NAD C542

NAD C542

New Acoustic Dimension nie co roku wprowadza nowe modele. Dlatego trzeba zaznaczyć, że w ostatnim czasie wysiłki firmy zarówno w kierunku zdobywania nowych kręgów odbiorców, jak i odnowienia znanej audiofilskiej oferty, wyraźnie się wzmożyły. Nowość pod symbolem C542 należy oczywiście do dziedziny klasycznego stereo, które w sercach i umysłach brytyjskich (ponoć) konstruktorów nadal jest bardzo ważne.

Kolejny produkt NAD pokazuje się jako urządzenie wizualnie oryginalne, niby nie narzucające się, ale i trudne do pomylenia z jakimkolwiek innym sprzętem dowolnej marki. Odpowiada za to znany od lat ciemnoszary kolor obudowy. NAD przyzwyczaił chyba też nas wszystkich do charakterystycznych zielonych klawiszy "zasilania", które stały się niemalże znakiem rozpoznawczym odważnego stylu firmy, ale tym razem odwagi trochę zabrakło, przycisk postanowiono bardziej wtopić w wystrój urządzenia, nadając mu ciemny kolor.

Kolejnym krokiem ku nowemu są zaokrąglone rogi na ściance przedniej, dodające lekkości prezentowanemu sprzętowi i zdające się nawiązywać wystrojem do nowszych komponentów AV tegoż producenta. Ale poza wspomnianymi już drobnymi zmianami kosmetycznymi, reszta wydaje się wyglądać "po staremu".

Lewą część zajmuje szuflada, pod którą widnieje znak HDCD informujący o tym, że NAD C542 w pełni współpracuje z płytami nagranymi z większą rozdzielczością.

Obok, niemalże w centralnym, honorowym miejscu lśni matrycowy wyświetlacz o niebieskim zabarwieniu, objawiający najistotniejsze informacje na temat odczytywanej właśnie płyty oraz o trybie pracy samego odtwarzacza.

Dalej spotkamy dziesięć niewielkich, okrągłych klawiszy funkcyjnych obsługujących napęd i displej.

Wnętrze urządzenia zostało solidnie przygotowane. Do pracy zaprzęgnięto znane i sprawdzone elementy, a ich logiczne rozmieszczenie na dużej drukowanej płytce budzi zaufanie swą starannością.

Sekcję zasilania reprezentuje pokaźnych rozmiarów transformator toroidalny oraz cenione w branży audio kondensatory elektrolityczne Nichicon Fine Gold o pojemności 1000μF.

Rolę napędu odegrał znany z obecności w wielu odtwarzaczach kompaktowych, już niemal że klasyk KSS-213C produkcji Sony. Odczyt płyt odbywał się bezszelestnie, a po bezpośrednim wyborze dowolnego numeru z nadajnika zdalnego sterowania laser odtwarzacza niemal natychmiast stawiał się na miejscu wyznaczonego zadania (czyli na początku danej ścieżki), i nawet mocno porysowanym płytom trudno było go "złamać".

Ścianka tylna nie odbiega swym wyposażeniem od standardów obowiązujących wśród sprzętu tej klasy. Mamy tu więc obok obowiązkowych przecież analogowych także dwa różne wyjścia sygnału cyfrowego - optyczne i koncentryczne, oraz gniazda sterujące Nad Link i 12V Trigger In.

Dodatkowo spotkamy wejście dla zewnętrznego odbiornika podczerwieni IR IN, a pełnej satysfakcji i poczucia władzy w ręku dodaje zgrabny i funkcjonalny pilot.

Odsłuch

Już niemalże od pierwszych chwil obcowania z NAD-em dało się wyczuć jego podstawowe cechy charakteru. NAD C542 to sprzęt o bardzo zrównoważonym i neutralnym brzmieniu. Tony najniższe, pomimo swej rozciągłości są raczej dyskretne i choć nie brak im też masy, zbytnio się nie narzucają. Ale w razie potrzeby potrafią zagrzmieć z temperamentem i sprostać większości wymaganiom.

Średnica jest gładka i wyrównana, jednak z odpowiednią dawką zdecydowania i zaangażowania. Choć jej wyższe rejestry brzmią niekiedy jasno, to odebrałem to jako naturalną czytelność, wolną od irytujących przejaskrawień.

W przypadku współpracy z ciemnym systemem cecha ta może okazać się wręcz zbawienna. NAD bardzo ładnie potrafi "obchodzić się" ze spokojnymi aranżacjami przy większości gatunków muzyki.

Brak metalicznych naleciałości i nadmiernych szorstkości pozwala zarazem odpoczywać, jak i wsłuchiwać się w niuanse. Góra pasma doskonale skleja się ze średnicą. Pomimo łagodnego sposobu prezentacji, nie zapomina ani o niuansach, ani o ważnych zwrotach w akcji.

Doskonałe jest rozmieszczenie poszczególnych instrumentów na scenie, jak również głębia i szerokość.

NAD C542

  • Produkowany Tak
  • Regulacja poziomu wyjściowego Nie
  • Wyjście optyczne Tak
  • Wyjście AES NIE
  • Wyjście słuchawkowe n
  • SACD Nie
  • Wyjście koaksjalne TAK
  • Wyjście ST NIE
 
 

Podstawowe dane

  • 2 270 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Charakterystyczny, ale wciąż kontrowersyjny firmowy design. Solidne zasilanie.
  • Funkcjonalność: Czytelny wyświetlacz, cichy i szybki napęd, zgrabny pilot, HDCD.
  • Brzmienie: Naturalne i zrównoważone. Doskonała stereofonia i przestrzeń.
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

YAMAHA CD-N500

YAMAHA
CD-N500

Cena: 2 800 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio