MAGNAT QUANTUM 605

MAGNAT QUANTUM 605
Koszt niskobudżetowej nowoczesności

Kolumna o symbolu 605 w wydaniu Magnata ma nie tylko bardzo dobre przetworniki, ale również wielkość odpowiadającą oczekiwaniom dużych rzesz klientów. Oszczędności poczyniono głównie tam, gdzie nie będzie to miało wpływu na jakość dźwięku.

Może jest w tym jakaś nowa marketingowa metoda - podobnie jak w przypadku Jamo, w ofercie Magnata wyraźnie dominuje grupa serii o takim samym głównym członie symbolu. Tam Concert, tutaj Quantum - do takich rodzin należy większość konstrukcji odpowiednio duńskiej i niemieckiej firmy. Może chodzi nawet o dyskretne zastąpienie w powszechnym stosowaniu samej nazwy firmy, która po latach okazuje się nie dość modna lub kojarzy nie dość audiofilsko? Teraz na pytanie, jakie masz kolumny, koleś nie musi ze zmieszaniem odpowiadać: "Magnaty 605", lecz może "Quantumy 605", pomijając nazwę firmy; analogicznie w Jamo - zamiast "Jamo 605", mamy "Concerty 605". Tak jak wiele innych Concertów i Quantumów. Faktycznie, brzmi milej.

Podseria 600 to już czwarty atak Quantumów. Zaczęło się od referencyjnej serii 900, zaraz potem nadciągnęła znacznie tańsza i liczniejsza seria 500, potem pojawiła się "pośrednia" 700, a ostatnio jeszcze seria 600, która jak symbol wskazuje, znajduje sobie jakieś miejsce pomiędzy seriami 500 a 700. Robi to w zasadzie kosztem najtańszej serii 500, od której jest niewiele droższa, a teoretycznie znacznie lepsza.

Producent twierdzi bowiem, że koncepcja serii 600 polega na zaimplementowaniu techniki zastosowanej wcześniej w serii 700 do znacznie tańszych obudów - tańszych przede wszystkim na skutek innego wykończenia. Seria 700 to bowiem obudowy w naturalnym fornirze (lub lakierowane), a seria 600 to już obudowy pokryte (głównie) folią. Aż trudno uwierzyć, że różnica w kosztach może być tak duża, aby powodować tak dramatyczną różnicę w cenach detalicznych: para Quantumów 705 w fornirze czereśniowym, konstrukcyjne bliźniaczych z naszymi 605, kosztuje 4000 zł. Dwa razy tyle!

W sumie mamy więc za 2000 zł kolumny duże, pod względem techniki przebojowe, estetycznie standardowe. W wygląd włożono jednak pewien wysiłek, który dostrzegam i doceniam, chociaż nie budzi on mojego entuzjazmu - front polakierowano na czarnym błysk, czym Quantumy serii 600 umizgują się do posiadaczy podobnie wyglądających plazm i elcedeków.

Pozostałą część obudowy (w testowanej parze) oklejono czarnym winylem - rzeczywiście tanim. Są jeszcze wersje imitujące wiśnię i buk, ale obok czarnego błyszczącego lakieru może to wyglądać jeszcze bardziej przykro. Sama solidność wykonania obudowy nie budzi zastrzeżeń - front ma grubość 25 mm, konstrukcję wzmacniają trzy wieńce.

Kosze 18 cm głośników nisko-średniotonowych, wykonane z tworzywa ABS wzmacnianego włóknem węglowym, są nowocześnie wyprofilowane. Membrany reprezentują szeroko stosowaną przez Magnata technikę aluminium pokrytego warstwą ceramiki. 25 mm tekstylna kopułka wysokotonowa jest otoczona materiałem wytłumiającym, wyciętym w kształt gwiazdy.

Symetryczne ustawienie głośników sugeruje taki też układ elektryczny, a więc w tym przypadku dwudrożny, jednak obydwa głośniki filtrowane są inaczej - jak w układzie dwuipółdrożnym (więcej na ten temat na końcu testu). Połączenie układu dwuipółdrożnego z symetrycznym ustawieniem głośników nie jest błędem, chociaż nie wiem, jakie są tego akustyczne zalety, dopóki do takiego rozwiązania nie skłania nas tak wysoka obudowa, że głośnik wysokotonowy znalazłby się, przy typowym dwuipółdrożnym ułożeniu, zbyt wysoko - wówczas taka quasi-symetryczna konfiguracja pozwala go przenieść niżej, na optymalną wysokość. W konstrukcji Quantuma 605 tweeter znajduje się jednak na wysokości 75 cm, nieco poniżej optymalnych 90-100 cm.

Zwrotnicy nie upychano za gniazdkiem, ale swobodnie rozplanowano na dużej płytce przykręconej do tylnej ścianki obudowy. Nie wykorzystano tego do zastosowania elementów najwyższej klasy - tylko jedna cewka (na w sumie cztery) jest powietrzna, tylko jeden kondensator (na sześć) jest foliowy. Z pewnością są to elementy filtra głośnika wysokotonowego.

18 cm głośniki poszły nieco różnymi drogami w sferze filtrowania, ale bas przetwarzają razem i w pełnej zgodzie - mają wspólną komorę, zajmującą całą objętość obudowy. W tej sytuacji dwa otwory bas-refleks, umieszczone bezpośrednio jeden nad drugim na tylnej ściance nie działają inaczej, niż działałby jeden, o dwa razy większej powierzchni (z tunelem o takiej samej długości). Każdy z otworów ma średnicę tylko 5 cm, ale wraz z mocnym wyprofilowaniem, rozszerzającym się do 10 cm.

Całkowita powierzchnia tych otworów (w świetle) jest dwukrotnie mniejsza, niż średnica pojedynczego otworu w Jamo C 605, w dodatku przy ok. 50 procent większej powierzchni membran głośników w Magnacie; w tej sytuacji nawet taka sama ich amplituda będzie wywoływała w otworach Quantuma 605 około trzykrotnie większe prędkości przepływu powietrza, a przed turbulencjami chronić ma właśnie mocne wyprofilowanie.

Otwory są za to bardziej eleganckie niż w Jamo - nie tylko za sprawą wyprofilowania, ale i przykręcenia ich do obudowy. Ten sam wzór wykorzystano przy oprawie gniazda przyłączeniowego. Tutaj dwie pary złoconych zacisków ustawione są w jednym szeregu, a zwory przygotowano z krótkich odcinków przewodów, zakończonych z jednej strony małymi widełkami, a z drugiej banankami. Nawet jak nie zastosujemy bi-wiringu, audiofilski sznyt uratowany.

Do cokołu przymocowane są już gumowe nóżki, możemy jednak wkręcić kolce.

Odsłuch

Jakość Quantumów 606 można by ocenić najtrafniej, konfrontując je ze współczesnymi kolumnami w podobnej cenie (poza Jamo C 605 nie miałem okazji tego zrobić), lub droższymi - a to akurat było możliwe, bo równolegle testowałem wiele modeli z zakresu 3000-4000 zł (wkrótce się przekonacie). Nie odgadłbym w ślepym teście, że 605 pochodzą z innej klasy cenowej.

Co więcej, w takim gronie okazały się jednymi z najbardziej neutralnych; nawet jeżeli brakowało im pewnych cech droższych kolumn, to też żadna z nich nie miała przecież ich wszystkich w komplecie. Nie można nawet powiedzieć, że Quantumy są mniej wyrafinowane!

Charakterystyka tonalna nie jest wyraźnie wykonturowana, co często zarzuca się niemieckim głośnikom, chociaż z pewnością nie jest też zaokrąglona i skupiona na środku pasma; Quantumy 605 nie żałują dynamiki i detaliczności, są wyraziste i rozdzielcze, może cechy te stoją o krok przed nasyceniem, co odróżnia je od Jamo C 605, spokojniejszych i jednorodniejszych.

Nawet jeśli paleta barw nie jest tak szeroka, jak... w znacznie droższych kolumnach, to oferta Quantumów pod tym względem jest bardzo przyzwoita i miła dla ucha - najwyraźniej połączenie sztywnych membran aluminiowo- ceramicznych z miękka tekstylną kopułką daje doskonały miks; konturowe, nie zmiękczone brzmienie środka jest kontynuowane przez bardziej delikatną, a wcale nie mniej szczegółową górę.

Ta lekka zmiana klimatu ani trochę nie obniża noty za spójność. Po wielu porównaniach wysokie tony Quantumów uznaję za wręcz wybitne, godne tego, aby brać udział w brzmieniu kolumn znacznie droższych. Są świeże, mają powietrze, detal, dają całości bardzo lekkie rozjaśnienie.

Nie będę się silił na jakiekolwiek poważne zarzuty pod adresem średnicy, ale do basu choć trochę się przyczepię - jest motoryczny, raczej twardy, czym dobrze uzupełnia podobny w charakterze środek, a swoją dynamiką właściwie odpowiada na aktywność góry pasma. Nie ma za to soczystego wypełnienia, które jeszcze nie groziłoby pogorszeniem definicji, a przydało brzmieniu "ciała".

W zakresie najniższych częstotliwości zamiast miłych, efektownych pomruków pojawiają się mniej przytulne, choć może muzycznie nie mniej prawdziwe wibracje; w wyższym podzakresie basu ujawniają się czasami podbarwienia, może więc to właśnie te harmoniczne wpływają na percepcję całego zakresu niskotonowego.

Mimo tych uwag: nie mając ściśle sprecyzowanych wymagań co do jakichś bardzo szczególnych właściwości, możemy Quantumy 605 kupować niemal w ciemno - to znaczy po naszym teście - bo można ewentualnie chcieć czegoś innego, ale trudno chcieć więcej. Za 2000 zł za parę?

Andrzej Kisiel

MAGNAT QUANTUM 605

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 30-100
  • Wymiary [cm]* 99 x 19,5 x 33,5
  • Typ obudowy br-t
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 87
  • Impedancja (Ohm)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Komentarz do impedancji znamionowej znowu może być częściowo ironiczny, częściowo jednak łaskawy. Producent w niemieckim stylu deklaruje, że impedancja wynosi "4-8 omów" (przysłowiowa niemiecka precyzja). Minimum na charakterystyce przy ok. 150 Hz wynosi ok. 4,5 oma, co przy odrobinie dobrej woli pozwala uznać 6-omową impedancję znamionową. Faktycznie, takie obciążenie powinien wytrzymać każdy wzmacniacz i amplituner.

Głośnik wysokotonowy Quantuma 605 znajduje się na wysokości 75 cm; w pomiarach oś główną ustalamy zwykle na wysokości 90 - 100 cm, w tym przypadku poszliśmy na kompromis, decydując się ustawić mikrofon na wysokości 80 cm.

Zbieżność wszystkich charakterystyk - poza zmierzoną dla największego kąta 30o w płaszczyźnie poziomej - jest bardzo dobra, ale pamiętajmy, że to układ dwuipółdrożny, a nie bardziej wrażliwy symetryczny dwudrożny, co sugerowałaby konfiguracja głośników.

Nieco wyższy poziom w zakresie średnich tonów uzyskujemy na niższej wysokości, ale ruch w górę o 7o nie powoduje wyraźnych zapadłości na charakterystyce. Nawet maskownica nie jest bardzo szkodliwa, charakterystyka zmierzona z jej udziałem wplata się między pozostałe, choć można odczytać, że wprowadza ona pofalowanie w zakresie 3 - 6 kHz.

Lekko wyeksponowana jest najwyższa oktawa, od czego można jednak uciec na osi 30o, również bas jest spory i dobrze rozciągnięty, spadek -6 dB względem poziomu średniego mamy przy 35 Hz. A ten średni poziom, służący do wyznaczenia efektywności, to dobre 87 dB. Producent podaje 92 dB...

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 2 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Bardzo dobre przetworniki. Obudowa solidna, z frontem modnie polakierowanym, ale na pozostałych ściankach wykończona w standardzie niskobudżetowym. W sumie kawał bardzo porządnego głośnika za bardzo atrakcyjną cenę.
  • Laboratorium: Lekko wyeksponowane skraje pasma, wyrównany przebieg w jego głównej części. Łatwa, 6 omowa impedancja i dobra efektywnooeć - 87 dB.
  • Brzmienie: Dynamiczne, szczegółowe, o dużym rozmachu, ale też bardzo dobrze zrównoważone. Wysokie tony świeże, rozdzielcze i otwarte, środek unormowany, bas mocny, z twardym uderzeniem i lekko dudniącym wybrzmieniem.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio