DENON
AVR-4520

Bezkompromisowa konstrukcja AVR-4520 jest wyjątkowa, co zdradza już jego monstrualne opakowanie - tak wysokie, że tworzy niemal sześcian.

Testy porównawcze

AVR-4520
PIONEER
SC-LX86

Nasza ocena

Wykonanie
Piękny olbrzym, aparycja godna referencji, dziewięć analogowych końcówek mocy, skalery obrazu 4K, niezależne przetworniki 32 bit/192 kHz dla każdego z kanałów.
Brzmienie
Zrównoważone i neutralne, zmierzające do studyjnego profesjonalizmu, dynamiczne i klarowne, z uporządkowanym detalem.
Artykuł pochodzi z Audio

Denon jest przykładem projektu niemal idealnie "czystego" wzorniczo, nie epatuje elementami na przednim panelu – tutaj znalazły się tylko dwa umiarkowanej wielkości pokrętła, skromna, niebieska matryca i wyłącznik sieciowy.

Dzięki wysokiej przedniej ściance urządzenie prezentuje się bardzo wytwornie (trzeba tylko pozbyć się naklejki z prawej strony). Można by się spodziewać, że uchylenie klapki "spuści ze smyczy" niezliczoną ilość maleńkich przycisków, ale i tutaj Denon AVR-4520 wygląda spokojnie; skupia się za to na funkcjach strefowych, przyciskach szybkiego wyboru i kluczowych kursorach, które pozwalają poruszać się po wszystkich zakamarkach ustawień.

Uchylny panel to także miejsce dla wejść podręcznych. W sferze analogowej jest kompozyt dla obrazu, stereofoniczna para RCA dla dźwięku i wyjście słuchawkowe, w sferze cyfrowej - wejście HDMI (z trybem MHL dla sprzętu przenośnego, pracującego pod kontrolą systemu Android, pozwalającego na przesyłanie obrazu w formacie 1080p), i port USB, którego podstawowym zadaniem jest współpraca z iPodami, iPhone`ami czy iPadami.

Tylna ścianka

Tylną ściankę amplitunera Denon AVR-4520 podzielono na trzy poziome strefy. Najniższą wypełnia bateria jedenastu par terminali głośnikowych - to urządzenie z dziewięcioma końcówkami mocy (jako jedyne w ofercie Denona ma więcej niż siedem wzmacniaczy), które możemy wykorzystać na różne sposoby.

Jednym z nich są systemy dekodowania Audyssey DSX lub DPL IIz, ale sytuacje "obstawienia się" dziewięcioma kolumnami są bardzo rzadkie, w przeciwieństwie do tworzenia zdalnych stref, można też nadmiarową parę końcówek wykorzystać do bi-ampingu najważniejszych kolumn - przednich lewej i prawej.

Środkową strefę zajmuje mieszanka analogowa z wejściami RCA (są wśród nich klasyczne liniowe, dla gramofonu z wkładką MM oraz dedykowane wejścia dla odtwarzacza sieciowego), z wielokanałowym wejściem i wyjściem (odpowiednio 7.1 i 11.2) a także rozbudowaną gamą gniazd wideo (kompozytowe oraz komponentowe).

Chcąc wykorzystać umiejętności strefowe, mamy do dyspozycji dźwięk z RCA dla dwóch kolejnych pomieszczeń, obraz z kompozytu i komponentu, a nawet z przeznaczonego do tego celu specjalnego wyjścia HDMI.

Oprócz niego są także dwa "zwykłe" wyjścia HDMI - dla urządzeń w głównym pomieszczeniu. Wejść HDMI, nie licząc tego z przodu, jest sześć. Dwa wejścia współosiowe elektryczne i dwa optyczne nie są już w systemach AV najważniejsze, ale zawsze mogą się przydać.

Do roli pierwszoplanowej aspiruje natomiast Denon Link HD, interfejs najnowszej generacji, który wraz z firmowym odtwarzaczem Blu-ray (DBT-3313, a niedługo również inne) zapewnia bezkompromisową transmisję sygnałów audio (taktowanych jednym zegarem, aby uzyskać minimalne zniekształcenia jitter).

Nowość

Nowością, jaką widzę w amplitunerze pierwszy raz, jest 4-portowy przełącznik sieci LAN. Urządzenia korzystające z dostępu do domowej i globalnej sieci w "ekosystemie" A/V mnożą się w zastraszającym tempie - amplituner, odtwarzacz Blu-ray, telewizor, odtwarzacz sieciowy, konsola do gier...

W szafce ze sprzętem robi się coraz bardziej tłoczno i rzeczywiście taki przełącznik wbudowany w amplituner AV, traktowany jako centrala systemu, ma duży sens, zwłaszcza że na ogromnej tylnej ściance jest sporo miejsca do zagospodarowania.

Szkoda tylko, że Denon nie wbudował układu o prędkości nominalnej Gigabit/s, a tylko 10/100 Mbit/s. Jest to starsza, odchodząca już do lamusa generacja, choć na razie wciąż wystarcza do przesyłania większości materiałów z plików A/V.

Czteroportowy przełącznik sieci LAN u osób nieobeznanych z połączeniami sieciowymi może rodzić wątpliwości co do tego, które gniazdo jest "wejściem". Nie ma jednak znaczenia, które wybierzemy, gdyż wszystkie działają równorzędnie, a układy amplitunera podłączone są do "niewidocznego", piątego portu wewnątrz. Sieciowe zdolności Denon AVR-4520 obejmują niemal wszystko, co w tej kwestii wymyślono, pomijając zdalne sterowanie i dostęp do stacji internetowych.

Denon dba o atrakcyjność modułu wbudowanymi aplikacjami popularnych serwisów sieciowych last.fm oraz Spotify. Urządzenie jest zgodne z protokołem AirPlay (dla odtwarzaczy Apple) oraz uniwersalnym DLNA, umożliwiającym przesyłanie muzyki np. ze smartfonów działających pod kontrolą systemu Android, a także komputerów czy dedykowanych serwerów NAS.

Samo przesyłanie danych to jeszcze nie wszystko - trzeba je przecież jeszcze "obrobić", więc Denon ma komplet dekoderów dla najpopularniejszych formatów muzycznych, zarówno tych skompresowanych, jak i bezstratnych, w tym Flac o parametrach 24 bit/192 kHz. Skalowanie obrazu z dowolnego wejścia nie ma ograniczeń (w ramach dostępnych komercyjnie technologii) i sięga formatu 4K.

Odsłuch

Pomijając już sam wygląd i gabaryty (nie tylko amplitunera, ale również pudła, w które jest pakowany), a także całe mnóstwo najnowszych i najlepszych układów cyfrowych oraz funkcji, szybko się przekonamy, że Denon AVR- 4520 jest urządzeniem wyjątkowym również pod względem jakości dźwięku. Zapewnia brzmienie dojrzałe, pewne i kompetentne, niczego nie forsuje, niewiele podbarwia, niewiele ukrywa.

Chociaż neutralność nie osiąga w pełni studyjnej dokładności czy absolutnej przejrzystości, to wydaje się, że w tym kierunku Denon zmierza. Denon AVR- 4520 zachowuje równowagę, spójność i spokój, nie popisując się ani ostrością rysowania detalu, ani nie narzucając klimatu ocieplenia. Obok równowagi ważna jest tutaj dynamika, a wspomniany spokój nie oznacza jej utemperowania, lecz dotyczy barwy i braku nerwowości.

Denon potrafi jednak przyłożyć nie tylko mocno, ale i szybko. Nie rozrywa muzyki na czynniki pierwsze, zachowuje płynność, lecz jej nie spowalnia. Nie wieje nudą i beznamiętnością, chociaż w pierwszym wrażeniu nie dzieje się nic "powalającego", to później brzmienie tańszych urządzeń będziemy odbierać jako "skrzywione", przytłumione albo agresywne.

Denon AVR- 4520 nie jest ekstremalnie wrażliwy na sygnał słabszej jakości, różnicuje realizacje, pokazując blask tych najlepszych, ale nie znęca się nad naszymi uszami przy odtwarzaniu MP3.

W kinie domowym charakter basu będziemy kształtować za pomocą subwoofera, Denon "sam z siebie" zachowuje w tym zakresie dyscyplinę, nie "rozpuszcza" basu i może taki właśnie, konkretny fundament wpływa na porządek słyszalny w całym pasmie.

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-4520
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 181
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 289
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 1080 p
Dekodery surround DD-TRUE HD,DTS HD MA, DD, DDPlus,DD EX,DTS, DTS ES, DTS NEO 6,DPLIIx, DPLIIZ
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-4520

Chociaż Denon aprobuje (informacja na tylnej ściance) obciążenia 4-omowe, to w dokumentacji rekomenduje już minimalną impedancję 6 omów. Tam też znalazłem informację o mocy wyjściowej dla 8 omów, mającej wynosić 150 W. Odważyłem się jednak podłączyć również 4 omy i będzie się z czego cieszyć: AVR-4520 dostarcza aż 181 W przy 8 omach w jednym kanale i 2 x 165 W w stereo, więc przekracza (i to znacząco) specyfi kację producenta.

Przy 4 omach wspiął się na pułap 289 W i 2 x 248 W, osiągnął też 3 x 172 W, skapilutował dopiero przy 4 i 5 kanałach wysterowanych równocześnie - zadziałały układy zabezpieczające (już przy pomiarze jednego kanału przy 4 omach urządzenie mocno się nagrzewało). W praktyce, czyli w domu, takie tortury, jakie przeprowadzam w laboratorium, nie czekają Denona, więc można przyjąć, że amplituner poradzi sobie w każdych warunkach z całym systemem głośnikowym opartym na kolumnach 4-omowych. Należy mu tylko pozostawić sporo wolnej przestrzeni, zapewniając efektywną wentylację. Denon dobrze radzi sobie w teście pasma przenoszenia (rys.1), z idealną liniowością przy 10 Hz oraz lekkim spadkiem powyżej 20 kHz, -3 dB pojawia się dopiero przy 90 kHz przy 8 omach i 72 kHz przy 4 omach.

Świetnie przedstawia się spektrum harmonicznych (rys. 2), ponieważ żadna z nich nie przekracza poziomu -90 dB. Choć zniekształcenia w funkcji mocy (rys. 3) nie są najniższe, to wystarczy poziom 2 W przy 8 omach i 3 W przy 4 omach, aby osiągnąć THD+N poniżej 0,1 %. . Szum pojawił się na pułapie -81 dB, jak już nieraz obserwowaliśmy; nawet najlepsze amplitunery nie brylują pod tym względem (są bowiem nafaszerowane układami), ale dzięki wysokiej mocy dynamika osiąga 103 dB.

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu