MAGNAT QUANTUM 505

MAGNAT QUANTUM 505
Metalowy Magnat

Sama nazwa Quantum, bardziej niż z zespołami głośnikowymi, może się kojarzyć np. nowoczesną linią telewizorów... audiofile lekceważyć jej jednak nie powinni, bo od ponad roku jest to hasło dla większej części oferty Magnata - firmy stricte głośnikowej. Ale i to nie jest jeszcze najważniejsze - przecież mamy tak wiele firm i tak wiele kolumn dookoła...

Magnat to firma z głównego nurtu dużych niemieckich producentów... zbyt dużych, aby zdobyć prestiż audiofilskiego specjalisty. W dodatku Magnat z powodzeniem, a może nawet przede wszystkim, zajmuje się samochodowym car-audio, co wcale nie poprawia notowań w świecie miłośników audio domowego. Poświęcanie temu tematowi raptem jednej strony w naszym Audio spotkało się kiedyś z dezaprobatą dużej części Czytelników. Oczywiście nie ma żadnej racjonalnej przesłanki, według której producent dobrego sprzętu samochodowego nie może projektować wysokiej klasy urządzeń hi-fi. Firma Magnat musi to jednak udowodnić czarno na białym, i za pomocą Quantumów udowadnia.

Pierwszy raz z tą nazwą spotkałem się rok temu, w niemieckim miesięczniku Stereoplay, w teście flagowego modelu Quantum 908, kosztującego 3500 euro za parę. Był też planowany test tej konstrukcji w naszej jesiennej prezentacji kolumn 15000-20000zł, ale jak to się zdarza najlepszym, nowy Magnat "nie dojechał". W każ- dym razie byłem przekonany, że Quantumy to seria najdroższych kolumn Magnata. Kiedy więc do testu kolumn 2000-2500zł dystrybutor zaproponowa ł... Quantumy, upewniałem się kilka razy, czy na pewno podaje cenę za parę, i czy będą to, zgodnie z założeniem testu, konstrukcje wolnostojące. No bo jaki cudem...

Okazało się, że są dwie serie Quantum - droższe Quantum 900, i tańsze Quantum 500. Wspólna nazwa jest jednak uzasadniona, bo jest wiele zbieżności między modelami obydwu serii. Zastosowano podobne konfiguracje głośników, podobne są ich podstawowe cechy konstrukcyjne, tyle że droższe modele mają więcej wyrafinowania w szczegółach, zarówno technicznych, jak i estetycznych. Np. w serii 900 również głośniki nisko-średniotonowe mają magnesy neodymowe, a obudowy oklejane są fornirem.

Mimo to, kiedy wyjąłem Magnat Quantum 505 z opakowania, byłem wciąż zaskoczony - "z wyglądu", te kolumny mogłyby kosztować znacznie więcej.

Doskonale prezentują się głośniki, obudowa, wszystkie detale. Przetworniki nisko-średniotonowe mają aluminiowe membrany, ekranowane układy magnetyczne i odlewane kosze - ich zewnętrzne pierścienie efektownie wyporofilowano, przygotowując w nich aż 9 wyeksponowanych wpustów na grube wkręty mocujące. Głośnik wysokotonowy ma również ekranowanie.

25-mm tekstylna kopułka, mimo swojej standardowej średnicy, ma według zapewnień producenta zapewnić przetwarzanie do 55kHz. Nasze pomiary tego ani nie potwierdzą, ani nie zaprzecz ą, bo kończą się na 20kHz, ale znane mi ze Stereoplay’a pomiary modelu Quantum 507, z tym samym tweeterem, pokazują równą charakterystykę "tylko" do 30kHz, a powyżej już szybki spadek. To i tak bardzo dobrze dla tego typu głośnika wysokotonowego.

Komora bas-refleks dla obydwu głośników nisko-średniotonowych jest wspólna, ale otwory są dwa, umieszczone blisko siebie, powyżej gniazda przyłączeniowego, a więc na tylnej ściance. Ich minimalna średnica wewnętrzna nie jest duża - 5cm - ale wyprofilowanie wylotu jest bardzo szerokie, w zasadzie mamy do czynienia z tunelem płynnie zwiększającym powierzchnię. Oczywiście ma to zapobiec turbulencjom, ale przy okazji elementy te są wyjątkowe ozdobne, wykonane z metalu i przykręcone (a nie wciśnięte).

Obudowa Magnat Quantum 505 wykonana jest z mdf-u, front ma grubość 22-mm, w środku znajduje się ponadto kilka wzmocnień, a wśród nich również grube poprzeczne listwy, na których opierają się układy magnetyczne głośników nisko-średniotonowych.

Występują trzy wersje kolorystyczne - czarna, bukowa i wiśniowa (w naszym teście), ale cokół i maskownica (metalowa) są zawsze srebrne, nawiązując do koloru membran i elementów na tylnej ściance. W cokół możemy wkręcić kolce albo gumowe nóżki.

Seria Quantum 500 zawiera trzy modele podstawkowe (501, 502 i 503), cztery wolnostojące (od 505 do 509) i dwa centralne (511 i 513). Jest więc w czym wybierać i do stereo, i do kina, a o subwoofer proszę się nie martwić, Magnat ma ich pod dostatkiem, zebranych w odrębną grupę.

Odsłuch

Prezentacje poszczególnych modeli uporządkowane są alfabetycznie. Na końcu więc znajduje się test Wharfedali, ale napisanie właśnie o Magnatach zostawiłem sobie na koniec. Po części zgodnie z zasadą, że najpierw obowiązki, a potem przyjemność, chociaż przyznać muszę, że chodzi bardziej o mniejszą przykrość, niż o czystą przyjemność... Mam na myśli samo pisanie, a nie o walory testowanych kolumn, a zwłaszcza Magnatów, po prostu łatwiej opisuje się kolumny, które pozostawiają wiele wrażeń.

Po takiej zapowiedzi możliwe jest, a nawet bardziej prawdopodobne, że kolumny Magnat Quantum 505 mają wiele niedociągnięć - czego więcej może wymagać audiofil w tym zakresie ceny, niż zrównoważenia, poprawności, dobrej dynamiki, czyli normalności, którą trudno barwnie opisywać. Wyżywać się łatwiej na błędach. Z pozostałych kolumn tej piątki, taką godną pochwały normalność osiągają Wharfedale, natomiast trzy inne kolumny mniej lub bardziej wyraźnie odstępują od neutralności. Ale Magnat do dobrej równowagi dodaje jeszcze wiele zalet, które słychać bardzo wyraźnie.

Wysokie tony - wcale nie jednoznacznie podkreślone, a jednak dające brzmieniu dużo światła, żywo uzupełniające dźwięki podstawowe o całą paletę harmonicznych, subtelne detale, "powietrze". Kto preferuje brzmienie bardziej skupione, skoncentrowane w środku pasma, może wybrać Wharfedale, a Magnaty ocenić jako jednak rozjaśnione, ale te drugie mówią o dźwięku więcej.

Doskonale prezentuje się wokal, jednocześnie nasycony, plastyczny, lekko wysunięty do przodu, jak i precyzyjnie rysowany, bogato wykończony szczegółami, zdolny do wiarygodnego różnicowania. Bardzo dobra mikrodynamika, a dynamika oparta na zwinności i elastyczności. Przy tak doskonałej kondycji i komunikatywności zakresu średnio-wysokotonowego, może mamy do czynienia z wycofanym chociaż o pół kroku basem? W żadnym razie.

Niskie tony, tak jak wszystko w Magnatach, są silne, ale nie "przewalone", soczyste, chociaż nie tak zwarte i konturowe, jak w Wharfedale, w tym porównaniu lekko poluzowane, ale w sumie prawidłowe, a przede wszystkim dobrze wkomponowane w swobodny, żywy, dźwięczny charakter.

MAGNAT QUANTUM 505

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 160
  • Wymiary [cm]* 97x31x20
  • Typ obudowy br-t
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 88
  • Impedancja (Ohm)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Laboratorium Magnat Quantum 505 

Magnat dostarcza konstrukcję o impedancji, którą formalnie wypada zakwalifikować jako 4- omową, ewentualnie 6-omową - ale w praktyce będzie ona dość łatwa dla większości wzmacniaczy, a nawet strachliwych amplitunerów - minima w zakresie niskich tonów leżą na poziomie 4,5Ω (rys. 1). Wiele kolumn sprzedawanych jako 8-omowe, ma minimalne wartości, i to występujące w zakresie niskich częstotliwości, na niższym poziomie. Pojedynczy, ale stromy (zwłaszcza od strony wysokich częstotliwości) szczyt w zakresie średnich tonów zdradza użycie filtrów wyższych rzędów. Dwa ostre wierzchołki (przy 40Hz i 80Hz) to oczywiście przejaw funkcjonowania klasycznego bas-refleksu, dostrojonego do ok. 45-50Hz (minimum).

Charakterystyka przetwarzania (rys. 2) należy do bardzo pojemnego rodzaju "ogólnie zrównoważonych", chociaż obciążonych czasami wieloma drobnymi nierównomiernościami. Ale zwróćmy uwagę, że zgodnie z filozofią "wykonturowania", mamy wzmocnione niskie i wysokie częstotliwości, przy czym te pierwsze nieco bardziej. Zakres od 150Hz do 20kHz z łatwością utrzymuje się w granicach +/- 3dB.

Niewielką przewagę zakresu wysokich tonów nad średnimi można skorygować już na osi 15°, uzyskamy wówczas w określonym wyżej zakresie zrównoważenie +/- 2,5dB, na osi 30° najwyższa oktawa będzie już zbyt słaba, chociaż do 14kHz łapiemy się na jeszcze lepszą niż wcześniej liniowość - +/- 2dB (rys. 3).

Maskownica wprowadza zmiany tylko w zakresie wysokich tonów (rys. 4), należy do niewielu, na których pozostawienie można się zgodzić.

Strojenie bas-refleksu jest konwencjonalne, ciśnienie z otworu ma łagodny, ale nie spłaszczony wierzchołek, nie sięga tak wysoko, jak maksymalny poziom charakterystyki głośników, ale pozwala charakterystyce wypadkowej z łagodnym spadkiem dojść do 45Hz (rys. 5).Taki kształt powinien wiązać się też z dobrymi własnościami impulsowymi. Poza główną częstotliwością rezonansową, z tuneli emitowane są tylko szczątkowe rezonanse pasożytnicze, nie będą one w ogóle groźne, tym bardziej, że otwory znajdują się z tyłu.

Efektywność 88dB, przy 6-omowej impedancji, to wynik bardzo przyjazny dla większości wzmacniaczy i amplitunerów. Producent deklaruje 92dB, chcąc pogrążyć konkurencję... ale i tak jesteśmy zadowoleni.

Ładny zestaw pomiarów, najlepszy w tej grupie, ale przy charakterystyce wychodzącej poza granice +/-3dB, oceny bardzo dobrej jednak postawić nie możemy.

Laboratorium Magnat Quantum 505 

Magnat dostarcza konstrukcję o impedancji, którą formalnie wypada zakwalifikować jako 4- omową, ewentualnie 6-omową - ale w praktyce będzie ona dość łatwa dla większości wzmacniaczy, a nawet strachliwych amplitunerów - minima w zakresie niskich tonów leżą na poziomie 4,5Ω (rys. 1). Wiele kolumn sprzedawanych jako 8-omowe, ma minimalne wartości, i to występujące w zakresie niskich częstotliwości, na niższym poziomie. Pojedynczy, ale stromy (zwłaszcza od strony wysokich częstotliwości) szczyt w zakresie średnich tonów zdradza użycie filtrów wyższych rzędów. Dwa ostre wierzchołki (przy 40Hz i 80Hz) to oczywiście przejaw funkcjonowania klasycznego bas-refleksu, dostrojonego do ok. 45-50Hz (minimum).

Charakterystyka przetwarzania (rys. 2) należy do bardzo pojemnego rodzaju "ogólnie zrównoważonych", chociaż obciążonych czasami wieloma drobnymi nierównomiernościami. Ale zwróćmy uwagę, że zgodnie z filozofią "wykonturowania", mamy wzmocnione niskie i wysokie częstotliwości, przy czym te pierwsze nieco bardziej. Zakres od 150Hz do 20kHz z łatwością utrzymuje się w granicach +/- 3dB.

Niewielką przewagę zakresu wysokich tonów nad średnimi można skorygować już na osi 15°, uzyskamy wówczas w określonym wyżej zakresie zrównoważenie +/- 2,5dB, na osi 30° najwyższa oktawa będzie już zbyt słaba, chociaż do 14kHz łapiemy się na jeszcze lepszą niż wcześniej liniowość - +/- 2dB (rys. 3).

Maskownica wprowadza zmiany tylko w zakresie wysokich tonów (rys. 4), należy do niewielu, na których pozostawienie można się zgodzić.

Strojenie bas-refleksu jest konwencjonalne, ciśnienie z otworu ma łagodny, ale nie spłaszczony wierzchołek, nie sięga tak wysoko, jak maksymalny poziom charakterystyki głośników, ale pozwala charakterystyce wypadkowej z łagodnym spadkiem dojść do 45Hz (rys. 5).Taki kształt powinien wiązać się też z dobrymi własnościami impulsowymi. Poza główną częstotliwością rezonansową, z tuneli emitowane są tylko szczątkowe rezonanse pasożytnicze, nie będą one w ogóle groźne, tym bardziej, że otwory znajdują się z tyłu.

Efektywność 88dB, przy 6-omowej impedancji, to wynik bardzo przyjazny dla większości wzmacniaczy i amplitunerów. Producent deklaruje 92dB, chcąc pogrążyć konkurencję... ale i tak jesteśmy zadowoleni.

Ładny zestaw pomiarów, najlepszy w tej grupie, ale przy charakterystyce wychodzącej poza granice +/-3dB, oceny bardzo dobrej jednak postawić nie możemy.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 500 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Rewelacja w tym zakresie cenowym. Doskonała technika, piękne detale, ładna kolorystyka.
  • Laboratorium: Wzmocniony zakres 100Hz, powyżej już tylko drobne nierównomierności. Łatwa impedancja wraz z dobrą efektywnością.
  • Brzmienie: Zrównoważone, a jednocześnie z soczystym basem, bogatym środkiem i jasną górą. Czyste, świeże i swobodne.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

FOCAL Aria 926

FOCAL
Aria 926

Cena: 9 000 zł

AUDIO PHYSIC Classic 10

AUDIO PHYSIC
Classic 10

Cena: 9 500 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio