AMPHION Helium 510

AMPHION Helium 510

Wiedząc już wszystko o Heliumach 510 (czego tylko mogłem się dowiedzieć na temat ich techniki, parametrów i brzmienia) zdradzę na samym wstępie puentę: Jeżeli szukacie monitorków o możliwie najszerszym pasmie, z wyraźnym basem i swobodną górą pasma, to - mówiąc politycznie - najprawdopodobniej nie wybierzecie małych Amphionów (a prawdę mówiąc, na pewno ich nie wybierzecie). Jeżeli jednak zależy wam na energetycznym obrazie średnich tonów, precyzyjnej scenie, a przede wszystkim… szukacie czegoś niebanalnego pod względem technicznym i estetycznym, robiącego wrażenie samym wyglądem, wykonaniem, a przy tym sprawiającego wyjątkową przyjemność, gdy rzecz weźmie się do ręki - to trudno o coś bardziej stylowego i wyrafinowanego.

W wersji dostarczonej do testu obudowa monitorów Amphion Helium 510 sprawia wrażenie, jakby była odlana z betonu, na co wpływa minimalistyczne, ale i modne obecnie wykończenie półmatowym, białym lakierem, jak i spora masa przy umiarkowanych gabarytach.

Faktycznie obudowa jest wykonana z mdf-u w sześciu wersjach kolorystycznych - w teście widzimy białą z czarną tubą wysokotonową i czarną maskownicą nisko-średniotonowego. Jest też całkowicie biała, całkowicie czarna i trzy fornirowane - brzoza, czereśnia i orzech (tuba i maskownica są wtedy czarne). Konstrukcja ma smukłe kształty (o ile monitor może być smukły), jest dość wąska, za to głęboka.

Pozwalam sobie nazywać wyprofilowanie utworzone przed wysokotonowym "tubą", chociaż do prawdziwego głośnika tubowego jest daleko, ale tym razem odejście od płaskiego frontu jest wyjątkowo wyraźne i oczywiście nieprzypadkowe, wiąże się ze specjalnymi założeniami akustycznymi, przyjętymi nie tylko dla tej konstrukcji, a nawet nie tylko dla całej serii Helium, lecz dla chyba wszystkich modeli Amphiona.

Na tylnej ściance zainstalowano gwinty do montażu naściennego; teoretycznie w takiej sytuacji otwór bas-refleks należałoby zamknąć, ale przypadek Heliumów jest szczególny.

Na tylnej ściance zainstalowano gwinty do montażu naściennego; teoretycznie w takiej sytuacji otwór bas-refleks należałoby zamknąć, ale przypadek Heliumów jest szczególny.

Ideą jest uporządkowanie charakterystyk kierunkowych w jak najszerszym zakresie częstotliwości, a nie jak najszersze rozpraszanie "gdzie się tylko da", co w stosunku do charakterystyk uzyskiwanych z typowych układów dwudrożnych wymaga zawężenia rozpraszania w zakresie kilku kHz, a do tego właśnie prowadzi zastosowane wyprofilowanie przed wysokotonową kopułką.

Aby z kolei uzyskać dobrą stabilność w płaszczyźnie pionowej, ustalono niską częstotliwość podziału. "Kontrolowane", a więc stabilne w funkcji częstotliwości, choć ograniczone rozpraszanie, przyczynia się do uzyskania lepiej zbilansowanego "power response" (całkowitej mocy wypromieniowanej, która dociera do słuchacza zarówno bezpośrednio, jak i po odbiciach), poprzez zredukowanie odbić w tym zakresie, w którym jest ich za dużo, a występuje zwłaszcza w nowoczesnych, słabo wytłumionych pomieszczeniach.

Nie jest to koncepcja, pod którą podpiszą się wszyscy producenci. Do jej zalet Amphion dopisuje też większą swobodę, jaką mamy mieć w wyborze miejsca odsłuchowego, czyli mniejszą zmienność charakteru brzmienia od ustawienia głośników względem słuchacza, ale nad tym stwierdzeniem już bym się zastanowił… Węższe rozpraszanie w zakresie średnio- -wysokotonowym, przy wciąż dookólnym promieniowaniu niskich częstotliwości będzie wymagało większej, a nie mniejszej staranności w ustawieniu w celu uzyskania najlepszej charakterystyki. Potwierdzają to zresztą nasze pomiary i próby odsłuchowe.

Odsłuch

U Hitchcocka najpierw jest trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie. U nas na samym początku trzęsienia ziemi na pewno nie będzie, bo monitory Amphion Helium 510 w ogóle niczym nie zatrzęsły, chociaż zagrały z animuszem.

Nie będziemy obiecywać gruszek na wierzbie - niskiego ani potężnego basu Amphion Helium 510 nie emitują. To niby oczywiste, jednak czasami wspomina się o wyjątkowym basie z niewielkich monitorów. Czasami jest w tym dużo przesady, a niekiedy sporo prawdy… jak w przypadku CM1.

Tym razem nie ma co zawracać sobie głowy nadziejami na sprężysty, soczysty, a tym bardziej niski bas. Stawiam sprawę jasno, więc uwierzcie również w to, że brak "prawdziwego" basu z Helium 510 da się wytrzymać - dzięki zręcznemu ułożeniu całej charakterystyki, zapobiegającemu rozjaśnieniu i zbytniej lekkości.

Amphion Helium 510

Amphion Helium 510.

Byłem nawet zdziwiony widząc wyniki naszych pomiarów, które ujawniają obniżenie już poniżej 600 Hz - w odsłuchu wcale nie odebrałem "odchudzenia" średnicy ani tym bardziej krzykliwości. Wręcz przeciwnie - chwilami wokale wydawały się trochę przyciemnione i nosowe, zbyt skupione i "zamknięte", co wiąże się pewnie z oszczędnym dawkowaniem wysokich tonów.

Tak czy inaczej, całe brzmienie trzyma się mocno średnich tonów. Spójne, rytmiczne, dobrze nasycone. Tym sposobem łapie dobrą ogólną równowagę i względną naturalność, nie kapitulując przed zadaniem pracy samodzielnej, chociaż przychodzi tu oczywiście na myśl dołożenie subwoofera.

Daje się odczuć kierunkowość wysokotonowej tuby, która pracuje również w zakresie średnich tonów - jeżeli skręcimy Heliumy 510 wprost na miejsce odsłuchowe, podniesie się nie tylko poziom wysokich tonów, ale "wzrośnie" również średnica (tutaj wrażenia odsłuchowe w pełni pokrywają się z pomiarami), cały dźwięk staje się bliższy i bardziej komunikatywny, co jest głównym atutem tych monitorów. Lepiej też usiąść dość nisko (nie widzieć górnej ścianki) - tym bardziej poprawia się plastyczność. Góra nigdy nie sprawia problemów z jej nadmiarem czy podbarwieniami, ale też nie fascynuje - jest skromna i wtopiona w średnicę, blachami nie błyszczy.

Andrzej Kisiel

AMPHION Helium 510

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 20-100
  • Wymiary [cm]* 31,5 x 16 x 26,5
  • Typ obudowy br-t
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 83
  • Impedancja (Ohm)** 8
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

8-omowa impedancja małej konstrukcji jest racjonalnym wyborem, nawet nie ze względu na "bezpieczeństwo" wzmacniacza (z którym kojarzy impedancję wielu użytkowników) - skromny układ z 14-cm nisko-średniotonowym i tak nie przyjmie dużej mocy, kilkadziesiąt watów dostarczy zdecydowana większość wzmacniaczy już przy 8 omach, a wzrost mocy przy 4 omach prawie zawsze jest okupiony wyższym poziomem THD+N.

Bas-refleks dostrojono do ok. 50 Hz, co wcale nie znaczy, że charakterystykę przetwarzania udało się doprowadzić tutaj na wysokim poziomie, ale opada ona do tej częstotliwości z umiarkowanym nachyleniem ok. 6 dB/okt. Producent deklaruje pasmo 47 Hz – 30 kHz bez podania tolerancji decybelowej. Wedle naszych pomiarów w polu +/-3 dB można zmieścić charakterystykę od 55 Hz.

Po zamknięciu bas-refleksu (w komplecie są zatyczki, więc nie jest to eksperyment naszego laboratorium) spadek -6 dB (względem poziomu średniego) przesuwa się z 50 Hz aż do 75 Hz - rozwiązanie takie wydaje się niepraktyczne aż do momentu, gdy zaplanujemy współpracę z subwooferem.

Ponadto w zakresie 70 Hz - 16 kHz charakterystykę można zmieścić w +/-2 dB, co wystawia Heliumom świadectwo dobrego zrównoważenia, chociaż widać dołek przy 550 Hz (wyraźne zwłaszcza dla malutkich obudów zjawisko "baffle step").

Już powyżej 1 kHz charakterystyki mierzone pod różnymi kątami lekko się rozchodzą na skutek kierunkowego promieniowania wysokotonowej tuby, pod kątem 15O w płaszczyźnie poziomej przebieg wygląda wyjątkowo ładnie, ale na samym górnym skraju pasma mamy już wyraźny spadek nawet na osi głównej. Czułość wynosi 83 dB; dla małej i 8-omowej konstrukcji to dobry wynik.

 
 

Podstawowe dane

  • 4 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: W bardzo nowoczesnym, minimalistycznym, ale i oryginalnym stylu, w chłodnym i czystym, skandynawskim klimacie. Układ dwudrożny z 14-cm nisko-średniotonowym i 25-mm kopułką umieszczoną w tubowym wyprofilowaniu. Sześć wersji kolorystycznych – trzy lakierowane i trzy fornirowane.
  • Laboratorium: Charakterystyka dobrze zrównoważona, ale w szczegółach trochę specyficzna (zaznaczona kierunkowość już powyżej 1 kHz), skraje pasma trochę „obcięte”, wysoka impedancja 8 Ω oznacza, że czułość 83 dB to całkiem dobry wynik.
  • Brzmienie: Przy dobrym ustawieniu (względem słuchacza) pojawia się skupiony, energetyczny dźwięk, tworzący plastyczne i bliskie lokalizacje pozornych źródeł. Bas nie odgrywa dużej roli, ale wraz z oszczędną górą uchwycona jest ogólna równowaga.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio