CABASSE SANTORIN 25

CABASSE SANTORIN 25
Z fabryki kulek

O tym subwooferze nie dowiemy się zbyt wiele od samego producenta. A możemy nawet w ogóle nie trafić na jego trop, o ile nie podążymy ściśle określonymi ścieżkami. Na witrynie internetowej nie pojawia się bowiem "wprost", a dopiero jako element systemu iO2, którego głównym bohaterem są satelitarne kulki, o takiej właśnie nazwie.

Kulki można jednak kupować pojedynczo, tworząc z nich dowolne zestawy, tak samo niezależnie można kupić subwoofer Santorin 25, a do kulek iO2 jakiś subwoofer kupić trzeba - z założenia one same z basem w ogóle sobie nie radzą. Z kolei sam Santorin 25, chociaż dedykowany przez Cabasse do systemu iO2, jest dostatecznie uniwersalny - akustycznie, funkcjonalnie i wzorniczo - aby pracować w wielu innych systemach.

Podobnie ma się rzecz z pozostałymi subwooferami Cabasse - wszystkie noszą wspólną nazwę Santorin i wszystkie są przypisane jakimś zestawom satelitarnym. Najmniejszy Santorin17 - kuleczkom Alycone, Santorin 21 - kulkom Eole2, Santorin 30i - słupom Ki; najlepszy nosi symbol Santorin 30 (bez indeksu i) i pojawia się w serii Artis, razem z kulami Riga i Baltic Evolution; większość z tych konstrukcji, wraz z ich subwooferami, już testowaliśmy. Wszystkie Santoriny mają podobną konstrukcję, a liczby w symbolach mówią o "calażu" zastosowanego przetwornika niskotonowego (calaż - co za piękne słowo, lansowane w sklepach z telewizorami, gdzie puszują na sprzedaż większych calaży, ifjunołatajmin).

Możemy więc już choćby na podstawie symbolu wstępnie ocenić potencjał subwoofera Cabasse Santorin 25; do naszego testu, ze względu na cenę, trafi ł Santorin 25, a więc subwoofer z 25-cm głośnikiem. Okazuje się, że również jego wymiary i kształt nie odbiegają od pewnej normy, jaka w tym teście się zarysowała. Jest jedną z dwóch konstrukcji, która reprezentuje wcale nie tak rzadko stosowany układ z głośnikiem niskotonowym zainstalowanym na dolnej ściance. Nie ma w tym już nic sensacyjnego ani determinującego jakieś szczególne możliwości i właściwości brzmieniowe.

Ciśnienie wydostaje się na cztery strony przez "okna" wycięte w ściankach tuż nad powierzchnią cokołu - dzięki temu w projekcie plastycznym pojawiają się łuki, harmonizujące z kulami systemowych satelitów Cabasse.

Otwór bas-refleks przybrał formę szerokiej szczeliny na tylnej ściance, z długim tunelem stworzonym przez półkę, sięgającą niemal do przeciwległej (frontowej) ścianki - w ten sposób przygotowano otwór o dużej powierzchni (uniknięcie turbulencji), zapewniający jednocześnie niską częstotliwość rezonansową. Pamiętajmy, że najniższe częstotliwości rozchodzą się wszechkierunkowo, i miejsce zainstalowania źródła ich promieniowania - czy to głośnika czy bas-refleksu czy membrany biernej - ma znaczenie drugorzędne względem zasadniczych parametrów układu rezonansowego.

Obudowę Cabasse Santorin 25 pokryto białym półmatowym lakierem o delikatnej strukturze, nie jest to więc wykończenie na wysoki połysk, nad czym wcale nie ubolewam.

Andrzej Kisiel

CABASSE SANTORIN 25

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna ok.30
  • Górna częstotliwość graniczna b.d
  • Wymiary* 42 x 36 x 38
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Według opisu na regulatorze, jak też według danych katalogowych, zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (fi ltrowania) powinien być bardzo szeroki - od 40 do 180 Hz.

Częstotliwości podziału powyżej 100 Hz generalnie nie są rekomendowane, ale wymuszają je małe satelitki, których Cabasse w ofercie ma sporo, a ich charakterystyka przetwarzania nie dochodzi do 100 Hz - wtedy trzeba zgodzić się na wyższe częstotliwości podziału. Gdy jednak mamy większe głośniki główne, trzymajmy się niższych podziałów, a wówczas zaletą okazuje się zdolność subwoofera do jak najniższego przefi ltrowania swojego sygnału, do selektywnego przetwarzania najniższego basu. I trzeba przyznać, że Santorin ma taką elastyczność.

Przy najniższej pozycji regulatora spadek -6 dB na górnym zboczu (odliczony względem wierzchołka charakterystyki) pojawia się przy 45 Hz, a przy najwyższej - przy 140 Hz. Chociaż zakres jest nieco węższy od deklarowanego, to i tak wydaje się zupełnie wystarczający.

Dolna częstotliwość graniczna, obserwowana również jako spadek -6 dB względem szczytu konkretnej charakterystyki, przesuwa się niewiele - od 27 do 32 Hz. Nachylenie zbocza poniżej 30 Hz wynosi ponad 40 dB/ okt - głośnik jest zabezpieczony fi ltrem subsonicznym (naturalny spadek z bas-refl eksu to 24 dB/okt.).

 
 

Podstawowe dane

  • 5 500 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Umiarkowanej wielkości, bliska sześcianowi obudowa, z głośnikiem ukrytym w dolnej ściance. Oryginalne i estetyczne wykończenie – biały mat.
  • Laboratorium: Dobre rozciągnięcie charakterystyki (-6 dB w okolicach 30 Hz), wysoki poziom maksymalny (112 dB).
  • Brzmienie:
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio