YAMAHA YSP-2500

YAMAHA YSP-2500
Dech zapiera

Właśnie mija 10 lat od pojawienia się pierwszego projektora dźwięku YSP-1. Z tej okazji, albo z innej, Yamaha wpuściła na rynek YSP-2500 - belkę 7.1, a dokładniej 5.1 + 2. Od czasu pierwszych modeli dokonała się prawdziwa rewolucja w ich konstruowaniu i możliwościach reprodukcji dźwięku. Ostatnio testowany przez nas model YSP-1400 był typowym All-in-One z głośnikami niskotonowymi wbudowanymi w nogi podstawy. Tym razem mamy do czynienia z urządzeniem dzielonym - to rozwiązanie małe i wielkie zarazem.

Nazwanie projektora soundbarem jest pewnym nadużyciem. Wszystkie belki mają za zadanie grać, ale to, co w ich środku siedzi i co z tego dokładnie wynika, może być bardzo różne. W projektorze mamy do czynienia z macierzą małych głośników - w tym przypadku 16 sztuk - które nie są definitywnie podzielone i odpowiedzialne za obsługę poszczególnych kanałów.

Wszystkie głośniki współpracują przy odtwarzaniu wszystkich kanałów, ale robią to w sposób bardzo skomplikowany - każdy z innym poziomem oraz inną fazą, co powoduje, że w pewnej odległości od projektora ich indywidualne "udziały" sumują się w sposób przekazujący strumienie (dźwięk) poszczególnych kanałów we właściwych kierunkach, aby po odbiciach tych strumieni od ścian, przed słuchaczem była kreowana dźwiękowa przestrzeń, sugestywny dźwięk przestrzenny. Wielki udział ma w tym oczywiście zaawansowana technika cyfrowej projekcji dźwięku, którą Yamaha dopracowała na swój użytek.

Jest jednak pewien, już wspomniany, haczyk - musimy dysponować odpowiednim pomieszczeniem, z kompletem ścian i sufitem w normalnej odległości, bowiem żeby powstał ten spektakularny (nie bójmy się tego określenia) efekt, te precyzyjnie ukierunkowane strumienie, tworzące specjalne charakterystyki kierunkowe, muszą się też nie byle jak odbić, a nie uciec do przedpokoju, rozproszyć na biblioteczce czy wytłumić na okiennej zasłonie.

W tym miejscu wchodzimy w przestrzenie wymykające się naszej wyobraźni... ponieważ podobno system kalibracyjny soundbara Yamaha YSP-2500 nie dość, że pomierzy sobie wielkość i kształt pomieszczenia, odnajdzie płaszczyzny tłumiące dźwięk, to jeszcze jest w stanie namierzyć i użyć do precyzyjnego odbijania sygnału wiszące obiekty wielkości kartki A4 - istne czary (10 lat nieustannego rozwijania produktu).

Według zapewnień producenta, przy niewielkich nakładach aranżacyjnych jesteśmy w stanie przystosować większość pomieszczeń do współpracy posiłkując się np. przenośnymi płytami odbijającymi YRB-100. Jeżeli sygnał nie ma się kompletnie od czego odbić, to niestety nic nie powróci do nas w cudowny sposób. Natomiast jeżeli mamy np. zmienne warunki, jak zasłaniane wieczorem wielkie okno z boku telewizora, to możemy wykonać i zapamiętać osobne kalibracje dla obydwu sytuacji i przełączać odpowiednie dla nich ustawienia. Jako trzecie ustawienie (kalibrację) możemy wskazać np. miejsce gdzieś kompletnie z boku, gdzie dużo przebywamy, np. w kuchni - belka jest wtedy w stanie skierować sygnał konkretnie tam, abyśmy mogli słuchać muzyki przy gotowaniu.

Budowa

Soundbar jest bardzo starannie wykonany - ma korpus z drapanego aluminium i boki na wysoki połysk. Z lewej strony znajduje się komunikatywny, dziesięcioznakowy biały wyświetlacz matrycowy (jeden z najlepszych, jakie można znaleźć w soundbarach), z prawej - wyjście słuchawkowe i wejście mikrofonu kalibracyjnego IntelliBeam.

Od góry dyskretne przyciski: wyboru źródła, głośności i zasilania. Od tyłu: wyjście na subwoofer, stereofoniczne wejście RCA, cyfrowe koaksjalne, dwa gniazda optyczne (TV, inne źródło), cztery gniazda HDMI 2.0 z przepustowością 4K 50/60p, 3D, (jedno z ARC); ponadto Bluetooth z apt-X oraz repeter sygnału zdalnego sterowania w postaci wąskiego paska ciągnącego się przez całą szerokość urządzenia - dzięki niemu nie musimy się martwić, że belka zasłania nam czujnik zdalnego sterowania w TV. Obsługa Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio, a do dziesiątek bardziej schowanych funkcji można się dostać poprzez wyświetlane menu ekranowe (10 języków). Polska instrukcja zawiera 82 strony A4 z samymi informacjami.

Bezprzewodowy subwoofer można też podłączyć kablami: sygnałowym (niskopoziomowym) RCA i sterującym, z 3,5-mm wtykiem. Sub jest płaski i przystosowany do pracy w pozycji leżącej, więc łatwo go ukryć. Po obydwu stronach wielkiego otworu z tunelem znajdują się dwa 10-cm przetworniki niskotonowe oraz wzmacniacz o mocy 75W (RMS 130W). W praktyce, jako jedyny w teście, miał większy zapas mocy, niż potrzebowałem nawet do eksperymentów, a do tego zwarty, mocny, szybki bas.

Odsłuch

Kalibracja kalibracją, ale gdy mamy odpowiedni pokój, wówczas dźwięk, a w zasadzie przestrzeń dźwiękowa kreowana przez Yamahę YSP-2500, zapiera dech w piersiach... Żeby nie było niedomówień - nie jest to przestrzeń tak dosłowna, swobodna i otaczająca, jak z "fizycznego" systemu 5.1 (lub jeszcze większego). Ale jest o wiele, wiele lepsza niż z typowych soundbarów i jakichkolwiek trybów wirtualnych.

Dochodzi do tego coś jeszcze - bardzo dobra spójność, płynność przejścia między soundbarem a subwooferem, a w ślad za tym - dynamika. Nie chodzi tylko o siłę wybuchu, ale o jego naturalną szybkość. Efekty są piorunujące, świst kul przeszywający, a odgłosy kroków budzą grozę... dialogi wyśmienite, bliskie i wyraziste.

Dziesięć programów Cinema DSP (3 filmowe, 3 muzyczne i 4 rozrywkowe) jest w stanie zaspokoić wszelkie potrzeby. W tym przypadku umiarkowane wymiary nie są przeszkodą, aby system towarzyszył większym telewizorom. Ostre pazurki pokazuje podczas odtwarzania ścieżek z płyt Blu-ray - dekodując strumienie HD Audio (jako jedyny w teście).

"Incepcja" z muzyką Hansa Zimmera (sekwencje na instrumentach dętych podczas zapadania się budowli) dosłownie roznosiła salon, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Najbardziej spektakularny moment pojawił się jednak w "Iron Man 2" - Robert Downey Jr. otoczony przez wrogów, wykonuje obrót tnąc czerwonymi laserami po wszystkim - poczułem się pocięty.

Na wielkie uznanie zasługuje też odtwarzanie koncertów (Diana Krall, Paul Simon, Marilyn Manson, Kiss, Led Zeppelin) - począwszy od talerzy perkusji, przez wokale, na basie skończywszy - chciało się w tym uczestniczyć. Ze strumieniowaną, czystą muzyką Yamaha radzi sobie nieco słabiej (choć i tak o niebo lepiej od swojego poprzednika) - to, co jest zaletą w filmie, zaczyna trochę przeszkadzać - scena robi się zbyt szeroka, a instrumenty zbytnio rozłażą się po pokoju i nawet przełączenie się na czyste stereo nie jest w stanie nad nimi do końca zapanować. Uznajmy więc, że strumieniowanie muzyki to tylko dodatek do czegoś, co jest zupełnie wyjątkowe - do kina, jakiego na tym poziomie (spod telewizora) za takie pieniądze nie osiągniemy w żaden inny sposób.

Gdy Yamaha zdecyduje się zastosować swój projektor (a więc macierzowy zestaw przetworników) w zagiętej (a więc: curved) belce, będę mógł z zadowolenia zakląć: K... twoja macierz.

Waldemar (Pegaz) Nowak

YAMAHA YSP-2500

  • Produkowany Tak
  • Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
  • Subwoofer Tak
  • Bezprzewodowy subwoofer Tak
 
 

Podstawowe dane

  • 4 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Znakomity wygląd zaawansowanej konstrukcji. Aluminiowa obudowa, czytelny wyświetlacz, matryca 16 przetworników, subwoofer band-pass. Kolory: czarny lub srebrny.
  • Laboratorium: Przygotowany na sygnał 4K, podłączenia w najróżniejszych formatach, znakomity system kalibracji, dziesięć programów DSP, menu ekranowe OSD i jeszcze kilkadziesiąt innych funkcji. Bezprzewodowy subwoofer może stać lub leżeć.
  • Brzmienie: Kozackie, wyraziste, przestrzenne, dynamiczne, pełne śmigających detali.

Artukuł pochodzi z

TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

YAMAHA YSP-1600

YAMAHA
YSP-1600

Cena: 2 400 zł

SAMSUNG HW-J8501

SAMSUNG
HW-J8501

Cena: 3 000 zł

PHILIPS HTL7140

PHILIPS
HTL7140

Cena: 2 720 zł

HARMAN/KARDON SB26

HARMAN/KARDON
SB26

Cena: 2 800 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio