DENON AVR-X3300W

DENON AVR-X3300W

AVR-X3300W znajduje się mniej więcej pośrodku amplitunerowej oferty Denona. Wygląda podobnie jak model poprzedni (AVR-X3200W), nie różni się także bardzo od modeli sprzed dwóch, trzech generacji. Można się nad tym faktem znęcać, ale lepiej zdać sobie sprawę, że wprowadzanie nowocześniejszych funkcji i wyposażenia jest znacznie istotniejsze niż zmiana wyglądu obudowy.

Na froncie nie ma klapki, pod wyświetlaczem jest niewielkie wgłębienie, w którym znajdują się: wyjście słuchawkowe (duży jack 6,3 mm), wejście HDMI, USB oraz gniazdo na mikrofon kalibracyjny - związany z systemem Audyssey, tutaj po raz pierwszy (poprzednik AVR-X3200 miał skromniejszą odsłonę) w wersji MultEQ XT32.

Gniazdo HDMI akceptuje sygnał cyfrowy 4K. Standard obejmuje wszystkie wejścia i wyjścia tego typu w AVR-X3300W, podręczne ma jednak nieco mniejsze pasmo niż pozostałe, bo obsługuje 4:2:0, podczas gdy wszystkie ulokowane z tyłu - już 4:4:4.

Gniazdo USB pozwala na obsługę pendrajwów (również HDD z plikami) oraz urządzeń przenośnych Apple. USB może też służyć do ładowania np. iPhone`a (deklarowany maksymalny prąd tego wyjścia wynosi 1 A).

USB (tak jak i moduł sieciowy) pozwala podać pliki DSD 5,6 MHz i bazujące na PCM dla 24/192.

Na przednim panelu znajduje się wiele przycisków dostępu, m.in. do najważniejszych wejść, strojenia radia i drugiej strefy (włączanie i wybór źródeł). Reszta została ulokowana na pilocie, który jest niewielki, zgrabny i ma niewiele przycisków. Wyświetlacz jest standardowy dla Denona - o umiarkowanym kontraście, na niebieskiej matrycy punktowej.

USB ma spodziewaną dla Denona funkcjonalność: obsługuje urządzenia Apple (także ładuje), pozwala na odczytywanie z pendrajwów i twardych dysków plików o wysokiej rozdzielczości. HDMI zaserwowane z przodu obsługuje UHD, ale ma węższe pasmo niż pozostałe (4:2:0).

USB ma spodziewaną dla Denona funkcjonalność: obsługuje urządzenia Apple (także ładuje), pozwala na odczytywanie z pendrajwów i twardych dysków plików o wysokiej rozdzielczości. HDMI zaserwowane z przodu obsługuje UHD, ale ma węższe pasmo niż pozostałe (4:2:0).

Urządzenie ma Dolby Atmos oraz DTS:X w wersji "upgrade", czyli oprogramowanie trzeba sobie samodzielnie ściągnąć. Właściwe użycie Dolby Atmos i DTS:X wymaga zastosowania dodatkowych głośników oraz wybrania odpowiedniego trybu pracy dekodera. Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie, testując urządzenia tej marki - w znakomicie przetłumaczonej instrukcji obsługi znajdują się wszystkie możliwe kombinacje wraz z odpowiednimi objaśnieniami. Także menu amplitunera jest po polsku.

Zakres regulacji określiłbym jako odpowiedni. Zestaw narzędzi dających dostęp do ustawień dźwięku, wizji, wejść, sieci jest na tyle duży, że można go ogarnąć w ciągu kilkunastu minut. Zrezygnowano natomiast z bardzo rozbudowanych i skomplikowanych możliwości, których użytkownicy zwykle skutecznie nie wykorzystywali.

Amplituner w prosty sposób, błyskawicznie łączy się z siecią Wi-Fi (wyposażony jest w dwuzakresowy interfejs Wi-Fi). W bezprzewodowej łączności pomagają dwie antenki, które można rozłożyć, ale zapewne większości użytkowników uda się uruchomić połączenie, nawet gdy są złożone i zapięte w uchwytach. Oczywiście jest też gniazdo Ethernet. Denon AVR-X3300W może być sterowany przez aplikację na urządzenia mobilne (iOS, Android, Kindle Fire - na ten sezon Denon przygotował jej nową odsłonę) lub przeglądarkę internetową.

Denon AVR-X3300W potrafi pobierać muzykę z komputerów PC, dysków NAS, jest kompatybilny z DLNA oraz AirPlay, strumieniuje Spotify Connect i ma radio internetowe. Moduł BT obejmuje kodeki SBC i AAC. W AVR-X3300W mamy więc pełną (ale szczerze mówiąc - spodziewaną) sieciowość.

Urządzenie dekoduje w systemie 7.2 (lub 5.1.2 dla Dolby Atmos) mając siedem wzmacniaczy mocy. Dwa z nich można przekierować do obsługi drugiej strefy lub realizacji podłączenia bi-amping. Wielokanałowe wyjście 7.2 umożliwia podłączenie zewnętrznego, wielokanałowego wzmacniacza mocy (dla wybranej liczby kanałów).

Z tyłu jest siedem wejść HDMI i dwa wyjścia, wszystkie trzymają standardy: HDR, BT.2020, 4:4:4, 60 Hz, HDCP 2.2. Wyjście podstawowe ma ARC, drugie służy do zasilenia sygnałem AV dodatkowej strefy. Znalazło się także miejsce na formaty analogowe (komponent i kompozyt).

Wi-Fi jest obsługiwane przez dwie antenki, praca w sieci i kontakt z punktami dostępowymi jest perfekcyjny.

Wi-Fi jest obsługiwane przez dwie antenki, praca w sieci i kontakt z punktami dostępowymi jest perfekcyjny.

Denon konwertuje sygnały analogowe na cyfrowe, upskaluje obraz do 4K. Analogowe i cyfrowe przyłącza audio znacznie ograniczono; nie ma wyjść audio, poza wspomnianym kompletem do końcówek mocy, parą do drugiej strefy oraz dwóch LFE (do subwooferów). Z kolei wśród wejść brakuje tego, które znów jest ważne - dla gramofonu, choćby z podstawową wkładką MM.

Blok wzmacniaczy wykorzystuje jeden długi radiator, biegnący wzdłuż przedniego panelu. W każdym kanale pracuje jedna para tranzystorów Sankena. Transformator (rdzeniowy) został umieszczony pod płytkami, a elementy prostowników przykręcono do dolnej ścianki, co pomaga odprowadzać ciepło; ta kwestia jest w tym urządzeniu istotna o tyle, że producent pozwala na podłączenie obciążeń 4-omowych we wszystkich kanałach. Przygotowano też liczne otwory wentylacyjne, umieszczone na dole, górze, a także na fragmentach bocznych ścianek. Mimo to obudowa nagrzewa się znacznie. Górną część płytki cyfrowej, zajmowaną przez układy wideo, zakryto ekranem.

Główny procesor pełniący rolę skalera 4K pochodzi z fi rmy Analog Devices - to układ ADV8003 w wersji “-8B"; wspomaga go ADV7850 odpowiedzialny za grafi kę ekranową. Gniazda HDMI obsługują układy Panasonica. Dekodowanie dźwięku surround jest z kolei zadaniem dla procesora Cirrus Logic CS49844, pozwalającego na uruchomienie nie tylko standardu Dolby Atmos, ale także np. DTS:X. Ze względu na sposób montażu trudno w pełni rozszyfrować sekcję przetworników C/A. Wiemy, że częściowo opiera się ona na układach Burr Brown PCM5100 (sygnały 32 bit/384 kHz).

Denon wygospodarował dużo miejsca dla wzmacniaczy.

Denon wygospodarował dużo miejsca dla wzmacniaczy.

Odsłuch

Z dwóch głośników prezentacja sceny była dokładna, Denon AVR-X3300W potrafił umieścić muzyków w planach przed słuchaczem. Różnicując ich odległość, tworzył głębię i plastyczność. Przestrzennie sugestywny i wiarygodny, nie rozpędzał się do tworzenia efektów nierealistycznych. Denon naprawdę jest w tym niezły. Dodajmy do tego analityczność - i w sumie mamy bardzo dobrą czytelność, nie wchodząc jeszcze w kwestie tonalne. Łatwość przekazu jest też podkreślona dobrą dynamiką. Wciąż pozostając z stereofonii, średnica jest naturalna, ale nie zagęszczona.

Dźwięki większe i mniejsze przechodziły gładko, nie tłoczyły się. Z kolei w zakresie wysokotonowym - od czasu do czasu - Denon pokazuje "pazurki", dodające całości trochę ostrości, ale bez przesady. Bas był krótki, konkretny, momentami tak "kompaktowy", że można rozważać wykorzystywanie aktywnego subwoofera również w tym trybie, ale można też polubić taką właśnie wyrazistą prezentację.

Po przełączeniu na tryb wielokanałowy (i dodaniu subwoofera) lokalizacja źródeł z przodu sceny nadal była znakomita, z tyłu i po bokach dźwięki były lekko rozmyte - w granicach, do których jestem przyzwyczajony, fi nalny efekt był dobry, wciąż wyróżniał się sprężystością i szybkością, bez ociężałości. Góra pozwalała sobie nawet na więcej niż w stereo, w tej sytuacji dobrym pomysłem może się okazać takie wyregulowanie subwoofera, aby dawał nieco więcej basu, niżby to mogło wynikać z samej korelacji ze środkiem pasma.

- Końcówki mocy 7
- Dekodery Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS, Neutral:X
- Konwerter wideo: tak
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 8 x HDMI, 2 x komponent, 3 x kompozyt
- Wyjścia wideo 1 x HDMI
- Wej./wyj. analogowe audio 5 x RCA /-
- Wej./wyj. cyfrowe audio 2 x koaksjalne, 2 x optyczne/-
- Wej. podręczne USB, HDMI
- USB: WMA, MP3, WAV, MPEG-4, FLAC, ALAC, AIFF
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: nie
- Wyj. wielokanałowe: nie
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 7.2
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Pilot uniwersalny: nie
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe DLNA, radio internetowe, Spotity
- Flac: 24/192 kHz
- DSD: 5,6 MHz
- Dodatkowe strefy/obsługa 1/1 x HDMI, 1 x wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio
- Komunikacja: LAN, WLAN, BT
- Gniazda systemowe: RS232, wej. IR, wyj. IR, trigger 12V

Radosław Łabanowski

DENON AVR-X3300W

  • Rodzaj Amplitunery
  • Ilość końcówek 7
  • Moc8 [W] 150
  • Moc4 [W] 214
  • Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
  • Skaler 4K
  • Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby True HD, DTS:X Ready, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS Express, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Neutral:X
  • Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,19
  • Dynamika [dB] 100
  • Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 8 Ω) 40
  • Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 79

Laboratorium

Już przy 8 Ω moc jest bardzo wysoka, wynosi 153 W przy jednym wysterowanym kanale, 2 x 150 W oraz 5 x 75 W. Przejście na obciążenia 4-omowe, na co pozwala producent, prowadzi do wyciśnięcia aż 225 W w jednym kanale i 2 x 214 W w trybie stereo.

Urządzenie nagrzewa się przy tym znacznie, a w trybie pięciokanałowym pomiar przy 1 % poziomie zniekształceń nie był możliwy z uwagi na aktywację układów zabezpieczających. Czułość została ustawiona, już tradycyjnie w przypadku Denona, niemal wzorowo względem standardu 0,2 V.

Odstęp od szumów wynosi 79 dB, dynamika sięga 100 dB. W pasmie przenoszenia (rys.1) nie ma żadnych niespodzianek, spadek -3 dB pojawia się przy przy 90 kHz.

Spektrum zniekształceń (rys. 2) wygląda znakomicie, najwyższa, trzecia harmoniczna leży poniżej -90 dB.

Na rys. 3. zniekształcenia THD+N utrzymują wartości poniżej 0,1 % dla mocy powyżej 5 W dla 8 Ω i 12 W dla 4 Ω.

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 4 500 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Obudowa przeciętna, z plastikowym frontem. Nie ma wersji srebrnej. Nowoczesna sekcja procesorów surround, sprawdzony, markowy procesor obrazu.
  • Funkcjonalność: Solidne wyposażenie, ale spodziewane w tym zakresie cenowym. Brakuje analogowych wyjść wideo i wejścia gramofonowego. Obsługa 4 omy w każdym kanale.
  • Laboratorium: Bardzo wysoka moc wyjściowa w każdej konfiguracji (2 x 150 W/8 om, 2 x 214 W/4 om, 5 x 75 W/8 om), dość wysoki szum (-79 dB), niskie zniekształcenia
  • Brzmienie: Tonalnie zrównoważone, dynamiczne, z naturalną, sugestywną przestrzenią. W systemie wielokanałowym ostrzejsza góra pasma.
YAMAHA RX-A2060

YAMAHA
RX-A2060

Cena: 8 000 zł

ANTHEM MRX-520

ANTHEM
MRX-520

Cena: 8 000 zł

MARANTZ SR7011

MARANTZ
SR7011

Cena: 8 000 zł

PIONEER SC-LX801

PIONEER
SC-LX801

Cena: 8 000 zł

 

 

Audio - czerwiec 2017

Strefa Magazynu

Audio 6/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio
ARCAM Solo Movie 5.1

ARCAM
Solo Movie 5.1

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że utrwali się nurt alternatywny - prostszych, ale porządnych DVD-Amplitunerów i BD...