REVEL
Performa3 F208

Ten test nie może się zacząć inaczej niż od przedstawienia genezy firmy Revel. Nawet jeżeli jest ona znana wielu czytelnikom "Audio", to z naszych łamów raczej tylko z krótkich anonsów w aktualnościach, ale chyba nie z testów... "Chyba", ponieważ jeden test Reveli ukazał się - pod koniec XX wieku. Trudno mi ustalić, kiedy dokładnie, ale wiem na pewno, że był to test pierwszej, debiutanckiej konstrukcji - Ultima Gem.

Nasza ocena

Wykonanie
Duża i po prostu ładna kolumna, solidna, konwencjonalna, bez ekstrawagancji, adekwatne do ceny wykończenie obudowy - piano black lub orzech na wysoki połysk. Bardzo porządne przetworniki, praktyczny układ regulacji niskich i wysokich częstotliwości.
Laboratorium
Dobre zrównoważenie z delikatnym obniżeniem zakresu kilku kHz, bardzo nisko rozciągnięty bas (-6 dB przy 25 Hz), duży zakres regulacji charakterystyki w zakresie niskich częstotliwości, delikatny w zakresie wysokich. Impedancja znamionowa zmienna między 4 a 8 omami, w zależności od pozycji regulatora basu (!). Czułość 87 dB.
Brzmienie
Czuć potęgę, która jednak nigdy nie ciąży i nie spowalnia akcji, doskonała spójność i czytelność, bardzo duża scena z dokładnymi źródłami pozornymi, duży zapas dynamiki, ale dźwięk zasadniczo spokojny i komfortowy. Wspaniała uniwersalność.
Artykuł pochodzi z Audio

Głośniki

Obydwie konstrukcje wolnostojące serii Performa zaprojektowano według tego samego schematu - parze niskotonowych towarzyszy 5-calowy średniotonowy i 1-calowa kopułka wysokotonowa. W F206 niskotonowe są 6,5-calowe, w F208 - 8-calowe. Większa powierzchnia membran pociąga za sobą konieczność przygotowania nie tylko szerszego frontu, ale też większej objętości obudowy, w tym przypadku różnica między F206 i F208 jest bardzo wyraźna; o ile F206 należy do kategorii "grzecznych" kolumn, zresztą o wymiarach typowych dla konstrukcji opartych na "18-tkach", o tyle Revel Performa3 F208 to już kawał mebla o wysokości bliskiej 120 cm i szerokości frontu ok. 25 cm.

Projektant zrezygnował z umizgów i manewrów polegających na rozmienianiu niskotonowej powierzchni "na drobne", na jeszcze mniejsze przetworniki; dwa 8-calowe to zdrowe podejście do sprawy, to dobry kompromis między wszystkimi ważnym w tej sprawie czynnikami - akustycznymi i wizualnymi. Mało kto odważy się dzisiaj proponować kolumny trójdrożne z jednym 12-calowym, co kiedyś było na porządku dziennym i wtedy taka konstrukcja, jak F208, wydawałaby się nam wyjątkowo szczupła... Przez wiele lat przyzwyczailiśmy się jednak do 18-cm niskotonowych i obudów o szerokości nieprzekraczającej 20 cm, stąd wygląd F208 robi wrażenie.

Przed aluminiową kopułką utworzono układ "soczewek akustycznych", na który składa się zarówno wyprofilowany front, jak i dyfuzory bezpośrednio przed membraną, jednocześnie chroniące ją przed uszkodzeniem mechanicznym.

Przed aluminiową kopułką utworzono układ "soczewek akustycznych", na który składa się zarówno wyprofilowany front, jak i dyfuzory bezpośrednio przed membraną, jednocześnie chroniące ją przed uszkodzeniem mechanicznym.

12-cm średniotonowy wygląda przy dwóch 20-cm niskotonowych raczej delikatnie, ale wciąż proporcjonalnie i - jak się okazuje - potrafi przyjąć sporą moc. Producent podaje częstotliwości podziału, które są dość niskie: pierwsza to 270 Hz, druga 2200 Hz, więc mimo że niewielki, głośnik średniotonowy jest nisko zestrojony, na modłę dużych przetworników średniotonowych. Jest to polecane rozwiązanie, o ile tylko mały głośnik nie "męczy" się za bardzo w takiej sytuacji, bowiem właśnie w okolicach 200 Hz moc typowego sygnału muzycznego jest największa (chociaż nie przekłada się w tym zakresie na bardzo dużą amplitudę, to powoduje wydzielanie się dużej porcji ciepła, z którym musi dać sobie radę cewka głośnika, najlepiej bez znacznego wzrostu temperatury, powodująca wzrost rezystancji uzwojenia i wynikające stąd zniekształcenia).

Z kolei niska druga częstotliwości podziału wymaga mocnego głośnika wysokotonowego, zwłaszcza w konstrukcji o wysokiej (z założenia) mocy znamionowej, ale wraz z średniotonowym umiarkowanej wielkości gwarantuje bardzo dobre charakterystyki kierunkowe, zarówno dzięki dobremu rozpraszaniu z małej membrany w okolicach 2 kHz, jak i niewielkiej odległości między centrami akustycznymi obydwu głośników, co stabilizuje charakterystykę w płaszczyźnie pionowej.

Z lewej: głośnik średniotonowy i sposób jego użycia budzi uznanie; relatywnie niewielki, 12-cm, pracuje z niską pierwszą częstotliwością podziału (270 Hz), co wskazuje na jego dużą wytrzymałość. Na aluminiowej membranie widać delikatne pręgi zwiększające dodatkowo jej sztywność; Z prawej: Para wysokiej klasy 8-calowych niskotonowych to zdroworozsądkowy, akustycznie bardzo dobry wybór dla poważnej kolumny trójdrożnej, która ma wyraźnie przelicytować wszelkie układy dwuipółdrożne.

Z lewej: głośnik średniotonowy i sposób jego użycia budzi uznanie; relatywnie niewielki, 12-cm, pracuje z niską pierwszą częstotliwością podziału (270 Hz), co wskazuje na jego dużą wytrzymałość. Na aluminiowej membranie widać delikatne pręgi zwiększające dodatkowo jej sztywność; Z prawej: Para wysokiej klasy 8-calowych niskotonowych to zdroworozsądkowy, akustycznie bardzo dobry wybór dla poważnej kolumny trójdrożnej, która ma wyraźnie przelicytować wszelkie układy dwuipółdrożne.

Pod kątem problemu charakterystyk kierunkowych zastosowano też specjalne wyprofilowanie wokół kopułki wysokotonowej - rozwiązanie ogólnie znane od dawna, mające na celu utrzymanie podobnego rozpraszania w całym zakresie. Ponieważ każda membrana skupia wiązkę (rozprasza coraz słabiej) wraz ze wzrostem częstotliwości, więc w praktyce działanie tego wyprofilowania (krótkiej i szybko rozszerzającej się "tubki") polega na zawężeniu rozpraszania na dole przetwarzanego zakresu i - o ile to możliwe (co jednak trudniejsze) - na rozszerzeniu rozpraszania na samym skraju pasma (względem charakterystyki, jaką miałaby kopułka zainstalowana na płaskim froncie).

W porównaniu z firmowym opisem Tribute, prezentacja techniki Revel Performa3 F208 i innych konstrukcji serii Performa jest mniej szczegółowa, ale nie mniej rzeczowa. Odnosi się do kilku podstawowych, rzeczywiście istotnych cech, chociaż pomija jeden bardzo ważny fakt, o którym na samym końcu.

Specyfikacja techniczna

REVEL Performa3 F208
Moc wzmacniacza [W] 50-350
Wymiary [cm] 118 x 30 x 37,5 (w zależności od pozycji przełącznika charakterystyki niskich częstotliwości; 8 omów w pozycji Boundary)
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4-8 (z cokołem)
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Revel PERFORMA3 F208

F-208 prezentują nieco inny profil charakterystyki niż Tribute. Obydwie konstrukcje są ogólnie dobrze zrównoważone, ale Revel wpisuje w ten obraz lekkie obniżenie zakresu kilku kHz, co jest nawet częściej spotykaną sytuacją niż prowadzenie tutaj charakterystyki na wysokim poziomie (które odważnie prezentuje Tribute). Również w tym przypadku pojawia się rozejście charakterystyk mierzonych pod różnymi kątami w płaszczyźnie pionowej, ale jest ono bardzo delikatne.

"Pod lupą" można zauważyć, że pod kątem -7 st. osłabienie przy 4 kHz jest największe (podobny efekt, ale także niepotrzebne do niczego zafalowania w zakresie wysokich częstotliwości, wprowadza maskownica), a pod kątem +7 st. - najmniejsze, lecz tym razem wyraźnych zmian brzmieniowych bym nie oczekiwał, F208 działają stabilnie i nie skłaniają do eksperymentów z pochyleniem czy wysokością miejsca odsłuchowego.

Najwyższą oktawę mają też tylko delikatnie wyeksponowaną, co nie powinno nikomu przeszkadzać, ale do dyspozycji jest jeszcze regulacja poziomu wysokich częstotliwości, działająca bardzo subtelnie - jak zmierzyliśmy, zgodnie z oznaczeniami, tylko w przedziale +/-1 dB względem charakterystyki z pozycji neutralnej, więc pokazywanie dodatkowego rysunku z takimi wynikami nie wydaje się potrzebne.

Co innego w zakresie niskich częstotliwości… Już na rysunku głównym widać dwa przebiegi w zakresie niskich częstotliwości - zdjęte przy pracującym systemie bas-refleks jak i po zamknięciu otworu, ale w obydwu przypadkach dla ustawienia regulatora basu w pozycji "normal".

Wraz z bas-refleksem niskie tony są wyraźnie wyeksponowane, charakterystyka ma bardzo podobny przebieg, jak w Tribute, pokazuje łagodny szczyt przy 80 Hz, a poniżej początkowo łagodne nachylenie, tym razem aż do 27 Hz, przy których możemy wyznaczyć spadek - 6 dB względem poziomu średniego - to już wynik nie bardzo dobry, ale wyśmienity. Nawet po zamknięciu otworu, mimo że poziom jest wyraźnie niższy, trudno narzekać na deficyt basu i kłopotliwie wysoką częstotliwość graniczną, skoro plasuje się ona przy ok. 40 Hz.

Premią będzie najlepsza odpowiedź impulsowa. Przełącznik basu, wraz z pozycją "boundary", oddaje nam do dyspozycji dwie kolejne charakterystyki (z bas-refl eksem pracującym i zamkniętym). Wszystkie cztery kombinacje pokazujemy na dodatkowym rysunku. Funkcja "boundary", przeznaczona do uruchomienia przy ustawieniu kolumn blisko ściany, a więc w warunkach, w których "wzmożenie" basu może być znaczne, nie może ograniczać się do kosmetycznej zmiany poziomu - korekta sięga 4 dB przy 100 Hz, dając ok. -3 dB w zakresie 25 - 50 Hz i przy 200 Hz (między odpowiednimi charakterystykami - dla bas-refl eksu pracującego i zamkniętego). Połączenie funkcji "boundary" i zamknięcia otworu bardzo obniży poziom charakterystyki, zakres zmian jest więc ogromny i pozwala dostroić F208 do praktycznie każdych warunków.

Działanie przełącznika poziomu basu ma też swoje wyraźne odbicie na charakterystyce impedancji, co może mieć też poważne skutki praktyczne, chociaż pewnie niezamierzone, a będące jedynie nieuchronnym skutkiem zmiany parametrów elektrycznych sekcji niskotonowej. Wraz z włączeniem funkcji "boundary", charakterystyka impedancji impedancji, w zakresie poniżej 200 Hz, podnosi się o ok. 2-2,5 oma.

To wiadomość z jednej strony dobra, a z drugiej odrobinę niepokojąca; wyższa impedancja jest oczywiście "łatwiejsza" dla wielu wzmacniaczy (wraz z 6-omowym minimum przy 100 Hz, a przymykając oko na 4-omowe przy 300 Hz, możemy ją zakwalifikować jako znamionowo 8-omową), pozostaje tylko pytanie, jakim sposobem uzyskano ten wzrost (i jednocześnie tłumienie) - jeżeli przez wtrącenie szeregowej rezystancji o tak znacznej wartości, to ubocznych skutkiem byłoby pogorszenie odpowiedzi impulsowej. Za podstawowy sposób działania wypada jednak uznać pracę w pozycji "normal", przy 4-omowej impedancji znamionowej (3,5-omowe minimum przy 90 Hz).

REVEL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu