PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+

PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+
Brzmienie poukładane 

Model 2 Xperience Basic+ ma w swoich "genach" dwa inne gramofony - 2 Xperience, w którym zastosowano podstawę z przezroczystego akrylu oraz Essential, z którego zaczerpnięto talerz i ramię.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+  to gramofon z nieodsprzęganą podstawą, napędem paskowym i silnikiem synchronicznym, a także z ramieniem typu "unipivot", tj. z pojedynczym punktem podparcia.

Podstawa jest akrylowa, półprzezroczysta. Silnik, umieszczony w solidnej, aluminiowej obudowie, wstawiamy w otwór wycięty w podstawie - te dwa elementy nie stykają się w żadnym miejscu. Do podstawy przymocowano trzy aluminiowe stożki. Podobnie jak w przypadku wszystkich nieodsprzęganych gramofonów, ważne jest, na czym stoi. Główne łożysko przykręcono do podstawy.

Talerz gramofonu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wykonano z płyty MDF i polakierowano na czarno. Na wierzch kładzie się cienką matę z prasowanego fi lcu. Silnik synchroniczny został podłączony do zewnętrznego zasilacza ściennego 16 V AC. Na jego osi zamocowano płaski talerzyk o dwóch średnicach. Moment obrotowy jest przenoszony za pośrednictwem gumowego paska o okrągłym przekroju (bezszwowego).

Pro-Ject od samego początku, od ramienia produkowanego jeszcze dla Thorensa, specjalizował się w konstrukcjach z zawieszeniem "gimballed arm" (kardanowym).

W przypadku ramion typu "unipivot" problemem jest stale zmieniający się azymut wkładki. Dla stabilizacji ruchu w osi stosuje się różne sztuczki, takie jak dodatkowe przeciwwagi, tłumienie olejowe i inne. Są jednak fi rmy (np. VPI), w których się uważa, że tylko ramiona tego typu są w stanie poruszać się szybko, śledząc rowek.

Ramię Pro-Ject 2 Xperience Basic+ zastosowane w 2 Xperience Basic+ jest krótsze niż zazwyczaj - jego długość efektywna to 218,5 mm, a więc 8,6". Zostało wykonane z aluminiowej rurki, ciężkiego, mosiężnego elementu spoczywającego na hartowanym, stalowym trzpieniu i plastikowej rurki, po której przesuwamy przeciwwagę. Tę wykonano z mosiądzu i nawiercono niecentrycznie, obniżając jej punkt ciężkości do poziomu igły. Jej precyzyjne ustawienie jest przez tę niecentryczność bardzo trudne.

Rurka jest gładka i nie da się idealnie prosto dokręcić wkrętu mocującego w danym miejscu - przeciwwaga niemal zawsze jest lekko przechylona w którąś stronę. W normalnym ramieniu nie miałoby to przykrych konsekwencji, ale tutaj powoduje zmianę azymutu.

Trzeba się mocno napocić, żeby znaleźć jakiś "złoty środek". Antyskating wykonano za pomocą żyłki i ciężarka.

Co ciekawe, z gramofonem dostajemy nie byle jaki kabel, lecz bardzo porządny interkonekt Connect-It RCA-CC z miedzi OFC i warstwy przewodzącego węgla, produkowany specjalnie dla Pro-Jecta.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ jest dostarczany z zamocowaną i wstępnie wyregulowaną wkładką MC Ortofon MC 25 E o niskim poziomie wyjściowym (0,5 mV). Obudowę wkładki wykonano bardzo solidnie - to frezowane aluminium. Gramofon nie ma pokrywy przeciwkurzowej.

Odsłuch

W brzmieniu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wszystko jest poukładane niemal doskonale, proporcjonalnie, profesjonalnie. Bez wyraźnych niedociągnięć, nawet w skali absolutnej, bardzo bliskie tego, co można wycisnąć z analogu pod względem równowagi i dokładności. Nie jest to brzmienie czarujące, nie porywa od razu, trzeba chwili, aby "wejść" w dane nagranie, ale też od początku niczym nie zniechęca do słuchania.

Mamy sporo góry, wyższego środka, nie ma mowy o zawoalowaniu. Brzmienia głosów były doskonale różnicowane, barwa nie była uśredniana i wypełnienie nie przeważało nad definicją. To zresztą cecha charakterystyczna większości gramofonów Heinza Lichteneggera, zarówno w seriach RPM, jak i tańszych.

Nad zrównoważeniem nie ma się więc co rozwodzić, bo ostateczny efekt będzie zależeć o wiele bardziej od innych elementów systemu, zwłaszcza głośników. Mimo to, coś zaproponuję - jeżeli chcemy poczuć atmosferę analogu, unikajmy rozjaśnienia, które może stamtąd popłynąć. Pro-Ject nie będzie temu przeciwdziałał.

Jedną z cech, które mogą stanowić o przewadze tej - ostatecznie prostej - konstrukcji nad innymi, nawet bardziej zaawansowanymi, jest jej duża "przezroczystość" na osprzęt. Inne gramofony Pro-Jecta, Music Halla, Regi itp. wydają się często "zamknięte" i wymiana wkładki, docisku, zasilania itp. prowadzi wprawdzie do zmiany pewnych aspektów dźwięku, ale niekoniecznie do jego generalnej poprawy.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ przesłuchałem z wieloma wkładkami, także bardzo drogimi, i wszystkim dawał pole do popisu. Dźwięk był po prostu lepszy, ale nie dowolny - nigdy tak specyficzny, jak z Music Halla. Tam wybrano sugestywność, gęstość, namacalność itp., poświęcając rozdzielczość i neutralność. Tutaj - zupełnie inaczej.

Wojciech Pacuła

PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+

  • Produkowany Tak
  • Napęd Paskowy
  • Ramię Proste
  • Prędkość obrotowa 33 1/3 i 45
  • Typ wkładki MM
 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 3 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Bardzo ładny. Proste ramię i bardzo dobry interkonekt. W komplecie wysokiej klasy wkładka MC.
  • Funkcjonalność: Manualna zmiana prędkości obrotowej, ale łatwa do wykonania. Dość trudne ustawienie ramienia.
  • Brzmienie: Wyrównane, poukładane, dokładne. Dobra platforma rozwojowa, pokaże brzmienie wkładki czy preampu.
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

TEAC TN-550

TEAC
TN-550

Cena: 3 700 zł

PRO-JECT The Classic

PRO-JECT
The Classic

Cena: 4 200 zł

MUSIC HALL MMF 5.3

MUSIC HALL
MMF 5.3

Cena: 4 300 zł

REGA P3 (Planar 3)

REGA
P3 (Planar 3)

Cena: 3 750 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio