CABASSE SANTORIN 25

CABASSE SANTORIN 25
Z fabryki kulek

O tym subwooferze nie dowiemy się zbyt wiele od samego producenta. A możemy nawet w ogóle nie trafić na jego trop, o ile nie podążymy ściśle określonymi ścieżkami. Na witrynie internetowej nie pojawia się bowiem "wprost", a dopiero jako element systemu iO2, którego głównym bohaterem są satelitarne kulki, o takiej właśnie nazwie.

Kulki można jednak kupować pojedynczo, tworząc z nich dowolne zestawy, tak samo niezależnie można kupić subwoofer Santorin 25, a do kulek iO2 jakiś subwoofer kupić trzeba - z założenia one same z basem w ogóle sobie nie radzą. Z kolei sam Santorin 25, chociaż dedykowany przez Cabasse do systemu iO2, jest dostatecznie uniwersalny - akustycznie, funkcjonalnie i wzorniczo - aby pracować w wielu innych systemach.

Podobnie ma się rzecz z pozostałymi subwooferami Cabasse - wszystkie noszą wspólną nazwę Santorin i wszystkie są przypisane jakimś zestawom satelitarnym. Najmniejszy Santorin17 - kuleczkom Alycone, Santorin 21 - kulkom Eole2, Santorin 30i - słupom Ki; najlepszy nosi symbol Santorin 30 (bez indeksu i) i pojawia się w serii Artis, razem z kulami Riga i Baltic Evolution; większość z tych konstrukcji, wraz z ich subwooferami, już testowaliśmy. Wszystkie Santoriny mają podobną konstrukcję, a liczby w symbolach mówią o "calażu" zastosowanego przetwornika niskotonowego (calaż - co za piękne słowo, lansowane w sklepach z telewizorami, gdzie puszują na sprzedaż większych calaży, ifjunołatajmin).

Możemy więc już choćby na podstawie symbolu wstępnie ocenić potencjał subwoofera Cabasse Santorin 25; do naszego testu, ze względu na cenę, trafi ł Santorin 25, a więc subwoofer z 25-cm głośnikiem. Okazuje się, że również jego wymiary i kształt nie odbiegają od pewnej normy, jaka w tym teście się zarysowała. Jest jedną z dwóch konstrukcji, która reprezentuje wcale nie tak rzadko stosowany układ z głośnikiem niskotonowym zainstalowanym na dolnej ściance. Nie ma w tym już nic sensacyjnego ani determinującego jakieś szczególne możliwości i właściwości brzmieniowe.

Ciśnienie wydostaje się na cztery strony przez "okna" wycięte w ściankach tuż nad powierzchnią cokołu - dzięki temu w projekcie plastycznym pojawiają się łuki, harmonizujące z kulami systemowych satelitów Cabasse.

Otwór bas-refleks przybrał formę szerokiej szczeliny na tylnej ściance, z długim tunelem stworzonym przez półkę, sięgającą niemal do przeciwległej (frontowej) ścianki - w ten sposób przygotowano otwór o dużej powierzchni (uniknięcie turbulencji), zapewniający jednocześnie niską częstotliwość rezonansową. Pamiętajmy, że najniższe częstotliwości rozchodzą się wszechkierunkowo, i miejsce zainstalowania źródła ich promieniowania - czy to głośnika czy bas-refleksu czy membrany biernej - ma znaczenie drugorzędne względem zasadniczych parametrów układu rezonansowego.

Obudowę Cabasse Santorin 25 pokryto białym półmatowym lakierem o delikatnej strukturze, nie jest to więc wykończenie na wysoki połysk, nad czym wcale nie ubolewam.

Andrzej Kisiel

CABASSE SANTORIN 25

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna ok.30
  • Górna częstotliwość graniczna b.d
  • Wymiary* 42 x 36 x 38
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Według opisu na regulatorze, jak też według danych katalogowych, zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (fi ltrowania) powinien być bardzo szeroki - od 40 do 180 Hz.

Częstotliwości podziału powyżej 100 Hz generalnie nie są rekomendowane, ale wymuszają je małe satelitki, których Cabasse w ofercie ma sporo, a ich charakterystyka przetwarzania nie dochodzi do 100 Hz - wtedy trzeba zgodzić się na wyższe częstotliwości podziału. Gdy jednak mamy większe głośniki główne, trzymajmy się niższych podziałów, a wówczas zaletą okazuje się zdolność subwoofera do jak najniższego przefi ltrowania swojego sygnału, do selektywnego przetwarzania najniższego basu. I trzeba przyznać, że Santorin ma taką elastyczność.

Przy najniższej pozycji regulatora spadek -6 dB na górnym zboczu (odliczony względem wierzchołka charakterystyki) pojawia się przy 45 Hz, a przy najwyższej - przy 140 Hz. Chociaż zakres jest nieco węższy od deklarowanego, to i tak wydaje się zupełnie wystarczający.

Dolna częstotliwość graniczna, obserwowana również jako spadek -6 dB względem szczytu konkretnej charakterystyki, przesuwa się niewiele - od 27 do 32 Hz. Nachylenie zbocza poniżej 30 Hz wynosi ponad 40 dB/ okt - głośnik jest zabezpieczony fi ltrem subsonicznym (naturalny spadek z bas-refl eksu to 24 dB/okt.).

 
 

Podstawowe dane

  • 5 500 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Umiarkowanej wielkości, bliska sześcianowi obudowa, z głośnikiem ukrytym w dolnej ściance. Oryginalne i estetyczne wykończenie – biały mat.
  • Laboratorium: Dobre rozciągnięcie charakterystyki (-6 dB w okolicach 30 Hz), wysoki poziom maksymalny (112 dB).
  • Brzmienie:
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio