ROTH AUDIO OLI 20

ROTH AUDIO OLI 20
Dźwięczne dwudziestki 

Tak tanich i małych (mimo że wcale nie najmniejszych) Rothów jeszcze nie testowaliśmy, choć być może właśnie one są kluczowe w ofercie brytyjskiej firmy, która zajmuje się sprzętem "budżetowym", skądinąd dość oryginalnym. Znajdziemy w niej np. mały wzmacniacz lampowy ze zintegrowaną stacją doku jącą o symbolu MC4, do której producent rekomenduje właśnie monitorki Oli 20.

Charakterystyczne wzornictwo Rotha poznaliśmy już przy okazji tesów większych kolumn Oli, również w małych Oli 20 nie pożałowano wszystkich znamiennych zabiegów dekoracyjnych. Chociaż nie każdemu przypadną one do gustu, to wydają się one przekonywać, iż Roth Audio Oli 20 to konstrukcja warta swojej ceny, w której zastosowano dużo różnych dobrych materiałów.

Boczki Roth Audio Oli 20 są wyprofilowane przy pionowych krawędziach, górna ścianka w formie "czapki" błyszczy uparcie modnym "piano blackiem" (podobnie wykonano dolną ściankę), na froncie z czarnym tłem kontrastuje srebrzysta oprawa głośników o krzywoliniowym obrysie i powierzchni z "fakturką", do tego połyskują wkręty mocujące i kołeczki trzymające maskownicę, a sam głośnik nisko-średniotonowy wprowadza białą plecionkę z włókna szklanego i błyszczący korektor fazy… Minimalizm nie był tutaj receptą, jest zdecydowanie "na bogato" i albo się to lubi, albo nie. A jeżeli nie, to można próbować z maskownicą… na pewno jest spokojniej.

Praktycznym dodatkiem jest znajdujący się w komplecie uchwyt, pozwalający na instalację naścienną i regulację kierunku promieniowania (na boki). Głośnik nisko-średniotonowy ma kaliber 15-cm, a 25-mm kopułka wysokotonowa jest polimerowa.

Odsłuch

Chociaż jest jasne, że każde urządzenie audio, każde kolumny wymagają zgody na kompromis - a przy głośnikach tanich i małych kompromis będzie raczej poważny… to aż się prosi, aby brzmienie Roth Audio Oli 20 określić jako "bezkompromisowe" - oczywiście w innym tego słowa znaczeniu - niż "idealne".

Rzecz w tym, że nie naginano charakterystyki do takiej formy, która sugerowałaby działanie większej konstrukcji (poprzez wzmocnienie niższych rejestrów, kosztem dokładnego pokazania zakresu średnio-wysokotonowego).

Nie ma tu żadnego wycofania ani górnego środka, ani samych wysokich tonów, które wzorem wielu dużych kolumn są nawet lekko wyeksponowane. Roth Audio Oli 20 próbują też coś zdziałać samym basem, ale koniec końców grają raczej lekko, świeżo, żywo i dźwięcznie. Na szczęście nieagresywnie, a przy tym z naprawdę bogatym, a nie tylko wzmocnionym, wybrzmieniem harmonicznych.

Fortepian w wydaniu małych monitorów cierpi zwykle na "miniaturyzację", nie emituje prawdziwej mocy tego instrumentu i tak jest też tutaj, za to niemal widać połysk klawiszy, dźwięki wyższych rejestrów lub raczej wyższa część spektrum ma wyjątkową konsystencję i klarowność.

Andrzej Kisiel

ROTH AUDIO OLI 20

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 100
  • Wymiary [cm]* 31 x 18,5 x 21
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 83
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Tym razem znowu musimy nieco skorygować dane katalogowe, ale w kwestii impedancji nie będzie batożenia - producent deklaruje impedancję znamionową 8 omów, my widząc 5,5-omowe minimum przy 200 Hz musimy zaproponować 6 omów - i jest to propozycja nie do odrzucenia.

Możemy do tego dorzucić jeszcze komentarz, że z taką impedancją można Oli 20 podłączać do każdego wzmacniacza i amplitunera, nawet jeżeli będzie on miał napisane "min. 8 ohm". Czułość na poziomie 83 dB to przy takiej impedancji (i wielkości) dobry wynik, chociaż znacznie niższy od obiecywanego przez producenta (88 dB).

Charakterystyka przetwarzania jest dobrze zrównoważona, z bardzo delikatnie wyeksponowanymi skrajami i lekkimi perturbacjami w zakresie 4-7 kHz - prawdopodobnie częstotliwość podziału ustalono właśnie tutaj, więc dość wysoko. Basik sięga do ok. 55 Hz (tamże spadek -6 dB), podobnie jak w kilku innych konstrukcjach tego testu.

 
 

Podstawowe dane

  • 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Przyzwoita technika w błyszczącej oprawie.
  • Laboratorium: Charakterystyka dobrze zrównoważona, czułość 83 dB, impedancja 6 omów – bez wyczynów, wszystko w normie.
  • Brzmienie: Żywe, dźwięczne, bezpośrednie, z bogatym wybrzmieniem wysokich częstotliwości.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio