WHARFEDALE EVO^2-10

WHARFEDALE EVO^2-10
Monitory we wszystkie wzory

Seria Evo to podobna półka cenowa, jak w przypadku serii 600 B&W i serii RS Monitor Audio. O ile jednak dla B&W jest to dopiero otwarcie oferty, to dla dwóch pozostałych brytyjskich firm to już wyższa seria, a nie ta najtańsza. Może właśnie dlatego i Monitor, i Wharfedale zainwestowały więcej w sam wygląd, w klasę wykończenia obudowy.

Trzeci z brytyjskich monitorów przywraca nam wiarę, że płacąc ponad 2000 zł, będziemy kupować coraz bardziej eleganckie produkty. Dobre głośniki, design bardziej subtelny, niż w RS1, ale szybko ujawniający, że i tutaj producent nie żałował nam swojego wysiłku i materiałów. 685, które za taką samą cenę miały prostą skrzynkę oklejoną winylem, specjalnie za tę skromność nie krytykowaliśmy - bo choć środkami niskobudżetowymi, to jednak udało się tam osiągnąć nowoczesny wygląd.

Jednak w takim razie Wharfedale, podobnie jak Monitor Audio, zasługują na szczególne pochwały. Chociaż powoli przestaje już być symbolem najbardziej wyrafinowanej głośnikowej mody, obudowa z wygiętymi ściankami bocznymi nadal będzie sprawiać wrażenie ambitniejszej. W dodatku przednia ścianka jest lekko wypukła - to już efekt nie wyginania, ale obrabiania zewnętrznej powierzchni. Jest wreszcie oklejona naturalnym fornirem, - to już szczyt elegancji w tym zakresie cenowym.

Do kształtu obudowy dobrze pasują półokręgi i parabole ozdabiające okolice głośnika wysoko-tonowego i otworu bas-refleks. Aby kosz głośnika pasował do profilu przedniej ścianki, jego kosz ozdabia specjalnie wygięty pierścień. Maskownica jest bardzo cienka, co i ładnie wygląda, i daje nadzieję na akustyczną neutralność.

Membrana głośnika niskośredniotonowego jest z Kevlaru, ale tym razem z czarnym impregnatem (membranę plecioną z włókien trzeba nasączać, aby zapewnić jej szczelność - dotyczy to również membran w naturalnym, żółtym kolorze Kevlaru). Kosz jest odlewany, a magnes ekranowany. 25-mm tekstylna kopułka wysokotonowa umieszczona jest bardzo blisko zarówno głośnika niskośredniotonowego, jak i górnej krawędzi obudowy - podobnie jak w B&W, i tak jak tam było to możliwe dzięki zastosowaniu małego (ale skutecznego) magnesu neodymowego. Zwrotnica to układ filtrów dolnoprzepustowego 1. rzędu i górnoprzepustowego 3. rzędu.

Rzeczą niezwykłą jest publikowanie w instrukcji obsługi schematów wszystkich zwrotnic modeli serii Evo, i parametrów... nie tylko całych zespołów, ale i poszczególnych przetworników. Chcecie np. poznać parametry Thiele-Smalla zastosowanego tu niskośredniotonowego? Proszę bardzo: Fs=54Hz, Vas=17dm3, Qts=0,54. Jaki z tym zrobić użytek? Niektórzy stwierdzą, że w tej sytuacji bas-refleks lepiej zamknąć...

Odsłuch

Monitory RS1 i B&W 685 grają naprawdę ładnie, efektownie, z polotem i klasą jednocześnie - trudno im cokolwiek zarzucić - przy takiej cenie oczywiście - może poza tym, że nie są idealnymi przedstawicielami brytyjskiego brzmienia, w którym najważniejsza była spójność i środek pasma, a reszta przy okazji... Do tego momentu taki profil przedstawił niemiecki Metas 300 miesiąc temu, ale jest wreszcie firma rodem z Wysp (choć obecnie ulokowana zupełnie gdzie indziej), która proponuje coś bardziej wytrawnego.

Evo^2-10 to wzorzec homogeniczności, z charakterystyką wyraźnie dociążoną w zakresie niskich częstotliwości i z oszczędnie dawkowanymi wysokimi tonami. Można sobie wyobrazić, że konstruktor wziął na warsztat odsłuchowy najostrzejsze nagrania - i raczej odchudzone na basie - i na tej podstawie doprowadził brzmienie do normalności. Co oczywiście oznacza, że kiedy włączymy dobre realizacje, zabrzmią one trochę ciemno, zawsze z klasą i powściągliwością. Stroiciel Evo^10-20 jak ognia unikał rozjaśnienia w jakiejkolwiek sytuacji, chociaż nie bał się mocnego basu. Pewnie uspokoiło jego audiofilskie sumienie to, że niskie tony nie wpadają w miękkość i magmowatość, ale zachowują zwartość i suchość, chociaż są trochę podbarwione w swoim górnym podzakresie.

Wysokie tony nie są błyszczące - dobrze to czy źle - ale szczegóły się przebijają, więc wielkiego smutku nie ma. Środek pasma wypełniony, naturalnie związany z sąsiednimi skrajami, tak jak one bez połysku, bez zmiękczenia i ocieplenia, neutralnie, rzetelnie i konkretnie.

To jak najdalszy od efekciarstwa, wyrafinowany gatunek brzmienia, wymagający jednak wyrobionego smaku, albo elektroniki idącej w przeciwną stronę. A niektórzy użytkownicy Evo^2-10 pewnie przeproszą się z regulatorami barwy, aby trochę przewietrzyć brzmienie lekko podkręconymi "treblami". Na pewno nie ma sensu podkręcać basu.

Andrzej Kisiel

WHARFEDALE EVO^2-10

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 100
  • Wymiary [cm]* 38x23x36
  • Typ obudowy br-p
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 85
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Charakterystyka przetwarzania, wraz ze swoimi drobnymi nierównomiernościami, wydaje się dobrze zrównoważona dla uzyskania neutralnego brzmienia, chociaż trochę niedoskonałego w zakresie niskich częstotliwości.

Bas jest lekko wzmocniony w wyższym podzakresie - nawet powyżej 100Hz - a poniżej już opada, i mimo że dość łagodnie, to spadek -6dB notujemy niestety już powyżej 60Hz.

Zmiany osi pomiaru nie burzą ładnego prowadzenia charakterystyki w zakresie średniowysokotonowym, choć pod kątem 30° (w płaszczyźnie poziomej oczywiście) wypada już uznać, że poziom wysokich częstotliwości staje się zbyt niski - dlatego wydaje się, że najlepsze efekty da skierowanie Evo na miejsce odsłuchowe, ewentualnie tylko lekkie ich odkręcenie.

Maskownica nie jest zbyt szkodliwa, pojawiające się wraz z nią lekkie falowanie powyżej 5kHz można przeboleć.

Ustalanie impedancji znamionowej odbywa się jak zwykle na podstawie minimum w zakresie niskotonowym; ponownie widzimy poziom 4,5 oma (okolice 150Hz), co pozwala - nie po raz pierwszy w tym teście - uznać konstrukcję za znamionowo 6-omową. Efektywność to 85dB - w porządku.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 200 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Bardzo elegancka obudowa. Komplet głośników ekranowanych magnetycznie.
  • Laboratorium: Dobre zrównoważenie z lokalnymi nierównomiernościami. Bas wzmocniony w wyższym podzakresie.
  • Brzmienie: Gęste, spójne, mocno nasycone w zakresie nisko-średniotonowym, wysokie tony wplecione.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

SONUS FABER Lilium

SONUS FABER
Lilium

Cena: 250 000 zł

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio