BC ACOUSTIQUE EX-332D

BC ACOUSTIQUE EX-332D

Spośród aż siedmiu wzmacniaczy firmy BC Acoustique testowaliśmy wcześniej dwa najtańsze modele. EX-332D jest już bliższy szczytowi oferty, na co nawet bardziej wskazuje jego wygląd, niż cena. Na tle pozostałych modeli tego testu EX-332D jest większy i zdecydowanie cięższy - waży niemal 20 kg.

Projekt plastyczny BC Acoustique EX-332D nie zachwyca finezją kształtów, ale pod względem mechanicznej solidności urządzenie jest znakomite. Wszystkie zewnętrzne panele obudowy są wykonane z metalu, imponuje gruby front. Producent nie oszczędzał też na pokrętłach głośności oraz regulatorach barwy dźwięku; niewielkie przyciski również są metalowe.

Punkty oporowe regulatora głośności pozwalają przypuszczać, że jest on połączony z klasycznym potencjometrem analogowym. Do wyboru źródeł służy pięć przycisków umieszczonych z prawej strony. Wejście nr 3 może być przełączone w tryb bypass, pozwalający na doprowadzenie sygnałów z zewnątrz wprost do końcówek mocy.

W środku jest DAC, są więc i wejścia cyfrowe – chociaż bez USB.

W środku jest DAC, są więc i wejścia cyfrowe – chociaż bez USB.

Z kolei tryb DAC uruchamia wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy (wzmacniacz automatycznie rozpoznaje, na które z dwóch wejść - współosiowe czy optyczne - podamy strumień danych). Jest jeszcze wejście oznaczone jako Option, fabrycznie liniowe, jego działanie możemy jednak zmienić, dokupując dodatkowy moduł, np. ze złączem USB, albo płytkę przedwzmacniacza gramofonowego (wkładki MM oraz MC).

Producent zapowiada również wprowadzenie modułu odtwarzacza strumieniowego. W lewej strony frontu znajduje się pozłacane wyjście słuchawkowe, włącznik sieciowy oraz ciekawa funkcja oznaczona jako Gain. Pozwala ona ograniczyć czułość urządzenia a tym samym zredukować współczynnik wzmocnienia, co (przy założeniu, że wzmocnienie będzie wystarczające dla wybranego źródła, kolumn i zapotrzebowania na moc), może dawać lepsze rezultaty brzmieniowe. Z kolei układ Direct wyłącza regulatory barwy ze ścieżki sygnałowej.

Tylna ścianka BC Acoustique EX-332D ma sporą powierzchnię i znajduje się tam bardzo dużo elementów. Wśród wejść liniowych jest jedna para XLR-ów i trzy pary RCA, w tym jedna dla funkcji Option. Są dwie pary wyjść z przedwzmacniacza (XLR i RCA), a nawet dwa (monofoniczne) wyjścia subwooferowe.

Klasyka – centralnie umieszczony zasilacz, końcówki przy bocznych ściankach; przedwzmacniacz rozdzielono na ekranowane moduły.

Klasyka – centralnie umieszczony zasilacz, końcówki przy bocznych ściankach; przedwzmacniacz rozdzielono na ekranowane moduły.

Wbudowany przetwornik C/A przyjmuje sygnały z gniazd optycznego i elektrycznego (koaksjalnego). Wyjścia głośnikowe są pojedyncze, ale okazałe. Obok gniazd lewego kanału znajdziemy jeszcze niewielki, hebelkowy przełącznik, dzięki któremu wzmacniacz można zmienić w monoblok; trzeba tylko pamiętać, że minimalna impedancja obciążenia wynosi wówczas nie 4 omy (jak w trybie stereofonicznym), ale 8 omów.

Zasilacz oparto na bardzo dużym, rdzeniowym transformatorze (aby się zmieścił, trzeba było nawet wyciąć fragment dolnej ścianki). Z dwóch stron, przy bocznych ściankach, zamocowano niezależne końcówki mocy - wszystkie z własną płytką i radiatorem, na każdej pracują cztery tranzystory bipolarne marki Toshiba.

Przedwzmacniacz rozdzielono na dwie sekcje, obydwie zamknięte we własnych subchassis. Przełącznik wejść przysunięto do tylnej ścianki (tam pracują przekaźniki), komplet regulacji do przodu. Konwerter C/A zrealizowano na nowoczesnym układzie Burr Brown PCM1793 (24/192), który jednak skonfi gurowano do pracy z maksymalną częstotliwością 48 kHz.

Odsłuch

Francuskie głośniki znane są z odważnego, dynamicznego brzmienia, w którym neutralność nie musi być najważniejsza. Wzmacniacz BC Acoustique EX-332D też się wyróżnia - gra w sposób charakterystyczny i bezpardonowy, a jednocześnie wyraźnie odmienny od francuskich głośników, (gdy potraktujemy je "statystycznie").

Brzmienie BC Acoustique EX-332D opiera się na niskich rejestrach - stąd czerpie energię, jak i swoisty urok. Jednak najważniejsza jest siła, ciężar, prowadzenie muzyki ku mocnym, obszernym dźwiękom, klimat może kojarzyć się z brzmieniem "kinowym".

Ostatecznie można nawet twierdzić, że to brzmienie jest mroczne - w znaczeniu takim, jakie utożsamiany z balansem przesuniętym w stronę niskich częstotliwości, ale w tym konkretnym przypadku pozostaje ono przynajmniej przyzwoicie przejrzyste, chociaż nie tnie na górze pasma ani nie rozczula subtelnościami, to wszystko, co wcześniej słyszeliśmy z konkretnych nagrań, usłyszymy i teraz - tylko trochę inaczej, w innym środowisku, wtopione w gęsty sos.

BC Acoustique EX-332D

BC Acoustique EX-332D

Kiedy do gry naprawdę wkracza bas, jego rozmach nie ma sobie równych w tym teście. BC Acoustique zachowuje się po części energetycznie, po części nonszalancko, jakby od niechcenia generując brzmienie potężne. Nie popada w żadne tarapaty grając bardzo głośno i bardzo nisko, jakby był od rywali co najmniej dwa razy mocniejszy.

Można podejrzewać, że musi z tego wynikać ocieplenie średnicy - to przecież nie jej własna cecha, ale wrażenie wynikające z ogólnej sytuacji. I jest tak w rzeczywistości - po kilku płytach będziemy już wiedzieli, czego od niego oczekiwać, poczujemy się o tyle komfortowo, że BC Acoustique EX-332D nigdy nie będzie krzykliwy, wokale trochę ściągnie w dół, ale nie stłumi ich, pozwoli oddychać. Zachowuje dobrą plastyczność, a nawet dostateczną przestrzenność, lecz nie jest to dźwięk 3D, lecz raczej 3G - głębszy, gęstszy i gładszy. Albo 3M - mocny, masywny i miękki.

Droga do komputera

Nowoczesność współczesnego wzmacniacza Hi-Fi postrzegana jest w dużej mierze przez pryzmat zintegrowanego przetwornika C/A oraz możliwości współpracy z komputerem. Moduł, który jest częścią EX-332D, jest połączony z wejściami SPDIF oraz Toslink, a nie USB, ponadto parametry zamykają się w 24 bitach i 48 kHz. Ogranicza to możliwości podłączenia i wykorzystywania komputera jako zewnętrznego źródła dźwięku dla BC Acoustique EX-332D.

Nie jest to niemożliwe, ponieważ niektóre komputery (jak choćby dość popularny w takich zastosowaniach Apple Mac Mini) są wyposażone właśnie w port optyczny, jednak nie odtworzymy wówczas (w pełnej krasie, zostaną one poddane downsamplingowi) plików 96 oraz 192 kHz.

Aby cieszyć się pełnym potencjałem takich materiałów, trzeba dokupić opcjonalną kartę z wejściem USB oraz... kolejnymi przetwornikami, tym razem obsługującymi już nie tylko 24/192, ale nawet standard DSD w wersji DSD128.

Radosław Łabanowski

BC ACOUSTIQUE EX-332D

  • Produkowany Tak
  • Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 ohm, 2x 134
  • Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 ohm, 2x 209
  • Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,78
  • Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 84
  • Dynamika [dB] 105
  • Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 ohm) 82

Laboratorium

Imponująca moc wyjściowa, jaką zapowiada producent, nie tylko została potwierdzona, ale nawet przekroczona w naszym laboratorium. W specyfikacji czytamy o 120 W przy 8 Ω i 200 W przy 4 Ω, tymczasem w trybie dwukanałowym mamy odpowiednio 2 x 134 W i 2 x 209 W, a każda z końcówek potrafi dać 136 W przy 8 Ω i aż 248 W przy 4 Ω.

Czułość jest niska, wynosi 780 mV. Odstęp od szumów przyzwoity – 84 dB; dynamika osiąga 105 dB głównie dzięki wysokiej mocy wyjściowej. Na charakterystyce przenoszenia (rys.1) widać spadek -3 dB przy ok. 70 kHz.

Najsilniejsza harmoniczna w spektrum z rys. 2. to trzecia przy -83 dB, o 2 dB niżej leży jeszcze druga, a pozostałe znajdują się już poniżej -90 dB. Bardzo korzystnie wygląda wykres z rys. 3., zniekształcenia THD+N niższe od 0,1 % możemy uzyskać już dla mocy nieznacznie przekraczającej 0,2 W przy 8 Ω oraz 0,4 W przy 4 Ω.

 
 

Podstawowe dane

  • 4 300 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Obudowa z zewnątrz niemal pancerna, a wewnątrz z bezkompromisowym podejściem do kwestii ekranowania. Potężne końcówki mocy z niezależnymi radiatorami i czterema tranzystorami na kanał.
  • Funkcjonalność: Wbudowany przetwornik C/A, lecz bez wejścia USB i z obsługą sygnałów do 24/48. Może pracować jako wzmacniacz stereo i mono
  • Laboratorium: W tej klasie cenowej to mocarz (2 x 134 W/8 omów, 2 x 209 W/4 omy), umiarkowany poziom szumów (-84 dB) i zniekształceń.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

NAD D7050

NAD
D7050

Cena: 4 400 zł

MARANTZ HD-AMP1

MARANTZ
HD-AMP1

Cena: 5 000 zł

DENON DRA-100

DENON
DRA-100

Cena: 4 400 zł

WADIA Intuition 01

WADIA
Intuition 01

Cena: 30 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio