Q ACOUSTICS 2020i

Q ACOUSTICS 2020i
Wyrafinowany w swej klasie 

Prochu nie wymyślili, a jednak przygotowali tak ładny projekt plastyczny, że głośniki Q-Acoustic 2020i mogą uchodzić za wizualnie najnowocześniejsze. Zaokrąglenia niektórych krawędzi przypominają choćby znany wszystkim design Philipsa, a jednak wciąż gwarantują dobry efekt.

Obudowa Q-Acoustic 2020i jest dość niska, a zarazem relatywnie głęboka (te dwa wymiary są tu niemal jednakowe), co zapewnia wrażenie zwartości i solidności. Gdyby konstruktor się uparł, to z zastosowanym układem przetworników mógłby jeszcze bardziej zredukować wysokość, jako że 25-mm tekstylna kopułka wysokotonowa, uzbrojona w magnes neodymowy, zajmuje bardzo mało miejsca i jest zainstalowana blisko nisko-średniotonowego - co samo w sobie jest korzystne akustycznie.

Kosze głośników zasłonięte są ciemnym, delikatnie karbowanym frontowym panelem, jego mocowanie sprytnie ukryto w uchwytach na kołki maskownicy, która jest równie estetyczna - bardzo cienka. Głośnik niskośredniotonowy ma średnicę 15 cm (katalogowe 12,5 cm to średnica membrany z zawieszeniem).

Pomysłowo, elegancko i praktycznie przygotowano gniazdo przyłączeniowe - ukryto je w zagłębieniu dolnej ścianki, co nie przeszkadza postawić 2020i na standach (stolik i tak będzie szerszy od zagłębienia); kabel wymknie się dołem, jego końcówki nie będą odstawać. Konstrukcja Q-Acoustic 2020i jest wręcz wyrafinowana jak na tę klasę cenową, a do tego bardzo sympatyczna.

I jeszcze wyjaśnienie: w teście pojawiły się głośniki w wersji błyszczącej białym lakierem, stąd też takie są na zdjęciu; podobnie jak te w błyszczącej czerni kosztują 1100 zł, więc formalnie nie mieszczą się w założonym dla tego testu zakresie cenowym, jednak regulaminowe 900 zł kosztują wersje w folii grafitowo-czarnej i drewnopodobnej orzechowej - tych jednak chwilowo zabrakło u dystrybutora, dlatego w zastępstwie wersja błyszcząca. Gra z pewnością tak samo, więc chyba nie ma problemu.

Odsłuch

Małe i tanie zespoły głośnikowe mają w naturalny sposób ograniczone możliwości brzmieniowe, ale wciąż dają konstruktorowi pewne pole do działania - w ustaleniu, jak ma dokładnie wyglądać (brzmieć) ów kompromis. Niektórzy projektanci walczą przede wszystkim z syndromem "małego dźwięku", wzmacniając subtelnie zakres niskich częstotliwości (niekoniecznie najniższych, bo te są nieosiągalne), inni trzymają się brzmienia lekkiego, może rozjaśnionego, ale żywego, bezpośredniego i detalicznego.

Q-Acoustic 2020i nie wyznaczają żadnego z tych biegunów, są gdzieś pomiędzy, brzmią przecież wyraźnie jaśniej niż Mission, lecz spokojniej niż Roth. W przybliżeniu podobnie do JBL-a - dobra równowaga, ładne nasycenie, kultura łącząca delikatność i rzetelność.

Dużym atutem Q-Acoustic 2020i jest też dobra selektywność - dźwięk jest zintegrowany, uporządkowany, ale niesklejony w papkę. Słychać sporo subtelnego detalu wysokich tonów, które nie kłują w ucho, ale i nie są zatopione; basik potrafi zamruczeć, lecz nigdy nie przykrywa całości; ostatecznie jednak to średnica pasma jest tu najważniejsza, a w każdym razie najładniejsza - trzeba tylko chwilę poczekać, bo nie wyskoczy do przodu bez żadnego powodu, lecz kiedy już wokal bierze górę, brzmi gładko, czysto i mimo że wcale nie jest pogrubiony, okazuje się bardzo przekonujący.

Andrzej Kisiel

Q ACOUSTICS 2020i

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 25-75
  • Wymiary [cm]* 26,5 x 17 x 28
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 84
  • Impedancja (Ohm)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Wraz z minimum o wartości 4,5 oma możemy uznać, że impedancja znamionowa wynosi 6 omów - i taką właśnie deklarację składa producent. Efektywność 84 dB to w tej sytuacji wartość satysfakcjonująca. Biorąc pod uwagę jedno i drugie, 2020i są łatwym obciążeniem i wystarczy im umiarkowana porcja mocy.

Charakterystyka przetwarzania jest dobrze zrównoważona, bardzo stabilna (podobne przebiegi na różnych osiach), na co warto zwrócić uwagę, kojarząc to z umieszczeniem wysokotonowego bardzo blisko nisko-średniotonowego, choć i samo strojenie zwrotnicy zostało przeprowadzone profesjonalnie.

Również maskownica nie wprowadza zakłóceń, może pozostawać założona nawet podczas "krytycznych" odsłuchów. Wysokie tony są delikatnie wzmocnione, niskie - już ani trochę, charakterystyka zaczyna opadać od ok. 120 Hz, początkowo łagodnie, spadek -6 dB przy 55 Hz wstydu nie przynosi.

 
 

Podstawowe dane

  • 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowoczesny, uniwersalny wygląd, bardzo staranne wykonanie, oryginalnie ukryte gniazdo przyłączeniowe.
  • Laboratorium: Dobrze wyważone, niekłopotliwe dla wzmacniacza obciążenie – czułość 84 dB przy impedancji 6 omów. Charakterystyka prowadzona równo i stabilnie.
  • Brzmienie: Czyste, zdyscyplinowane, detaliczne, neutralne.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio