REGA PLANAR 3

REGA PLANAR 3

Najbardziej "regowy" spośród gramofonów Regi jest produkowany już od 25 lat! W tym gramofonie trzy podstawowe wartości: konstrukcja, sposób działania i stosunek jakości do ceny, stworzyły wyjątkowo udany związek, nieustannie i pozytywnie weryfikowany przez rynek. Ale nie tylko: urządzenie spotkało się z uznaniem kręgów akademickich, gdyż jest obecne w Muzeum Wzornictwa w Londynie.

W 30-letniej historii brytyjskiej Regi gramofon zawsze znajdował się w centrum uwagi. Założyciel firmy Roy Gandy - pierwszy gramofon zbudował już w roku 1972, a ponieważ pracował u Forda, następne egzemplarze składał wieczorami, później przy pomocy wspólnika, jak również... matki, która została w interesie przez 15 lat. Po sukcesach rynkowych, jakie produkty Regi odniosły w Wlk. Brytanii, Niemczech, Francji i Danii, Roy mógł opuścić zakłady Forda i oddać się bez reszty swojej pasji.

Rychło model Planar 2 (1975) został ogłoszony najlepszym niskobudżetowym urządzeniem na brytyjskim rynku. Zaczynała kilkuosobowa firma rodzinna, dzisiaj jest to spora kompania, która oprócz czterech modeli gramofonów, pięciu wkładek, stosownego przedwzmacniacza i czterech ramion, ma w swojej ofercie zestawy głośnikowe, wzmacniacze, odtwarzacze CD i tuner radiowy, a nawet subwoofer i głośniki satelitarne.

Rega PLANAR 3 - Brytyjski w każdym calu...

Forma Rega PLANAR 3 stanowi niezwykle harmonijne i ponadczasowe połączenie pozornie przeciwstawnych tendencji: klasyki z nowoczesnością. Projekt ucieleśnia wzór prostoty i elegancji. Cienka i gładka płyta nośna zawiera tylko niezbędne elementy, jak podklejony od spodu silnik, połączony z talerzykiem napędowym paskiem o okrągłym przekroju, proste ramię oraz niewielki, okrągły włącznik.

Wykonany z hartowanego, grubego na 12 mm szkła talerz, antypoślizgowy krążek pod płytę z czarnego, delikatnego materiału oraz pokrywa z przezroczystego pleksi, zapakowane są w oddzielnych miejscach w kartonie, podobnie jak przechowywany w osobnej torebce, wykonany z chromowanej stali, krążek przeciwwagi.

Producent podkreśla, że w najnowszej wersji Rega PLANAR 3 zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Zasilany bezpośrednio z sieci silnik zespolony został z chassis przy użyciu antyrezonansowego kleju używanego w przemyśle samochodowym i lotniczym. Połączenie to znacznie ogranicza kołysanie i drżenie dźwięku (wow and flutter), gwarantując jednocześnie wysoką efektywność przeniesienia napędu.

Chassis wykonano z nowego ultralekkiego kompozytu, blokującego przenikanie drgań do ramienia i na talerz. Gramofon wyposażono w aluminiowe ramię osadzone w stalowej konstrukcji. Istny "łowca nagród" - RB 300 - o stożkowym (zwężającym się do przodu) profilu, zakończony jest główką do mocowania wkładki.

Montaż gramofonu po wyjęciu z pudła jest prosty i polega na osadzeniu talerza na osi talerzyka napędowego, spod którego należy wyjąć blokujące zabezpieczenia. Następnie przykręcamy wkładkę, co dzięki trzeciej śrubce nie jest trudne, i za pomocą pincety nasadzamy przewody zgodnie z kodem kolorystycznym. Potem należy nałożyć pierścień przeciwwagi, wyważyć ramię, ustawić właściwą dla danej wkładki siłę nacisku, przekręcając wyskalowany krążek umieszczony w jarzmie oraz nastawić odpowiednią siłę antyskatingu, przesuwając miniaturowy guzik u podstawy jarzma. Na koniec pozostaje regulacja zbieżności, uproszczona o tyle, że zamiast dwóch, mamy jeden punkt (13 cm) i odpowiedni szablon.

Do gramofonu dystrybutor dołączył fioletową (każdy typ wkładki Regi ma obudowę innego koloru) wkładkę MM Elys - z igłą diamentową o eliptycznym ostrzu oraz nowy model przedwzmacniacza MM - Fono Diskstage.

Instrukcja montażu, regulacji i obsługi gramofonu liczy sobie raptem dwie (!) strony. Spośród zawartych tam "dziesięciu przykazań" najbardziej ujęły mnie uwagi o bezsensie czyszczenia płyt, usilnie lansowanego przez producentów maszyn czyszczących; według twórców Regi wszelki kurz w praktyce zbiera igła, z której łatwo go usunąć.

Inne zabawne zalecenie dotyczy "rozkręcenia" talerza przed uruchomieniem silnika, co wydłuża jego żywotność i skraca czas "złapania" obrotów. Sugeruje się też niewyłączanie motoru podczas sesji odsłuchowej, a więc zmianę stron i płyt "w locie". Już widzę konsternację mniej doświadczonych audiofilów, choć przecież obydwie rady mają swoje racjonalne uzasadnienie.

Nie mniej swobodnie konstruktorzy Regi podeszli do spraw połączeń. Oba przewody - zasilający i sygnałowy (ze srebrzonymi wtykami) - zapięte są na stałe. Co więcej, możemy przeczytać, że żadne dodatkowe uziemienie nie jest potrzebne. Trzeba jednak uważać na pokrywę, gdyż nieodchylona do końca może spaść z łoskotem; tym większym, że nietłumionym przez żadne podkładki.

Po dokonaniu wymaganych ustawień Rega PLANAR 3 działa stabilnie i niezawodnie. Posłusznie "rozkręciłem" talerz. który wszedł na obroty w 1-2 s; bez tej zachęty trwało to o 2-3 sekund dłużej. Silnik działa bezszmerowo, winda delikatnie opuszcza igłę na płytę, ale poziom głośności uzyskany z przedwzmacniacza FonoDiskstage jest dużo niższy do tego, jaki otrzymuje się z odtwarzacza CD (200mV wobec 2V).

Odsłuch

Rozległy się pierwsze frazy koncertu klarnetowego Mozarta (K. 622) w interpretacji Gervasego de Feyera i LSO pod kierunkiem Petera Maaga - nagranie, uwaga! zarejestrowane w 1960 roku i wydane przez londyńską wytwórnię Decca w opracowanym przez nich systemie FFSS (full frequency stereophonic sound). I zdumienie: zero trzasków, zero szumów! Z głośników popłynęły ciepłe i okrągłe, gładkie i lekkie tony mozartowskiego dzieła.

Jakże swobodnie, bez najmniejszego wysiłku, bez cienia agresji, bez śladu nerwowości. Uszy toną w oazie spokoju, pieszczone aksamitnym dźwiękiem o kompletnie naturalnej fakturze. Specyficzny klimat autentyku, łatwo wyczuwalna bliskość muzyków pozwalają na długie godziny relaksującego słuchania.

Wnioski

Rega PLANAR 3 jawi się jako wzorowy produkt tego pułapu cenowego. Minimalizmowi konstrukcji towarzyszy duża dbałość o jakość wykonania.W parze z iście audiofilską skromnością funkcji idzie troska o uproszczenie spraw montażu i regulacji, pozwalająca bez stresu podejść do tego urządzenia zwykłemu melomanowi. Planar 3 dowodzi bogatego doświadczenia konstruktorów Regi: stworzyli gramofon o uniwersalnym charakterze, pierwszorzędnego gatunku, a stosunkowo niedrogi.

REGA PLANAR 3

  • Napęd Paskowy
  • Ramię Proste
  • Ilość składników 1
  • Prędkość obrotowa 33.3/45
  • Typ wkładki MM
 
 

Podstawowe dane

  • 2 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Prosty i elegancki projekt plastyczny, dobre wykonanie i części, minimalistyczne wyposażenie.
  • Funkcjonalność: Żadnych zbędnych funkcji, w pełni ręczna obsługa, ręczne przekładanie paska przy zmianie obrotów (trzeba zdjąć talerz), stosunkowo słaby sygnał, niestabilna pokrywa, brak podkładek, trudny do usunięcia przydźwięk.
  • Brzmienie: Oddaje wszystkie istotne przymioty winylowego dźwięku.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

TEAC TN-550

TEAC
TN-550

Cena: 3 700 zł

PRO-JECT The Classic

PRO-JECT
The Classic

Cena: 4 200 zł

MUSIC HALL MMF 5.3

MUSIC HALL
MMF 5.3

Cena: 4 300 zł

REGA P3 (Planar 3)

REGA
P3 (Planar 3)

Cena: 3 750 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio