PIONEER SC-LX59

PIONEER SC-LX59

Zagadnienie konfiguracji wyjść lub/i wzmacniaczy staje się jeszcze bardziej zawiłe, gdy się okazuje, że niektóre końcówki mocy można przekierować na dodatkową strefę, zastosować bi-amping lub specjalne kolumny do Dolby Atmos. W instrukcji SC-LX59 podano piętnaście gotowych szablonów ustawienia głośników, w tym siedem dla Dolby Atmos.

Pod klapką ukryto wiele funkcji i kilka wejść. Jest tutaj m.in. dostęp do menu, obsługa stref, tunera, przełączanie ustawień dźwiękowych i wizyjnych. Jest także wyjście słuchawkowe, HDMI oraz USB do przenośnych odtwarzaczy Apple oraz plików (24/192 i DSD128) z pendrajwa lub twardego dysku.

Wejście HDMI na przednim panelu zostało opisane cyfrą 5, ale w rzeczywistości SC-LX59 ma siedem wejść w tym standardzie. Trzy z nich (ale tylko umieszczone z tyłu) pozwalają na przełączanie sygnału 4K, 60 Hz, 4:4:4, pozostałe także akceptują UHD, jednak w trybie 4:2:0.

Pioneer SC-LX59 ma trzy wyjścia HDMI (jedno na dodatkową strefę), wszystkie mogą podawać 4K, 60 Hz, 4:4:4. Jedno z wejść HDMI jest kompatybilne z podłączeniem MHL, ARC jest na wyjściu HDMI nr 1. Cyfrowy sygnał wizyjny może przechodzić przez wyłączony amplituner. Analogowe podłączenia wizyjne są w Pioneerze w mniejszości, ale jest jeden komponent (wejście) i trzy kompozyty (wejścia i wyjście).

Od razu widać, ze Pioneer stawia na HDMI. Do łączności bezprzewodowej (WLAN i BT) służą dwie anteny przytwierdzone na stałe do obudowy.

Od razu widać, ze Pioneer stawia na HDMI. Do łączności bezprzewodowej (WLAN i BT) służą dwie anteny przytwierdzone na stałe do obudowy.

Podłączenia dźwiękowe obejmują trzy wejścia analogowe i cztery cyfrowe. W odróżnieniu od większości konkurentów, SC-LX59 ma także pakiet wyjść audio, analogowych oraz cyfrowych; SC-LX59 obsługuje dwie dodatkowe strefy i dla nich są dwa dodatkowe wyjścia audio. Pioneer nie ma jednak wejścia gramofonowego.

Połączenie z siecią może być przewodowe lub bezprzewodowe. Do komunikacji WLAN i BT służą dwie anteny, przytwierdzone na stałe do tylnego panelu. Amplituner jest zgodny z protokołem DLNA, komunikuje się także przez AirPlay, ma też dodatkowy tryb (HTC Connect) pod kątem telefonów marki HTC.

Sieć nawet przez WLAN działa pewnie i stabilnie. Urządzenie ma radio internetowe i dostęp do serwisu Spotify (Spotify Connect z aplikacją mobilną). Podobnie jak w przypadku USB, połączenie sieciowe pozwala na odtwarzanie plików o wysokiej rozdzielczości (DSD128, 24/192 ).

Do sterowania posłużą RS232, wejścia i wyjścia IR oraz dwa triggery 12 V. Dzięki aplikacji AV Navigator, SC-LX59 może być obsługiwany przez urządzenia mobilne. Do poprawiania jakości plików muzycznych (tych skompresowanych) służy dwutrybowy Sound Retriever, który dedykowano połączeniom sieciowym oraz lokalnym - przez USB. Dodatkowo jest także moduł o nazwie Air, dopasowany do specyfiki transmisji BT.

Wszystkie wejścia i wyjścia HDMI obsługują UHD. Trzecie wyjście HDMI ma służyć do zasilania sygnałem AV dodatkowej strefy.

Wszystkie wejścia i wyjścia HDMI obsługują UHD. Trzecie wyjście HDMI ma służyć do zasilania sygnałem AV dodatkowej strefy.

Mamy tu także kilka ustawień, zadaniem których jest poprawianie brzmienia nagrań nieskompresowanych, w tym układ podnoszący rozdzielczość do 32 bitów i próbkowanie do 192 Hz, firmowy układ Pioneera PQLS (Pioneer Quarc Lock System) oraz trzy różne tryby filtrów cyfrowych w ramach konwertera C/A.

Pioneer SC-LX59 ma dziewięć końcówek mocy, analogowe wyjście 13.2 na zewnętrzne wzmacniacze oraz jedenaście par zacisków głośnikowych. Opisy dodatkowych gniazd głośnikowych i wyjść są umowne (Top Middle, Extra 1, Extra 2), ponieważ za ich pomocą, na bazie 7.2 lub 5.2, można wykreować bardzo wiele kombinacji.

Podsuwane zestawienia głośnikowe (oprócz ich liczby i konfiguracji) obejmują również subwoofery (1 lub 2) i zasilanie dodatkowych pomieszczeń. Nominalnie Pioneer ma dwie strefy, ale wyjście HDMI jest od nich niezależne. Producent opisał tę funkcję jako HDZone. W rzeczywistości jest to dodatkowa strefa, w której sygnał cyfrowy AV może zasilać nie tylko TV, ale również urządzenie audio. Jednym z najbardziej zaawansowanych i popularnych systemów dekodowania wielokanałowego jest w tej chwili Dolby Atmos, jednak amplituner jest również przygotowany do przyszłościowej aktualizacji w ramach DTS:X.

Menu jest w języku angielskim, grafika wystarczająco przejrzysta, a poruszanie się wśród funkcji dość łatwe. Wybieranie opcji pilotem odbywa się z minimalnym opóźnieniem, można się jednak szybko do tego przyzwyczaić. Jedną z ważnych funkcji jest kalibracja systemu głośnikowego, zabezpieczona przez zaawansowany system MCACC Pro. Algorytm, oprócz podstawowych parametrów, niweluje także (przynajmniej teoretycznie) wpływ fal stojących. Przez główne opcje można przebrnąć manualnie.

Wewnątrz, na pierwszym planie, znajduje się płytka z procesorami cyfrowymi, pod nią umieszczono równolegle inne moduły. Końcówki mocy ulokowano na samym dole i zakryto niemal w całości metalowym ekranem - to zabieg potrzebny ze względu na wzmacniacze w klasie D znajdujące się tuż przy delikatnej elektronice cyfrowej.

Wewnątrz, na pierwszym planie, znajduje się płytka z procesorami cyfrowymi, pod nią umieszczono równolegle inne moduły. Końcówki mocy ulokowano na samym dole i zakryto niemal w całości metalowym ekranem - to zabieg potrzebny ze względu na wzmacniacze w klasie D znajdujące się tuż przy delikatnej elektronice cyfrowej.

Odsłuch

W każdym ze sprawdzanych trybów Pioneer SC-LX59 grał energetycznie i analitycznie. W żadnej sytuacji nie brakuje mu mocy, ale nie jest to żywioł i spontan - raczej siła dynamiki oraz dyscypliny, która pozwala wykonać dowolne figury, jednak ściśle według instrukcji zapisanej w nagraniu.

W stereo Pioneer odtwarzał przestrzeń uporządkowaną i skonkretyzowaną. Źródła dźwięku były precyzyjnie zdefiniowane, scena umiarkowanie szeroka, w standardowej odległości od słuchacza. Niby nic szczególnego, a jednak pozwalało to bez trudu śledzić akustykę nagrania i akcję poszczególnych wątków muzycznych.

Pioneer SC-LX59 jest w takiej prezentacji zasadniczy, a nawet trochę obcesowy, nie kreuje wielkiej sceny, można mu zarzucić brak polotu, fantazji i finezji, ale nic nie wytrąci go z równowagi - nawet bardzo duże grupy instrumentów nie wpadają na siebie, nie zlewają się, można łatwo skupić się na dowolnie wybranym elemencie albo słuchać całości w pełnym komforcie i pewności, że wszystko idzie jak należy. Analityczność SC-LX59 jest wybitna, sięga dalekich planów, nie oznacza jednak nadzwyczajnej przestrzennej swobody i rozmachu - Pioneer wszystko trzyma w ryzach.

Zimny sposób rysowania przestrzeni okazał się jednak dobry przy nadzwyczajnej dynamice. SC-LX59 z każdym dźwiękiem trafia w dziesiątkę; wchodzi na wysokie po - ziomy głośności bez żadnego skrępowania.

USB czyta pliki z pendrajwów i HDD (DSD128 i PCM 24/192). Gniazdo HDMI pod klapką nie obsługuje MHL, za to jedno z wejść z tyłu jest przygotowane na ten standard.

USB czyta pliki z pendrajwów i HDD (DSD128 i PCM 24/192). Gniazdo HDMI pod klapką nie obsługuje MHL, za to jedno z wejść z tyłu jest przygotowane na ten standard.

- Końcówki mocy: 9
- Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS HD, DTS HD Master Audio, DTS 96/24
-Konwerter wideo: tak
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 8 x HDMI, 1 x komponent, 3 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 3 x HDMI, 1 x kompozyt
- Wej./wyj. analogowe audio: 3 x RCA/1 x RCA
- Wej. podręczne: USB, HDMI USB 1 x przód
- Wej. gramofonowe: –
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: –
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 13.2
- Wej. cyfrowe: 2 x coax., 1 x opt.
- Wyj. cyfrowe: 1 x opt.
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe zakręcane
- Pilot uniwersalny: tak
- iPOD/iPhone/iPad USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe DLNA, serwisy muzyczne, radio internetowe
- Flac: 24 bity/192 kHz
- DSD: 5,6 MHz
- Dodatkowe strefy/obługa: 2,3,4/2 x wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio, 1 x HDMI
- Komunikacja: LAN, WLAN, BT
- Gniazda systemowe: RS232, 2 x wyj. trigger 12V, 1 x wej. IR, 1 x wyj. IR

Grzegorz Rogóż

PIONEER SC-LX59

  • Rodzaj Amplitunery
  • Ilość końcówek 9
  • Moc8 [W] 120
  • Moc4 [W] 196
  • Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
  • Skaler 4K
  • Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS HD, DTS HD Master Audio, DTS 96/24

Laboratorium

Pioneer pozwala na podłączenie kolumn 4-omowych i w podawanych informacjach koncentruje się na mocy wyjściowej właściwej takiemu obciążeniu, czemu nie należy się dziwić - jest to moc wyższa niż przy 8 omach.

Mamy oczekiwać w jednym kanale aż 190 W, ale dostajemy jeszcze więcej - 238 W; w trybie dwukanałowym 2 x 196 W; a w pięciokanałowym - 5 x 102 W. Przy 8 omach uzyskujemy w konfiguracji pięciokanałowej niewiele mniej - 5 x 82 W, ale w stereo (jak i przy jednym kanale wysterowanym) jest to "tylko" 120 W – wyraźnie mniej, niż przy 4 omach, chociaż w skali bezwzględnej to przecież bardzo dużo.

Amplifi kacja impulsowa (klasa D), która pomaga uzyskać tak wysoką moc, ma jednak i swoje słabsze strony – S/N wynosi zaledwie 72 dB, więc dynamika dociera tylko do 93 dB.

Wpływ wzmacniaczy w klasie D widać również na rys. 1. (pasmo przenoszenia). O ile w zakresie niskotonowym wszystko jest w najlepszym porządku, to w okolicach 40 kHz, przy 8 omach, widać mocne wzbudzenie, wynikające z wpływu filtrów wyjściowych, które zostały (i całkiem słusznie) zoptymalizowane dla 4 omów. Przy takim obciążeniu problem już nie występuje, a spadek -3 dB pojawia się przy 50 kHz.

W spektrum zniekształceń (rys. 2) widać dwie harmoniczne, drugą przy -83 dB oraz trzecią przy -84 dB.

THD+N niższe od 0,1 % uzyskujemy już przy mocy nieznacznie przekraczającej 1 W przy 8 omach i 2 W przy 4 omach.

 
 

Podstawowe dane

  • 7 500 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Typowy współczesny Pioneer – doskonała sekcja cyfrowa, końcówki mocy w klasie D, charakterystyczny wgląd.
  • Funkcjonalność: Obsługuje aż 4 strefy (włącznie z główną). Nie ma wejścia gramofonowego. Bardzo dobre możliwości regulacji dźwięku, autokalibracja MCACC.
  • Laboratorium: Wysoka moc (2 x 120 W/8 Ω, 2 x 196 W/4 Ω, 5 x 80 W/8 Ω, 5 x 100 W/4 Ω), niski odstęp od szumu (72 dB) i typowe dla konstrukcji impulsowej zaburzenia na górnym skraju pasma
  • Brzmienie: W stereo dynamiczne, konturowe, skupione, bez ociepleń i osłodzeń, bas twardy i sękaty, góra błyszcząca i selektywna. W kinie duży udział efektów, przestrzeń rozległa.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio