NAD T757

NAD T757
Czy NADzwyczanie? 

Sam byłem zaskoczony, jak dużo do zaoferowania ma obecnie NAD w segmencie wielokanałowym. W pełnej ofercie znalazłem aż dziewięć amplitunerów! Wprawdzie notowania te zweryfikował polski dystrybutor, informując, że nie cała "dziewiątka" jest dostępna w sprzedaży (niektóre modele zostały już wycofane), jednak wciąż aktualna "czwórka" i tak robi wrażenie. Nie znam drugiej - nie licząc producentów japońskich, ma się rozumieć - audiofilskiej firmy o takim amplitunerowym dorobku.

NAD stawia nieco przewrotnie - w stosunku do tego, w czym wyspecjalizował się na polu stereo - na modele drogie i bardzo drogie. Tańszy od testowanego jest jedynie T748, za to znacznie droższe T777 i T787. Firma proponuje także dzieloną kombinację: procesor plus końcówka mocy i aż cztery odtwarzacze Blu-ray. Imponujące.

Wprawdzie kilka lat temu rozpętała się wśród wielbicieli NAD-a burza związana z rzekomą zmianą odcienia szarości, ale że nikt nie był pewien, co się dokładnie zmieniło (ani - czy w ogóle się zmieniło), rzecz szybko ucichła.

W NAD T757 szarość jest tradycyjnie "nadowska", choć od dłuższego czasu nie jest ozdobiona zielonym przyciskiem zasilania. Na bardzo dużym wyświetlaczu VFD pojawiają wszystkie informacje o trybach pracy amplitunera. Nie zrezygnowano (tak jak w Arcamie) z pokrętła wzmocnienia, które ma tutaj klasyczną formę, jednak już selektorowi źródeł przypisano jedynie dwa klawisze pracujące w trybie sekwencyjnym.
 
Wizualną przeciwwagą dla pokrętła jest umieszczone po drugiej stronie "koło" kursorów, służące do nawigacji po menu. Gniazdo słuchawkowe znalazło się tym razem na widoku, odseparowane od panelu wejścia podręcznego, które jest przykryte zaślepką. Po jej zdjęciu uzyskamy dostęp do analogowego wejścia RCA, kompozytu, gniazda optycznego oraz złącza mini-jack, które jest jednocześnie wejściem liniowym dla sprzętu przenośnego lub portem, do którego należy podłączyć mikrofon kalibracyjny.

NAD od tyłu

Tylny panel wygląda inaczej niż w większości amplitunerów. Przeprowadzono podział pomiędzy strefą niskopoziomową a odsuniętymi od wszystkich wejść i wyjść terminalami głośnikowymi. NAD T757 ma siedem końcówek mocy i siedem zacisków głośnikowych - niestety, ponownie opatrzonych zastrzeżeniem o dopuszczalności tylko 8-omowego obciążenia.

Podłączając źródła, nie sposób pomylić analogowych i cyfrowych, ponieważ dla tych ostatnich przygotowano specjalny panel, montowany niczym karta rozszerzeń w komputerze (MDC - Modular Design Construction). Cztery wejścia HDMI i jedno wyjście są zgodne z sygnałami 3D, jest też sekcja wejść koaksjalnych oraz optycznych.

Tylko trzy wejścia analogowe liniowe to niezbyt wiele, lecz we współczesnych systemach tyle zwykle wystarczy. Czwarta para RCA jest wyjściem dla instalacji drugiej strefy. Do jej zasilania można także wykorzystać potencjał dwóch końcówek mocy pod znanym już warunkiem, że zgodzimy się na konfigurację 5.1 w głównym pomieszczeniu.

Alternatywnie do systemu strefowego można też zasilić kolumny przednie w bi-ampingu. Pełną formę 7.1 ma analogowe wejście oraz wyjście. Brak portu USB nie pozwala nawet myśleć o podłączeniu iPoda w ten właśnie sposób, więc jesteśmy zdani na firmową, tradycyjną stację dokującą. Przesyła ona sygnały analogowe, więc oprócz specjalnego kabla z danymi sterującymi wykorzystuje jedno z wejść RCA (oraz złącze S-Video do przesyłania obrazu). Nie znajdziemy także złącza sieci LAN, co w produkowanych obecnie amplitunerach tej klasy jest dość zaskakującym brakiem.

Dekodery

NAD T757 dekoduje wszystkie kluczowe formaty dźwięku (Dolby TrueHD oraz DTS HD), dodając oryginalny tryb DSP Ears. Jest to własny algorytm firmy służący do obróbki sygnałów dwukanałowych, które konwertowane są na wielokanałową postać. System 5.1. Ears koncentruje się na uprzestrzennianiu nagrań muzycznych, nie jest systemem dedykowanym filmom.

Skoro jesteśmy już przy muzyce i układach surround, to warto przywołać inną funkcję - ustawienie Analog Bypass, które stworzono dla wejść analogowych, by zagwarantować, że sygnały pozostaną w ścieżce analogowej z pominięciem jakichkolwiek cyfrowych procesorów DSP.

Nad automatyczną kalibracją czuwa system firmy Audyssey.  W komplecie z amplitunerem znajdują się dwa nadajniki - ociekający błyszczącą czernią duży sterownik główny oraz maleńki pilot dla drugiej strefy.

Obudowę NADa T757 rozdzielono na dwie główne sekcje umieszczonym wzdłuż radiatorem. Stanowi on dodatkowy ekran pomiędzy obwodami przedwzmacniacza/procesora sygnałowego a zasilaczem. Potrzebne jednak było dodatkowe chłodzenie, którym zajmują się aż trzy wentylatory, zainstalowane pod radiatorem.

Przyjęty układ zakłada montowanie pionowych modułów w poziomej płytce głównej. Najważniejszymi elementami niskopoziomowej części amplitunera są moduły MDC. Aby je dokładnie obejrzeć, sprawdziłem reklamowaną procedurę łatwego upgrade’u urządzenia poprzez wymianę całej sekcji dekoderów. Rzeczywiście, serwis nie będzie miał z tym dużo pracy.

Karty, bo tak można je nazywać, zostały starannie zaekranowane, co ma duże znaczenie w przypadku wrażliwych sygnałów cyfrowych. Za dekodowanie dźwięku surround odpowiada procesor Texas Instruments, natomiast konwersją cyfrowo-analogową zajmuje się Burr Brown - ośmiokanałowy układ o rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz.

Odsłuch

Mylące może być początkowe wrażenie, sugerujące brzmienie spokojne i nieco spowolnione. NAD słuchany cicho rzeczywiście "snuje" muzykę, kiedy jednak podkręcimy gałkę do średnich poziomów głośności, budzi się i szybko nabiera wigoru. Brzmienie staje się bystre, świeże, jeszcze nie nerwowe, ale żywe i zrywne. Znacznie bliżej mu do Arcama niż Anthema, ale osiąga efekt nieco innymi środkami.

Arcam nie krępował się zaserwować sporej dawki wysokich tonów i głównie nimi, chociaż nie tylko, kreował wyraziste, lekko wyostrzone brzmienie. NAD T757 gra nieco mniej detalicznie, a bardziej spójnie, emocje rozkłada proporcjonalnie w całym pasmie, średnica pełni więc tutaj bardzo ważną rolę - w ślad za jej naturalnym uprzywilejowaniem w sygnale oryginalnym, np. w wokalach i instrumentach akustycznych, będzie i tutaj rządzić, nie przykryją jej wysokotonowe rewelacje, mimo że i ten zakres wcale nie jest uśpiony.

Energetyczność idzie w parze z wyraźną kreską, dźwięki są konkretne, osadzone w przestrzeni, nie są to ani plamy, ani punkciki, ani same zarysy. Mocne, dynamiczne, bardzo koherentne brzmienie jest właściwe pracy stereofonicznej. W kinie domowym NAD T757 wydaje się łagodniejszy, choć nie oznacza to przyciemnienia - nawet przeciwnie, wysokie tony są dość głośne, tyle że "śpiewające", niekłujące ani nieszarpiące. Tym razem można to odczytać jako nieco mniejszą dynamikę oraz rozdzielczość, przy lekkim wyeksponowaniu i jednocześnie wygładzeniu góry pasma.

Średnica jest spokojniejsza, nabiera trochę ciepła i słodyczy, dialogi są przyjemnie eksponowane - nie wprost ofensywne, lecz pojawiają się z własną barwą, dobrze odcinają się od tła. Bas potrafi być zrywny jak i obszerny. Jest trochę nieprzewidywalny, co tylko dodaje emocji. Czasami ciągnie się jakby leniwie, od niechcenia, by w krytycznym momencie, w pewnym sensie niespodziewanie - choć nie bez muzycznej przyczyny - uderzyć silnie i celnie. Nie wpada jednak w amok "wytłukiwania" rytmu tylko dlatego, że ktoś stuka palcami w blat stołu.

Przestrzenne wyzwania nie są ani trudne, ani specjalnie poruszające, przychodzą łatwo i naturalnie, bez magii i manipulacji - trzeba tylko dobrze ustawić i wyregulować system.

Radek Łabanowski

NAD T757

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 7
  • Moc8 [W] 112
  • Moc4 [W] 196
  • Skaler 1080p
  • Dekodery surround DD-TrueHD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DTS Neo:6,DPLIIx,DPLII

Laboratorium

NAD formalnie nie obsługuje kolumn 4-omowych, musimy więc pozostać w obszarze 8 omów, dla których producent przygotował kompletną specyfi kację mocową. Każda z końcówek powinna mieć 110 W, a ma nawet nieco więcej (112 W). W stereo otrzymujemy 2 x 110 W, podłączając kolejne kanały coraz mocniej obciążamy zasilacz, stąd dla pięciu kanałów wysterowanych jednocześnie uzyskaliśmy 5 x 78 W.

Producent zadbał o bliską wzorowej czułość (300 mV), poziom szumów wynosi -85 dB - całkiem dobrze.

Pasmo przenoszenia (rys.1.) prezentuje się niemal idealnie przy 10 Hz (-0,3 dB), przy 100 kHz mamy spadek -2 dB.

Amplituner równie znakomicie radzi sobie pod względem zniekształceń (spektrum na rys. 2.), generując jedynie nisko położoną (-87 dB) drugą, a więc znośną dla naszego słuchu, harmoniczną. Kolejne przebijają się jeszcze ponad widmo szumów, lecz nie przekraczają bezpiecznej granicy -90 dB.

Wykres z rys. 3. ma nieco inny przebieg niż ten, który zazwyczaj we wzmacniaczach tranzystorowych można obserwować. Zniekształcenia bardzo szybko (wraz ze wzrostem mocy wyjściowej) maleją, ale minimum przypada nie tuż przed przesterowaniem, lecz nieco wcześniej, przy ok. 13 W. Powyżej tej mocy THD+N powoli wędruje do góry.

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 8 100 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Firmowe wzornictwo, wewnątrz przypomina dobry wzmacniacz stereo. Konstrukcja modułowa, okrojona sekcja wideo.
  • Laboratorium: Umiarkowana liczba wejść i wyjść, ale wszystkie typy standardów są obecne, dekodery HD, automatyczna kalibracja, brak USB i złącza sieciowego, bez skalera wideo.
  • Brzmienie: Dynamika i uderzenie. Żywe, dźwięczne, z niskimi zejściami konturowego basu.
DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Denon rozpoczął już tegoroczną wymianę amplitunerów, wprowadzając do sprzedaży trzy modele: AVR-X3300W, AVR-X2300W oraz...

PIONEER VSX-831

PIONEER
VSX-831

Cena: 2 500 zł

ARCAM AVR550

ARCAM
AVR550

Cena: 14 000 zł

ANTHEM MRX-720

ANTHEM
MRX-720

Cena: 13 800 zł

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio