YAMAHA RX-A3040

YAMAHA RX-A3040
Ponad poprawnością

Yamaha sięgnęła po sprawdzoną receptę - zbudowała prestiż nowej serii Aventage (i całej oferty) na modelach referencyjnych, by z czasem schodzić niżej. W tym sezonie amplitunerów jest aż dziesięć, z czego połowa to przedstawiciele gamy Aventage. Wszystkie, począwszy od najtańszego RX-A740, komunikują się z siecią bezprzewodowo, wszystkie są również wyposażone w obsługę sygnałów wideo 4K. Już model RX-A2040 ma dziewięć końcówek mocy (9.2), podobnie jak topowy RX-A3040.

Obowiązuje styl łączący mat w dolnej części frontu i połysk w części górnej. Niezmienne są również dwa główne pokrętła, regulator głośności oraz przełącznik wejść. Ponad nimi zlokalizowano główny włącznik sieciowy a także przycisk aktywujący tryb Direct. Już od jakiegoś czasu wyświetlacze amplitunerów przestały być najważniejsze - wraz z przejęciem tej roli przez smartfony, tablety, a także menu ekranowe, tracą na znaczeniu.

Podobnie wyświetlacz Yamahy - nie musi być imponujący, wystarczy, że będzie czytelny z dużej odległości w ramach podstawowych informacji. Manipulatory pod klapką ograniczono właściwie do kursorów, układu szybkiego wyboru Scene i obsługi zdalnych stref; jest tutaj jednak także dość rozbudowany obszar podręcznego wejścia z gniazdem HDMI, USB, a także analogowymi RCA (dźwięk stereo) i kompozytem dla obrazu oraz wyjście słuchawkowe, dopieszczone przez Yamahę wirtualnymi trybami "przestrzennymi" Silent Cinema.

Yamaha RX-A3040 obsługuje oczywiście tryby HD, najnowszy format Dolby Atmos (aktualizacja oprogramowania dostępna od początku listopada) ma też cały arsenał własnych procesorów Cinema DSP, w modelu RX-A3400 w najlepszej wersji HD3. Zakłada on instalację dwóch dodatkowych par głośników Presence - przednich i tylnych - można je powiesić na ścianie (przedniej oraz tylnej) na wysokości ok. 180 cm "na zewnątrz" względem kolumn przednich (lub tylnych).

Alternatywnie można je także zainstalować w suficie, wybierając stosowny tryb DSP. Cinema DSP HD3 (ten układ jest dostępny tylko w topowym modelu RX-A3040) bazuje na standardowym sygnale zakodowanym np. na płycie Blu-ray. Strumień dla odpowiednich kanałów Presence jest generowany przez algorytmy zaszyte w procesorach cyfrowych; w tym przypadku nie są więc potrzebne, tak jak w systemie Dolby Atmos, specjalnie pod tym kątem przygotowane ścieżki dźwiękowe. Jedenaście wyjść głośnikowych gwarantuje elastyczność.

"Sztywno" podłączono pięć podstawowych kolumn typowej konfiguracji 5.1, utworzono także kolejne dwa bloki o nazwie Extra - każdy z dwoma parami zacisków - i tutaj wybór należy już do użytkownika, w jaki sposób wykorzysta pozostające jeszcze do dyspozycji dwie końcówki.

Możemy podpinać dodatkowe strefy, uruchomić bi-amping kolumn przednich lub zainstalować przednie i tylne efektowe kolumny firmowego systemu Presence. Wyjście niskopoziomowe z przedwzmacniacza ma rozbudowaną formułę 11.2; jest też wejście pełnego zestawu 7.1, którego nie mają konkurenci. O elastyczność i bezpieczeństwo końcówek mocy dba selektor impedancji (4 lub 8 Ω), ale tylko w kanałach przednich - pozostałe "muszą" mieć minimum 6 Ω, ale w praktyce... też nic im się nie stanie, gdy obciążymy je czterema omami.

Yamaha  RX-A3040: wejścia i wyjścia

 W nowoczesnym amplitunerze najważniejsze z wejść to oczywiście HDMI. Nie licząc panelu podręcznego, Yamaha RX-A3040 ma ich siedem, a sygnał wyprowadzimy dwoma wyjściami. Wszystkie wspierają format 4K. Coraz mniejszą uwagę producenci poświęcają formatom analogowym, lecz flagowiec musi być uniwersalny, zatem w RX-A3040 są cztery wejścia kompozyt i trzy komponent, przygotowano odpowiednio jedno i dwa wyjścia w tych formatach.

Znacznie bardziej okazale wygląda sekcja audio, z ośmioma wejściami RCA, jednym wyjściem, a także wejściem dla gramofonu analogowego (MM). Bogata jest sekcja cyfrowa, w której nie brakuje gniazd współosiowych i optycznych (po trzy wejścia). Do sieci komputerowej Yamahę podłączymy przewodowo (LAN) lub bezprzewodowo (Wi-Fi, także z trybem Direct).

Trudno dzisiaj sobie wyobrazić inne podłączenie obrazu do telewizora jak poprzez HDMI. Oczywiście amplituner Yamaha RX-A3040 jest wyposażony zarówno w skaler (4K), jak i w konwerter formatów wizyjnych, ale taką funkcjonalność otrzymujemy w głównym pomieszczeniu. Dodatkowe wyjście HDMI (dla zdalnej strefy, np. nr 4) jest sprzężone tylko z przełącznikiem źródeł HDMI, to także wytłumaczenie obecności wyjść analogowych, które są jedynym sposobem na to, by w zdalnej strefie "wydobyć" sygnały podane na analogowe wejścia.

Yamaha  RX-A3040: połączenia sieciowe i odtwarzane pliki

Połączenie sieciowe oznacza przede wszystkim funkcje sterujące za pomocą urządzeń mobilnych oraz specjalnej aplikacji przygotowanej dla sprzętu Apple a także tych z systemem Android. Równie ważna jest usługa odtwarzacza strumieniowego, która stała się tak popularna w wielokanałowych amplitunerach, choć obejmuje przecież stereofoniczne sfery.

Yamaha RX-A3040 odtwarza pliki Flac i WAV z maksymalną rozdzielczością 24 bity/192 kHz, w przypadku formatu Apple Lossless są to 24 bity/96 kHz. Przygotowano również wsparcie dla popularnych internetowych serwisów strumieniujących, na czele ze Spotify, a z lokalnej sieci domowej możemy przesłać sygnał protokołem AirPlay. Wejście USB z przedniego panelu służy urządzeniom Apple, ale także sprzętowi konkurencji, przesyłając w tym przypadku zarówno dźwięk, jak i obraz, dzięki dodatkom MHL.

Odsłuch

Jeśli szukamy zrównoważenia i zarazem emocji - Yamaha RX-A3040 jest doskonała. Wydaje się najbardziej wszechstronna i kompletna. Odnajduje się w wielu sytuacjach, nie stawiając wszystkiego na jedną kartę. To brzmienie ma wiele odcieni, nie jest tak łatwe do zdefiniowania, jak w przypadku Denona i Pioneera; konkurenci mają ochotę szarżować, szybko pokazywać detale, w zasadzie natychmiast ujawniają swoje możliwości, bazujące na dobrej neutralności i dynamice - i nikt im tych zalet nie odmówi.

Jednak Yamaha idzie dalej - albo trochę w inną stronę - budując dźwięki bogate, głębokie i płynne, mając w sobie więcej łagodności, która nie jest miałkością i nijakością. Zaraz się okaże, dlaczego... Yamaha RX-A3040 nie kopie, nie szarpie i nie szczypie, ale wysokie tony ma błyszczące, energetyczne, potrafi w tym zakresie narobić zamieszania, a zaraz potem, z innym materiałem, pięknie się wyciszyć i przenieść naszą uwagę na środek pasma. Wszystko, co najważniejsze, jest zawsze na miejscu, nie musimy się doszukiwać żadnych elementów.

W muzyce Yamaha RX-A3040 brzmi bardzo świeżo, przestrzennie i selektywnie, czasami wystrzeli fajerwerkami wysokich tonów, czasami przyciągnie pełnymi, soczystymi wokalami, da też dobre oparcie w niskich tonach, które są gęste, lekko zaokrąglone, ale stabilne - nie "kołyszą" nadmiernie, nie są zbyt "miękko zawieszone".

W kinie domowym ogólny zarys tonalny nie ulega zmianie, ale trochę inaczej procentuje - Yamaha RX-A3040 podchodzi do nas ze wszystkich stron bliżej, bardziej otula, dźwięki są bardziej obecne, a w centrum świetnie kształtowane są dialogi, chociaż "wysyp" wysokich tonów też jest na porządku dziennym.

Yamaha RX-A3040 przede wszystkim ucieka od suchości, nie stawia pryncypialnie na neutralność, aby nie stracić okazji do zagrania żywo i trochę "ponad" to, co znajdowałoby się w obiektywnej poprawności. Liniowość i pełna kontrola nie są tutaj priorytetem, a to, co dostajemy w zamian, pokazuje, że wcale nie zawsze być muszą.

Radek Łabanowski

YAMAHA RX-A3040

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 9
  • Moc8 [W] 191
  • Moc4 [W] 306
  • Skaler 4K
  • Dekodery surround Dolby Atmos, DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus, DD EX, DTS, DPL IIz, DTS ES, DTS Neo:6
 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 9 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Styl Yamahy w najbardziej okazałym wydaniu, dbałość o konstrukcję mechaniczną i optymalne rozlokowanie układów. Komplet analogowych końcówek mocy, w sekcji cyfrowej znakomite konwertery ESS Technology wraz z procesorami DSP.
  • Laboratorium: Aż cztery zdalne strefy z ogromną elastycznością połączeń i konfiguracji. Dolby Atmos, a także własne tryby przestrzenne Cinema DSP HD3, Dolby Atmos "w drodze". Sekcja sieciowa oparta na połączeniu LAN oraz Wi-Fi (tryb Direct). Moduł odtwarzacza strumieniowego z obsługą plików HD (Flac, WAV, Alac), Airplay oraz MHL, aplikacja sterująca dla urządzeń mobilnych. Kolumny 4-omowe można podłączyć w kanałach przednich
  • Brzmienie: Soczyste, swobodne, barwne, z błyszczącą górą, ożywiające muzykę i ścieżki filmowe.
DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Denon rozpoczął już tegoroczną wymianę amplitunerów, wprowadzając do sprzedaży trzy modele: AVR-X3300W, AVR-X2300W oraz...

PIONEER VSX-831

PIONEER
VSX-831

Cena: 2 500 zł

ARCAM AVR550

ARCAM
AVR550

Cena: 14 000 zł

ANTHEM MRX-720

ANTHEM
MRX-720

Cena: 13 800 zł

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio