PARADIGM SEISMIC

PARADIGM SEISMIC
Paradigm Niezwykły 

Subwoofery mogą wyglądać niezdarnie, przerażająco, imponująco, elegancko, nawet pięknie, ale żadne z tych określeń nie pasuje do niezwykłego basowego urządzenia przygotowanego przez firmę Paradigm. Kanadyjski producent ma w swoje ofercie tak wielką paletę subwooferów (mimo że wcale nie ogranicza się do tej specjalizacji), że może sobie pozwolić na różne rozwiązania, adresowane do klientów o różnych gustach i potrzebach.

Większość subwooferów Paradigma ma konwencjonalne kształty, ale kilka uzyskało formę iście eksperymentalną. Paradigm Seismic 110 przypomina walec, którego średnica w zasadzie odpowiada średnicy zastosowanego przetwornika (10-calowego), zainstalowanego na froncie, podczas gdy tylną ścianę zajmuje płyta wzmacniacza; nie znalazłem wśród danych producenta informacji o wewnętrznej objętości obudowy (i nie za bardzo chce mi się ją liczyć...), ale to z pewnością mniej niż 20 litrów - to zwierzę jest naprawdę niewielkie, ale wygląda bardzo agresywnie - jak amstaff - stojąc pewnie na czterech krótkich, grubych nogach.

Subwoofera Paradigm Seismic 110 nie próbowano uczynić słodkim i milutkim; dzięki umiarkowanej wielkości są duże szanse, że uda się go schować, lecz jeżeli nie, to będzie zwracał na siebie uwagę, nie będzie udawał stolika ani innego mebelka, jako podstawka na kwiaty też się sprawdzi. Ma wyglądać na to, czym jest w swojej istocie - jak każdy subwoofer - czyli ma być maszyną do przesuwania powietrza, akustyczną pompą. Taki utylitarny wygląd mimowolnie nabiera rumieńców, bo jest rzadko spotykany. O samej obudowie producent nie pisze zbyt wiele, jej kształtowi nie nadaje wielkiego znaczenia, skupia się na tym, co dla końcowego efektu ważniejsze - na technice przetwornika i wzmacniacza.

Im mniejsza obudowa w stosunku do powierzchni membrany głośnika, tym ważniejsza jakość "napędu" dla utrzymania dobrych charakterystyk impulsowych; zapewnienie wysokiej mocy, wynikającej z dużej amplitudy liniowej, też wymaga inwestowania w duży układ magnetyczny. Według danych producenta, wzmacniacz ma moc RMS aż 850 W (szczytową - dwa razy większą), więc jeżeli cała konstrukcja ma być sensowna, to i głośnik musi mieć adekwatne możliwości. Uzwojenie cewki o wysokości aż 6 cm, pracującej w szczelinie o wysokości 1 cm, pozwala na liniową pracę przy wychyleniach dochodzących do 5 cm (pik-pik, czyli +/-2,5 cm).

Poza szczeliną pozostaje sporo uzwojenia, dającego ów zapas niezbędny do liniowej pracy, a jednocześnie oznaczającego nieustanny przepływ prądu poza szczeliną magnetyczną, obniżający efektywność - i aby w takiej konfi guracji osiągnąć jej przyzwoitą wartość, indukcja w szczelinie musi być wysoka. Cewka ma średnicę "tylko" 38 mm, ale przy tak znacznej wysokości jej powierzchnia jest dostatecznie duża, aby skutecznie oddawać ciepło.

Praca przy bardzo dużych wychyleniach wymaga też odpowiedniego zawieszenia i wytrzymałości samej membrany, która staje się dość ciężka - to znowu wymaga rekompensaty ze strony silnego układu magnetycznego. Czy to wszystko wystarczy, aby przyjąć 850 watów? Nie wszystkie starania idą w kierunku "ilościowym"; niski poziom zniekształceń utrzymywany jest za pomocą specjalnej geometrii układu magnetycznego, dającego symetryczny rozkład pola.

Andrzej Kisiel

PARADIGM SEISMIC

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna (-6 dB) [Hz] poniżej 20
  • Górna częstotliwość graniczna b.d
  • Wymiary* 34,5 x 30 x 32
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Niezwykła jest nie tylko konstrukcja Seismica, nie tylko jego możliwości odniesione do jego umiarkowanej wielkości, ale też możliwości w skali absolutnej. Według oznaczeń wokół regulatora górnej częstotliwości granicznej, możemy ją zmieniać w zakresie od 35 Hz do 150 Hz, a w pozycji środkowej powinniśmy uzyskać 80 Hz.

Pomiary przeprowadzone przy tych pozycjach dały spadki -6 dB przy następujących częstotliwościach: 35 Hz, 70 Hz, 150 Hz - a więc niemal zgodnie z danymi producenta. Inspirująca jest zwłaszcza możliwość bardzo niskiego przefi ltrowania.

Rozciągnięcie niskich częstotliwości producent deklaruje jako 18 Hz przy -3 dB; naszym sposobem, czyli szukając -6 dB w pomiarze w polu bliskim, znajdujemy częstotliwość 15 Hz! A przy -3 dB - 17 Hz! I co więcej, przesuwanie górnej częstotliwości granicznej (filtrowania) w zasadzie nie zmienia dolnej częstotliwości granicznej, bo szczyt wszystkich charakterystyk (punkt odniesienia dla spadku -6 dB), pozostaje przy ok. 25 Hz. To jest naprawdę subwoofer sejsmiczny, przetwarzający częstotliwości subsoniczne.

Maksymalne ciśnienie akustyczne przy 50 Hz wyniosło 114 dB; być może przy 20 Hz takiego wyniku nie udałoby się powtórzyć, ale z tym wszystkim, co udało się nam zmierzyć, pora stwierdzić, że to jeden z najlepszych subwooferów, jakie testowaliśmy, niezależnie od wielkości!

 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Niezwykła, ultrakompaktowa konstrukcja w kształcie sprężarki, zaprojektowana dla maksymalizacji efektów przy minimalizacji gabarytów.
  • Laboratorium: Bardzo szeroki zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (35-150 Hz). Oprócz wejść RCA, wejście XLR (dla sygnału LFE z hi-endowych procesorów). Profesjonalista.
  • Brzmienie:

Galeria zdjęć

TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Bez dwóch zdań - w numerze październikowym najważniejszy jest test duetów odtwarzacz CD / wzmacniacz, w cenie ok. 5000 zł za komplet. Klasyczne, ale i nowoczesne -...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio