JAMO E855

JAMO E855

E855 wyglądają nowocześnie i elegancko. Układ dwuipółdrożny zawiera ciekawe przetworniki, a sztuczna okleina położona jest bardzo starannie. Jamo proponuje trzy kolory: czarny, bukowy i wiśniowy.

Nad przednią ścianką znajduje się plastikowa "czapka", będąca jedynie elementem wzorniczym. Delikatna maskownica zwęża się ku dołowi, optycznie łącząc ową czapkę z logo na plastikowej płytce umieszczonej u podstawy. Jamo E855 mogą stać na kolcach wkręconych bezpośrednio w obudowę, ale istnieje także opcja bardziej stabilna - producent dołącza srebrne nóżki mocowane do dolnej płyty kolumny i wychodzące poza jej obrys. Nóżki są jednak plastikowe i nie wyglądają zbyt nobliwie, bez nich E855 prezentują się zdecydowanie lepiej. Obudowa zrobiona jest głównie z płyty wiórowej, a front z 2-centymetrowego mdf-u.

Jamo E855 są dwuipółdrożne, przetworniki niskotonowy i nisko-średniotonowy są identyczne. Membrany wykonano z celulozy uszlachetnionej włóknem mineralnym. W centrum głośników szyku dodają im aluminiowe korektory fazy. Wysokie częstotliwości przetwarza 25-mm tekstylna kopułka.

Podwójne zaciski głośnikowe zamocowano we wgłębieniu, w taki sposób, że teoretycznie można kolumny ustawić blisko ściany. Będzie w tym jednak przeszkadzał bass-reflex o znacznej średnicy (10 cm), którego wylot również znajduje się z tyłu.

Odsłuch

Średnie częstotliwości przechylają się czasami trochę ku górze, kiedy indziej uchwytne jest lekko nosowe brzmienie głosów wokalistek, z kolei wsłuchując się w instrumenty, problem ten się nie zaznacza. Dźwięki środka zwykle wypełnione są po brzegi, ale zdarzają się również chwile słabości, wówczas średnica gra cicho i nieśmiało. Pojawiające się niejednoznaczności i niedopowiedzenia w zakresie średnicy wpływają na wrażenie ograniczonej analityczności. Góra pasma jest za to konsekwentnie wyraźna i mocna w całym swym zakresie.

Dźwięki są tutaj dość grube, ale i dobrze rozdzielone. Dynamika nie podlega krytyce, obecny jest także pierwiastek szorstkości, ale bez popadania w przesadę. Najwyższe tony są bardzo dźwięczne i ofensywne, potrafiące oddać nie tylko szczegóły, ale również efektywnie kreować przestrzeń.

Bas jest krótki i twardy, dobrze kontrolowany, ale jednocześnie nie zanadto kusy i obcesowy. Basowe dźwięki w każdym akordzie dobrze przyklejone są do niższej średnicy, nadążają za zmianami, tym samym znakomicie wspierają dynamikę. Plany sceniczne rysowane przez Jamo E855 są prawidłowe, nie pojawiają się zaskakujące efekty, ale wrażenia naturalności jest wysokie.

JAMO E855

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 140
  • Wymiary [cm]* 86/17,5/34
  • Typ obudowy br-t
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 87
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Laboratorium Jamo E855

Jamo musimy zakwalifikować jako konstrukcję znamionowo 4- omową, chociaż minimum leżące przy 150Hz, mające wartość nieco wyższą od 4 omów (rys. 1), nie oznacza, abyśmy mieli do czynienia z bardzo trudnym obciążeniem. W tym kontekście efektywność 87dB wydaje się wynikiem "w normie".

Jamo na pewno może pochwalić się silnym i nisko sięgającym basem - bass-reflex dostrojony do 40Hz zadziałał bardzo sprawnie i pewnie doprowadził charakterystykę przetwarzania do tego punktu. Bas nie jest jednak nazbyt uwypuklony ponad poziom zakresu średniowysokotonowego, przetwarzanego z dość dobrą liniowością. Osłabienie pojawia się na przełomie niskich i średnich częstotliwości, dok ładnie przy 400Hz (rys. 2).

Na osi 30° charakterystyka będzie lekko opadać w kierunku częstotliwości wysokich, E855 najlepiej chyba będzie skierować wprost na miejsce odsłuchowe (rys. 3).

Maskownica zaatakowała wybiórczo - tylko okolice 10kHz, ale dość wyraźnie (rys. 4).

 
 

Podstawowe dane

  • 2 070 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Doskonale wyglądająca, efektownie wykończona skrzynka. Przetworniki robią równie dobre wrażenie.
  • Laboratorium: Dobra ogólna równowaga z lekkim wzmocnieniem nisko sięgającego basu. Impedancja znamionowa 4-omy, ale z minimum nieco powyżej tej wartości.
  • Brzmienie: Trochę nierówna średnica, dobrze dostrojony bas, szczegółowa góra pasma, w sumie wrażenie dobrej naturalności, choć niepełnej neutralności.

Galeria zdjęć

DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio