BOWERS & WILKINS CM1 S2

BOWERS & WILKINS CM1 S2

Drugą generację CM-ów wprowadziliśmy na nasze strony testując duże, wolnostojące CM9 S2 ("Audio" 1/2015). Najmniejsze w serii - właśnie CM1 S2 - musiały więc tym razem na test trochę poczekać, chociaż to właśnie "jedynki" w pierwszej wersji prawie dziesięć lat temu zapoczątkowały zarówno historię serii CM, jak i cykl naszych spotkań z nimi ("Audio" 5/2006). Testowanie CM1 było wydarzeniem zarówno brzmieniowym, jak i estetycznym. "Jedynki" zachowały świeżość przez wiele lat, i chociaż decyzja zmian po upływie takiego czasu wydaje się oczywista, wersja S2 nie ma wcale łatwego zadania, aby przelicytować protoplastę.

Producent oczywiście obiecuje udoskonalenia i faktycznie widać sporo zmian. Najważniejsza od strony techniczno- akustycznej dotyczy sposobu instalacji głośnika wysokotonowego. Chociaż nie jest on - we właściwy dla najlepszych konstrukcji B&W sposób - zamontowany autonomicznie na górnej ściance zasadniczej obudowy, to przynajmniej jedną zaletę takiego rozwiązania udało się przenieść do konwencjonalnej aranżacji - głośnik wysokotonowy jest teraz izolowany od wibracji obudowy za pomocą ringu ze specjalnego żelu tłumiącego drgania.

Nie jest to pomysł zupełnie oryginalny (stosuje go kilku innych producentów), ale na pewno wartościowy i "dający punkty" nowej serii S2. Inna jest sama kopułka ("double dome"). Modyfikacja polega na wzmocnieniu zewnętrznej części aluminiowej kopułki (przy jej łączeniu z zawieszeniem, od wewnętrznej strony) cienkim pierścieniem (też aluminiowym), co poprawia właściwości mechaniczne układu drgającego. Dosłownie nie jest to podwójna kopułka, ale gdyby nazwali ją "ring dome", to przecież kojarzyłaby się ze zupełnie innym typem membrany.

Zmieniono też konstrukcję głośnika nisko-średniotonowego, membrana wciąż jest w głównej części kevlarowa, ale umieszczony w jej centrum stożek, przypominający mniej niż poprzednio korektor fazy, został wykonany z materiału o wysokiej stratności (dość twardej pianki). Wymiary regularnej, prostopadłościennej obudowy, średnice głośników i umiejscowienie wszystkich elementów, wraz z bas-refleksem na tylnej ściance, nie uległy zmianie. Mimo to ławo dostrzeżemy różnice w wyglądzie i możemy je różnie oceniać.

Tylna ścianka nowych CM1 S2 wygląda dokładnie tak jak poprzednio - zajmuje ją firmowy moduł terminala przyłączeniowego połączonego z dużym profilem wylotu bas-refleks.

Tylna ścianka nowych CM1 S2 wygląda dokładnie tak jak poprzednio - zajmuje ją firmowy moduł terminala przyłączeniowego połączonego z dużym profilem wylotu bas-refleks.

Dzięki nowemu sposobowi montowania obydwu głośników wyeliminowano z pola widzenia wszystkie śruby - teraz są schowane pod aluminiowymi pierścieniami, więc jest dyskretniej, tym bardziej, że znacznie zmniejszono średnicę pierścienia wokół wysokotonowego, który wcześniej od razu przyciągał uwagę. Z kolei przed samą kopułką dodano siateczkę, której nie możemy zdjąć sami - w ten sposób nie próbowano jednak CM-ów uczynić piękniejszymi, lecz rozwiązano problem mechanicznych uszkodzeń, jakie wcześniej zbyt często występowały w przypadku odkrytej kopułki (zwłaszcza w sklepach).

Główna maskownica, bardzo cienka (nie powinna zaburzać promieniowania), trzymana przez magnesy, zasłania prawie całą powierzchnię przedniej ścianki, odsłaniając tylko na dole wąski fragment, na którym pojawia się logo firmy (od kilku lat jest to tylko i wyłącznie pełna nazwa Bowers & Wilkins, oficjalnie w żadnym przypadku B&W, chociaż sami posługujemy się w tekstach tym zrozumiałym dla wszystkich skrótem). Dostępne są trzy wersje kolorystyczne - dwie lakierowane (czarny na wysoki połysk, biały satynowy) oraz jedna fornirowana (rosenut - tradycyjny dla B&W). Prosta, ale idealnie spasowana i wykończona, proporcjonalna skrzyneczka małego monitora.

Odsłuch

Współczesne brzmienie B&W nie jest ortodoksyjne i pryncypialne. Ale może być bardzo różne. Już pierwsze CM1 grały "wyczynowo" - z takich maluszków taki bas… Głośnik był stworzony dla tych, którzy kupują małe monitorki z jakichkolwiek powodów, poza jednym - nie próbują tym sposobem uciekać przed niskimi tonami.

Nie był to bas dosłownie potężny ani niski, lecz tak umiejętnie ustawiony, że robił wrażenie - i niemal to samo można napisać o działaniu nowych Bowers & Wilkins CM1 S2, przynajmniej w zakresie niskich częstotliwości. Może jest nawet jeszcze lepiej, co nie znaczy, że basu jest jeszcze więcej - trochę mniej wyeksponowany, ale wciąż efektowny, pojawiający się przy każdym materiale, w którym w ogóle został nagrany, odpuszczający tylko najniższe rejestry. Ma delikatniejsze uderzenie niż z pierwszych CM1, jest okrąglejszy, bardziej soczysty, ocieplający i łagodzący, ale cały czas obecny i przez to wręcz imponujący - przecież słuchamy konstrukcji o objętości netto znacznie poniżej dziesięciu litrów! Zwłaszcza przejście z Amphionów ujawnia zupełnie inny profil, wprowadza inny klimat.

Bowers & Wilkins CM1 S2

Bowers & Wilkins CM1 S2.

W tym porównaniu Bowers & Wilkins CM1 S2 grają wręcz dostojnie i obficie, rozciągają pasmo "na oko" o całą oktawę w dół. Ale - co ważne - balans tonalny nie jest wcale przesunięty ku niskim częstotliwościom w sposób obciążający i zaciemniający. Wysokie tony nie są ostre, lecz dają dużo delikatnego detalu i odpowiednią dawkę blasku.

Środek pasma jest ważny, ale nie najważniejszy - słychać przecież o wiele więcej na skrajach pasma. Wcale nie przeszkadza to płynności wokali, które wybrzmiewają długo i czysto, nie wpadając w najmniejszą natarczywość. To brzmienie nie atakuje, nie szarpie, ucieka od twardości i suchości, jest plastyczne, swingujące, ciepłe i radosne, ale nie nazbyt lekkie. Nie damy się oszukać, że stoją przed nami duże paczki, to wciąż "mały dźwięk", jednak mający bardzo przyjazny, ocieplony klimat i wyjątkowy w swojej klasie, nisko rozciągnięty, soczysty bas.

Andrzej Kisiel

BOWERS & WILKINS CM1 S2

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 30-100
  • Wymiary [cm]* 28 x 16,5 x 27,5
  • Typ obudowy br-t
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 81
  • Impedancja (Ohm)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

6-omową impedancję znamionową można objaśnić jako dobry kompromis - nie zmęczy ona żadnego wzmacniacza ani amplitunera, a w większości przypadków pozwoli ściągnąć trochę więcej mocy niż impedancja 8-omowa. Do określenia 6-omowej impedancji znamionowej upoważnia 5-omowe minimum przy 200 Hz.

Czułość nie jest wysoka - tylko 81 dB - ale nie jest to wynik kompromitujący dla tego typu konstrukcji, tym bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę rozciągnięcie basu. W kontekście wielkości CM1 S2, zasługuje ono na szczególne uznanie.

Przy bas-refleksie pracującym spadek -6 dB (względem poziomu średniego) widzimy przy 40 Hz; sam producent nie docenia SM1 S2 w tym względzie, wiążąc spadek -6 dB z częstotliwością 45 Hz (gdzie my widzimy spadek tylko 3 dB); jednocześnie podaje pasmo 50 Hz - 28 kHz w ścieżce +/-3 dB (nie ma w tym żadnej sprzeczności), co jest spełnione "na styk", bowiem między poziomem w zakresie 2-5 kHz a poziomem w zakresie 10-15 kHz występuje 6-decybelowa różnica.

Porównanie charakterystyk poprzednich CM1 i obecnych CM1 S2 (w obydwu przypadkach wyniki z naszego laboratorium) nie wskazuje, aby głównym celem działania konstruktorów było poprawienie liniowości charakterystyki na osi głównej (oryginalnej konstrukcji), ale zmniejszono jej osłabienie przy częstotliwości podziału, jakie występowało poza osią główną.

Wraz z CM1 S2 mocniej wyeksponowano najwyższe tony, a w mniejszym stopniu niskie (za to zostały lepiej rozciągnięte). Dodatkowe krzywe w tym zakresie (wcześniej, ale łagodnie opadające) odnoszą się do systemu częściowo lub całkowicie tłumionego (firmowymi zatyczkami). Tym razem nawet w takiej sytuacji rozciągnięcie basu pozostaje całkiem dobre.

 
 

Podstawowe dane

  • 3 800 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: znanej z pierwszej generacji CM-ów, kilka najważniejszych w obecnej modzie kolorów wykończenia. Szereg modyfikacji w układzie akustycznym, ale zasadniczo to wciąż konwencjonalny, mały „monitor” z 5-calowym, kevlarowym przetwornikiem nisko- -średniotonowym i 25-mm aluminiową kopułką. Dobra technika, dobre wykonanie, porządne i estetyczne.
  • Laboratorium: Lokalne nierównomierności, bardzo niska (jak na wielkość konstrukcji) dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 40 Hz), mniejsza niż w poprzedniej wersji zmienność w zakresie częstotliwości podziału (czyli poprawa). Niska czułość (81 dB) przy łatwej, 6-omowej impedancji.
  • Brzmienie: Piękny, nisko rozciągnięty bas subtelnie ociepla całe brzmienie, plastyczna i łagodna średnica, czysta góra. Mniej ostrości, więcej substancji, ale też sporo blasku. Eleganckie i przyjemne.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio