YAMAHA RX-V373

YAMAHA RX-V373
Mocny niskobudżetowiec 

Oferta amplitunerów Yamahy jest coraz bogatsza i coraz szybciej odnawiana. Z jednej strony pojawiła się seria prestiżowych konstrukcji Aventage, z drugiej mamy kilka modeli poniżej 2000 zł. Premiery nowych urządzeń rozpoczynają się zwykle od tańszych propozycji, a tegoroczną linię amplitunerów otwiera właśnie model RX-V373, który już w kwietniu znalazł się na sklepowych półkach.

Absolutnie niskobudżetowy amplituner Yamaha RX-V373 pokazuje, jak wiele potrafią dzisiaj nawet najskromniejsze amplitunery Yamahy, zwłaszcza w obszarze układów cyfrowych. Znajdziemy tu obwody, jakie jeszcze kilkanaście miesięcy temu trudno było znaleźć w znacznie droższym sprzęcie.

Standardem stały się porty HDMI i to w wersji v1.4 z 3D oraz kanałem zwrotnym ARC; RX-V373 ma aż cztery takie wejścia i jedno wyjście. Na tej do niedawna topowej specyfikacji Japończycy wcale nie poprzestali, implementując nowatorski układ 4K. Oczywiście Yamaha RX-V373 nie ma jeszcze skalera (ani do 4K, ani w ogóle), więc za portami HDMI kryje się w tym przypadku tylko przełącznik sygnałów.

Obsługa wizji po stronie analogowej też jest dobra, użytkownik dostaje dwa wejścia komponent, trzy kompozyty, odpowiednio jedno i dwa wejścia dla tych formatów. Do starszego sprzętu mogą przydać się konektory optyczne i współosiowe (po dwa wejścia). Yamaha RX-V373 ma też trzy analogowe pary wejść RCA i dwa wyjścia tego typu. W zakresie wizji nie spodziewamy się ani konwersji, ani skalowania, w razie potrzeby trzeba więc będzie zdublować połączenia do telewizora.

Yamaha RX-V373 ma "tylko" podstawowy zestaw pięciu końcówek mocy – i niczego rozsądniejszego w amplitunerze w tej cenie nie można wymyślić. Wartościowym dodatkiem jest system automatycznej kalibracji, z mikrofonem na wyposażeniu. Wejście podręczne ma port wideo kompozyt i gniazdo USB, które nawet w tak niedrogim modelu obsługuje bezpośrednie połączenie z iPodem. Brawo - zwłaszcza, że przez dłuższy czas Yamaha miała z tym problem. Można także skorzystać z klasycznych nośników pamięci i zapisanych na nich plików MP3, WAV i AAC.

Oczywiście amplituner ma kompletny pakiet dekoderów HD; choć z definicji są one 7-kanałowe, to w konfiguracji 5.1 mogą pokazać większość swoich zalet związanych w wyższą jakością (kompresja). Uzupełniają je firmowe procesory Ciemna DSP. Obudowa ma niewielką głębokość (co w wielu płytkich szafkach może być wręcz zbawienne, biorąc pod uwagę dużo przewodów wystających z tyłu).

Odsłuch

Jak na bardzo tani amplituner, Yamaha RX-V373  spisuje się całkiem dobrze, dostarczając dźwięk nieźle zrównoważony, żywy i niepozbawiony walorów dynamicznych. Naturalnym środowiskiem wielokanałowego amplitunera jest nie tylko kino domowe, obfi tujące w różnorodne wejścia (w tym te do iPoda), współczesne urządzenia otwierają się przecież szeroko na wszelaką muzykę.

Yamaha RX-V373 nie ma porażającej energii niskich rejestrów, ale gra wystarczająco nisko i sprawnie, by zapewnić zarówno odpowiedni rytm, jak i wgląd w całe spektrum utworów. W kinie domowym wydatnie pomoże subwoofer, więc nie ma się w ogóle co basem przejmować, nawet jeśli lubimy ogrom emocji w tym zakresie, wciąż wszystko jest możliwe... Sama Yamaha sporo życia przyniesie w zakresie średniotonowym, lekko ocieplonym a zarazem dość jasnym i przejrzystym. Instrumenty brzmią wiarygodnie, a dialogi z łatwością odrywają się nawet od gęstej akcji.

Góra pasma jest zaokrąglona, i chociaż nie ma tu ani fajerwerków, ani mistrzowskiej precyzji, to zapobieżenie metaliczności i wyostrzeniom zostanie dobrze przyjęte przez wielu słuchaczy. Tym razem brzmienie Yamahy nie zmierza w stronę efekciarstwa, ale wychodzi naprzeciw koncepcji, że w systemie niskobudżetowym trzeba unikać przede wszystkim zagrożeń. Przy dostatecznie neutralnych kolumnach dźwięk z Yamahy będzie przyjemny i niemęczący.

 

YAMAHA RX-V373

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 8
  • Wejścia / wyjścia video HDMI /komp
  • Dekodery surround DD-True HD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DTS Neo: 6,DPLIIx

Laboratorium

Każda z końcówek generuje 91 W przy 8 omach, przy dwóch kanałach wysterowanych jednocześnie mamy 2 x 75 W, ale przy pięciu spadek w każdym z nich jest już znaczny, 5 x 37 W wyraźnie pokazuje ograniczenie wywołane wydajnością niewielkiego zasilacza.

Czułość skalibrowano wzorowo na 0,22 V. Urządzenie generuje dość wysoki szum, wskaźnik S/N wynosi 79 dB, a dynamika zatrzymuje się na wartości dwucyfrowej - 98 dB.

Pasmo przenoszenia z rys.1. nie ujawnia problemów, przy 10 Hz spadek wynosi -0,2 dB, a przy 100 kHz -3 dB. Spektrum zniekształceń (rys. 2) wygląda bardzo dobrze, żadna harmoniczna nie przekracza -90 dB, do tego poziomu zbliża się tylko trzecia.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 300 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Dobra sekcja cyfrowa z wysokiej klasy układami dla dźwięku i obrazu, końcówki mocy z gotowych modułów scalonych.
  • Laboratorium: Automatyczna kalibracja, rozbudowany panel HDMI z obsługą 3D, ARC, a nawet przyszłościowego formatu 4K, menu ekranowe.
  • Brzmienie: Zrównoważone, czyste i lekko ocieplone, bez wyostrzeń i fajerwerków.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio