PARADIGM Mini Monitor v7

PARADIGM Mini Monitor v7
Przekonująco brzmiący 

Siódemka jest szczęśliwą cyfrą, ale szczęściu trzeba pomóc i sprzyja ono lepszym. Paradigm postarał się, aby tej okazji nie przegapić - siódma wersja serii Monitor, w tym jej przebojowy Mini Monitor, prezentuje się wyśmienicie.

"Mini Monitor" może się kojarzyć z całą kategorią - zarówno małych, podstawkowych zespołów głośnikowych, jak też z pozycją znaną od wielu lat z oferty Paradigma.

Co ciekawe, kanadyjski Mini Monitor wcale nie jest reprezentatywny dla wspomnianej kategorii, bowiem takiej wielkości podstawkowiec jest nazywany potocznie (przynajmniej w polskich kręgach audiofi lskich) raczej "monitorem", a "minimonitor" to konstrukcja jeszcze mniejsza, np. taka, jak Lektor 2 firmy Dali.

Ale skoro wszystkie kolumny, również największe, najpopularniejszej serii Paradigma dzielą wspólną nazwę Monitor, to dodatek "Mini" dla konstrukcji podstawkowej jest zrozumiały. Jednak uwaga - w serii Monitor jest jeszcze mniejszy model nazwany Atom Monitor.

W zeszłym roku doczekaliśmy się już siódmej generacji Monitorów, a wraz z nią wręcz rewolucyjnych zmian wzorniczych. Tym razem rewolucja nie przyniosła katastrofy, a zdecydowaną poprawę sytuacji. Poprzednie Monitory wyglądały dość siermiężnie, nowe są bardzo nowoczesne i eleganckie. Minimalistyczna forma odnosi się zarówno do kształtu, jak i do wykonania przedniej ścianki wraz z wyglądem samych przetworników.

Skrzyneczka jest prosta, bez żadnych ścięć i zaokrągleń, front zaaranżowano tak, że wszystkie punkty mocowania głośników są zamaskowane. Tradycyjne kołki maskownicy zastąpiono uchwytami magnetycznymi, wreszcie same głośniki mają jednorodne membrany, obydwie aluminiowe; nisko-średniotonowa ma kształt "miski", a wysokotonowa - klasycznej kopułki, chronionej przez metalową siateczkę.

Odsłuch

Od pierwszych dźwięków doskonale słychać, o co chodzi Paradigmowi. W przypadku Dali dźwięk był trudny do szybkiego zinterpretowania; trochę zmieniał swoje oblicze z nagrania na nagranie, nie chciał się "skrystalizować"; Canton co prawda od początku grał jednoznacznie, przewidywalnie, ale "zwyczajnie", bo neutralnie, osiągając wysoki poziom neutralności i detaliczności - aż tyle i tylko tyle... KEF poszedł jeszcze bardziej w dynamikę i detaliczność.

Za to Paradigm Monitor v7- wreszcie! - gra pełnym, soczystym, ciepłym, żywym, bardzo przekonującym brzmieniem, w którym ważne jest wszystko, ale najważniejszy - środek pasma. Nie oznacza to jego wyeksponowania, lecz "dowartościowanie", pojawia się wewnętrzna siła oraz plastyczności tego zakresu, dzięki któremu wokale mogą być nie tyle głośniejsze i zdecydowanie bliższe, co kształtniejsze i bardzie realistyczne.

Może wystarczyło troszeczkę tu dodać, a tam ująć - tak czy inaczej rozkwitła piękna średnica. Dzięki niej brzmienie jest nie tylko zrównoważone (bo wciąż takie jest), ale też spójne, nie tak dobitne i doprecyzowane na skrajach pasma jak z KEF-a, za to płynne, bliskie, "obecne", zaangażowane.

Góra jest zasadniczo selektywna i niczym nie irytuje, bas ciepło mruczy, lecz nie muli - przypomniało mi się brzmienie starszych Mini Monitorów, testowanych piętnaście lat temu, pochodzących z tamtych czasów Eposów ES11, a nawet jeszcze starszego Musicala Fidelity A1... Sentymentalizm nie ma tu nic do rzeczy - Mini Monitory grają świetnie tu i teraz, nawet bez żadnych skojarzeń.

Andrzej Kisiel

PARADIGM Mini Monitor v7

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 80
  • Wymiary [cm]* 34,5 x 19,5 x 26,6
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ohm)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Chociaż trudno kwestionować elegancję charakterystyk Cantona i KEF-a, które najbliższe są liniowości w całym przetwarzanym pasmie, to nieco dalsza od niej charakterystyka Paradigma wygląda w oczach doświadczonego recenzenta nie mniej atrakcyjnie. Jest "podrasowana" umiejętnie i subtelnie.

Lekko wzmocniony i nisko sięgający bas (-6 dB względem poziomu średniego przy ok. 45 Hz), podobnie góra pasma, gdzie charakterystyka powoli i systematycznie wznosi się, począwszy od lekkiego obniżenia przy 3 kHz (właśnie tutaj nasz słuch ma największą czułość, więc woli raczej mniej, niż więcej). Natomiast sam środek pasma znów jest w dobrej kondycji - ta charakterystyka prezentuje się bardzo zgrabnie, jest też bardzo stabilna dla różnych osi, Mini Monitor nie wymaga precyzyjnego ustawiania, jednak będzie dobrze zdjąć maskownicę, która wprowadza dość wyraźne i niekorzystne zmiany.

Czułość wynosi 86 dB - to bardzo dobry wynik dla dwudrożnej konstrukcji o 6-omowej impedancji znamionowej; minimum przy ok. 20 Hz ma wartość 4,5 oma, zmienność w całym pasmie jest na średnim poziomie, żaden wzmacniacz nie powinien mieć tu kłopotów. Od strony parametrycznej bardzo uniwersalne, łatwe do wysterowania, dobrze zestrojone zespoły głośnikowe.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 700 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Minimalistyczny, elegancki projekt wzorniczy, solidna konstrukcja z dobrymi przetwornikami.
  • Laboratorium: Łatwe i wydajne – czułość 86 dB przy impedancji 6 omów. Dobrze zrównoważona charakterystyka z lekkim "fizjologicznym" wyprofilowaniem.
  • Brzmienie: Bogate, soczyste, lekko ocieplone, bliskie i naturalne.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio