ROTH AUDIO KH20

ROTH AUDIO KH20

Kombinacja akustyczna, jaką proponuje Roth, nie jest rewolucyjna, ale i ona okazuje się w tym teście niepowtarzalna; KH20 należy do trójki subwooferów wyposażonych w relatywnie niewielki, 8-calowy głośnik, lecz jako jedyny z nich wykorzystuje obudowę bas-refl eks, co w przewidywany sposób odbija się na jego wielkości - jest większy od zamkniętych konstrukcji Mission i REL.

Chociaż obudowa zamknięta robi karierę w branży subwooferowej, to bas-refleks się nie poddał, ma tu przecież te same zalety jak wcześniej - wciąż pozwala oszczędzać na mocy wzmacniacza, ponieważ ma w zakresie najniższych częstotliwości wyższą sprawność.

W przypadku subwoofera Roth Audio KH20 można sprawę przedstawić tak: pozwala dojść do określonej częstotliwości granicznej przy mniejszym wydatku energii ze wzmacniacza. Można też odwrócić argumentację i stwierdzić, że dzięki wzmacniaczowi i głośnikowi większej mocy, wraz z zastosowaniem obudowy zamkniętej, subwoofer może mieć podobne "osiągi" przy mniejszych wymiarach, co wiąże się przede wszystkim z walorami estetycznymi. Tyle, że gdy nie zostanie "zabezpieczona" odpowiednia moc, mały zamknięty subwoofer będzie po prostu grał słabiutko.

Obecność bas-refleksu i większej obudowy daje większą nadzieję na silny i niski bas, nawet przy wzmacniaczu o umiarkowanej mocy. Według danych producenta, w Roth Audio KH20 zainstalowano wzmacniacz 150 W; na tle kilkusetwatowych popisów niektórych konkurentów może się wydawać, że to niewiele, ale w takiej sytuacji zupełnie wystarczy; ważne też, aby ta moc rzeczywiście była "tam", w subwooferze, a nie tylko w katalogu.

Patrzę więc jeszcze raz do katalogu i nagle dostrzegam, że w specyfi kacji, na samej górze, jest napisane: "Enclosure type: Sealed". Obudowa zamknięta? Przecież w oględzinach stwierdziliśmy, że to bas-refl eks, dokonaliśmy również odpowiednich pomiarów - mierząc ciśnienie zarówno z głośnika, jak i z otworu.

Owszem, otwór ma tutaj kształt nietypowy, jest wąską szczeliną, ulokowaną z tyłu, blisko dolnej krawędzi, ale nie zmienia to istoty bas-refl eksowego działania... O tym, że to jednak jakaś odmiana obudowy zamkniętej, nie ma mowy; producent albo się w swoim opisie pomylił, albo sądzi, że informacja o zastosowaniu obudowy zamkniętej zostanie lepiej przyjęta... Przesada.

Może ktoś, kto go w firmie opisywał, też go tylko oglądał i owej szczeliny nie zauważył albo pomyślał, że to jakiś szczegół technologiczny? Otwór jest więc z tyłu, a to oznacza, że nie powinniśmy subwoofera przysuwać do samej ściany, lecz nie przesadzajmy z obawami - w takiej sytuacji wystarczy kilkanaście centymetrów dla swobodnego odprowadzenia ciśnienia, bowiem wzmocnienie, jakie powstanie na skutek bliskości ściany, nie jest dla pracy subwoofera żadnym zagrożeniem - wręcz przeciwnie, nie zaburzy to przecież charakterystyki tak, jak w przypadku (zbyt) blisko ustawionych kolumn, w subwooferze możemy swobodnie kontrolować poziom, a nawet - do pewnego stopnia - kształt charakterystyki.

Projekt plastyczny Roth Audio KH20, spójny z innymi modelami serii Oli, wyróżnia się błyszczącą, czarną górną ścianką i dopasowaniem do jej zaokrąglonych narożników podobnie pola kierowanych ćwierćwałków bocznych listew maskownicy. Ozdoby raczej konwencjonalne.

W katalogu napisano, że wejścia są wysokopoziomowe i niskopoziomowe. W naszym egzemplarzu były tylko niskopoziomowe... i nie tylko w naszym. Już pomyślałem, że może specyfi kacja tyczy się innej (starszej? nowszej?) wersji Roth Audio KH20, ale na tych samych dwóch stronach ulotki, z której dowiadujemy się o obudowie zamkniętej i wejściach wysokopoziomowych, jest kilka zdjęć subwoofera KH20... dokładnie takiego samego, jak w naszym teście.

Andrzej Kisiel

ROTH AUDIO KH20

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 30-33
  • Wymiary* 33 x 30 x 33
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Bez rekordów, ale proporcjonalnie i elastycznie. Już na pierwszy rzut oka charakterystyki KH20 robią dobre wrażenie. Co ciekawe, tym razem producent - inaczej niż niemal wszyscy pozostali - nie obiecuje bardzo szerokiego zakresu regulacji (patrząc na oznaczenia regulatora); mimo to okazuje się pod tym względem, w "pomiarowej rzeczywistości", wcale nie gorszy od wielu konkurentów.

Na skrajach regulatora mamy oznaczenia 80 i 160 Hz, w pierwszej pozycji zmierzyliśmy spadek -6 dB przy ok. 65 Hz (kolor czerwony), a przy drugiej - przy ok. 140 Hz (niebieski); w pozycji środkowej górna częstotliwość graniczna ląduje przy ok. 100 Hz. Tryb LFE przynosi wyraźne rozszerzenie pasma, wtedy -6 dB przesuwa się aż do 200 Hz, a ponadto nachylenie zbocza jest znacznie mniejsze - to już wystarczy, aby fi ltrowanie z procesora mogło działać (o ile poniżej 100 Hz) bez zakłóceń.

Dolna częstotliwość graniczna plasuje się w zakresie 30-33 Hz, jest w niewielkim stopniu zależna od wybranego fi ltrowania i znacznie niższa niż deklarowana przez producenta (40 Hz). Dobrze zestrojony, uniwersalny subwoofer.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 900 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Średniej wielkości, błyszczy czarnym lakierem na górnej ściance, 10-calowy głośnik w obudowie basrefleks.
  • Laboratorium: Standard – typowe regulacje i wejście niskopoziomowe; terminal wygodnie usytuowany z tyłu, ale przy górnej krawędzi.
  • Brzmienie:

Artukuł pochodzi z

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - marzec 2017

Strefa Magazynu

Audio 3/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio