MARANTZ M-CR503 + A25

MARANTZ M-CR503 + A25

Na początku miałem wątpliwości, czy Marantz w ogóle powinien znaleźć się w tym teście, ponieważ jako jedyny nie jest wyposażony we "własne" firmowe głośniki, lecz w dedykowane przez dystrybutora. Ale ktoś wyżej postawiony w redakcji uświadomił mi, że Marantz i Boston pochodzą nie tylko od jednego dystrybutora, ale też od dwóch lat są markami należącymi do tego samego koncernu - D&M. Mistrz ceremonii, Ken Ishiwata, prezentując Marantza, zawsze podłącza go do Bostonów, więc skoro może on, mogę i ja... Ale przymusu nie ma, elektronikę Marantza oraz Bostony można kupić oddzielnie i podłączyć do czegoś innego.

Jakość wykonania Marantz M-CR503 jest w tej klasie cenowej nadzwyczajna. Front wykonano z grubego matowanego aluminium (boki z nieco cieńszego), górna pokrywa to blacha stalowa lakierowana na czarno.

Detale - wysmakowane, a całość - nobliwa. Sterowanie urządzeniem odbywa się poprzez dwa okrągłe przyciski wielofunkcyjne. Lewy to przełącznik: CD, Tuner, Aux 1 i 2, iPod/USB oraz np. wybór ścieżek, gdy używamy pendriva. Prawy obsługuje głównie CD, ale przydaje się również do wybierania plików.

Środek zajmuje czytelny dwurzędowy wyświetlacz matrycowy. Na dole z lewej ulokowano pozłacane gniazda dla słuchawek i zewnętrznych odtwarzaczy MP3 (obydwa 3,5 mm). W tym miejscu lista funkcjonalności praktycznie się zamyka (pomijam milczeniem takie oczywiste oczywistości, jak RDS czy budzik). Żadnych internetów, żadnych wynalazków - czyste klasyczne urządzenie audio. Takaż też jest jego nazwa wydrukowana na kartonie - CD Receiver made for iPod/iPhone.

Z tyłu gniazda są lekko schowane pod okapem obudowy, dzięki czemu łatwiej ukryć kabelki. Mamy po jednym komplecie wyjść RCA - "in" i "out", wyjście na subwoofer i cztery pary zacisków głośnikowych - w środku "siedzą" cztery wzmacniacze współpracujące z obciążeniem 6-8 omów, można więc wykonać bi-amping (ale czy to nie jest przerost formy nad treścią, żeby z tak małego urządzenia ciągnąć podwójne okablowanie do kolumn?). Oczywiście można podłączyć dwa zestawy kolumn A i B.

Gdyby ktoś wyciągnął pochopne wnioski, że ma do czynienia z urządzeniem "zacofanym" (w instrukcji padają takie nazwy, których od lat nie widziałem przy opisie wyjść - MD Recorder czy Tape Deck), to śpieszę donieść, że poprzez gniazdo M-XPort (MarantzeXtension Port - z tyłu) możemy podłączyć dostępny osobno, bezprzewodowy odbiornik Bluetooth RX101, w związku z czym mamy jednak możliwość słuchania muzyki z komputera czy smartfona. Dodatkowo możemy też słuchać plików skompresowanych MP3/WMA, zarówno nagranych na płytach CD-R/RW, jak i z pendrajwa.

W komplecie otrzymujemy jeszcze duży i bardzo poręczny pilot oraz coś, co w pierwszej chwili wziąłem za rozłożoną podstawkę do anteny, a okazało się być składaną (przypominającą leżak) podstawką do iPoda, umożliwiającą podłączenie go do dowolnego przewodu, w tym do ładowarki w dowolnym miejscu.

Jak już wspominałem, towarzyszące Marantzowi monitorki Boston Acoustics są rekomendowaną, ale tylko propozycją. Boston Acoustics A25 to bardzo solidnie wykonane (z okleinowanego winylem MDF-u w kolorze wiśni lub czarnym) dwudrożne monitory z głośnikami o typowej konfi guracji - 2,5-cm kopułka i 12-cm nisko-średniotonowy z korektorem fazy oraz charakterystyczną dla fi rmy mlecznobiałą membraną. Z tyłu niewielki otwór bas-refl eks i coś, czego nie miała żadna inna kolumna w teście - uchwyt do powieszenia na ścianie.

Odsłuch

Gdyby Ken Ishiwata sam posłuchał tego zestawienia, to.... pewnie usłyszałby to, co słyszał już nieraz z małych Bostonów, a wiele lat temu z podobnie małych Tannoyów Mercury. To wciąż subtelne, ocieplone, skoncentrowane na środku pasma brzmienie, które jeszcze nie jest wyrafinowane, ale nie jest już efekciarskie - w każdym razie skrajami pasma nie zaimponuje, górą nie strzeli i dołem nie zagrzmi. Na początku może być odebrane po prostu jako nieciekawe (co innego, gdy pośrodku stoi Ken...), trzeba się w tym trochę rozsmakować, rozgryźć ten styl i odnaleźć głębiej w nim leżącą kulturę i grzeczność, pozwalającą na długie, komfortowe słuchanie. Bez adrenaliny, ale bez zakwasów w uszach następnego dnia.

Wokale, smyki, a nawet cała symfonika - mimo że nie będzie spektakularna, to nie wykrzywi gęby prymitywnym rzępoleniem; będziemy słyszeć jej sens i porządek, chociaż nie wydobędziemy wszystkich detali czy smaczków. Mimo ocieplenia, skoncentrowanego chyba w "dolnym środku", sam bas jest dość płytki, duże instrumenty nie nabiorą masy i wypełnienia. Marantz umożliwia podłączenie subwoofera i w tym systemie to dobry pomysł, nawet gdy pozostajemy w zakresie zainteresowań muzycznych.

MARANTZ M-CR503 + A25

  • Produkowany Tak
  • Przedwzmacniacz gramofonowy Tak
  • Wyjście słuchawkowe Tak
 
 

Podstawowe dane

  • 2 100 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mała, ale ekskluzywnie wyglądająca zintegrowana jednostka sterująca, solidne monitorki Bostona.
  • Laboratorium: Prosta i kompletna dla nowoczesnego systemiku audio. CD, tuner, USB, możliwość rozwinięcia o odbiornik Bluetooth.
  • Brzmienie: Ciepłe, spójne, delikatne w całym pasmie - z lekkim basikiem i subtelną górą. Inne głośniki mogą zmienić dźwięk na bardziej żywiołowy.
YAMAHA Piano Craft MCR-670

YAMAHA
Piano Craft MCR-670

Cena: 3 000 zł

PIONEER X-HM82

PIONEER
X-HM82

Cena: 2 250 zł

PIONEER P2

PIONEER
P2

Cena: 3 600 zł

Audio - kwiecień 2017

Strefa Magazynu

Audio 4/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio