MUSIC HALL MMF-2.3

MUSIC HALL MMF-2.3

Music Hall na początku roku gruntownie odświeżył paletę gramofonów. Najnowsze modele można rozpoznać po sygnaturze ".3". MMF-2.3 to najtańszy z nich. Jest dostępny w wersji podstawowej i trzech bardziej wyszukanych odmianach opatrzonych "specjalnymi" oznaczeniami LE, SE oraz WH.

Patrząc na większość gramofonów Music Halla, trudno oprzeć się wrażeniu, że skądś już znamy ten styl. Skojarzenia prowadzą do czeskiej fabryki, z której od lat wyjeżdżają także gramofony Pro-Jecta. Music Hall rozwija jednak własne projekty i nie można tutaj mówić o kopiowaniu, chociaż nawet niektóre akcesoria znalezione w opakowaniu są takie same.

Konstrukcja jest prosta, klasyczna, co przekłada się także na uniwersalny wygląd. Plinta jest dość gruba, wykonana z MDF-u polakierowanego na czarny, wysoki połysk. Music Hall MMF- 2.3 stoi na trzech dość wysokich nóżkach, umożliwiających wygodną regulację i łatwe wypoziomowanie gramofonu.

Puszki z gniazdami są zawieszone pod plintą i cofnięte.

Puszki z gniazdami są zawieszone pod plintą i cofnięte.

Music Hall MMF- 2.3 - talerz i ramię

Pod metalowym talerzem jest ukryty cały układ napędowy; synchroniczny silnik prądu stałego, odizolowany od plinty, płaski pasek napędowy przekazuje obroty na mały plastikowy subtalerz osadzony na łożysku ze stali i brązu. Obroty włączamy przyciskiem zainstalowanym w lewym dolnym narożniku plinty.

Ramię jest bardzo podobne do stosowanego w Pro-Jectach. Główną rurkę wykonano z włókien węglowych, na jej końcu osadzono (na stałe) aluminiową główkę. Ramię ma efektywną długość 8,6 cala (jest więc nieco krótsze od standardowych 9-calowych).

W tylnej części ramię opiera się na pojedynczej kolumnie. Możliwa jest wygodna regulacja VTA, co w gramofonach z tego przedziału cenowego wcale nie jest oczywiste.

Regulacja nacisku odbywa się bardzo typowo - poprzez obracanie pierścienia przeciwwagi wyposażonego w precyzyjną podziałkę. System antiskatingu jest tradycyjny, z ciężarkiem i żyłką, w zestawie jest nawet specjalna "wędka" umożliwiająca zamocowanie żyłki na odpowiedniej niecce trzpienia. Zarówno moduł zasilania silnika, jak i puszka z wyjściami audio zostały wsunięte pod plintę, więc podłączanie kabli nie jest bardzo wygodne, ale przecież nie robi się tego co chwila.

W komplecie znajduje się kilka przydatnych akcesoriów, w tym adapter dla singli (45 obr./min), chociaż sama zmiana prędkości obrotowej wymaga demontażu talerza i przełożenia paska na inne kółko napędowe silnika. Talerz jest wykonany z aluminium, z nakładaną matą filcową.

Music Hall fi rmuje wkładki swoją marką, ale dostarczają je podwykonawcy, w tym przypadku Audio-Technica.

Music Hall fi rmuje wkładki swoją marką, ale dostarczają je podwykonawcy, w tym przypadku Audio-Technica.

Przednia część rurki nie jest tym razem spłaszczona, główka jest niezależnym elementem, który nałożono na rurkę i przykręcono śrubą.

Przednia część rurki nie jest tym razem spłaszczona, główka jest niezależnym elementem, który nałożono na rurkę i przykręcono śrubą.

 

Montaż

Chociaż montaż i przygotowanie gramofonu do pracy nie wymaga (raczej) asysty sprzedawcy, jest to w gramofonie Music Hall MMF- 2.3 trochę bardziej skomplikowane niż w przypadku konkurentów. Na czas transportu zdemontowano talerz, przeciwwagę i elementy układu antiskatingu (ciężarek z żyłką).

Na szczęście do główki przykręcono wkładkę, choć instrukcja obsługi (oraz znajdujący się w zestawie szablon kalibracyjny) zachęcają, by poświęcić uwagę i temu elementowi. Z drugiej strony, w ogólnych opisach "katalogowych" Music Hall chwali się, że wkładka jest precyzyjnie ustawiona; ostatecznie w dostarczonym egzemplarzu było wszystko (bez jednoznacznej konieczności korekcji położenia wkładki w główce).

Jest to oczywiście sztuka kompromisu i zaawansowany użytkownik może coś zmodyfikować, ustawić po swojemu, dopasowując do własnych preferencji. Nie ma czegoś takiego jak - jedyne, perfekcyjne ustawienie. Można o nim jednak mówić w przypadku azymutu wkładki, tu z kolei nie było idealnie, choć do regulacji wystarczy poluzować śrubę blokującą rurkę ramienia w tulejce zawieszenia; azymut należy do grupy najbardziej zaawansowanych ustawień i producent powinien o to zadbać.

Można natomiast polegać na fabrycznej kalibracji parametru VTA, nie były potrzebne tutaj żadne korekty.

Wkładka

Wkładki pojawiające się z gramofonami Music Hall to modele z całego świata, przygotowywane przez firmy takie, jak Ortofon, Goldring czy Audio-Technica. Ta ostatnia dostarczyła wkładkę instalowaną fabrycznie w gramofonie Music Hall MMF- 2.3; model o nazwie Spirit (nomenklatura Music Hall) jest konstrukcją typu MM z igłą o szlifie eliptycznym (samą igłę można też będzie kupić jako część zamienną - kiedyś zajdzie taka potrzeba), napięcie wyjściowe wynosi 3,5 mV.

W komplecie z gramofonem jest również dostarczana pokrywa przeciwkurzowa, zawiasy pracują z wyczuwalnym oporem - to znak charakterystyczny konstrukcji... Pro-Jecta, dający jednak pewność podtrzymania pokrywy w niemal dowolnym położeniu.

Zewnętrzny pierścień przeciwwagi ma naniesioną skalę, co tworzy dość dokładne narzędzie w ustawieniu siły nacisku igły.

Zewnętrzny pierścień przeciwwagi ma naniesioną skalę, co tworzy dość dokładne narzędzie w ustawieniu siły nacisku igły.

System antiskating rozwiązano w tradycyjny sposób – za pomocą żyłki i ciężarka. W komplecie jest nawet specjalna „wędka” pomagająca w założeniu żyłki na właściwe miejsce.

System antiskating rozwiązano w tradycyjny sposób – za pomocą żyłki i ciężarka. W komplecie jest nawet specjalna „wędka” pomagająca w założeniu żyłki na właściwe miejsce.

 

Odsłuch

Music Hall jakby przemykał się po większości płyt - lekko, swobodnie, chociaż nie zawsze z pełnym zaangażowaniem, a już nigdy z nerwowością czy wysiłkiem. Oceniając (słuchając) go z perspektywy tego testu, plasuje się pomiędzy Audio-Technicą i Regą, a może nawet łączy ich najważniejsze zalety, czerpiąc z AT-LP5 lekkość i otwartość, a z Planara 2 - muzykalność i kulturę.

Pojawia się duże zróżnicowanie, a jednocześnie konsekwencja, jednak wszystko opiera się na cesze banalnej, a przecież zawsze ważnej - dobrym zrównoważeniu i neutralności. Music Hall MMF- 2.3 trudno "podłożyć świnię" jakąkolwiek płytą i nagraniem, bo nawet jeżeli nie zaczaruje nas swoim dźwiękiem, to nigdy się nie "wyłoży". Jest bezpieczny i uniwersalny, broniąc się też przed zarzutem nijakości.

Wszystko, co dociera z tego gramofonu, jest przynajmniej dobre, nad taką rzetelnością trudno się rozwodzić, przecież nie ma sensu przywoływać tytułów kolejnych płyt i potwierdzać, że wszystko było na swoim miejscu.

Bas sięga nisko, a w wyższym podzakresie jest dostatecznie twardy, znowu bez żadnej przesady, w stopniu pozwalającym śledzić grę, a nie nadającym całemu brzmieniu zbyt mocnego charakteru. Kontrola i rytm są ustawione w roli służebnej, nie nadrzędnej. Bas płynnie łączy się ze średnicą, lecz jej nie pogrubia.

Wokale są nasycone, ale grzeczne, nie nabierają "ciała" ani krzykliwości. Można dostrzec trochę oleistości i ocieplenia, co jednak nie degraduje czytelności. Pierwiastek "analogowości" jest oczywisty, jednak nie dominuje, wysokie tony są zmiękczone, a jednocześnie zwiewne i połyskujące, dalekie zarówno od ostrości, jak i kleistości. Szaleństwa tutaj nie ma, ale jest muzyka.

MUSIC HALL MMF-2.3

  • Napęd Paskowy
  • Prędkość obrotowa 33.3/45
  • Typ wkładki MM
 
 

Podstawowe dane

  • 2 200 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Podstawowa, ale dobra technika. Nieco krótsze niż zwykle, nowoczesne ramię, napęd paskowy z subtalerzem.
  • Funkcjonalność: Manualny gramofon z niezbyt wygodną zmianą prędkości obrotowej (trzeba zdjąć talerz), na duży plus rozbudowany zestaw regulacji ramienia (w tym VTA) - można wszystko dopieścić.
  • Brzmienie: Zrównoważone, uniwersalne, dostatecznie dokładne, z uprzejmą dawką analogowego klimatu. Może nie robi wielkiego wrażenia, ale i nie sprawia żadnego problemu. Wyjątkowa kultura w tym zakresie cenowym.
REGA Planar 2

REGA
Planar 2

Cena: 2 250 zł

ELIPSON Omega 100

ELIPSON
Omega 100

Cena: 2 200 zł

AUDIO-TECHNICA AT-LP5

AUDIO-TECHNICA
AT-LP5

Cena: 2 300 zł

Audio - marzec 2017

Strefa Magazynu

Audio 2/2017

W tym numerze tylko tematy stereofoniczne, ale o bardzo dużej rozpiętości gatunkowej i cenowej. Rozgrzewany się testem słuchawek w cenie ok. 1000 zł, aż dziesięć modeli...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
BOWERS & WILKINS CM10 S2

BOWERS & WILKINS
CM10 S2

Wprowadzając nowe serie czy poszczególne konstrukcje, choćby tylko lekko zmodyfikowane, ich producenci podkreślają znacz...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio