MUSIC HALL mmf-5.1 SE

MUSIC HALL mmf-5.1 SE

Gramofony Music Halla powstają z "klocków", które Roy Hall może znaleźć w katalogu Pro-Jecta. Nie inaczej jest z modelem mmf-5.1 SE. Mamy tu silnik synchroniczny 16 V AC ze ściennym, małym zasilaczem, mamy ramię Pro-Ject 9 o długości 9 cali, z kardanowym zawieszeniem i aluminiową rurką, oraz subtalerz z tworzywa i talerz aluminiowy. Roy dodał do tego dwie rzeczy - podstawę oraz budowaną na jego zamówienie w Ortofonie wkładkę o nazwie Mojo.

Music Hall MMF-5.1 SE - to gramofon z napędem paskowym, ramieniem typu "gimballed arm" i z odsprzęganym subchassis. Zacznijmy od tego ostatniego. Zamiast zwykłej płyty mdf, mamy tutaj dwie - cieńszą dolną, lakierowaną na czarno, i grubszą górną, oklejoną naturalnym fornirem. Do dolnej płyty przykręcono silnik; do górnej - ramię oraz odwrócone łożysko talerza. Płyty są odsprzęgnięte od siebie kilkoma elastycznymi przekładkami z sorbotanu. Pozwala to w pewnej mierze odizolować silnik od reszty gramofonu.

Sam silnik zapakowano do większej obudowy niż on sam i dopiero tę obudowę przykręcono na sztywno. Na osi silnika umieszczono solidny trzpień o dwóch średnicach - dla dwóch prędkości obrotowych.

Zmiana prędkości jest dokonywana manualnie, poprzez przełożenie płaskiego, gumowego paska. Łożysko jest samosmarujące i nie wymaga obsługi.

Talerz o średnicy 300 mm wykonano z aluminium. Nie jest zbyt ciężki. Na wierzch nakłada się cienką filcową matę. Trzeba na nią uważać, bo lubi się przykleić (chodzi oczywiście o jej naelektryzowanie) do ściąganej z gramofonu płyty. Drugi koniec trzpienia został nagwintowany - nakręcamy nań, od góry, krążek dociskowy z aluminium.

Całość stoi na trzech gumowych nóżkach - jednej z tyłu i dwóch z przodu - które można wykręcać poziomując w ten sposób gramofon. Pomaga w tym zintegrowana z górną płytą mała, okrągła poziomica. Ramię o długości 9" wykonano z aluminiowej rurki. Aluminiowe są także obejmy tworzące zawieszenie. Ramię ma regulację VTA, ale tylko w pozycji "spoczynkowej". Antyskating wykonano za pomocą ciężarka i żyłki. Przeciwwaga porusza się po plastikowym trzpieniu zamocowanym nie na osi ramienia, a nieco poniżej.

Gramofon Music Hall MMF-5.1 SE ma wkładkę Ortofon/Music Hall Mojo. To model typu MM z diamentowym ostrzem "fineline" Nude FG 70 (Fritz Gyger r/R 5/70 μm) o rekomendowanym nacisku 1,5 g (a więc mniejszym niż zazwyczaj). Wkładka została dobrana specjalnie do tego ramienia i jest wstępnie ustawiana w USA. Do tej pory była stosowana tylko w dwóch najdroższych gramofonach Roya Halla. W komplecie jest też pokrywa przeciwkurzowa.

Odsłuch

Nie znalazłem w swojej kolekcji płyt takiej, która by mi się nie podobała, która - odtworzona na Music Hallu MMF-5.1 SE- zagrałaby jednoznacznie źle. I choć to zdanie więcej mówi o mnie, o moich preferencjach i upodobaniach, to jednak niesie też informację o samym gramofonie (a właściwie systemie gramofon plus wkładka). Przez odpowiednie ukształtowanie barwy, przez złagodzenie ataku Roy Hall osiągnął chyba swój cel - obszerne, ciepłe, płynne brzmienie.

Źródła pozorne są duże, wypełnione, odtwarzacze cyfrowe za te pieniądze wydają się przy Music Hallu MMF-5.1 SE grać chudo i sucho. Kiedy ich słuchamy bez takiego porównania, wtedy nie ma wielkiego problemu, jakoś ten dźwięk przyswajamy, wystarczy jednak jeden utwór wysłuchany w tym samym czasie, żeby pokazać wyraźną różnicę.

Wokale z gramofonu Music Hall MMF-5.1 SE mają mocne dolne rejestry, które w takim materiale są najważniejszym wyznacznikiem "naturalności". Ale góra pasma jest wycofana. Blachy są stłumione, a na drugim skraju pasma mamy dużo substancji, lecz słabą definicję. To dźwięk przygotowany konsekwentnie wedle pewnej - wcale nie bardzo egzotycznej - koncepcji, skrojony pod konkretne oczekiwania.

Czy to Kraftwerk z cyfrowych masterów wydanych na 180-g winylu, czy genialny w swojej czystości głos Sinatry z absolutnie analogowych (mówię o całym torze) nagrań z lat 40. - wszystkie te płyty miały to COŚ, dzięki czemu chce się słuchać muzyki.

Obsługa Music Hall MMF-5.1 SE, podobnie jak większości Pro-Jectów, jest utrudniona z powodu ulokowania silnika i rodzaju krążka dociskowego. W tym modelu silnik znalazł się pod talerzem, przez co zmiana prędkości obrotowej jest uciążliwa. Jeśli macie w kolekcji trochę więcej płyt 45 rpm, to gorąco namawiam do zakupu zewnętrznego kontrolera obrotów.

Wojciech Pacuła

MUSIC HALL mmf-5.1 SE

  • Napęd Paskowy
  • Ramię Proste
  • Prędkość obrotowa 33 1/3 i 45
  • Typ wkładki MM
 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 3 700 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Konstrukcja wyglądająca konwencjonalnie, choć z odsprzęgniętym subchassis. Dobra wkładka.
  • Funkcjonalność: Niewygodna manualna zmiana prędkości obrotowej. W komplecie jest pokrywa chroniąca przed kurzem.
  • Brzmienie: Spójne, ciepłe, powiększające źródła pozorne. Uśrednia, ale i ożywia.
REGA Planar 2

REGA
Planar 2

Cena: 2 250 zł

MUSIC HALL MMF-2.3

MUSIC HALL
MMF-2.3

Cena: 2 200 zł

ELIPSON Omega 100

ELIPSON
Omega 100

Cena: 2 200 zł

Audio - marzec 2017

Strefa Magazynu

Audio 3/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio