy już jeden przewód.

Do działania tej niewątpliwie przydatnej funkcji potrzebna jest jednak współpraca amplitunera z telewizorem. Oznacza to, że w obydwu tych urządzeniach interfejs HDMI musi być zgodny ze standardem v1.4, więc w praktyce będzie potrzebny, oprócz amplitunera, także jeden z nowocześniejszych modeli telewizorów, niekoniecznie 3D, ale obowiązkowo wyposażony w ostatnią wersję złącza HDMI i właśnie funkcję ARC.

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-1911
Obraz
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 0
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 0
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI/komponent/kompozyt
Skaler 1080p
Dekodery surround D-TrueHD, DD, DD EX, DPLIIx, DPLIIz, DTS, HD-MA, DTS, DTS ES, DTS Neo:
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-1911

Denon oferuje najwyższą moc z całej testowanej trójki, chociaż różnice są minimalne. Amplituner dysponuje końcówkami o mocy 105 W przy 8 omach każda, w trybie stereofonicznym osiągamy 2 x 100 W. Czułość dla wejścia analogowego to 0,34 V, choć akurat w tym przypadku nie ma to szczególnego znaczenia.

Odstęp od szumów plasuje się na niezłym poziomie -87 dB, dynamika osiąga 107 dB. Pasmo przenoszenia (rys. 1.) pokazuje świetną liniowość, przy 10 Hz wykres prezentuje się idealnie a spadek przy 100 kHz wynosi ok. -1,5 dB, po drodze nie ma najmniejszych niespodzianek.

Spektrum zniekształceń (rys. 2.) wskazuje na dominację nieparzystych z najmocniejszą trzecią (-57 dB) oraz piątą (-63 dB), powyżej -80 dB leży siódma oraz dziewiąta, a kolejne nie przekraczają już -90 dB. Parzyste to przede wszystkim druga (-64 dB), czwarta (-78 dB) i szósta (-79 dB). Wskaźnik THD+N na rys. 3. nie osiąga może rekordowo niskich poziomów, jednak w szerokim zakresie (od ok. 1 W do 100 W) utrzymuje się poniżej 0,1 % i ma płaski przebieg dla mocy powyżej 10 W.

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu