ROTH AUDIO KH20

ROTH AUDIO KH20
Skrycie otwarty

Kombinacja akustyczna, jaką proponuje Roth, nie jest rewolucyjna, ale i ona okazuje się w tym teście niepowtarzalna; KH20 należy do trójki subwooferów wyposażonych w relatywnie niewielki, 8-calowy głośnik, lecz jako jedyny z nich wykorzystuje obudowę bas-refl eks, co w przewidywany sposób odbija się na jego wielkości - jest większy od zamkniętych konstrukcji Mission i REL.

Chociaż obudowa zamknięta robi karierę w branży subwooferowej, to bas-refleks się nie poddał, ma tu przecież te same zalety jak wcześniej - wciąż pozwala oszczędzać na mocy wzmacniacza, ponieważ ma w zakresie najniższych częstotliwości wyższą sprawność.

W przypadku subwoofera Roth Audio KH20 można sprawę przedstawić tak: pozwala dojść do określonej częstotliwości granicznej przy mniejszym wydatku energii ze wzmacniacza. Można też odwrócić argumentację i stwierdzić, że dzięki wzmacniaczowi i głośnikowi większej mocy, wraz z zastosowaniem obudowy zamkniętej, subwoofer może mieć podobne "osiągi" przy mniejszych wymiarach, co wiąże się przede wszystkim z walorami estetycznymi. Tyle, że gdy nie zostanie "zabezpieczona" odpowiednia moc, mały zamknięty subwoofer będzie po prostu grał słabiutko.

Obecność bas-refleksu i większej obudowy daje większą nadzieję na silny i niski bas, nawet przy wzmacniaczu o umiarkowanej mocy. Według danych producenta, w Roth Audio KH20 zainstalowano wzmacniacz 150 W; na tle kilkusetwatowych popisów niektórych konkurentów może się wydawać, że to niewiele, ale w takiej sytuacji zupełnie wystarczy; ważne też, aby ta moc rzeczywiście była "tam", w subwooferze, a nie tylko w katalogu.

Patrzę więc jeszcze raz do katalogu i nagle dostrzegam, że w specyfi kacji, na samej górze, jest napisane: "Enclosure type: Sealed". Obudowa zamknięta? Przecież w oględzinach stwierdziliśmy, że to bas-refl eks, dokonaliśmy również odpowiednich pomiarów - mierząc ciśnienie zarówno z głośnika, jak i z otworu.

Owszem, otwór ma tutaj kształt nietypowy, jest wąską szczeliną, ulokowaną z tyłu, blisko dolnej krawędzi, ale nie zmienia to istoty bas-refl eksowego działania... O tym, że to jednak jakaś odmiana obudowy zamkniętej, nie ma mowy; producent albo się w swoim opisie pomylił, albo sądzi, że informacja o zastosowaniu obudowy zamkniętej zostanie lepiej przyjęta... Przesada.

Może ktoś, kto go w firmie opisywał, też go tylko oglądał i owej szczeliny nie zauważył albo pomyślał, że to jakiś szczegół technologiczny? Otwór jest więc z tyłu, a to oznacza, że nie powinniśmy subwoofera przysuwać do samej ściany, lecz nie przesadzajmy z obawami - w takiej sytuacji wystarczy kilkanaście centymetrów dla swobodnego odprowadzenia ciśnienia, bowiem wzmocnienie, jakie powstanie na skutek bliskości ściany, nie jest dla pracy subwoofera żadnym zagrożeniem - wręcz przeciwnie, nie zaburzy to przecież charakterystyki tak, jak w przypadku (zbyt) blisko ustawionych kolumn, w subwooferze możemy swobodnie kontrolować poziom, a nawet - do pewnego stopnia - kształt charakterystyki.

Projekt plastyczny Roth Audio KH20, spójny z innymi modelami serii Oli, wyróżnia się błyszczącą, czarną górną ścianką i dopasowaniem do jej zaokrąglonych narożników podobnie pola kierowanych ćwierćwałków bocznych listew maskownicy. Ozdoby raczej konwencjonalne.

W katalogu napisano, że wejścia są wysokopoziomowe i niskopoziomowe. W naszym egzemplarzu były tylko niskopoziomowe... i nie tylko w naszym. Już pomyślałem, że może specyfi kacja tyczy się innej (starszej? nowszej?) wersji Roth Audio KH20, ale na tych samych dwóch stronach ulotki, z której dowiadujemy się o obudowie zamkniętej i wejściach wysokopoziomowych, jest kilka zdjęć subwoofera KH20... dokładnie takiego samego, jak w naszym teście.

Andrzej Kisiel

ROTH AUDIO KH20

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 30-33
  • Wymiary* 33 x 30 x 33
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Bez rekordów, ale proporcjonalnie i elastycznie. Już na pierwszy rzut oka charakterystyki KH20 robią dobre wrażenie. Co ciekawe, tym razem producent - inaczej niż niemal wszyscy pozostali - nie obiecuje bardzo szerokiego zakresu regulacji (patrząc na oznaczenia regulatora); mimo to okazuje się pod tym względem, w "pomiarowej rzeczywistości", wcale nie gorszy od wielu konkurentów.

Na skrajach regulatora mamy oznaczenia 80 i 160 Hz, w pierwszej pozycji zmierzyliśmy spadek -6 dB przy ok. 65 Hz (kolor czerwony), a przy drugiej - przy ok. 140 Hz (niebieski); w pozycji środkowej górna częstotliwość graniczna ląduje przy ok. 100 Hz. Tryb LFE przynosi wyraźne rozszerzenie pasma, wtedy -6 dB przesuwa się aż do 200 Hz, a ponadto nachylenie zbocza jest znacznie mniejsze - to już wystarczy, aby fi ltrowanie z procesora mogło działać (o ile poniżej 100 Hz) bez zakłóceń.

Dolna częstotliwość graniczna plasuje się w zakresie 30-33 Hz, jest w niewielkim stopniu zależna od wybranego fi ltrowania i znacznie niższa niż deklarowana przez producenta (40 Hz). Dobrze zestrojony, uniwersalny subwoofer.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Średniej wielkości, błyszczy czarnym lakierem na górnej ściance, 10-calowy głośnik w obudowie basrefleks.
  • Laboratorium: Standard – typowe regulacje i wejście niskopoziomowe; terminal wygodnie usytuowany z tyłu, ale przy górnej krawędzi.
  • Brzmienie:

Artukuł pochodzi z

TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio