YAMAHA RX-V671

YAMAHA RX-V671
Z dodatkami 

Stawiając obok siebie zeszłoroczny model RX-V667 i obecny RX-V671, można byłoby urządzić zabawę w odnajdywanie szczegółów. Nikt jednak się chyba nie spodziewał, że po zeszłorocznej rewolucji wzorniczej Yamaha wygeneruje kolejny projekt plastyczny. Producent zostawił więc design w spokoju, a skupił się na kwestiach ważniejszych z użytkowego punktu widzenia.

Nie dość tego, że Yamaha RX-V671 kosztuje mniej, to jeszcze wzbogacono ją o dwa niezwykle ważne dodatki - port USB i moduł sieciowy LAN. Złącze USB obsługuje dwa typy urządzeń, nośniki pamięci pendrive oraz odtwarzacze Apple (iPod, iPhone). W ramach tych pierwszych odtwarzane są pliki muzyczne, w tym format Flac (do 96 kHz); przynajmniej oficjalnie Yamaha nie pracuje z dyskami twardymi.

iPody potrzebują do komunikacji zwykłego kabelka USB, jest to więc najnowszy z dostępnych (przewodowych) standardów. Alternatywnie można też wykorzystać klasyczną stację dokującą, którą podłącza się już z tyłu. Port USB odcina się nieco od typowego, chronionego zaślepką wejścia podręcznego, w którym obok złącz analogowych znajduje się także bardzo pożądane wejście HDMI - jedno z (aż) sześciu, w które wyposażono amplituner, pozostałe znajdują się oczywiście na tylnej ściance, razem z jednym wyjściem.

Wyposażenie

Komplet wideo uzupełniają dwa wejścia komponent (plus jedno wyjście) i cztery kompozyt (plus dwa wyjścia). Zestaw analogowego audio przedstawia się tylko nieco skromniej z czterema wejściami oraz jednym wyjściem liniowym. Wartościowym dodatkiem, występującym tylko u Yamahy, jest wejście dla gramofonu analogowego. Są też cyfrowe - dwa optyczne i dwa koaksjalne.

Oprócz specjalnej pary gniazd RCA, do (stereofonicznego) zasilania drugiej strefy może służyć wydzielona para zacisków głośnikowych (wtedy rezygnujemy w głównym pomieszczeniu z konfiguracji 7.1 na rzecz 5.1); w obsłudze drugiej strefy pomagają również porty zdalnego sterowania i wyzwalaczy.

Owe wielofunkcyjne terminale mogą być też wykorzystane do podłączenia przednich głośników efektowych w firmowym systemie Presence - pomysł polega na dodaniu dwóch przednich kolumn efektowych zawieszonych na wysokości ok. 1.8 m od podłogi; presence jest kompatybilny ze wszystkimi bazowymi systemami dekodowania (Dolby Digital, DTS HD...), gdyż stanowi pewnego rodzaju "nakładkę", przetwarzając sygnał wychodzący z dekodera; podobnie działa system Dolby ProLogic IIz. Yamaha RX-V671 ma komplet standardowych dekoderów HD, jednak w ramach systemów surround od wielu lat wprowadza własne dodatki.

Zestaw Cinema DSP, składający się z kompletu procesorów, ma wiele najróżniejszych przestrzennych algorytmów. Yamaha instaluje charakterystyczną "kostkę" Dock, pozwalającą na podpięcie stacji dokującej dla iPod’a oraz dwóch własnych adapterów: pierwszy to odbiornik Bluetooth, drugi jest specjalnym bezprzewodowym systemem do przesyłania muzyki z odtwarzaczy Apple - wobec obowiązujących dzisiaj standardów już nieco podstarzałym.

Wejścia i wyjścia wideo są uzupełnione o konwersję sygnałów jak i skalowanie do postaci 1080p.

Odsłuch

Yamaha często nadaje swoim amplitunerom wyraźny rys brzmieniowy, opierający się na swobodzie, otwartości i detaliczności. Nie inaczej jest w przypadku amplitunera Yamaha RX-V671. Urządzenie jest podatne na wszelkie impulsy i emocje płynące z nagrań, ale zwłaszcza na zachęty do grania zdecydowanego, do podążania za mocniejszymi akcentami. Bez zbytniej ostrożności, odważnie i czasami na skróty, Yamaha gra trochę tak, jakby zadzierała dziób na wysokich falach, aby za chwilę się w nich zapaść... i znowu - oczywiście o ile muzyczne morze jest wzburzone. Jak niszczyciel o wysokiej "dzielności morskiej", którym rzuca, który wpada w potężne przechyły, ale w końcu daje sobie radę. Zapiera to dech w piersiach, rodzi obawy... i wreszcie podziw. Jednym słowem - ostra jazda.

Góra jest więc ofensywna, błyszcząca, niesie sporą dawkę informacji, ale też nie unika ich wzmocnienia. W jej towarzystwie średnica wydaje się pozostawać o pół kroku z tyłu, lecz nie jest to wynik zamglenia i osłabienia rozdzielczości, ale "unormowania"; mniej tu porywczości i drapieżności, co jednak nie przekreśla szans na wiarygodne odtwarzanie, również głosów (a więc kinowych dialogów) dobrze wykształconych i mających spokojną, przewidywalną barwę.

Na dole pasma tworzony jest solidny i uniwersalny fundament, mający zdolność do generowania sporej masy, niskich zejść oraz podtrzymania rytmu - w każdej z tych dziedzin można znaleźć lepszych specjalistów, za to Yamaha nie jest jednostronna, wyrabia się w każdej sytuacji. Równie dobrze przejawia się energetyczność wyższego basu jak i obfi tość niskiego. To w stereo - w kinie znowu musimy się zdać na możliwości subwoofera. Mimo lekko wyostrzonego profi lu tonalnego, Yamaha RX-V671 bardzo dobrze scala plan dźwiękowy, przenosimy się w samo serce akcji, jesteśmy otoczeni - ale nie chaosem, lecz spójną sceną.

YAMAHA RX-V671

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 7
  • Wejścia / wyjścia video HDMI/komp
  • Skaler 1080p
  • Dekodery surround DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus,DD EX, DTS, DTS ES, DTS Neo:6,DPLIIx
 
 

Podstawowe dane

  • 1 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Zeszłoroczny, wciąż świeży projekt plastyczny, uzupełniony o wartościowe dodatki użytkowe, zaawansowana cyfrowa sekcja audio
  • Laboratorium: Szeroka i racjonalna. Dekodery dźwięku HD, HDMI v1.4 także w panelu podręcznym, port USB z bezpośrednią obsługą iPoda, obsługa plików Flac 24 bit/96 kHz, wejście dla gramofonu analogowego. Port sieci LAN, internetowe radio, protokół DLNA, skaler i konwerter obrazu. Dodatkowe, firmowe opcje dźwięku przestrzennego. Możliwość podłączenia z przodu kolumn 4-omowych
  • Brzmienie: Dynamiczne, swobodne, szeroko rozciągnięte z odważną górą i rozbudowanym basem. Spójna i precyzyjna scena.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Bez dwóch zdań - w numerze październikowym najważniejszy jest test duetów odtwarzacz CD / wzmacniacz, w cenie ok. 5000 zł za komplet. Klasyczne, ale i nowoczesne -...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio