ROTH AUDIO BAR 1

ROTH AUDIO BAR 1
Uszczęśliwiacz

Wraz z B&W, Boston Acoustics, JBL-em, Harmanem i Yamahą, Roth należy w tym teście do frakcji specjalistów od dźwięku (a najczęściej nawet od głośników) – żaden z nich nie zajmuje się telewizorami. Każda z tych marek ma jednak swoją specyfi kę, Roth wyróżnia się choćby tym, że jest w tym gronie najmłodszy i dopiero próbuje swoich sił w kolejnych koncepcjach.

Urządzenie o prostej nazwie Roth Audio Bar 1 jest na tle innych modeli tego testu rzeczywiście dość prostą w kształtach belką. Jedynie w centrum coś się zmienia - zainstalowano tu panel z dużymi przyciskami i jaskrawo niebieskimi diodami. Od strony technicznej widać nawiązania do Yamahy, wewnątrz znajduje się bowiem 10 głośników ustawionych pod różnymi kątami, co stanowi bazę do kreowania efektów przestrzennych.

W konfiguracji Roth Audio Bar 1 posłużono się ośmioma 4-cm średniotonowymi i dwoma 19-mm metalowymi tweeterami. Głośniki zasilane są przez komplet wzmacniaczy, pracującymi w klasie określanej przez firmę jako HD, którą stworzono na bazie amplifikacji impulsowej (klasy D). Marketingowo pomysł "w dechę" a raczej "w hedę" – dodajemy "H", i mamy tak świetnie kojarzące się HD. Nad sukcesem dźwięku przestrzennego pracują też procesory DSP, realizujące firmowy algorytm Fractal Expansion.

Soundbar Roth Audio Bar 1 ma bardzo skromne wyposażenie: wyłącznie wejścia analogowe – dwie pary RCA i jedno mini-jack. Producent sugeruje, żeby dostarczać sygnał z wyjścia słuchawkowego telewizora – to rozwiązanie wydaje się mało eleganckie, choć z praktycznego punktu widzenia ma jedną ogromną zaletę - regulacja głośności zostaje "przywiązana" do pilota telewizora. W zamyśle funkcjonalnym Roth Audio Bar 1 jest więc typowym zamiennikiem wbudowanych w telewizor głośników. Nie ma tu praktycznie żadnych ustawień i konfiguracji, problemem może być chyba tylko idealnie poziome przykręcenie urządzenia do ściany.

Coraz więcej soundbarów ma złącza HDMI, niektóre nawet w formacie v1.4, a te, które ich nie mają, oferują przynajmniej złącze cyfrowe optyczne. Nawet takiego nie ma w Bar 1, a w przypadku połączenia analogowego nie ma mowy o dekodowaniu formatów AC-3 i DTS (o HD nie wspominając), posługujemy się bowiem tzw. downmixem dwukanałowym (źródło, np. odtwarzacz Blu-ray, koduje w dwukanałowej ścieżce analogowej zapis z pięciu źródłowych kanałów), możemy liczyć tylko na poprawną rekonstrukcję poczciwego analogowego algorytmu ProLogic o znacznie niższej skuteczności separacji kanałów. Subwoofer jest bezprzewodowy, w obudowie zamkniętej pracuje głośnik o średnicy 16 cm oraz elektronika ze 130-watowym impulsowym. Nie przewidziano tu żadnych odrębnych regulacji (głośność subwoofera regulujemy pilotem).

Odsłuchy

System Roth Audio Bar 1 spisze się świetnie jako zestaw uzupełniający dźwiękowe możliwości typowego telewizora, będzie to ogromny krok naprzód. Bar 1 nie jest wulkanem energii, prowadzi słuchacza pewnie i spokojnie przez różne filmy i nagrania. Góra pasma jest utemperowana i czysta, środek trochę wyszczuplony, nie jest ani podgrzany, ani rozdzwoniony.

Bas, oczywiście za sprawą subwoofera, daje temu brzmieniu dużo punktów. Tu nie ma dylematu: "z subwooferem czy bez…" – z subwooferem jest o wiele lepiej, nie tylko przy oglądaniu fi lmów, ale i przy słuchaniu muzyki. Jest dynamika, rytm, i choć nie ma głębokich tąpnięć, to solidny fundament spełnia swoją rolę stabilizującą i równoważącą.

Roth Audio Bar 1 nie sili się na popisy w przestrzenności, większość dźwięków biegnie do nas z przodu, efekty dookólne pojawiają się dyskretnie, są wkomponowane i nic więcej do szczęścia mi nie brakowało… ale proszę wybaczyć, "surround" w ogóle nie jest mi potrzebny...

Radek Łabanowski

ROTH AUDIO BAR 1

  • Produkowany Tak
  • Zint. odtwarzacz blu-ray Nie
  • Subwoofer Tak
  • Bezprzewodowy subwoofer Tak
  • I/O/HDMI nie
 
 

Podstawowe dane

  • 1 700 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Prosty kształt, ale wewnątrz dziesięć przetworników w układzie generującym (i wykorzystującym) odbicia.
  • Laboratorium: Minimalny zakres regulacji, wejścia wyłącznie analogowe (brak dekoderów DD i DTS), bezprzewodowy subwoofer, pilot.
  • Brzmienie: Dobrze zrównoważone i dostatecznie dynamiczne, umiarkowane efekty przestrzenne.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA YSP-1600

YAMAHA
YSP-1600

Cena: 2 400 zł

SAMSUNG HW-J8501

SAMSUNG
HW-J8501

Cena: 3 000 zł

PHILIPS HTL7140

PHILIPS
HTL7140

Cena: 2 720 zł

HARMAN/KARDON SB26

HARMAN/KARDON
SB26

Cena: 2 800 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio