ELAC BS 63.2

ELAC BS 63.2
Naturalnie, że naturalnie

Seria 60.2, z której pochodzi BS 63.2, nie jest w katalogu Elaka najtańsza (jest nią linia produktów 50.2). W przypadku serii 60.2 postarano się poważnie o to, żeby nie tylko się spodobała, lecz również upodobniła do jeszcze droższych modeli tej marki.

Osiągnięcie za pomocą nieco tańszych komponentów i materiałów, powiedzmy, 80 procent efektu - wziąwszy pod uwagę cenę - to bardzo dobry wynik, nieprawdaż?

Problem w tym, że to, co ktoś oceni na 80 procent, inny - tylko na 50 procent albo i mniej, a pewne namiastki techniki i stylu mogą razić właśnie komercyjnym "udawaniem" i niesolidnością. To kwestia gustu, lecz według mnie Elakowi udało się to doskonale. W gruncie rzeczy, głośnik nisko-średniotonowy ma prawdziwą membranę sandwiczową - dwuwarstwową, złożoną z celulozowego stożka i aluminiowej "miski", w formie takiej, jaką znamy z wyższych serii Elaka.

Budżet był za mały, aby zainstalować tu przetwornik wysokotonowy typu JET, więc przynajmniej standardową, 25-mm jedwabną kopułkę zasłonięto dużą srebrzystą siateczką, która wraz z membraną nisko-średniotonowego efektownie kontrastuje z czarnym, błyszczącym frontem.

Nie jest to wszystko tak wyrafinowane, jak w modelach hi-endowych, ale gdzie jest w tym teście? Nie jestem wielbicielem "piano blacku", zwłaszcza w takim fragmentarycznym wydaniu (tylko front tutaj tak wykonano - pozostała część skrzynki jest oklejona folią drewnopodobną), lecz wszystko zrobiono staranie, elementy obudowy dobrze spasowano, a wariant kolorystyczny, który pojawił się w teście, wygląda sympatycznie i dostatecznie naturalnie - ciemny orzech jest modny i nie razi "winylowatością".

Maskownica w głośnikach Elac BS 63.2 trzyma się nie na kołkach, ale na ukrytych magnesikach, dzięki czemu błyszczący front jest czysty (dopóki nie będzie na nim śladów naszych palców...). I wreszcie proporcje - lubię właśnie takie skrzyneczki, jak Elac (a także KEF i Paradigm), niezbyt wysokie, lecz wystarczjąco głębokie, wszędzie będą stać stabilnie, chociaż ze względu na brak miejsca z przodu muszą mieć otwór bas-refl eks z tyłu.

Odsłuch

To, czy dwa brzmienia nazwiemy podobnymi czy różnymi, zależy bardziej nie od obiektywnych faktów, ale od tego, na czym skupimy uwagę... Zawsze są jakieś różnice i zawsze są jakieś podobieństwa. Może to banał, ale warto o nim pamiętać.

Wpadłem na tę "pozłacaną myśl", kiedy chciałem porównać brzmienia Elaka i Cantona - jest uzasadnione zakwalifikowanie ich do tej samej "szkoły", jak też wypunktowanie rozbieżności. Zacznę od wspólnych cech, które jednocześnie określają ich wysoką jakość - obydwa brzmienia są dobrze zrównoważone, spójne, dynamiczne, a przy tym zadowalająco dokładne.

Bas nie jest chimeryczny, lecz nie został też podpompowany do kreowania efektu "dużego dźwięku". Naturalność brzmienia Elac BS 63.2 jest swobodna i niczym niewymuszona, wolna od ewidentnego efekciarstwa, zarazem bardzo miła dla ucha i pełna witalności.

Ponownie - bo to nie pierwszy raz u Elaka - plastyczny, harmonijny, dźwięczny i nasycony środek pasma pojawia się stabilnie na pierwszym planie. Wokale wychodzą lekko do przodu, nigdy nie stają się nerwowe i agresywne, lecz nie trzeba ich szukać i wyławiać z akompaniamentu, mają wolumen i substancję, są bliskie oddechem i szeptem; sybilanty zamieniane są w lekkostrawne szelesty, choć w brzmieniu strun gitary można usłyszeć odpowiednią dawkę metaliczności.

Płynnie, gładko, czysto, blisko. Cantony grały jaśniej, a jednocześnie w dystansie. Kolumny Elac BS 63.2 są cieplejsze, bardziej kameralne, a przecież wcale nie tracą blasku czy dźwięczności. Bezpieczne i uniwersalne, zrównoważone oraz żywe, z niczym nie przesadzają, znajdują doskonały balans między obiektywną neutralnością a subiektywną muzykalnością.

Andrzej Kisiel

ELAC BS 63.2

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 60
  • Wymiary [cm]* 33 x 20,5 x 26,5
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Pod względem elektryczno-energetycznym BS 63.2 jest dobrze wyważoną konstrukcją, 6-omowa impedancja znamionowa nie wykolei żadnego wzmacniacza, a czułość 85 dB jest przy takiej impedancji całkowicie satysfakcjonująca (biorąc pod uwagę naszą metodę pomiaru, symulującą warunki otwartej przestrzeni i realne możliwości małych monitorów, a nie dane katalogowe).

Charakterystyka impedancji nie jest przy tym mocno pofalowana, mimo że można podejrzewać, iż Elac - swoim zwyczajem - mocno rozbudował zwrotnicę. Najpierw Elaków słuchałem, potem (przed chwilą...) zobaczyłem ich charakterystykę.

Podczas odsłuchu zastanawiałem się, jak oni to zrobili, że przy tak dobrej równowadze, środek pasma jest tak ładnie eksponowany. Na zmierzonej charakterystyce widać, na czym polega ta godna pochwały "sztuczka".

Delikatne osłabienia na przejściach między podstawowymi zakresami nie psują spójności, a pozwalają w brzmieniu zaznaczyć to i owo. Nie jest to wzorzec liniowości i neutralności, ale subiektywnie oceniana naturalność zdobywa wysokie noty.

Różnice między charakterystykami zmierzonymi na różnych osiach są niewielkie, nawet "występki" maskownicy można zignorować. Spadek -6 dB w zakresie niskotonowym pojawia się przy ok. 45 Hz - rezultat typowy dla tego testu i zgodny z danymi katalogowymi.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Udany kompromis w doborze materiałów, zgrabne połączenie skrzynki oklejonej folią drewnopodobną z czarnym, błyszczącym frontem. Maskownica na magnesy, efektowne przetworniki.
  • Laboratorium: Dobre ogólne zrównoważenie, wygodna impedancja 6 omów, czułość 85 dB. Wszystko w porządku.
  • Brzmienie: Żywe i bliskie, z plastycznym środkiem pasma, delikatną górą i kulturalnym basem. Prawidłowe i przyjemne.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

SONUS FABER Lilium

SONUS FABER
Lilium

Cena: 250 000 zł

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio