JBL Studio 130

JBL Studio 130
Z soczystym basem 

Niezwykle awangardowe wzornictwo serii Studio 1 robi największe wrażenie na dużych modelach wolnostojących (Studio 180 i Studio 190 - które już testowaliśmy), ale i takie maleństwo jak Studio 130 będzie wyróżniało się wśród innych podstawkowców. Szczególny krój frontu i maskownicy, podzielonej na dwa elementy ze zwornikiem w postaci firmowego logo, zawsze i wszędzie będzie zwracał uwagę.

To tylko i aż pomysł designera, nie kryje się za tym jakaś akustyczna koncepcja, forma nie podąża posłusznie za treścią; raczej przeciwnie - rozsunięcie przetworników w układzie dwudrożnym teoretycznie nie jest pożądane, a tutaj, jak się wydaje, zostało wymuszone właśnie przez dodatkowe, dekoracyjne elementy frontu.

Przy odpowiednim filtrowaniu (niski podział, większe nachylenie zboczy) ewentualne akustyczne koszty (problemy z charakterystyką kierunkową) powinny zostać zminimalizowane. Maskownicę można zdjąć, ale nie jest to wcale takie łatwe, wyglądu nie poprawia, brzmienia specjalnie też - podobnie jak w przypadku Mission, maskownicę zaprojektowano tak, aby nie robiła szkody, zostawmy ją założoną.

Głośniczek nisko-średniotonowy to "12-tka", z membraną typu Poly- Plas (raczej celuloza niż polipropylen), wysokotonowy to ceramiczno-metalowa (CMMD) kopułka, przed którą - firmowym zwyczajem - uformowano krótki, ale wyraźny tubowy profil - nawet najtańsze i najmniejsze JBL-e mają nosić ślady techniki, która określa pozycję firmy na rynku sprzętu profesjonalnego. W takim wydaniu nie będzie ona determinować jakichś nadzwyczajnych i szczególnych właściwości brzmieniowych, ale w końcu diabeł tkwi w szczegółach...

Oprócz frontu pokrytego pospołu tworzywem sztucznym i tkaniną maskownicy, reszta skrzyneczki została wykończona okleiną drewnopodobną - w kolorze czereśniowym lub czarnym. Wybór nie jest więc duży, ale do takiego projektu plastycznego i tak zdecydowanie najlepiej pasuje kolor czarny.

Producent rekomenduje JBL Studio 130 do samodzielnego zastosowania w małych systemach muzycznych, jak też w roli satelitów (a więc z subwooferem) w systemach kina domowego. Mogą też oczywiście, jako głośniki surroundowe, współpracować z większymi, wolnostojącymi modelami serii Studio. W serii tej znajdziemy też centralny (Studio 120 C) oraz dwa subwoofery (Studio 140 P i Studio 150 P).

Odsłuch

Zapowiedź firmowego brzmienia w przypadku JBL-a rodzi zamierzone przecież przez producenta skojarzenie z nagłośnieniem koncertów, potężnymi instalacjami kinowymi itp. Mały monitor z 12-cm nisko-średniotonowym nie spełni oczywiście nazbyt wygórowanych oczekiwań, ale może przekaże chociaż część charakterystycznej dynamiki, może w konfrontacji z innymi podobnej wielkości monitorami wybije się ponad przeciętność...

Z drugiej strony nie wszyscy potrzebują takiego właśnie dźwięku, wielu preferuje raczej płynność i plastyczność niż uderzenie i analityczność, i właśnie oni mogą być z małych JBL Studio 130 najbardziej zadowoleni. Ich brzmienie jest dobrze zrównoważone, nieobciążone ani twardym basem, ani ostrą czy jasną górą.

Dobrze zorganizowana przestrzeń z łatwą do odczytania lokalizacją pozornych źródeł też nie forsuje szczególnie bliskiego pierwszego planu, który ani przez moment nie stanie się natarczywy, jednocześnie ładne ukształtowanie nasyconych dźwięków daje im naturalność i obecność. Wszystko odbywa się w skali właściwej dla minimonitorów, ale w dobrych proporcjach, przyjemnie dla ucha. Góra pasma wydaje się nawet lekko osłodzona, a basik zmiękczony - soczysty i rozciągnięty.

Andrzej Kisiel

JBL Studio 130

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 60
  • Wymiary [cm]* 35 x 16,5 x 21
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 85
  • Impedancja (Ohm)** 8
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Studio 130, zgodnie z fi rmowymi danymi, prezentują impedancję znamionową 8 omów (minimum przy 250 Hz ma wartość 6 omów), co w przypadku tak małych konstrukcji w usprawiedliwiony sposób łączy się z bardzo niską czułością - średni poziom w przetwarzanym pasmie wynosi 81 dB.

Charakterystyka jest ogólnie dobrze zrównoważona, chociaż widać pewien bałagan w okolicach częstotliwości podziału, wywołany rozsunięciem przetworników.

JBL podaje, że podział przeprowadzono przy 3 kHz, ale osłabienie, jakie widzimy przy 4,5 kHz, sugeruje, że ma on miejsce właśnie tutaj. Zapadłość ta, ze względu na wąskopasmowy charakter niekoniecznie będzie groźna odsłuchowo, a ponadto znika na innych osiach - zarówno pod kątem +7O, jak i -7O. Spadek -6 dB w zakresie niskich częstotliwości pojawia się w okolicach 50 Hz - całkiem, całkiem.

 
 

Podstawowe dane

  • 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Awangardowe wzornictwo serii Studio 1, 12-cm niskośredniotonowy i "utubiona" kopułka wysokotonowa.
  • Laboratorium: Wysoka, 8-omowa impedancja, niska czułość 81 dB. Dobra ogólna równowaga, nieźle rozciągnięty bas.
  • Brzmienie: Dość łagodne, ale zróżnicowane, plastyczne i przestrzenne, z dawką ciepła, a nawet słodyczy.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio