ARCAM rDAC

ARCAM rDAC
Powalająca dynamika

Arcam nie tylko ma długą tradycję "przetwornikową", ale ostatnio wyraźnie skręcił w kierunku urządzeń związanych z PC, oferując np. odtwarzacz plików audio oraz systemik do odtwarzania iPoda. rDAC jest jednak czymś szczególnym. Pomimo niskiej ceny, skrywa wyśmienite cechy.

Arcam rDAC nie jest duży, ale niezwykle ładny. Zgrabną, wykończoną na matowo, obudowę wykonano głównie z aluminium, tylko dolną część ze stalowej blachy, do której przyklejono gumowy spód. Na górnej krawędzi wycięto cztery sloty, w które wstawiono podłużne diody, widoczne i z góry, i z przodu - świecą na czerwono, jeśli sygnału nie ma, a na zielono, jeśli nastąpiła synchronizacja z napędem. Sygnalizują one podłączenie sygnału do jednego z wejść - RCA, TOSLINK, USB lub (w opcji) WiFi. W tym ostatnim przypadku z tyłu będzie wystawała mała antenka. Na górnej ściance jest jeszcze niewielki przełącznik wejść.

Z tyłu Arama rDAC - (niemal) klasyka: wejście RCA (elektryczne), TOSLINK (optyczne) i USB, a nieco z boku wyjściowa para analogowa RCA. Pośrodku jest zaślepione miejsce na antenkę WiFi. Z boku widać mechaniczny wyłącznik sieciowy oraz małe gniazdo dla zewnętrznego, ściennego zasilacza 6 V DC.

Sekcja wejścia USB została przygotowana na licencji potentata cyfrowego audio, firmy dCS - chodzi o tryb pracy nazwany "asynchronous". Umożliwia on dekodowanie sygnałów do 24/96 w asynchroniczny sposób, taktowanie sygnału własnym zegarem, a nie "nadążając" za zegarem komputera. Aby to było możliwe, potrzebne jest zastosowanie specyficznego układu odbiornika, układu DSP, który można przeprogramować. I tak się tutaj stało - przy wejściu USB widać nową kość TAS1020B, dokładnie taką samą, jak w innych przetwornikach tego testu, pracujących w trybie asynchronicznym - Wavelenght Proton i Benchmark DAC-1 PRE.

W kontekście ceny Arama rDAC jest to jednak zaskakujące… Współpraca Arcama i dCS-a ma swoją historię - firmy wspólnie przygotowały słynny przetwornik Ring DAC dla odtwarzaczy Alpha 9 i CD23 Arcama. Wejścia cyfrowe RCA i TOSLINK sprzęgnięte są z odbiornikiem cyfrowym Wolfson WM8805. Tak naprawdę są dwa odbiorniki - najwyraźniej osobny dla wejść S/PDIF i osobny dla wejścia TOSLINK. Pierwsze z nich przyjmuje sygnały 24-bitowe, aż do 192 kHz, drugie ograniczone jest do 24/48. Przetwornik C/A jest jeden - to bardzo dobra kość Wolfsona WM8741, akceptująca sygnały aż do 32 bitów i 192 kHz, charakteryzująca się wyśmienitą, 125 dB dynamiką. Na wyjściu widać dwa niskoszumne układy L49722 International Semiconductor. Całej tej sekcji towarzyszą bardzo dobre kondensatory Elna Silmic. Większość miejsca zajmuje jednak zasilanie, z wieloma układami stabilizacyjnymi. Część płytki przeznaczona jest też na opcjonalny moduł WiFi.

Brzmienie

Arcam rDAC gra pięknie poukładanym, subtelnym dźwiękiem. Jednocześnie jego dynamika jest powalająca i równa się z najdroższymi, najlepszymi przetwornikami, jakie znam. Punkt ciężkości w dźwięku przesunięty jest nieco w kierunku przełomu środka i dołu, co powoduje, że wydarzenia ze średnicy - głosy, trąbki itp. - brzmią w bardzo autorytatywny sposób. Góra jest lekko zaokrąglona. Żeby to jednak stwierdzić, trzeba będzie przetwornik Arcama porównać ze znacznie droższymi odtwarzaczami. Zaokrąglona, ale jak! Nie ma cienia zapiaszczenia, denerwujących głosek syczących - niczego, co odciąga od muzyki i kieruje uwagę w stronę hi-fi.

Pliki hi-res przesłane przez wejście RCA mają jeszcze lepszą głębię, jeszcze lepszą holografię. rDAC bez problemu przyjął 192 kHz, chociaż nie stwierdziłem szczególnej różnicy między wersjami 96 kHz i 192 kHz. Natomiast przejście na 24 bity oraz 96 kHz z wersji CD dawało bardzo dużą poprawę.

A to ważne, ponieważ Arcam współpracuje z sygnałem USB 24/96. To bardzo przezroczyste wejście, nie umiałem go odróżnić od sygnału przesłanego przez S/PDIF. Rozdzielczy, dynamiczny dźwięk o bardzo ładnych barwach. Za coś takiego cena Arcama wydaje się po prostu śmieszna.

ARCAM rDAC

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Wejście cyfrowe Koax, O, USB
  • Bity / częstotliwość 24/96
  • Słuchawki Nie
  • Wyjścia analogowe RCA
 
 

Podstawowe dane

  • 1 500 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Doskonała obudowa i projekt plastyczny, ultranowoczesne układy cyfrowe.
  • Funkcjonalność: Wejście USB do 24/96, S/PDIF aż do 192 kHz. W opcji WiFi.
  • Brzmienie: Równe, delikatnie ocieplone, ale równocześnie rozdzielcze i dynamiczne - i to ze wszystkich wejść!
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

WADIA di322

WADIA
di322

Cena: 12 900 zł

CARY DAC 100

CARY
DAC 100

Cena: 11 000 zł

CHORD ELECTRONICS Mojo

CHORD ELECTRONICS
Mojo

Cena: 2 500 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio