Q ACOUSTICS 2020i

Q ACOUSTICS 2020i
Wyrafinowany w swej klasie 

Prochu nie wymyślili, a jednak przygotowali tak ładny projekt plastyczny, że głośniki Q-Acoustic 2020i mogą uchodzić za wizualnie najnowocześniejsze. Zaokrąglenia niektórych krawędzi przypominają choćby znany wszystkim design Philipsa, a jednak wciąż gwarantują dobry efekt.

Obudowa Q-Acoustic 2020i jest dość niska, a zarazem relatywnie głęboka (te dwa wymiary są tu niemal jednakowe), co zapewnia wrażenie zwartości i solidności. Gdyby konstruktor się uparł, to z zastosowanym układem przetworników mógłby jeszcze bardziej zredukować wysokość, jako że 25-mm tekstylna kopułka wysokotonowa, uzbrojona w magnes neodymowy, zajmuje bardzo mało miejsca i jest zainstalowana blisko nisko-średniotonowego - co samo w sobie jest korzystne akustycznie.

Kosze głośników zasłonięte są ciemnym, delikatnie karbowanym frontowym panelem, jego mocowanie sprytnie ukryto w uchwytach na kołki maskownicy, która jest równie estetyczna - bardzo cienka. Głośnik niskośredniotonowy ma średnicę 15 cm (katalogowe 12,5 cm to średnica membrany z zawieszeniem).

Pomysłowo, elegancko i praktycznie przygotowano gniazdo przyłączeniowe - ukryto je w zagłębieniu dolnej ścianki, co nie przeszkadza postawić 2020i na standach (stolik i tak będzie szerszy od zagłębienia); kabel wymknie się dołem, jego końcówki nie będą odstawać. Konstrukcja Q-Acoustic 2020i jest wręcz wyrafinowana jak na tę klasę cenową, a do tego bardzo sympatyczna.

I jeszcze wyjaśnienie: w teście pojawiły się głośniki w wersji błyszczącej białym lakierem, stąd też takie są na zdjęciu; podobnie jak te w błyszczącej czerni kosztują 1100 zł, więc formalnie nie mieszczą się w założonym dla tego testu zakresie cenowym, jednak regulaminowe 900 zł kosztują wersje w folii grafitowo-czarnej i drewnopodobnej orzechowej - tych jednak chwilowo zabrakło u dystrybutora, dlatego w zastępstwie wersja błyszcząca. Gra z pewnością tak samo, więc chyba nie ma problemu.

Odsłuch

Małe i tanie zespoły głośnikowe mają w naturalny sposób ograniczone możliwości brzmieniowe, ale wciąż dają konstruktorowi pewne pole do działania - w ustaleniu, jak ma dokładnie wyglądać (brzmieć) ów kompromis. Niektórzy projektanci walczą przede wszystkim z syndromem "małego dźwięku", wzmacniając subtelnie zakres niskich częstotliwości (niekoniecznie najniższych, bo te są nieosiągalne), inni trzymają się brzmienia lekkiego, może rozjaśnionego, ale żywego, bezpośredniego i detalicznego.

Q-Acoustic 2020i nie wyznaczają żadnego z tych biegunów, są gdzieś pomiędzy, brzmią przecież wyraźnie jaśniej niż Mission, lecz spokojniej niż Roth. W przybliżeniu podobnie do JBL-a - dobra równowaga, ładne nasycenie, kultura łącząca delikatność i rzetelność.

Dużym atutem Q-Acoustic 2020i jest też dobra selektywność - dźwięk jest zintegrowany, uporządkowany, ale niesklejony w papkę. Słychać sporo subtelnego detalu wysokich tonów, które nie kłują w ucho, ale i nie są zatopione; basik potrafi zamruczeć, lecz nigdy nie przykrywa całości; ostatecznie jednak to średnica pasma jest tu najważniejsza, a w każdym razie najładniejsza - trzeba tylko chwilę poczekać, bo nie wyskoczy do przodu bez żadnego powodu, lecz kiedy już wokal bierze górę, brzmi gładko, czysto i mimo że wcale nie jest pogrubiony, okazuje się bardzo przekonujący.

Andrzej Kisiel

Q ACOUSTICS 2020i

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 25-75
  • Wymiary [cm]* 26,5 x 17 x 28
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 84
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Wraz z minimum o wartości 4,5 oma możemy uznać, że impedancja znamionowa wynosi 6 omów - i taką właśnie deklarację składa producent. Efektywność 84 dB to w tej sytuacji wartość satysfakcjonująca. Biorąc pod uwagę jedno i drugie, 2020i są łatwym obciążeniem i wystarczy im umiarkowana porcja mocy.

Charakterystyka przetwarzania jest dobrze zrównoważona, bardzo stabilna (podobne przebiegi na różnych osiach), na co warto zwrócić uwagę, kojarząc to z umieszczeniem wysokotonowego bardzo blisko nisko-średniotonowego, choć i samo strojenie zwrotnicy zostało przeprowadzone profesjonalnie.

Również maskownica nie wprowadza zakłóceń, może pozostawać założona nawet podczas "krytycznych" odsłuchów. Wysokie tony są delikatnie wzmocnione, niskie - już ani trochę, charakterystyka zaczyna opadać od ok. 120 Hz, początkowo łagodnie, spadek -6 dB przy 55 Hz wstydu nie przynosi.

 
 

Podstawowe dane

  • 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowoczesny, uniwersalny wygląd, bardzo staranne wykonanie, oryginalnie ukryte gniazdo przyłączeniowe.
  • Laboratorium: Dobrze wyważone, niekłopotliwe dla wzmacniacza obciążenie – czułość 84 dB przy impedancji 6 omów. Charakterystyka prowadzona równo i stabilnie.
  • Brzmienie: Czyste, zdyscyplinowane, detaliczne, neutralne.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio