CAMBRIDGE AUDIO CXN

CAMBRIDGE AUDIO CXN

CXN to wizytówka nowoczesnego sprzętu Hi-Fi i najważniejsze urządzenie serii CX. Duże pokrętło spełnia wiele różnorodnych funkcji. Podstawowa dotyczy regulacji poziomu głośności na wyjściach analogowych, co pozwala podłączyć to urządzenie bezpośrednio do końcówek mocy; służy też do poruszania się po menu i bibliotekach nagrań.

Duży, kolorowy wyświetlacz (matryca TFT), który ułatwia nawigację, prezentuje również informacje o odtwarzanych ścieżkach (i okładki płyt). Na ciemniej szybie, za którą kryje się matryca, znajduje się jeszcze osiem przycisków (po cztery z każdej strony). Tak przygotowany interfejs daje dostęp właściwie do wszystkich funkcji.

Z przodu zainstalowano pojedyncze wejście USB (typ-A), do którego można podłączyć nośniki pamięci oraz sprzęt mobilny, ale tylko w celu uzupełnienia w nim energii. Cambridge Audio nie współpracuje (jak choćby Marantz czy Pioneer) z urządzeniami "i" Apple.

Cambridge Audio CXN ma zarówno wyjścia RCA, jak i XLR, cyfrowy sygnał można doprowadzić do gniazd współosiowego oraz optycznego, taką samą parę przewidziano w zestawie wyjść. Komputer podłączymy bezpośrednio do wejścia USB (typ-B), które - w zależności od ustawień - pracuje w trybie 1.0 lub 2.0; w tym drugim wymaga instalacji sterowników (w przypadku komputerów z systemem Windows).

Do komunikacji z siecią służy przewodowy port LAN lub bezprzewodowe Wi-Fi, które (wraz z antenką) przeniesiono na adapter USB (jest w komplecie). Należy go podłączyć do jednego z dwóch złącz (USB-A), drugie pozwala (tak jak port z przedniego panelu) dostarczyć do CXN pliki na nośnikach pamięci (np. pendrive). Producent oferuje także, działający w sposób identyczny jak adapter Wi-Fi, moduł Bluetooth (trzeba go już jednak dokupić).

Minimalistyczne wyposażenie nie wchodzi w grę, CXN ma ambicję, aby stać się cyfrowym centrum całego systemu Hi-Fi.

Minimalistyczne wyposażenie nie wchodzi w grę, CXN ma ambicję, aby stać się cyfrowym centrum całego systemu Hi-Fi.

Menu dostępu do muzyki podzielono w dość nietypowy sposób: jedną przestrzeń roboczą zajmują wejścia fizyczne (w tym USB-B na komputer) wraz z sieciową przecież funkcją Spotify Connect. W ramach tzw. biblioteki (brawa dla dystrybutora za przygotowanie polskiej wersji językowej) zgrupowano natomiast nie tylko pliki ze zdalnych serwerów, ale także z nośników (np. pendrive), podłączonych do portów USB (typ-A).

Uniwersalny sterownik obsługuje także wzmacniacze i odtwarzacz CD z gamy CXC, a dla każdego z tych urządzeń przygotowano niezależną strefę przycisków, więc ich liczba bardzo urosła. Na szczęście te przynależne Cambridge Audio CXN znajdują się pośrodku. Producent przygotował też aplikację dla smartfonów i tabletów, która sprawdza się dobrze, choć wydaje się, że wczytywanie większych bibliotek działa sprawniej z poziomu samego urządzenia. CXN wspiera transmisję AirPlay, ma także moduł radia internetowego.

Sygnały ze wszystkich wejść i zdalnych źródeł trafiają najpierw do procesora sygnałowego DSP marki Analog Devices. Wraz ze szwajcarską firmą Anagram Technologies, CA opracowało zaawansowany układ upsamplera sygnałów nazwany ATF (Adaptive Time Filtering). Jego działanie ma na celu takie przygotowanie sygnałów, aby wykorzystać maksimum możliwości (przejmujących w następnej kolejności sygnał) przetworników C/A; upsamplowane są wszystkie sygnały - począwszy od formatu CD (16/44,1) aż po FLAC (24/192) - i zamieniane na formę docelowych 24 bit/384 kHz.

Przetworniki C/A Wolfson WM8740 "rozumieją" sygnały PCM 24 bit/384 kHz, ale już nie dane DSD (prawdopodobnie są one przetwarzane na postać PCM przed konwersją). Procesory DSP odpowiadają również za buforowanie sygnałów i ich ponowne taktowanie. W ramach sekcji cyfrowej Cambridge Audio wykonało także precyzyjną regulację głośności (i ciekawostka - zrównoważenia kanałów).

Lekka, filigranowa wręcz konstrukcja odtwarzacza oparta jest na mocno zintegrowanej sekcji audio.

Lekka, filigranowa wręcz konstrukcja odtwarzacza oparta jest na mocno zintegrowanej sekcji audio.

Brzmienie

W urządzeniu takim jak odtwarzacz sieciowy występują, jak chyba w żadnym innym sprzęcie, materiały cyfrowe o skrajnie różnej jakości. Zachęcony bardzo sprawną obsługą serwisu Spotify, zacząłem również próby odsłuchowe właśnie od niego, a to materiał mocno skompresowany (nawet względem zapisu z płyty CD). Cambridge Audio CXN radzi sobie z nim nadzwyczaj dobrze, omijając większość pułapek. Nie jest to brzmienie referencyjne, ale przyjemne; nawet dynamika nie zostaje wyraźnie spłaszczona, przekaz pozostaje dość żywy, a jednocześnie nie staje się natarczywy.

Wysokie tony nie są bogate i zróżnicowane, a i tak wnoszą sporo blasku, i nie wpadają w męczącą jednostajność; przede wszystkim procentuje spójność i otwartość. Cambridge Audio rozkręca się, gdy dostarczymy przyzwoity materiał. Brzmienie jest rześkie, energetyczne, angażujące; każdy dźwięk jest ważny i zakreślony, ale też wszystko trzyma się właściwych proporcji - to wyraźnie inny przekaz niż ze spokojnego, „uczesanego" Arcama.

Bas schodzi nisko, lecz przede wszystkim dba o zwartość i utrzymanie rytmu. W zakresie średniotonowym Cambridge nie jest już taki jednoznaczny, czasami jest szorstki, czasami szybki i chłodny, czasami soczysty i zaokrąglony - w gruncie rzeczy jest bardzo wszechstronny i dyspozycyjny, ma bardzo dobrą rozdzielczość.

Do podręcznego gniazda USB załadujemy muzykę np. z pendrive`a.

Do podręcznego gniazda USB załadujemy muzykę np. z pendrive`a.

W dżungli

CXN, podobnie jak inne odtwarzacze sieciowe, ma wiele fizycznych wejść i sieciowych protokołów pozwalających na dostarczanie plików z różnych "kierunków". Zawsze zajmuje się nimi ten sam przetwornik C/A, w przypadku CXN obsługujący sygnały PCM 24 bit/192 kHz. Okazuje się jednak, że nie wszystkie sposoby są jednakowo "drożne" pod względem typu obsługiwanych danych.

Lokalne serwery sieciowe (tutaj komunikacja DLNA) pozwalają na przechowywanie plików bazujących na PCM (np. FLAC, ALAC) o maksymalnej rozdzielczości 24 bit/192 kHz. Jak czytamy w specyfi kacji CA, wejścia USB (do których podłączamy nośniki pamięci) mają identyczne możliwości.

Tymczasem okazuje się, że potrafią one skutecznie radzić sobie także z plikami DSD w wersji DSD64, czego tryb sieciowy już nie gwarantuje. CXN jest więc wyposażony w stosowne dekodery DSD (same przetworniki C/A sygnałów DSD nie wspierają, zachodzi prawdopodobnie konwersja na PCM), jednak moduł sieciowy ma z takimi sygnałami problem.

Z kolei w przypadku wejścia USB dla komputera (typ-B), o ile tylko skorzystamy z trybu 2.0, będziemy mogli przesłać zarówno dane PCM 24/192, jak i DSD64. Do formatu PCM są również ograniczone (co akurat jest typowe) złącza współosiowe oraz optyczne.

Podczas korzystania z nośników pamięci (podpiętych bezpośrednio do wejścia USB), na których nagramy popularne pliki, jak np. FLAC czy DSF, na odtwarzaczu (CNX) ciąży zadanie nie tylko właściwej konwersji cyfrowo-analogowej, ale też dekodowania zawartości plików, a więc ich wstępnego przygotowania.

Radosław Łabanowski

 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowoczesny styl serii CX, kolorowy wyświetlacz, w układach elektronicznych upsampler Anagram Technologies, mocne procesory sygnałowe Analog Devices i duet konwerterów Wolfson.
  • Funkcjonalność: Sieć przewodowa LAN i bezprzewodowa Wi-Fi, opcjonalny moduł BT, wejścia i wyjścia współosiowe oraz optyczne, USB-B dla komputera, 2 x USB dla nośników pamięci. DLNA, AirPlay, obsługa plików Flac 24/192, DSD64 (tylko w niektórych trybach), bardzo dobra aplikacja dla sprzętu mobilnego, analogowe wyjścia RCA/XLR z cyfrową regulacją poziomu. Spotify Connect i radio internetowe.
  • Brzmienie: Różnicujące, rozdzielcze i otwarte, potrafi pokazać bas i detal, ale dość łagodnie obchodzi się z materiałem gorszej jakości.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Cena: 5 100 zł

MARANTZ NA8005

MARANTZ
NA8005

Cena: 5 000 zł

ARCAM CDS27

ARCAM
CDS27

Cena: 5 000 zł

PIONEER N-70 A

PIONEER
N-70 A

Cena: 5 400 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio