TEAC NT-503

TEAC NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profesjonalnych, chociaż o domowym przeznaczeniu. Jednym z nich, i jednym z najnowszych, jest odtwarzacz plików NT-503.

Obudowa jest niska i wąska, ale uzbrojona w "studyjne" rączki, które ze względu na kształt, a przede wszystkim wielkość, pełnią wyłącznie rolę ozdobną. Stylowe są także liczne i wyeksponowane śruby mocujące, hebelkowy, mechaniczny wyłącznik zasilania oraz dwa pokrętła z charakterystycznymi nacięciami. Sugestia jest taka, że NT-503 okaże się wygodny i niezawodny.

Wyświetlacz ma niebieską matrycę z dwoma liniami zarezerwowanymi głównie dla parametrów cyfrowego sygnału, wybranego wejścia oraz ustawienia głośności - NT-503 może bezpośrednio sterować końcówkami mocy. Wyboru źródeł dokonujemy niewielkim pokrętłem; druga, większa gałka służy do regulacji poziomu na wyjściach analogowych.

Na przednim panelu umieszczono trzy gniazda: wyjście słuchawkowe (6,3 mm), port USB oraz gniazdo mini-jack, które jest wejściem cyfrowym; w zależności od zastosowanego wtyku, może pracować zarówno w standardzie optycznym, jak i współosiowym.

Port USB służy do podłączenia nośników pamięci z plikami w szerokiej gamie formatów, począwszy od skompresowanych MP3 czy WMA, aż po FLAC (24/192), ALAC (24/96) oraz DSD64 i DSD128. Nie jest to jednak bynajmniej kres możliwości samej sekcji C/A.

Teac NT-503 - złącza

Wyjścia analogowe obejmują parę RCA oraz zbalansowane XLR; w obydwu przypadkach mamy wybór wśród trzech trybów pracy, ze zmiennym poziomem sygnału (maksymalny poziom wynosi aż 12 V dla wyjść XLR) oraz stałym w dwóch wersjach - standardowego napięcia 2 V (RCA) oraz +6 dB, a więc 4 V (RCA).

W pobliżu sekcji analogowej ulokowano port sieciowy LAN. Urządzenie nie wspiera standardu Wi-Fi, ma jednak wbudowany moduł Bluetooth do szybkiego parowania wszystkich źródeł mobilnych.

Mimo niewielkiej obudowy, zmieściło się tu wszystko, co naprawdę potrzebne; analogowe wyjścia (w tym XLR) mają regulowany poziom napięcia, wystarczy do Teaca podłączyć końcówkę mocy.

Mimo niewielkiej obudowy, zmieściło się tu wszystko, co naprawdę potrzebne; analogowe wyjścia (w tym XLR) mają regulowany poziom napięcia, wystarczy do Teaca podłączyć końcówkę mocy.

Prawą stronę tylnej ścianki zarezerwowano na sekcję DAC, tutaj są kolejne (po tych z przedniego panelu) wejścia optyczne i współosiowe; każde przyjmuje sygnały PCM 24/192. Ciekawostką i rzadko spotykaną funkcją jest także praca w trybie DoP dla sygnałów DSD w wersji DSD64, z wykorzystaniem tzw. ramki PCM (w ustawieniu 24/176,4).

Teac NT-503 ma wejście USB (typ-B) dla komputera i tutaj ujawnia się pełny potencjał przetworników cyfrowo-analogowych; możemy przesłać sygnał PCM o rozdzielczości aż 32 bit/384 kHz, a także - uwaga - DSD256. Wisienką na torcie jest pozłacany konektor BNC na dodatkowy, zewnętrzny zegar taktujący.

Mamy do wyboru cztery charakterystyki filtrów cyfrowych, dwie filtrów wyjściowych dla trybu DSD, a także rozbudowany panel sterujący algorytmami upsamplerów - tak w obrębie konwersji częstotliwości próbkowania, jak i całego formatu PCM na DSD (w takiej formie sygnał trafi do przetworników DAC).

Pilot zdalnego sterowania, a przede wszystkim wyświetlacz, zapewniają dostęp tylko do części funkcji urządzenia. Aby odkryć możliwości sieciowe, należy sięgnąć po smartfon z przygotowaną specjalnie dla Teaca NT-503 aplikacją, dopiero ona pozwala na przesyłanie muzyki wprost z mobilnego urządzenia, a także uruchamia dostęp do serwisów internetowych (radio, Spotify Connect, Deezer), przeglądania utworów z podłączonych do NT-503 nośników danych. Teac wspiera oczywiście standard DLNA (v1.5), ale oferuje także coś ekstra - odczytuje zawartość zdalnych dysków z protokołem SMB, bez ingerencji zdalnego serwera w strukturę danych.

Przetworniki cyfrowo-analogowe to 32-bitowe układy AK4490 z natywną obsługą formatu DSD. Wykorzystano dwa takie chipy w konfi guracji dual mono. Równie wyjątkowa jest regulacja poziomu, dla której zbudowano w pełni analogową platformę tłumików i bramek logicznych FPGA.

W niewielkiej obudowie zainstalowano kilka funkcyjnych płytek.

W niewielkiej obudowie zainstalowano kilka funkcyjnych płytek.

Brzmienie

Pewnie jest to przypadkowa zbieżność, ale studyjno-profesjonalna aparycja Teaca NT-503 pociągnęła za sobą również jego brzmienie, a może było odwrotnie... To urządzenie o walorach "zawodowca", wyśmienite pod względem przejrzystości i rozdzielczości.

Niemal wykluczone, aby cokolwiek odtwarzaczowi umknęło, najdrobniejsze szczegóły zostaną skrupulatnie wydobyte i wplecione, czytelnie i w doskonałym porządku. Znane mi nagrania nie zaskakiwały niczym szczególnym ani nowym, a to dlatego, że słyszałem je tysiące razy, chodzi jednak o to, że w wykonaniu Teaca są absolutnie kompletne.

Teac gra neutralnie i dokładnie; nie zajmuje się zaokrąglaniem, ale jego analityczność nie jest ofensywna, lecz swobodna i w pewien sposób "wyluzowana". Nie odczułem napięcia ani nadmiaru "techniczności", a brak względów wobec słabszych nagrań przyjmowałem jako coś naturalnego.

“Staroci" też się da posłuchać właśnie takimi, jakimi są, a niektóre z nich starannością realizacji nierzadko przewyższają współczesne produkcje - i Teac świetnie to pokazuje. Potrafizagrać zamaszyście, jednak nie uprzywilejowując żadnego podzakresu.

Wokale mogą wyjść do przodu, ale nie jest to tendencja. Bas pokazuje się chętnie i na różne sposoby, jego najlepszą formę (usztywnienie, także definicję) uzyskałem z połączenia USB (pliki odtwarzane z komputera).

Pliki podane wprost do przedniego gniazda USB mogą być zapisane w najróżniejszych formatach, w tym FLAC (24/192), a także DSD128.

Pliki podane wprost do przedniego gniazda USB mogą być zapisane w najróżniejszych formatach, w tym FLAC (24/192), a także DSD128.

Samby czas

W większości odtwarzaczy sieciowych dominuje protokół DLNA. Stworzono go na potrzeby komunikacji i transferu danych multimedialnych, podstawowym założeniem była więc kompatybilność. Aby to osiągnąć, DLNA bardzo często modyfikuje sygnały, dopasowując je do możliwości źródła i odbiornika. Wraz z rozwojem samego protokołu DLNA (większość z produkowanych obecnie urządzeń Hi-fikorzysta z wersji v1.5) poszerzała się gama obsługiwanych standardów.

Bez wsparcia np. dla plików Flac 24/192, trudno dzisiaj mówić o nowoczesnym urządzeniu, ale o sukcesie decyduje wiele czynników, nie tylko teoretyczna zgodność serwera i odtwarzacza. Jednak wrogiem jakości brzmienia jest też sama "inteligencja" protokołu DLNA, który stara się “przepchnąć" dane za wszelką cenę. Jeśli jest taka potrzeba (urządzenia nie potrafią się z jakichś przyczyn “dogadać"), DLNA wkracza do akcji, samodzielnie (i bez pytania) konwertując (transkodując) sygnał.

Dzieje się to bez wiedzy użytkownika, jeśli więc umieścimy na serwerze DLNA plik o określonych parametrach, nie możemy mieć pewności, że zostanie on odtworzony dokładnie w takiej postaci. Nie wiemy nawet, co odtwarzacz dostał. O ile w systemach A/V, czy nawet w głośnikach bezprzewodowych, ma to mniejsze znaczenie, to w przypadku Hi-fijest już przecież kluczowe.

Teac, nie eliminując DLNA, dodaje alternatywny protokół transmisji SMB (Samba). Odtwarzacz widzi wszystkie dane w obrębie wskazanych przez serwer (i protokół SMB) katalogów, a wybiera tylko te, które potrafiodtworzyć. Serwery typu SMB można uruchomić praktycznie w każdym urządzeniu NAS, a także w komputerze (niezależnie od systemu operacyjnego).

Radosław Łabanowski

 
 

Podstawowe dane

  • 5 100 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: W stylu urządzeń profesjonalnych. Mała, zwarta, ciężka obudowa, wyjątkowo wyrafinowany, analogowy układ regulacji poziomu wyjściowego, znakomita sekcja cyfrowa z przetwornikami AKM.
  • Funkcjonalność: By uruchomić funkcje sieciowe, niezbędny jest smartfon/tablet z aplikacją. Pobiera dane z serwerów w trybie DLNA i SMB, obsługuje Spotify, Deezer, radio internetowe. Odtwarza pliki z sieci i pamięci USB w formatach 24/192 (Flac) oraz 24/96 (Alac), USB DAC rozszerza możliwości do 32/384 oraz DSD256. Połączenie sieciowe LAN, bez Wi-Fi, bez Airplay, ale jest uniwersalny Bluetooth.
  • Brzmienie: Neutralne, precyzyjne, bez żadnych sztuczek i czarowania. Naturalna dynamika bez dopalaczy.
MARANTZ NA8005

MARANTZ
NA8005

Cena: 5 000 zł

CAMBRIDGE AUDIO CXN

CAMBRIDGE AUDIO
CXN

Cena: 5 000 zł

ARCAM CDS27

ARCAM
CDS27

Cena: 5 000 zł

PIONEER N-70 A

PIONEER
N-70 A

Cena: 5 400 zł

Audio - kwiecień 2017

Strefa Magazynu

Audio 3/2017

Wreszcie tanie kolumny. Dobre i niedrogie. Tak, to możliwe. Nie obiecujemy i nie raportujemy żadnych rekordów i najwyższego wyrafinowania, ale każda z pięciu...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio