PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+

PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+
Brzmienie poukładane 

Model 2 Xperience Basic+ ma w swoich "genach" dwa inne gramofony - 2 Xperience, w którym zastosowano podstawę z przezroczystego akrylu oraz Essential, z którego zaczerpnięto talerz i ramię.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+  to gramofon z nieodsprzęganą podstawą, napędem paskowym i silnikiem synchronicznym, a także z ramieniem typu "unipivot", tj. z pojedynczym punktem podparcia.

Podstawa jest akrylowa, półprzezroczysta. Silnik, umieszczony w solidnej, aluminiowej obudowie, wstawiamy w otwór wycięty w podstawie - te dwa elementy nie stykają się w żadnym miejscu. Do podstawy przymocowano trzy aluminiowe stożki. Podobnie jak w przypadku wszystkich nieodsprzęganych gramofonów, ważne jest, na czym stoi. Główne łożysko przykręcono do podstawy.

Talerz gramofonu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wykonano z płyty MDF i polakierowano na czarno. Na wierzch kładzie się cienką matę z prasowanego fi lcu. Silnik synchroniczny został podłączony do zewnętrznego zasilacza ściennego 16 V AC. Na jego osi zamocowano płaski talerzyk o dwóch średnicach. Moment obrotowy jest przenoszony za pośrednictwem gumowego paska o okrągłym przekroju (bezszwowego).

Pro-Ject od samego początku, od ramienia produkowanego jeszcze dla Thorensa, specjalizował się w konstrukcjach z zawieszeniem "gimballed arm" (kardanowym).

W przypadku ramion typu "unipivot" problemem jest stale zmieniający się azymut wkładki. Dla stabilizacji ruchu w osi stosuje się różne sztuczki, takie jak dodatkowe przeciwwagi, tłumienie olejowe i inne. Są jednak fi rmy (np. VPI), w których się uważa, że tylko ramiona tego typu są w stanie poruszać się szybko, śledząc rowek.

Ramię Pro-Ject 2 Xperience Basic+ zastosowane w 2 Xperience Basic+ jest krótsze niż zazwyczaj - jego długość efektywna to 218,5 mm, a więc 8,6". Zostało wykonane z aluminiowej rurki, ciężkiego, mosiężnego elementu spoczywającego na hartowanym, stalowym trzpieniu i plastikowej rurki, po której przesuwamy przeciwwagę. Tę wykonano z mosiądzu i nawiercono niecentrycznie, obniżając jej punkt ciężkości do poziomu igły. Jej precyzyjne ustawienie jest przez tę niecentryczność bardzo trudne.

Rurka jest gładka i nie da się idealnie prosto dokręcić wkrętu mocującego w danym miejscu - przeciwwaga niemal zawsze jest lekko przechylona w którąś stronę. W normalnym ramieniu nie miałoby to przykrych konsekwencji, ale tutaj powoduje zmianę azymutu.

Trzeba się mocno napocić, żeby znaleźć jakiś "złoty środek". Antyskating wykonano za pomocą żyłki i ciężarka.

Co ciekawe, z gramofonem dostajemy nie byle jaki kabel, lecz bardzo porządny interkonekt Connect-It RCA-CC z miedzi OFC i warstwy przewodzącego węgla, produkowany specjalnie dla Pro-Jecta.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ jest dostarczany z zamocowaną i wstępnie wyregulowaną wkładką MC Ortofon MC 25 E o niskim poziomie wyjściowym (0,5 mV). Obudowę wkładki wykonano bardzo solidnie - to frezowane aluminium. Gramofon nie ma pokrywy przeciwkurzowej.

Odsłuch

W brzmieniu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wszystko jest poukładane niemal doskonale, proporcjonalnie, profesjonalnie. Bez wyraźnych niedociągnięć, nawet w skali absolutnej, bardzo bliskie tego, co można wycisnąć z analogu pod względem równowagi i dokładności. Nie jest to brzmienie czarujące, nie porywa od razu, trzeba chwili, aby "wejść" w dane nagranie, ale też od początku niczym nie zniechęca do słuchania.

Mamy sporo góry, wyższego środka, nie ma mowy o zawoalowaniu. Brzmienia głosów były doskonale różnicowane, barwa nie była uśredniana i wypełnienie nie przeważało nad definicją. To zresztą cecha charakterystyczna większości gramofonów Heinza Lichteneggera, zarówno w seriach RPM, jak i tańszych.

Nad zrównoważeniem nie ma się więc co rozwodzić, bo ostateczny efekt będzie zależeć o wiele bardziej od innych elementów systemu, zwłaszcza głośników. Mimo to, coś zaproponuję - jeżeli chcemy poczuć atmosferę analogu, unikajmy rozjaśnienia, które może stamtąd popłynąć. Pro-Ject nie będzie temu przeciwdziałał.

Jedną z cech, które mogą stanowić o przewadze tej - ostatecznie prostej - konstrukcji nad innymi, nawet bardziej zaawansowanymi, jest jej duża "przezroczystość" na osprzęt. Inne gramofony Pro-Jecta, Music Halla, Regi itp. wydają się często "zamknięte" i wymiana wkładki, docisku, zasilania itp. prowadzi wprawdzie do zmiany pewnych aspektów dźwięku, ale niekoniecznie do jego generalnej poprawy.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ przesłuchałem z wieloma wkładkami, także bardzo drogimi, i wszystkim dawał pole do popisu. Dźwięk był po prostu lepszy, ale nie dowolny - nigdy tak specyficzny, jak z Music Halla. Tam wybrano sugestywność, gęstość, namacalność itp., poświęcając rozdzielczość i neutralność. Tutaj - zupełnie inaczej.

Wojciech Pacuła

PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+

  • Produkowany Tak
  • Napęd Paskowy
  • Ramię Proste
  • Prędkość obrotowa 33 1/3 i 45
  • Typ wkładki MM
 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 3 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Bardzo ładny. Proste ramię i bardzo dobry interkonekt. W komplecie wysokiej klasy wkładka MC.
  • Funkcjonalność: Manualna zmiana prędkości obrotowej, ale łatwa do wykonania. Dość trudne ustawienie ramienia.
  • Brzmienie: Wyrównane, poukładane, dokładne. Dobra platforma rozwojowa, pokaże brzmienie wkładki czy preampu.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

TEAC TN-550

TEAC
TN-550

Cena: 3 700 zł

PRO-JECT The Classic

PRO-JECT
The Classic

Cena: 4 200 zł

MUSIC HALL MMF 5.3

MUSIC HALL
MMF 5.3

Cena: 4 300 zł

REGA P3 (Planar 3)

REGA
P3 (Planar 3)

Cena: 3 750 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio