DENON PMA-510AE

DENON PMA-510AE

Najnowszy i jednocześnie najtańszy zestaw stereo w katalogu Denona to wzmacniacz i odtwarzacz "510". Zastępują one modele serii "500h". Zamiana jest bardzo obiecująca - nowe konstrukcje są bardziej spowinowacone ze znacznie droższymi modelami.

Na ściance Danona PMA-510AE możemy przeczytać: "High Current Single Push-Pull Circuit" - w sekcji prądowej (w końce mocy), w każdym kanale pracują dwa tranzystory w układzie push-pull. Nic w tym jeszcze nadzwyczajnego - w niskobudżetowych, niezbyt mocnych urządzeniach często mamy tylko po jednej parze tranzystorów na kanał.

Ta najprostsza aranżacja ma jednak zaletę. W przypadku równoległego łączenia kilku par występują różnice między poszczególnymi tranzystorami w tej samej gałęzi, prowadzące do wzrostu zniekształceń. Dlatego też we flagowym wzmacniaczu PMA-SX Denon zastosował tylko jedną parę, mimo bardzo dużej mocy, jaką musi ona oddać. W tym celu trzeba było opracować specjalną technikę, którą teraz można wykorzystać w całej linii urządzeń.

Również wygląd nowych modeli jest znacznie ładniejszy - wzorowany na projektach "flagowców". Na środku znajduje się pokrętło wzmocnienia, po prawej stronie wyłącznik "Source Direct", skracający ścieżkę sygnału, a dalej selektor źródeł z pomarańczowymi diodami.

Do wyboru mamy aż pięć wejść liniowych oraz jedno gramofonowe (MM). Po lewej stronie umieszczono trzy małe pokrętła regulacji barwy dźwięku i balansu między kanałami. Nad nimi znajdują się jeszcze małe włączniki - "loudness" oraz aktywujące wyjścia głośnikowe (A, B, A+B lub żadne). Na skraju widać mechaniczny wyłącznik sieciowy oraz wyjście słuchawkowe duży-jack.

Układ elektroniczny rozdzielono między dwie płytki - dużą poziomą, gdzie mamy niemal cały tor sygnału, oraz mniejszą, przykręconą pionowo, na której znalazły się układy związane z regulacją barwy i innymi funkcjami przedwzmacniacza, dostępnymi z przedniej ścianki.

Z wejść RCA sygnał trafia do scalonego selektora wejść Toshiby - z wyjątkiem wejść gramofonowego oraz CD, bo te są przełączane za pomocą przekaźników Omrona. Sygnał tłumiony jest w potencjometrze podobnym do czarnych Alpsów. Końcówka mocy pracuje z bipolarnymi Sankenami 2SB1383+2SD2083 - zostały one zaprojektowane do pracy w innym środowisku (np. w wysokoprądowych stabilizatorach), ale świetnie nadają się także do audio, właśnie ze względu na dużą wytrzymałość. Kondensatory w torze sygnału to dobre polipropyleny, a w układach zasilania znakomite Elny "For Audio" oraz Silmic II. Napięcie jest dostarczane przez pokaźny transformator z klasycznymi blachami EI. Jest on bardzo ładnie zaekranowany i odwrócony do układu najmniej "śmiecącym" bokiem. Wychodzą z niego dwa uzwojenia wtórne - dla końcówki i przedwzmacniacza. Bardzo rzetelne i nowoczesne urządzenie.

Odsłuch

Wszystkie wzmacniacze tego testu wprowadzają podbarwienia, jednak nie psują one przyjemności słuchania - oczywiście każdy musi znaleźć coś wedle swoich upodobań. Denon na tym tle wyróżnia się największą neutralnością, najwyższym współczynnikiem brzmieniowego bezpieczeństwa, uniwersalności, najmniejszym ryzykiem porażki w razie kupowania "w ciemno".

Myślę, że to najrówniej brzmiący wzmacniacz nie tylko w tym teście, ale i wśród modeli niskobudżetowych w ogóle. Chociaż rozdzielczość i tutaj nie sięga pułapów hi-edowych, to też jest lepsza niż u konkurencji, świetnie została ustawiona barwa; dlatego zdumiewająco dobrze (jak na ten przedział cenowy) zabrzmiały nagrania z monofonicznej (!) płyty Franka Sinatry "Only The Lonely". Denon PMA-510AE zachował delikatną równowagę między wokalistą i orkiestrą, w głosie Sinatry nie było wyostrzeń, rozjaśnień, ani też nadmiernej matowości i nosowości. Źródła pozorne nie miały takiego wolumenu, jak w droższej elektronice (pod tym względem lepszy był też MAP-101, ale w tej dziedzinie jest on w tym teście zupełnie wyjątkowy). Denon zachowuje świetną dynamikę, która pozwala bez zniekształceń i metalicznych "dodatków" wznosić się nagle głosowi czy orkiestrze.

Bas Denona PMA-510AE nie zatrzęsie ścianami, za to gra kompetentnie, ze standardowym osłabieniem i poluzowaniem samego skraju; to co dzieje się w zakresie "użytkowym", powyżej 40 Hz, jest już płynne i dobrze definiowane. Scena dźwiękowa nie ulega rozszerzaniu, mocne pozycje zajmują źródła na jej środku, jednak niekoniecznie na pierwszej linii - Denon potrafi wejść w plany.

Wojciech Pacuła

DENON PMA-510AE

  • Produkowany Tak

Laboratorium

Według specyfikacji producenta moc wyjściowa definiowana przy obciążeniu obydwu kanałów powinna wynosić 2 x 45 W przy 8 omach oraz 2 x 70 W przy 4 omach. W pomiarach PMA-510AE osiągnął więcej - 2 x 52 W (8 omów) oraz 2 x 78 W (4 omy), a każda z końcówek mocy wysterowana samodzielnie oddaje 64 W i aż 107 W (odpowiednio 8 i 4 omy). Wzmacniacz ma bardzo wysoką czułość, więc nie będziemy zmuszeni do ustawiania pokrętła głośności na późniejsze godziny, bowiem dla mocy maksymalnej wystarczy sygnał o napięciu 0,14 V. Poziom szumów to -87 dB, dzięki temu dynamika swobodnie przekracza pułap 100 dB (104 dB).

Pasmo przenoszenia (rys. 1) pokazuje lekkie wzmocnienie najwyższego zakresu - dotyczy to włączonego trybu Source Direct. Trzecia charakterystyka (kolor czarny) odnosi się do biegu sygnału przez regulatory barwy, choć w ich neutralnych pozycjach; widać wówczas spadki w zakresach nisko- i wysokotonowym.

Rozkład zniekształceń z rys. 2. pokazuje najsilniejszą trzecią harmoniczną (-85 dB), druga leży przy -89 dB, a pozostałe już poniżej -90 dB.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 200 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Obudowa wedle klasycznych wzorów japońskiej elegancji, bardzo dobre elementy bierne i świetne zasilanie – bez żadnych potknięć.
  • Laboratorium: Wszystkie typowe wejścia i wyjścia, wygodne zdalne sterowanie. Wszystko, co potrzebne do tradycyjnego stereo; Parametry Wysoka moc, umiarkowane szumy i zniekształcenia.
  • Brzmienie: Bez żadnych gierek i klimatów, zrównoważone, dokładne, uniwersalne. Klasa.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

MUSICAL FIDELITY M5si

MUSICAL FIDELITY
M5si

Cena: 9 900 zł

NAD D7050

NAD
D7050

Cena: 4 400 zł

MARANTZ HD-AMP1

MARANTZ
HD-AMP1

Cena: 5 000 zł

DENON DRA-100

DENON
DRA-100

Cena: 4 400 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio