IFI AUDIO Retro Stereo 50 i LS3.5

IFI AUDIO Retro Stereo 50 i LS3.5

Nostalgia ma coraz większy wpływ na nasze wybory i zaznacza się wyraźnie w sprzęcie audio - w technice, wzornictwie, a nawet brzmieniu. Ani dziesięć, ani tym bardziej dwadzieścia lat temu, nie wracano do przeszłości tak namiętnie jak obecnie, kiedy wykształcił się wręcz odrębny nurt vintage.

Działania producentów mają oczywiście źródło w zainteresowaniu klientów, a to ma wielorakie podstawy. Niektórzy wiedzą/wierzą, że dawniej sprzęt był lepszy, drudzy mają czułe wspomnienia, są i tacy, którzy chcą być oryginalni, jeszcze inni widzą, iż taka jest dzisiaj moda… Uzbiera się ich tylu, że warto dla nich projektować zupełnie wyjątkowe urządzenia i systemy.

Poważnym podejściem do sprawy jest np. odtwarzanie (rekonstrukcja) dawnych urządzeń w postaci możliwie najbliższej oryginałowi. Znacznie luźniejszą opcją jest przywoływanie pewnych elementów, zarówno technicznych, jak i estetycznych w projektach zasadniczo zupełnie nowych. iFi Audio wprowadza na rynek całą linię produktów o wymownej nazwie Retro.

Firmę iFi Audio znamy już jednak ze zupełnie innej strony - głównie bardzo nowoczesnych przetworników, niemających nic wspólnego z przeszłością czy nawet klasyką. Producent połączył więc najbardziej aktualne funkcje i układy z aparycją sprzed kilkudziesięciu lat. Wzmacniacz zintegrowany Stereo 50 oraz monitory - o wiele mówiącym symbolu LS3.5 - wyglądają razem bardzo stylowo i kuszą jako komplet, a jak grają - zaraz się przekonamy.

STEREO 50

Gdy tylko otworzyłem (pięknie przygotowany) karton, wręcz oniemiałem. W niewielkim pudełeczku z akcesoriami znajdziemy porządnie wyglądające kable głośnikowe z końcówkami bananowymi, pilot, interkonekty we wszystkich chyba możliwych wersjach, a nawet przewód USB, do tego przejściówki, szmatki, absorbery, nóżki... jest tu cała audiofilska galanteria i biżuteria. Sam wzmacniacz jest równie wyjątkowy. Niewielką, zwartą obudowę wykonano z naturalnego drewna. Podobnie wyglądają produkty Lebena, ale wzorce sięgają przecież znacznie głębiej.

ECF82 pracują w stopniu wejściowym/ sterującym, zaś popularne EL84 (pod dwie na kanał) jako lampy mocy; wszystkie schowano wewnątrz, lecz można je zobaczyć przez ażurowy fragment górnej ścianki. Producent informuje, że iFi Audio Retro Stereo 50 ma moc 2 x 25 W. Przedni panel prezentuje się bardzo efektownie; w zewnętrzną, drewnianą ramkę wkomponowano metalową płytę frontową, przełączniki i gałki.

Drewniana, mocno wycięta skrzyneczka to tylko zewnętrzna powłoka właściwego, metalowego szkieletu obudowy. Ażurowa ścianka górna i wentylowane boki – końcówka mocy jest lampowa.

Drewniana, mocno wycięta skrzyneczka to tylko zewnętrzna powłoka właściwego, metalowego szkieletu obudowy. Ażurowa ścianka górna i wentylowane boki – końcówka mocy jest lampowa.

Liczba regulacji może przyprawić o zawrót głowy; pokrętło wzmocnienia oraz barwy dźwięku (tony wysokie i niskie - pełnią także rolę precyzyjnej konfiguracji parametrów przedwzmacniacza gramofonowego) to tylko podstawa. Dodatkowo poziom basu możemy zmieniać układem XBass (we współpracy z firmowymi monitorkami zalecane jest lekkie wyeksponowanie), a system nazwany 3D ma wpływać na poprawę wrażenia przestrzenności. Jest też eliminujący większość tych "dobrodziejstw" układ Direct.  iFi Audio Retro Stereo 50 ma dwa wyjścia słuchawkowe - 3,5- oraz 6,3-mm - z przodu znajdziemy też analogowe wejście 3,5 mm.

Wzmacniacz ma też dwa analogowe, liniowe wejścia RCA, a przedwzmacniacz gramofonowy - wyjątkowo rozbudowaną formę i dwie kolejne pary RCA; rozdzielono sygnały różnych typów (poziomy/wkładki), montując obok obrotowy selektor.

Jednocześnie Stereo 50 wyposażono w przetwornik DAC. Mamy do dyspozycji wejścia współosiowe, optyczne i USB, jest też zintegrowany moduł bezprzewodowy Bluetooth z dodatkiem aptX.

 

Jedna para wyjść głośnikowych, ale wzmacniacz jest przygotowany do współpracy z głośnikami w szerokim zakresie impedancji.

Jedna para wyjść głośnikowych, ale wzmacniacz jest przygotowany do współpracy z głośnikami w szerokim zakresie impedancji.

Sekcja cyfrowa imponuje - niewiele jest samodzielnych przetworników DAC, które potrafią tak dużo. Przez wejście USB wzmacniacz przyjmie sygnał PCM o rozdzielczości 32 bitów i częstotliwości próbkowania sięgającej aż 768 kHz! Nie ma problemu także z danymi DSD i to do wersji DSD512 (gdzie są dostępne nagrania w takim formacie?),  iFi Audio Retro Stereo 50 jest więc pod tym względem urządzeniem przyszłościowym.

Kombinacja rozwiniętej korekcji phono z zaawansowanym dakiem, z dwoma wyjściami słuchawkowymi, szerokimi regulacjami - pod względem funkcjonalnym to naprawdę wyśmienite urządzenie, w którym lampy i drewno tworzą retrospektywny klimat ozdabiający wspaniałą wszechstronność.


LS3.5

Symbol zespołów głośnikowych sugeruje ich bezpośredni związek z legendarnymi BBC LS3/5. O oryginale pisaliśmy wiele razy, więc nie będziemy tutaj przypominać szczegółów ich historii czy konstrukcji, ale od razu stwierdzimy – wersja iFi Audio ma z nim bardzo niewiele wspólnego. W symbolu – chyba nieprzypadkowo – ukośnik został zastąpiony przez kropkę, co pozwala uniknąć problemów z licencją – w końcu symbol jest inny… i konstrukcja też.

Wspólne cechy obydwu urządzeń są bardzo ogólne i znane z wielu innych monitorów – wielkość, układ dwudrożny – i tyle. Dalej nic się już nie zgadza. Przetworniki są zupełnie inne (swoją drogą, oryginalne od dawna nie są produkowane, ale można by poszukać chociaż trochę bardziej podobnych…), nisko-średniotonowy to "12-tka" z membraną celulozową (zamiast Bextrenowej, głośnika B110), a wysokotonowy to 28-mm jedwabna kopułka (zamiast 19-mm kopułki z Mylaru przetwornika T27).

Maskownice są dość grube i wciskane między boczne ścianki – jak drzewiej bywało.

Maskownice są dość grube i wciskane między boczne ścianki – jak drzewiej bywało.

Zasadniczą różnicę widać też… wewnątrz. Retro LS3/5 był małym, ale monitorem – opracowanym specjalnie po to, aby w małych pomieszczeniach możliwie neutralnie (chociaż bez niskiego basu), odtwarzać dźwięk nagrywany czy transmitowany. Do tego jest potrzebna charakterystyka jak najbliższa liniowej, a taka była możliwa do uzyskania tylko za pomocą skomplikowanej zwrotnicy.

W iFi Audio Retro LS3.5 (tych z kropką, a nie ukośnikiem) zwrotnicy prawie nie ma – nisko-średniotonowy jest podłączony "na żywca", bez żadnego filtrowania, a wysokotonowy – przez pojedynczy kondensator o niewielkiej pojemności (ma "dopełniać" przetwarzanie powyżej 10 kHz). Być może zastosowane głośniki, zwłaszcza nisko-średniotonowy, mają takie właściwości i są tak celnie dobrane, że wraz z tym skrajnie minimalistycznym układem zwrotnicy została uzyskana liniowa, albo przynajmniej przyzwoicie wyrównana, charakterystyka?

28-mm jedwabna kopułka pracuje dopiero powyżej 10 kHz…

28-mm jedwabna kopułka pracuje dopiero powyżej 10 kHz…

Z tyłu widać szczelinę otworu bas-refleks (LS3/5 to była konstrukcja zamknięta...), ale sytuacja jest bardziej skomplikowana – obudowę podzielono na dwie komory (dolna nieco większa), zostawiając tylko bardzo wąskie przesmyki w okolicach przedniej ścianki. W ten sposób tworzy się dodatkowe, wewnętrzne systemy rezonansowe.

Obudowa ma jasną barwę i wyraźne słoje; według firmowych informacji, została wykonana z drzewa bambusowego, lekkiego i sztywnego. Przednią ściankę cofnięto, by maskownica mogła licować z bocznymi krawędziami – to typowe dla dawnych projektów, ale akustycznie niekorzystne. W komplecie dostajemy dwa rodzaje maskownic – szare i czarne. Na tabliczce znamionowej podano moc maksymalną: "25 W brytyjskich/50 W amerykańskich".

 
 

Podstawowe dane

  • 6 990 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: STEREO 50: Połączenie najlepszych układów iFi Audio – przetwornika C/A, przedwzmacniacza gramofonowego, wzmacniacza słuchawkowego z lampową końcówką mocy, stylowa oprawa, znakomite materiały. LS3.5: Konstrukcja bez wyraźnych podobieństw do oryginalnych LS3/5, niefiltrowany 12-cm nisko-średniotonowy, duża kopułka przetwarza tylko skraj pasma, obudowa z drewna bambusowego, z wewnętrznym układem rezonansowym – małe, ale niekonwencjonalne.
  • Funkcjonalność: STEREO 50: Potrafi absolutnie wszystko i o wiele więcej niż standardowy wzmacniacz stereofoniczny.
  • Brzmienie: STEREO 50: Miękkie i plastyczne, z barwną średnicą i błyszczącą górą; zaokrąglony, falujący bas. LS3.5: W klimacie "starej płyty", dalekie od neutralności i dokładności.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

NAD D7050

NAD
D7050

Cena: 4 400 zł

MARANTZ HD-AMP1

MARANTZ
HD-AMP1

Cena: 5 000 zł

DENON DRA-100

DENON
DRA-100

Cena: 4 400 zł

WADIA Intuition 01

WADIA
Intuition 01

Cena: 30 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio