XINDAK LP-1

XINDAK LP-1

Skoro Xindak produkuje niemal każdy rodzaj wzmacniacza (zintegrowane i dzielone, lampowe i tranzystorowe), to czemu miałoby zabraknąć w jego ofercie przedwzmacniacza gramofonowego? W katalogu firmy znajdziemy tylko jedno takie urządzenie, ale wcale nie jest tanie; LP-1 okazał się wręcz najdroższym preampem w tym teście.

Konkurenci są znacznie mniejsi, lżejsi, niektóre ich "pudełka" można nawet wrzucić do torby. Z Xindakiem taka sztuka już się nie uda, bo LP-1 waży niemal 10 kg, a wielkość opakowania sugeruje, że mógłby się w nim zmieścić wzmacniacz zintegrowany.

Urządzenie występuje w wersjach srebrnej oraz czarnej. Na froncie zainstalowano jedynie mechaniczny włącznik zasilania i kilka symboli odnoszących się do wewnętrznych układów.

Obudowa Xindaka LP-1 została wykonana z metalu, gruby front spina dwa niezależne bloki, z których składa się chassis; w niezależnych komorach oddzielono kluczowe sekcje przedwzmacniacza, zasilanie oraz obwody audio; połączono je tunelem, którym biegną niezbędne przewody.

To podejście absolutnie bezkompromisowe, ale racjonalne, godne pochwały tym bardziej, że mamy do czynienia z bardzo delikatnymi napięciami.

Z tyłu mamy prosty, jednoznaczny komplet gniazd, jedno wejście i jedno wyjście, obydwa na złączach RCA; oprócz nich tylko trzpień uziemiający oraz standardowe złącze zasilania z sieci.

Jedno wejście i jedno wyjście - LP-1 to urządzenie stworzone do obsługi najpopularniejszych wkładek typu MM.

Jedno wejście i jedno wyjście - LP-1 to urządzenie stworzone do obsługi najpopularniejszych wkładek typu MM.

Specyfikacja producenta jest bardzo oszczędna, informuje właściwie tylko o tym, że LP-1 jest przedwzmacniaczem dedykowanym wkładkom MM, impedancja wejściowa wynosi 47 kΩ (to typowa wartość w tej sytuacji). Nie jest możliwa współpraca z wkładkami typu MC, można tylko próbować z modelami o wysokim poziomie wyjściowym lub dodać do Xindaka LP-1 zewnętrzny transformator. Wzmocnienie ustalono na "sztywne" 42 dB, tutaj również brakuje jakichkolwiek regulacji.

Gdy patrzymy na LP-1 od przodu, zorientujemy się, że w lewej komorze zainstalowano wyjątkowo rozbudowany zasilacz - co ma zresztą związek z konstrukcją sekcji sygnałowej. Oprócz ekranowania, które zapewnia obudowa, główny transformator toroidalny jest umieszczony we własnej, dodatkowej “kapsule". Przewidziano także dwa dodatkowe, rdzeniowe transformatory. Prawa część obudowy zawiera elektronikę audio. Do korekcji i wzmocnienia sygnału wykorzystano dwa stopnie oparte w sumie na czterech lampach - dwóch 12AX7 i dwóch 12AU7. Są to dość popularne jednostki, stosowane przez Xindaka także w innych konstrukcjach.

Układ lampowy generuje sporo ciepła, po podłączeniu do zasilania i wysłuchaniu jednej strony 12-calowej płyty, obudowa staje się wyraźnie ciepła, ale nie nagrzewa już bardziej w dłuższym okresie czasu. Xindak LP-1 ma też relatywnie wysoki, na tle innych przedwzmacniaczy (dla przykładu Lehmannaudio zadowala się 3 W), pobór prądu, sięgający 25 W. Audiofile tak lubią.

Obudowa za sprawą dwóch zespolonych skrzynek wygląda intrygująco, oddzielono sekcje zasilania i układów audio.

Obudowa za sprawą dwóch zespolonych skrzynek wygląda intrygująco, oddzielono sekcje zasilania i układów audio.

Odsłuch

Jeśli od urządzenia lampowego oczekujemy dźwięku o cechach oczywistych dla tego gatunku, to na Xindaku nie powinniśmy się zawieść. LP-1 nie ma ambicji łączenia różnych światów, godzenia sprzecznych interesów, wspinania się na szczyty jakichkolwiek parametrów i właściwości. Ani nawet... wypracowania kompromisu. Trzyma się konkretnych założeń, trzyma dźwięk w określonych granicach rozdzielczości i dynamiki. Niczym nie imponuje i nie trzyma w napięciu, zapewnia spokój i wyważenie.

Xindak LP-1 skupia się na średnicy jeszcze bardziej niż Musical i Pro-Ject; pierwszy z nich miał mocniejszy bas, a drugi - bardziej otwartą górę pasma. LP-1 nie robi dalekich wycieczek ani nie sypie detalem z rękawa. Wokale są skupione, spójne, oszczędne w sybilanty, dołem też niepodgrzewane, przez co zakres ich ekspresji i artykulacji jest ograniczony, ale na tle wielu instrumentów i w ogóle muzyki, która w wydaniu LP-1 nie będzie ani potężna, ani ostra, zajmują i tak ważną, komfortową pozycję.

Zwykle z wyeksponowaniem średnicy wiążemy nadzieje na większe "analogowe" emocje; w tym przypadku rezultaty nie są takie jednoznaczne, LP-1 raczej konsekwentnie gra spokojnie, bez dobarwiania i dosycania. Pierwszy plan jest bliski i gęsty, ale dźwięki nie stają się przez to soczyste i wibrujące.

Bas raczej kołysze, niż podrzuca, wysokie tony delikatnie głaszczą. Brzmienie jest w tym bardzo konsekwentne - niczym nie zaczepia, nie elektryzuje, stara się przekonać łagodnym odcieniem... łagodności. Być może na wrażenie umiarkowanej dynamiki ma też wpływ zauważalny, choć jeszcze niedokuczliwy szum.

W LP-1 na lampach przygotowano dwa stopnie wzmocnienia.

W LP-1 na lampach przygotowano dwa stopnie wzmocnienia.

Główny transformator jest podwójnie izolowany - okrągłą osłoną oraz subchassis w całej sekcji.

Główny transformator jest podwójnie izolowany - okrągłą osłoną oraz subchassis w całej sekcji.

Delikatność wzmocnienia

Oprócz konieczności skorygowania charakterystyki częstotliwościowej zgodnie ze wzorcem założonej krzywej (najczęściej RIAA), przedwzmacniacz gramofonowy pełni jeszcze drugą rolę. Nie jest już ona, tak jak wspomniana korekcja, teoretycznie zależna od typu płyty i jej realizacji (chociaż w praktyce większość płyt spełnia normę RIAA), ale dopasowana do wkładki.

Zarówno w przypadku wkładek MM, jak i MC sygnały docierające z gramofonu mają bardzo niską wartość napięcia znamionowego; standardowa czułość wejść liniowych (nawet coraz rzadziej spotykane 200 mV) jest niewystarczająca, więc takie niedopasowanie sprawia, że podłączając gramofon wprost do wejścia liniowego wzmacniacza, dźwięk byłby bardzo cichy.

Wkładki różnią się diametralnie poziomem wyjścia, ale dla modeli MM jest to zwykle 3-5 mV, a dla MC nawet jeszcze mniej - do 0,2 mV. Poziom źródła liniowego, odtwarzacza CD czy sieciowego wynosi 2 V (względem 0,2 mV aż tysiąc razy wyższy, a względem przeciętnego poziomu z wkładki MM - sto razy wyższy).

Zadaniem dla przedwzmacniacza gramofonowego jest więc wstępne wzmocnienie sygnału z wkładki, tak by dopasować jego napięcie do wymagań wejścia liniowego. Można więc tylko sobie wyobrazić jakie to ciężkie zadanie, bo nie dość tego, że mamy tak wysoką wartość wzmocnienia, to jeszcze operujemy na tak niskim poziomie sygnału, zbieramy z otoczenia dosłownie wszystko - ładunki elektrostatyczne na płycie, zakłócenia płynące z silnika napędowego.

Przy tym utrzymanie relatywnie niskiego poziomu szumów z samych stopni wzmacniających jest bardzo trudne, wymaga najwyższej jakości komponentów i niezwykłej staranności w projektowaniu całego układu, począwszy od zasilania, skończywszy na buforach wyjść.

Zobacz też:

 
 

Podstawowe dane

  • 3 400 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Duża, ciężka obudowa, odseparowane w niezależnych subchassis sekcje zasilania i obwodów audio. Bezkompromisowy, niespotykany w przedwzmacniaczach gramofonowych, w pełni lampowy układ wzmocnienia.
  • Funkcjonalność: Skromna, obsługuje wyłącznie wkładki typu MM, bez możliwości korekcji parametrów wejścia.
  • Brzmienie: Skupione i konserwatywne, delikatne skraje pasma, a więc średnica na pierwszym planie, dynamika i szczegóły - na drugim.
MUSICAL FIDELITY LX-LPS

MUSICAL FIDELITY
LX-LPS

Cena: 2 500 zł

LEHMANNAUDIO Black Cube

LEHMANNAUDIO
Black Cube

Cena: 2 200 zł

PRO-JECT Tube Box DS

PRO-JECT
Tube Box DS

Cena: 2 300 zł

IFI AUDIO iPhono 2

IFI AUDIO
iPhono 2

Cena: 2 500 zł

 

 

Audio - październik 2017

Strefa Magazynu

Audio 10/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
GRYPHON Kalliope

GRYPHON
Kalliope

Kalliope oznacza w mitologii greckiej muzę poezji epicznej, która (wraz z innymi muzami Olimpu) uświetniała śpiewem bies...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio