CANTON
CHRONO 519 DC

Największy niemiecki producent jest konsekwentny i eksperymentuje niewiele. Sporo firm głośnikowych, pod wpływem zmian na rynku, wprowadza do ofert słuchawki, stacje dokujące, głośniki bezprzewodowe itp., które znajdziemy też w katalogu Cantona, ale w ilościach śladowych - dział "Wireless Hi-Fi" obejmuje dwa "Musicboxy", zresztą też bardzo firmowe w swojej formie. Canton nie szarżuje z awangardowym designem, zdobył mocną pozycję na swoim rodzimym rynku, dbając o potrzeby lojalnego, raczej konserwatywnego klienta, przekazującego już z pokolenia na pokolenie zaufanie do poważnej marki, która dostarcza "poważne" kolumny.

Nasza ocena

Wykonanie
Projekt bezpieczny, wykonanie staranne, ale bez luksusów; układ trójdrożny z parą 18-cm niskotonowych, tej samej wielkości średniotonowym i kopułką, w typowej dla Cantona "odwróconej" konfiguracji, z aluminiowymi membranami wszystkich przetworników. Filtr zabezpieczający przed przesterowaniem najniższymi częstotliwościami.
Laboratorium
Bezproblemowo. Charakterystyka zrównoważona, dobrze rozciągnięta (-6 dB przy 40 Hz), stabilna przy zmianie osi. Impedancja znamionowa 4 Ω, czułość 88 dB.
Brzmienie
Zrównoważone, ale energetyczne i bezpośrednie, prowadzone przez dynamiczny, czytelny bas, nasycone zdrowym "dolnym środkiem" i wykończone lekko metalizującą, ale selektywną i nieagresywną górą. Bez fajerwerków i finezji w przestrzenności, czytelnie i konkretnie.
Artykuł pochodzi z Audio

Tym bardziej w obszarze konwencjonalnych zespołów głośnikowych oferta Cantona jest bardzo przewidywalna i ewoluuje powoli. Oto stoi przed nami model najnowszej edycji serii Chrono, ale nie różni się specjalnie od poprzedniej, a z grubsza wygląda tak, jak kolumny Cantona trzydzieści lat temu. Techniczne udoskonalenia tkwią w szczegółach, zmieniała się moda, a wraz z nią kolorystyka i sposoby wykończenia obudów.

Zasadniczy schemat jest jednak ten sam, charakterystyczny dla firmy - układy trójdrożne prawie zawsze mają tzw. odwróconą konfigurację głośników średniotonowego i wysokotonowego. Zresztą Canton nie jest zupełnie wyjątkowy w swoim przywiązaniu do własnego stylu, podobna sytuacja panuje np. w Dynaudio.

Jednocześnie estetyka Cantona nie trąci żadną pretensjonalną stylizacją, jest chłodna, oszczędna, techniczna, można uznać, że "niemiecka", ale przy okazji nowoczesna i uniwersalna. Warto jednak wspomnieć serię Ergo, która wprost wywodzi się ze stylu lat 80. i wciąż pozostaje w ofercie, bo i na taki klimat wciąż jest zapotrzebowanie.

Seria Chrono lokuje się mniej więcej w środku hierarchii, ale są jej dwie odmiany - "zwykłe" Chrono, do których należy testowany model, i pozycjonowane wyżej Chrono SL, konstrukcje dość podobne, ale w paru elementach bardziej zaawansowane, zarówno technicznie, jak i wzorniczo. Właśnie wprowadzono nową generację i serii Chrono, i Chrono SL (ale w sprzedaży pozostają jeszcze modele poprzedniej linii Chrono SL - wyraźnie tańsze, więc warto je rozważyć).

W zakresie cenowym tego testu mogliśmy zmieścić zarówno Chrono 518 DC (6800 zł), jak i Canton Chrono 519 DC (8000 zł), ale dystrybutor postanowił wystawić większego zawodnika, który pewnie potrafi więcej, chociaż różnicy w cenie nikt przecież nie przegapi. Obydwie te konstrukcje mają podobną "konstelację" głośnikową, ale w mniejszych 518 DC pracują głośniki 16-cm (zarówno niskotonowe, jak i średniotonowy), a w 519 DC - 18-tki.

Trzecią wolnostojącą konstrukcją serii jest 517 - układ dwuipółdrożny na parze 16-tek. Ponadto w serii Chrono są dwa modele podstawkowe (512 i 513), centralny 515 Center i naścienno-surroundowy 511. Dedykowane subwoofery to AS84.2 SC i AS125.2 SC.

Czytaj również: Czy kolumny trzeba ustawiać na kolcach?

Maskownica trzyma się tradycyjnie - na kołkach - ale bardzo dyskretnych, cieniutkich. Sama maskownica też nie jest gruba (8 mm). Korpus oklejono folią, front polakierowano na wysoki połysk; dostępne są dwie wersje kolorystyczne - biała i czarna.

Maskownica trzyma się tradycyjnie - na kołkach - ale bardzo dyskretnych, cieniutkich. Sama maskownica też nie jest gruba (8 mm). Korpus oklejono folią, front polakierowano na wysoki połysk; dostępne są dwie wersje kolorystyczne - biała i czarna.

Canton Chrono 519 DC jest więc największym modelem w swojej rodzinie (jego odpowiednikiem w serii Chrono SL jest Chrono SL 596 DC), wyrósł na ponad metr i zrównał się z Paradigmem Monitor 11v7.

Między innymi znaczna wysokość, jaką osiągają niektóre konstrukcje, jest powodem, dla którego konstruktorzy Cantona uznają od wielu lat za słuszne przestawienie głośnika wysokotonowego poniżej średniotonowego (aby ten pierwszy znajdował się na podobnej wysokości co głowa siedzącego słuchacza).

Na taki argument wskazuje też to, że konstrukcje podstawkowe, a także niektóre układy dwuipółdrożne (jak np. Chrono 517) nie mają odwróconej konfiguracji, więc producent nie uznaje jej za uniwersalnie lepszą (jak np. firma Mission), lecz jedynie dopasowuje konfigurację do konkretnej sytuacji.

Nowe Chrono nie ujawniają zasadniczych zmian w technice głośnikowej, przetworniki niskotonowe i średniotonowy mają membrany aluminiowe, kopułka wysokotonowa jest aluminiowo-manganowa, jednak za modyfikację - mającą znaczenie również dla solidności konstrukcji - możemy uznać (o co w kilku miejscach swojej prezentacji zabiega producentzastosowanie aluminiowych pierścieni na koszach niskotonowych i średniotonowych a także aluminiowego frontu (wyprofilowanego w krótką tubkę) głośnika wysokotonowego.

Czytaj również: Prąd i siła. Głośniki niskotonowe

Mimo wyprofilowania krawędzi maskownicy, pomiary ujawniają, że wciąż ma ona niekorzystny wpływ na charakterystykę przetwarzania. Dlatego podczas "poważnego" słuchania warto ją zdjąć, co zresztą jest zaleceniem dość uniwersalnym. Ale gdzie ją wtedy odłożyć? Rozwiązanie może być proste i skuteczne – wystarczyło przygotować uchwyty na tylnej ściance, tam „składowana” maskownica będzie bezpieczna.
Mimo wyprofilowania krawędzi maskownicy, pomiary ujawniają, że wciąż ma ona niekorzystny wpływ na charakterystykę przetwarzania. Dlatego podczas "poważnego" słuchania warto ją zdjąć, co zresztą jest zaleceniem dość uniwersalnym. Ale gdzie ją wtedy odłożyć? Rozwiązanie może być proste i skuteczne – wystarczyło przygotować uchwyty na tylnej ściance, tam "składowana" maskownica będzie bezpieczna.

W materiałach firmowych czytamy o "ekskluzywnych, ciętych diamentem pierścieniach" - i faktycznie dodają one elegancji, chociaż nie zapomnę frazy o "diamentowanych pierścieniach" ze zgrzebnej tonsilowskiej instrukcji do Altusów z początku lat 80...

Zastanawiałem się wtedy, gdzie te diamenty, a to właśnie chodziło o cięcie diamentem, dające charakterystyczny błysk. W jednym pierścieniu głośnika niskotonowego Altusa było więcej aluminium i więcej diamentowania niż w parze Chrono... Podsumujmy jednak koncyliacyjnie, że chodzi o jakość, a nie o ilość.

Front obudowy kolumn Canton Chrono 519 DC jest polakierowany na wysoki połysk, na czarno lub biało, adekwatnie do koloru pozostałej części obudowy, która jest wykończona folią (nie drewnopodobną).

Czytaj również: Co to jest membrana bierna i jakie pełni funkcje?

Drobną, ale korzystną zmianę widać w kształcie nóżek dystansujących właściwą obudowę od cokołu (są niezbędne, ponieważ z dolnej ścianki promieniuje bas-refl eks) - nie są już walcami (które wyglądały jak nóżki urządzeń elektronicznych), ale stożkami.

Drobną, ale korzystną zmianę widać w kształcie nóżek dystansujących właściwą obudowę od cokołu (są niezbędne, ponieważ z dolnej ścianki promieniuje bas-refleks) - nie są już walcami (które wyglądały jak nóżki urządzeń elektronicznych), ale stożkami.

Niektóre modele serii Chrono (również Chrono SL), a także serii Vento i Ergo - a dokładniej: trójdrożne konstrukcje tych serii - mają w symbolu indeks DC. Nie jest on znakiem żadnej generacji, lecz konkretnego rozwiązania, stosowanego przez firmę od wielu lat.

Polega ono na dodaniu do zwrotnicy, w obwodzie sekcji niskotonowej, prostego filtra górnoprzepustowego (czyli pojemności włączonej szeregowo), który tłumi bardzo niskie częstotliwości (tym samym "odcinając" też prąd stały, stąd jego symbol - DC). Można go nazwać filtrem subsonicznym, chociaż jego działanie zaczyna się nieco wyżej, jeszcze w pasmie akustycznym.

Skoro tak, to można by wnioskować, że filtr taki ogranicza pasmo przetwarzania - jednak tylko w niewielkim stopniu, a straty są mniejsze niż korzyści. Żeby zrozumieć tę ideę, trzeba chociaż w największym skrócie przedstawić sposób działania obudowy bas-refleks.

Czytaj również: Czy obudowa kolumny jest potrzebna po to, aby działać jako pudło rezonansowe?

Głośnik średniotonowy ma taką samą średnicę jak niskotonowe, podobne zawieszenie, również aluminiową membranę, ale... do przetwarzania średnich tonów lepszy jest lżejszy układ drgający; nakładka przeciwpyłowa jest zatem tutaj znacznie mniejsza. Przetwornik średniotonowy w Chrono 519 DC pracuje w szerokim zakresie od 300 Hz do 3 kHz i dzięki niskiej pierwszej częstotliwości podziału mógł zostać odsunięty od niskotonowych. W nowej serii dodano aluminiowe pierścienie zakrywające kosze głośników.
Głośnik średniotonowy ma taką samą średnicę jak niskotonowe, podobne zawieszenie, również aluminiową membranę, ale... do przetwarzania średnich tonów lepszy jest lżejszy układ drgający; nakładka przeciwpyłowa jest zatem tutaj znacznie mniejsza. Przetwornik średniotonowy w Chrono 519 DC pracuje w szerokim zakresie od 300 Hz do 3 kHz i dzięki niskiej pierwszej częstotliwości podziału mógł zostać odsunięty od niskotonowych. W nowej serii dodano aluminiowe pierścienie zakrywające kosze głośników.

Poniżej częstotliwości rezonansowej faza fali promieniowanej przez głośnik jest niemal dokładnie przeciwna do fazy fali promieniowanej przez otwór, wskutek czego wypadkowe ciśnienie jest bardzo małe (charakterystyka opada z bardzo dużym nachyleniem).

Jednocześnie głośnik nie czuje "oparcia" na poduszce powietrznej obudowy i nawet niewielkie moce powodują powstawanie dużych amplitud. Czyli głośnik się męczy, a i tak niewiele z tego wynika.

Ograniczając moc dostarczaną poniżej częstotliwości rezonansowej bas-refleksu, słyszymy jeszcze mniej tego, czego i tak już prawie nie słyszeliśmy. W zamian głośnik zostaje odciążony, pracuje z mniejszymi zniekształceniami (w całym zakresie, który przetwarza) i nie będzie narażony na niebezpieczeństwo uszkodzenia.

Firma nie stosuje jednak tego rozwiązania ani w konstrukcjach małych, w których szkoda każdego herca, ani w referencyjnych, mających bezkompromisowo sięgać jak najniżej.

Specyfikacja techniczna

CANTON CHRONO 519 DC
Moc wzmacniacza [W] 160
Wymiary [cm] 105 x 21 x 30
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 88
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 2. Canton CHRONO 519 DC - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Rys. 2. Canton CHRONO 519 DC - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Laboratorium Canton CHRONO 519 DC

Rozpoczynamy od kolumny o typowej dla większości współczesnych konstrukcji, impedancji znamionowej 4 omy. Niemieckim zwyczajem (chociaż są wyjątki) w danych producenta przeczytamy o impedancji "4...8 ohm", ale 3,5-omowe minima w zakresie nisko-średniotonowym nie pozostawiają wątpliwości, z czym mamy do czynienia.

Na charakterystyce impedancji zaobserwujemy też jedną ciekawostkę, mającą związek z symbolem urządzenia – przy dolnej granicy zakresu pomiaru, wartość impedancji rośnie, co jest efektem działania fi ltra górnoprzepustowego ("odcinającego" też prąd stały), włączonego w sekcję niskotonową (więcej o jego celowości w głównym opisie).

Mimo to charakterystyka przetwarzania w zakresie niskich częstotliwości wygląda ładnie i sięga zadowalająco nisko, aż do 50 Hz utrzymuje wysoki poziom, pokazując tylko umiarkowane wzmocnienie okolic 100 Hz, a spadek -6 dB względem poziomu średniego pojawia się przy ok. 40 Hz.

Chrono 519 DC prezentuje zresztą wśród wszystkich kolumn tego testu najlepiej zrównoważoną charakterystykę w całym pasmie, od 45 Hz do 20 kHz można ją (zmierzoną na osi głównej, ale nie tylko) zmieścić w ścieżce +/-2,5 dB, a w zakresie średnich częstotliwości – nawet w ścieżce +/-1,5 dB.

Korzystne są też tylko niewielkie różnice między charakterystykami zmierzonymi pod różnymi kątami, w zakresie 2–10 kHz nieco wyższy poziom mamy na osi -7 st.niż na osi +7 st., co można jednak wykorzystać do "modelowania" brzmienia (np. za pomocą lekkiego pochylenia kolumny).

Najwyraźniejszy dołek pojawia się dopiero w najwyższej oktawie, ale i tam przebiegi leżą blisko siebie, rozpraszanie wysokich tonów jest bardzo dobre, więc nie trzeba kolumn precyzyjnie wycelowywać w miejsce odsłuchowe. Wypada jednak zdjąć maskownicę, która wprowadza widoczne nierównomierności. Czułość jest przyzwoita i zgodna z deklaracjami producenta - 88 dB.

CANTON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu