DALI
Lektor 2

Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że oferta firmy Dali jest przebogata. Z dwóch-trzech serii, na których bazowała ona w latach 90. ubiegłego wieku, wyrosła aż do dziesięciu. Lektor jest jedną z tańszych linii, lecz nie najtańszą (trzecią "od dołu") i wyróżnia się zaskakującym wzornictwem.

Nasza ocena

Wykonanie
Niewielka konstrukcja na różne okazje - dobre przygotowanie do instalacji naściennej. Oryginalny wygląd serii Lektor
Laboratorium
Lekko cofnięty zakres 2-6 kHz, ogólna równowaga poprawna. Niska czułość 83 dB przy łatwej, 6-omowej impedancji.
Brzmienie
Nieagresywne, otwarte, subtelne. Bez wielkiego potencjału, bez wielkich niedociągnięć.
Artykuł pochodzi z Audio

Dość niezwykła estetyka serii Lektor nie pozwala nazwać jej ani minimalistyczną, ani barokową, "włosko-orzechową", nie jest też wybuchową mieszanką stylów. Na ciemnym tle frontu wyraźnie odcinają się satynowe, metalowe elementy oprawki głośnika wysokotonowego i uchwyty kołków maskownicy.

Membrana głośnika nisko-średniotonowego ma kolor brązowy, podkreślający zastosowanie włókna drzewnego (jako domieszki zasadniczo celulozowej pulpy), z przodu pojawiają się też otwory bas-refleks, na dodatek ustawione dość nietypowo, bo odsuwające od siebie obydwa głośniki (co teoretycznie nie jest korzystne dla charakterystyk).

Samo umieszczenie otworów z przodu nie jest jednak fanaberią designera, producent przedstawia małe Lektory jako głośniki przeznaczone przede wszystkim do ustawienia na półce lub powieszenia na ścianie, a w takich sytuacjach "wydmuch" do tyłu mógłby być kłopotliwy.

Z drugiej strony nie ma poważnych przeciwwskazań, aby Lektory ustawić na podstawkach, choć jeżeli zostały dostrojone do pracy blisko dużej powierzchni odbijającej (ściany), która wzmacnia niskie częstotliwości, to ich brzmienie przy oddaleniu od takiej powierzchni może okazać się zbyt lekkie.

W serii Lektor są aż trzy tego typu konstrukcje - Lektor 1, 2 i 3, więc testowany Dali Lektor 2 jest modelem "środkowym", z 15-cm nisko-średniotonowym, Lektor 3 ma 18-cm, a Lektor 1 - 12-cm.

Odsłuch

Nie słychać tutaj wielkich starań o uzyskanie neutralności, która zdominowała charakterystykę i jakość Cantona. Dali Lektor 2 pozwala sobie na więcej swobody, luzu i lekkości, co jednak nie oznacza wyjścia poza ogólne ramy poprawnego zrównoważenia - dźwięk nie jest ani przyciężki, ani rozjaśniony, ani też w inny sposób natarczywy czy karykaturalny.

Wedle obiektywnych kryteriów Dali Lektor 2 nie ma takiej spójności i płynności, jak Canton, instrumenty nie zdobywają takich stabilnych pozycji i zarysów, nie są jednak miniaturyzowane bardziej niż to typowe dla tej wielkości monitorów.

Dość obszerna scena jest budowana częściej w oddaleniu, soliści nie wychodzą przed szereg, a nawet dość nieśmiało zajmują miejsca na linii głośników, są jakby "niedookreśleni", co temperuje muzyczne emocje i czyni całe przedstawienie mniej bezpośrednim - zarówno mniej dynamicznym, jak i mniej "klimatycznym".

Dostajemy coś w zamian - otwartość, świeżość, oddech, pozwalające słuchać muzyki w mniejszym napięciu; słuchacz nie będzie mocno absorbowany, żaden dźwięk nie zaboli, a cała prezentacja ma swój wdzięk.

Taki styl i takie umiejętności nie pozwalają określić tego brzmienia jako wytrawne, audiofilskie, dla koneserów itp. Tak odtwarzana muzyka ma nam towarzyszyć bezkonfliktowo, uprzejmie; przyjęta recepta sprawdza się szczególnie dobrze przy niskich poziomach głośności, bowiem skraje pasma nie giną przedwcześnie, wciąż słychać niemal wszystko.

Basik na tle trochę nieśmiałej średnicy pokazuje się odważnie, z soczystością niekoniecznie wynikającą z rozciągnięcia; góra jest wyraźna i wciąż delikatna w charakterze.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

DALI Lektor 2
Moc wzmacniacza [W] 25-100
Wymiary [cm] 31 x 17,5 x 22
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 83
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Dali Lektor 2

Charakterystyka przetwarzania Dali "żyje swoim życiem", jest daleka od liniowości, choć można doszukać się w niej pewnej logiki, a mianowicie zgrubnego dopasowania do charakterystyki czułości naszego słuchu - stąd nie należy jej dyskwalifi kować za to, że jest osłabiona w zakresie kilku kHz.

Aby osłabienie to było jak najmniejsze, najlepiej znaleźć się nieco poniżej osi głównej (siedząc dość nisko lub stosując wysokie podstawki) lub - gdy jest to niemożliwe - odwrócić monitorki do góry nogami. Jednocześnie najogólniejsza równowaga wydaje się być zachowana - energia w zakresie niskich, średnich i wysokich częstotliwości jest podobna, nie pojawia się wyraźna dominacja któregokolwiek z tych zakresów.

Miejsce, gdzie "odzywa się" maskownica, łatwo namierzyć (6 kHz), ale jej wpływ na tle i tak sporego pofalowania charakterystyki jest w gruncie rzeczy niewielki.

Spadek -6 dB na dole pasma odczytujemy przy ok. 45Hz, czułość jest niska (83 dB), co po części tłumaczy się umiarkowaną wielkością konstrukcji, a po części - dość wysoką impedancją. Minimum przy 200 Hz ma ok. 5 omów i automatycznie oznacza zakwalifi kowanie Lektorów 2 do klasy znamionowo 6-omowych, zmienność w zakresie średnio-wysokotonowym jest umiarkowana, co tym bardziej ułatwi współpracę ze wzmacniaczem.

DALI testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu